Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BYD-e6

Startet av RoadRunner, torsdag 15. januar 2009, klokken 15:36

« forrige - neste »

RoadRunner

Tida går fort, og mye annet en elbil har fokus. Men har nå omsider tatt meg tid til å sette sammen alle rådataene fra batteri-avlesingene...

Buddyen går enda til tross for dystre spådommer. Ifølge avlesingen har par 5-6 nådd 60%. Par 1-2 hadde 79% sist jeg sjekket, men jeg synes det ser litt rart ut siden spenningen typisk ligger på samme / under par 5-6.

Har en ide om å få dette inn i Excel, men håper at noen får noe fornuftig ut av dataene i rå-format. Om ikke annet kan man her kanskje få erfaring av hvordan blyet utvikler seg i Trondheim, med en spesielt kald januar og vår/sommer fram til juli.

Enjoy  ;D
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#46
8257Km;100%; 0DA; 20C;13.47;13.50;13.47;13.54;13.49;13.50 ....


Update 19 Aug 2010: Se vedlagte xls-fil. Endre navn fra txt til xls før den åpnes

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Jeg fikk (beklageligvis for deg) rett i mine bekymringer jeg postet for 1 år siden. Dette er enda et eksempel på at overspenning og overlading gir AGM batterier forkortet levetid.

Har du bestemt deg for hvilke forandringer du kommer til å gjøre når du skifter ut batteripakken?
Montere batteribalansere eller nye ladere?
Har PureMobility testet ut balansere nå?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Dette var vel forutsigbart, ja ....

Til tross for fortsatt 5 måneders gjenværenede garanti på kjøretøyet, har jeg bestemt meg for å gjøre noe aktivt. Etter å ha sett  på hva som har vært diskutert på forumet om batteribalansere, har jeg konkludert med at det er trolig bedre for mitt kjøremønster å heller endre lade-systemet i buddyen enn å montere balansere. Det kan jo være jeg tar feil her.

Normalt kjøremønster er unnabakke til jobb, vel 18km og vel 25Ah discharged. 7-8 timer til lading.
Motbakke fra jobb og hjem, rundt 35Ah discharged. Her er det av og til behov for ett par mils kjøring i tillegg etter middagen, før buddyen går til hvile og kan lade i minmum 6-7 timer før en ny dag kommer.

Jeg har fått tilbud på Mascot 2640 til ca nok 2400,- pr. stk.
http://www.intrasoft-spb.ru/files/up/2640.pdf

Dette er en 3-trinns lader med to galvanisk skilte kanaler, som kan konfigureres til å lade 2*10A. 83% virkningsgrad. Intern temp-føler i lader (kan trolig få levert med føler på ledning). Slik jeg forsto det ut fra praten med selger, vil laderen etter at batteriet har nått topp-spenning holde dette spenningsnivået i 4 timer +/- 30 min (konfigurerbart), før den går over til vedlikeholdslading.
Hvis det virker slik, vil det vel ikke bli ett problem med for mye overlading (ref. dagens situasjon er). Siden lading skjer med 10A istedet for de orginale 24A, så håper jeg batteriene trives bedre med å svelge unna elektronene i "halv fart"?

Jeg trenger 3 ladere, så det blir noen kroner... Men på sikt så kjører jeg forhåpentligvis inn disse kronene.

Jeg ser for meg å sette opp dette i parallell med Zivan-laderen, slik at jeg kan velge hva jeg ønsker å bruke. Det gir meg muligheten til å ha en raskere lading ved behov, evt. også kjøre på overlading en gang i ny og ne.

Siden det nå blir et helt nytt ladesystem, er det ikke behov for noe avansert styring av ladere i kombinasjon med Zivanladeren. I sin enkleste form er det kun å sette i stikk-kontaktene og ta ut Zivan-laderen.

Jeg er litt bekymret for start-strømmen, siden det er snakk om 3 ladere som potensielt starter samtidig. Hjemme har jeg 16A treg automat-sikring med egen (treg) jordfeilbryter - denne kursen er spesielt satt opp for høy startstrøm (sentralstøvsuger ++). Men man kan jo legge inn forsinkelser på de tre laderne.

Høres dette ut som et brukbart opplegg som vil gi meg 5-10000 km mer ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Ken

Hør med Sangvik service i Kristiansand. De har tilbud på Mascot produkter nå.
3810 7020.
Høres fornuftig ut. Du kunne innstille timer for bulk lading med Zivan og topplading med Mascot.

