Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BYD-e6

Startet av RoadRunner, torsdag 15. januar 2009, klokken 15:36

« forrige - neste »

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

#16
Takk  :). Lurte inn 1 hund, 2 ryggsekker og 3 voksne m/ski i helga - la ut ett bilde av det også.

Stilig hoved-bilde av Pee Wee'n på http://www.evalbum.com/96!! Kan jo tro at det er "core meltdown" der  ;)

Har forøvrig kjørt 1400km nå - tid for en tolkning av status snart :-).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#17
Da har jeg satt opp noen observasjoner så langt. Litt lite statistikk foreløbig, buddyen har gått ca. 1600 km nå på 5 uker.

Det er tungvint å ta ut batteristatus rundt 90-95 % - man må følge litt med. Ser ikke ut til å ha endringer i kapasitet enda ihvertfall. Og fortsatt store forskjeller under lading når det nærmer seg 90-100%....

De øverste tallene er min/max av de detaljerte avlesningene (som er på linjene under - m dato og km).

Ca 30% - Uten lading
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   12,44   12,38   60,00               
MAX   12,52   12,46   60,00               
DIFF   0,08   0,08   0,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   12,52   12,46   60      2009-01-13   1018   26 %   9
   12,44   12,38   60      2009-01-18   1170   23 %   5
   12,52   12,46   60      2009-01-26   1427   24 %   5


Ca 30% - Under Lading   
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   12,71   12,63   30,00               
MAX   13,30   13,27   80,00               
DIFF   0,59   0,64   50,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   13,20   13,14   60,00      2009-01-13   1018   30 %   9
   12,71   12,63   80,00      2009-01-24   1343   31 %   9
   13,30   13,27   30,00      2009-01-26   1427   32 %   6


Ca 90% - Under lading
____   Max_V   Min_V   Diff_mV               
MIN   13,81   13,76   50,00               
MAX   15,44   14,40   1040,00               
DIFF   1,63   0,64   990,00               
                        
   Max_V   Min_V   Diff_mV      Date            Km   CapPct   Temp
   13,81   13,76   50      2009-01-05   709   87 %   8
   15,44   14,4   1040      2009-01-13   1018   89 %   9
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Har du sett om batterispennigen har gått ned på batterisettet med høyeste spenning RoadRunner?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Har vært mye jobbing den siste måneden, så jeg har ikke fått fulgt opp skikkelig. Men nå har jeg fått på plass trådløs avlesing, så nå er det mer snakk om å være i buddyen og trykke på trip-knappen ofte nok.

Følgende avlesing idag (ute-temp ca -1 grader C):
tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
16:31:57: 3540Km; 48%; 51.0DAh;12.38;12.44;12.44;12.50;12.48;12.50;
16:53:13: 3540Km; 55%; 44.3DAh;13.14;13.16;13.15;13.21;13.16;13.18;
17:16:51: 3540Km; 64%; 35.2DAh;13.31;13.33;13.33;13.39;13.31;13.35;
17:58:43: 3540Km; 80%; 19.2DAh;13.81;13.83;13.80;13.87;13.76;13.81;
18:19:25: 3540Km; 88%; 11.3DAh;14.63;14.40;14.46;14.40;14.30;14.41;
18:40:32: 3540Km; 94%; 5.1DAh;15.98;14.78;15.57;14.41;14.69;14.88;
18:54:41: 3540Km; 97%; 2.5DAh;15.67;15.15;15.48;14.36;14.88;14.98;
19:04:46: 3540Km; 98%; 1.1DAh;15.01;15.42;15.32;14.49;15.15;15.21;
19:15:20: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.65;15.40;15.15;14.88;15.36;15.23;
19:25:02: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.51;15.36;14.94;15.34;15.32;15.25;
19:35:42: 3540Km;100%; 0.0DAh;14.45;15.34;14.88;15.46;15.34;15.29;


Håper dette er selvforklarende.
Ser på 94% så er spenningen på par 1-2 15.98V - dette er høyere enn jeg observerte i januar (15.77V på 95% riktignok).


Tidligere idag hadde jeg fulladede batteri og kjørte 3-400m og tok en ny avlesning ( se 99%):

tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
06:26:58: 3512Km; 37%; 60.3DAh;12.21;12.25;12.25;12.32;12.27;12.29;
14:27:05: 3512Km;100%; 0.0DAh;13.31;13.33;13.35;13.39;13.35;13.37;
14:28:44: 3512Km; 99%; 0.6DAh;12.89;12.94;12.94;12.94;12.92;12.96;

12.94 og 12.89 mellom laveste og høyeste. For meg så ser det ut som att batteripar 1-2 ligger "dårligst an".

Noen som ser om dette er "innenfor nomalen" ?

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

#20
Jeg beklager å måtte si det Roadrunner, men jeg tror du snart vil få merke at denne overladingen på batterisett 1-2 vil resulterer i kortere rekkevidde. :'(
Legg spesielt merke til at dette batterisettet også har den laveste spenning ved 100%.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. mars 2009, klokken 20:56
Har vært mye jobbing den siste måneden, så jeg har ikke fått fulgt opp skikkelig. Men nå har jeg fått på plass trådløs avlesing, så nå er det mer snakk om å være i buddyen og trykke på trip-knappen ofte nok.

Dette burde kanskje ha vært i en annen tråd, men hvordan gjør du dette? En oppskrift du kunne tenke å dele med oss andre?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. mars 2009, klokken 20:56
Men nå har jeg fått på plass trådløs avlesing, så nå er det mer snakk om å være i buddyen og trykke på trip-knappen ofte nok.
Defa 823X alarm har en utgang som kan brukes til forskjellig (f.eks. åpning av bagasjerom, soltak elektriske ruter) eller å "trykke på" trip-knappen. Men den har ganske kort rekkevidde.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

#23
Sitat fra: Rymegnal på fredag 27. mars 2009, klokken 23:49
En oppskrift du kunne tenke å dele med oss andre?

Jeg er radio-amatør, og har muligheten til å benytte ett pakke-switchet nettverk som kalles aprs.
I Buddyen har jeg en liten "boks" med en cpu som kan lese fra serieporten og samler inn det jeg ønsker fra status-rapporten. Etter at jeg har  trykket på trip-telleren og rapporten er ferdig, har cpu'en tatt vare på informasjonen i hukommelsen.

"Boksen" er koblet til en vhf. Når batteri-status er lest inn, omsettes rapporten til toner som sendes ut på vhf'en. I andre enden skjer det motsatte (f.eks. en radio koblet til en pc) og vips-så kan man se de samme tegnene som ble sendt ut.

Dette er desverre ikke lovlig på lisensfri "walkie-talkie"...

Google på "aprs" for å finne mer info. Aprs er en interessant del av amatør-hobby, i tillegg til antenner og slikt :-). www.aprs.fi viser hvordan man kan benytte posisjons-delen av aprs.


Når det gjelder batteri-sett 1-2 så får jeg vel ta kontakt med selger igjen og se hva han sier... Kjører ca 1000km i måneden så dette kan vel gå fort like dårlig som beskrevet i en annen tråd, med bytte etter 9000km.
Takk for svar så langt.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 31. mars 2009, klokken 00:04
Sitat fra: Rymegnal på fredag 27. mars 2009, klokken 23:49
En oppskrift du kunne tenke å dele med oss andre?
Jeg er radio-amatør, og har muligheten til å benytte ett pakke-switchet nettverk som kalles aprs.
I Buddyen har jeg en liten "boks" med en cpu som kan lese fra serieporten og samler inn det jeg ønsker fra status-rapporten.

Takk takk... har selv en far som er i LA8PV mayday, min dag, mayday miljøet så jeg kjenner godt til dette. (En digresjon er at jeg var i sambandet selv i .mil for en del år siden) Men siden jeg ikke kan så mye om dette, burde kanskje denne boksen din også brukes på vanlig trådløs nett? Jeg har med litt flaks og godt vær ;) dekning ut til garasjen og kunne tenke meg å ta ut rapporter. (Hvis jeg får det til jmfr. tidligere tråder...)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

RoadRunner

#25
Sitat fra: Rymegnal på lørdag 04. april 2009, klokken 00:01
burde kanskje denne boksen din også brukes på vanlig trådløs nett? Jeg har med litt flaks og godt vær ;) dekning ut til garasjen og kunne tenke meg å ta ut rapporter. (Hvis jeg får det til jmfr. tidligere tråder...)