Mest nyttig om vinteren har jeg hørt hvor Zivan ladekarakteristikk er ikke så gunstig for Batteriene.


Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

#50
Alt dette høres fornuftig ut RoadRunner.
Noen få kommentarer har jeg allikevel:

- Litt kipt å gå ned på ladestrømmen da ladetiden blir fordoblet. Men dette kompenseres jo som du sier ved å beholde originallader. Startstrømmen kan begrenses ved å bruke en kontaktor med tidtsrele som legger en effektmotstand i serie med tilførsel ved oppstart. Disse komponentene må monteres inn i en boks.

- Kjøremønsteret ditt tilsier at du kan med stor fordel bruke tidtsur på lading når du er på jobb. Det er her det er størst fare for overlading da du kun har brukt en liten del av batterikapasiteten.
(Et lite spenningsrele kan gjøre samme nytten og ladingen avbrytes automatisk)

For å vinne erfaring er det også en mulighet å først prøve med batteribalansere på en ny pakke for å eventuelt seinere å gå over til enkeltladere.

Dersom du er interessert i å mekke balansere så har jeg noen kretsforslag som burde virke. Har tenkt å teste de ut selv i høst i mindre skala.

Uansett hva du "finner på" så vil jeg sterkt anbefale å montere 6 stk voltmeter eller led indikatorer slik at du får en online overvåkning på hvert batterisett og ikke er avhengig av carcomputerlogging.

Det er vanskelig å vite eksakt hvor mye lengre batteriene vil holde, men med ditt kjøre og lade mønster burde du kunne komme opp mot 30 000km på neste batteripakke.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Tror du har rett i at separate ladere er bedre enn balanserere. Elbil Norges tidlige eksperimenter tilsa at feil i en balanserer førte til at ett batteripar ble fullstedig utladet.

Lav ladestrøm fører ikke til at batteriet har det bedre, men jeg tror heller ikke at det skader.

Stor startstrøm (30A) fra nettet kan du løse ved å plugge inn nettstøpselene til én og én lader.

Tidsbegrensingen regnes fra fase 2 (konstant spenning) starter. Det er bra og sikrer at blokkene ikke blir overladet. Spørsmålet er om 4 timer er nok til å fullade 210 Ah.

Negativt:
Jeg finner ikke noe i dataene om at ladespenningen er temperaturkompensert. Kjølevifta er temperaturstyrt.
Chairman batteriet skal ha 14,2 V ladespenning v/25oC temperaturkompensert ved syklisk drift (trykket på mitt batteri). Mascot gir 14,7, riktig ved ca 10oC. Sjekk side 20 i datablad http://www.concordebattery.com/Chairman_Technical_Manual.pdf (tror det er Chariman AGM12105T du har).


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på fredag 20. august 2010, klokken 12:52
...
Dersom du er interessert i å mekke balansere så har jeg noen kretsforslag som burde virke. Har tenkt å teste de ut selv i høst i mindre skala.

Uansett hva du "finner på" så vil jeg sterkt anbefale å montere 6 stk voltmeter eller led indikatorer slik at du får en online overvåkning på hvert batterisett og ikke er avhengig av carcomputerlogging.

Etter det jeg forstår vil balanserere kun ha begrenset effekt når det er snakk om større strømmer. Under kjøring ser jeg typisk 50-120 A på displayet, og med Zivan-laderen er det snakk om 24 A i bulklading. Nå er vel problemet størst ved topp-lading, og da er vel strøm-styrken relativt liten?
Men jeg er usikker på hvor bra dette blir.

Jeg tenker på å kjøpe PakTracr og montere i Buddyen. Da trenger jeg  vel bare en remote for 6 stk blokker (2 * 12v). Denne har vel alarmer for div. hendelser etter det jeg forstår.

Alternativt så jeg en gang en bygge-beskrivelse på ett instrument basert på led-bars beskrevet her i forumet en plass - men jeg finner ikke igjen tråden.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. august 2010, klokken 03:59

Negativt:
Jeg finner ikke noe i dataene om at ladespenningen er temperaturkompensert. Kjølevifta er temperaturstyrt.

God natt, El rayo  8)!
Jeg var meget klar på dette kravet til selger, og han mente dette var på stell. Takk for tipset, skal sjekke dette