Er desverre ikke sikker på hvordan ett trådløs nett fungerer - men tror ikke at det er basert på "gammeldags" fm-modulasjon som mitt oppsett er.

Min orginale ide var å bruke en telefon med Window eller Linux på-der er det også mulig å kjøre HyperTerminal eller tilsvarende.

For å ta ut rapporten på en pc, gjør jeg følgende:
- Last ned fila som er vedlagt innlegget og fjern .txt fra navnet, lagre den på lokal disk (for eksempel C:\Buddy.ht). NB: Er ikke sikker på om fila er helt god etter opp/ned-lasting.
- Koble kabel mellom Buddy og pc (jeg har bare en serie-port)
- Start HyperTerminal (hos meg på Start Menu/All Programs/Accessories/Communiction)
- Trykk Cancel (du vil ikke ringe opp Buddyen)
- Velg File-Open og åpne Buddy.ht fila
- Velg Transfer-Capture Text og lagre alt som skjer i en fil
- Trykk på Trip-knappen i Buddyen og se teksten "flomme" over skjermen

Kanskje enklere å finne en gammel pc med serieport enn å få igang en USB/serie-konvertering?
Tenninga må være av for at dette skal virke.

Håper dette hjalp litt.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#26
Fortsatt hektisk på jobb. RoadRunneren traff akkurat på 7000km idag da jeg parkerte, så jeg tenkte jeg skulle investere litt tid på batteri-status igjen.

Min første sommerdag i går kveld med Buddy og ca 28 grader C var en meget positiv erfaring med 63km kjørt og 35% rest på batteri-display (Lade 20moh - Heimdal 157moh - Flakk 10moh - Heimdal).
Noe helt annet enn kjøring i -8C til -10C og under halve kjørelengden!


Følgende avlesninger nå i kveld 30. juni 09 (ca 20C til 12C), ved km-stand 7000:

tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;Temp dashbord

-Før lading startet:
18:42:18 UTC: 17%; 92.1DAh;12.11;12.21;12.17;12.29;12.25;12.21;21C

-Etter lading started (ett avbrudd v/ca 50%, flyttet buddyen 3 meter)
18:49:08 UTC: 18%; 91.6DAh;12.38;12.44;12.43;12.52;12.48;12.46;20C
19:09:21 UTC: 24%; 84.0DAh;12.61;12.67;12.66;12.75;12.71;12.69;18C
19:28:30 UTC: 31%; 76.6DAh;12.71;12.77;12.75;12.83;12.81;12.77;16C
20:06:08 UTC: 44%; 62.1DAh;12.90;12.96;12.92;13.02;12.98;12.96;14C
20:31:03 UTC: 52%; 52.9DAh;13.02;13.08;13.06;13.14;13.10;13.08;16C
20:48:07 UTC: 58%; 46.2DAh;13.12;13.16;13.16;13.21;13.18;13.18;16C
21:38:25 UTC: 76%; 26.3DAh;13.45;13.49;13.47;13.54;13.49;13.49;14C
21:58:36 UTC: 83%; 18.4DAh;13.62;13.66;13.66;13.72;13.66;13.68;14C
22:12:02 UTC: 88%; 13.1DAh;13.83;13.83;13.85;13.89;13.83;13.89;14C
22:22:02 UTC: 91%;  9.1DAh;14.12;14.05;14.12;14.09;14.09;14.18;14C
22:32:17 UTC: 95%;  5.2DAh;14.53;14.16;14.52;14.20;14.24;14.59;14C
22:40:53 UTC: 97%;  2.6DAh;14.74;14.18;14.60;14.20;14.26;14.67;14C
22:49:44 UTC: 99%;  0.4DAh;14.94;14.14;14.58;14.16;14.24;14.63;12C
22:56:49 UTC:100%;  0.0DAh;15.01;14.14;14.58;14.14;14.22;14.67;14C
23:05:29 UTC:100%;  0.0DAh;15.00;14.14;14.63;14.12;14.24;14.72;14C
23:15:48 UTC:100%;  0.0DAh;14.82;14.14;14.67;14.10;14.30;14.80;12C
23:31:57 UTC:100%;  0.0DAh;14.55;14.20;14.72;14.09;14.53;14.82;12C


Interessant dette! Maksimal spenning avlest på par 1-2 er nå 15.01V ved 100%,
kontra 15.77V og 15.98V som jeg observerte på 94% i mars....

Kan det ha noe med hvor langt jeg har kjørt ned batteri-pakken /
varigheten på ladingen ? Evt. temperatur ?
I mars ser jeg lading startet på 48% - mens idag var den helt nede på 17%.

Jeg husker det ble nevnt at at laderen ikke kompenserte for temperatur -
jobber laderen i sitt "normale" område nå og gir derfor lavere spenning nå enn
da jeg logget data i mars?

Har batteripar 1-2 blitt bedre eller verre ?  :-\
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hkaspenberg

Ser ut som om batteriene dine klarer seg bra. Men du mangler noen tall her, nemlig hva CarControlleren "tror" om kapasiteten. Er den jevnt over de samme på alle parene?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

RoadRunner

.. Og ett par avlesninger etter at RoadRunneren har stått over natten:
05:37:46 UTC: 7000Km;100%; 0.0DAh;13.47;13.45;13.45;13.52;13.43;13.45;20C
... kjørt litt:
05:42:45 UTC: 7001Km; 98%;  1.4DAh;13.02;13.04;13.06;13.08;13.10;13.10;20C
05:45:58 UTC: 7002Km; 97%;  2.7DAh;12.96;13.00;13.02;13.04;13.06;13.06;20C
06:11:41 UTC: 7018Km; 81%; 21.2DAh;12.81;12.83;12.85;12.89;12.89;12.89;20C

.. Skal se om jeg får lest ut en vanlig batteri-status rapport senere :-)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Hei RoadRunner

Jeg deler ikke Hans sin optimisme enda, og skal prøve å begrunne min fortsatte bekymring.

Grunnen til at det er noe lavere toppspenning nå sammenlignet med mars kan være at Zivan laderen allikevel er satt opp med temperatur kompensering. Dette kan enklest sjekkes med en telefon til ElbilNorge.
I Zivan sin "Installation and User Manual" for NG3 er det opplyst at Temp sensor kan tilkobles som opsjon. Denne tilkobles laderen via en "DIN" plugg.(Gammel rund type som ble brukt på stereoanlegg tidligere)

En annen årsak kan være som du også nevner at ladestart er ved lavere utladestatus.

Etter å ha studert loggene dine ser det ut som om batteripar 7-8, 9-10 og 11-12 er de beste.
1-2 er dårligst og 3-4 og 5-6 er midt imellom.
Batteripar 1-2 er nå 6,4 % dårligere enn batteripar 7-8, 9-10 og 11-12.
Husk at hvilespenningen varierer kun 1,00V fra 100 % til 20 % ladestatus.

Ellers viser tallene sine tydelige advarsler om tilfeldig overspenning på alle batterier.

Det er først til høsten du vil kunne merke hvor pakken egentlig tar veien. Nå på sommeren yter batteriene over nominell kapasitet samtidig som strømmen flyter lettere pga lavere indre motstand. Det er også lavere friksjon i lager og transmisjon som bidrar til lengre kjørelengde.
(Varme dekk gir høyere lufttrykk og mindre motstand.)

Utskrift i området 50 % og ned til 20 % er interessant å observere, men for all del ikke press batteriene unødvendig. Ikke lad ut til 20 % dersom du ikke må. Det er ok med 30 %.

Kjempebra at du følger opp denne saken RoadRunner, det er ikke så mange elbileiere med blypakker som tar dette problemet like seriøst som deg. (?)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA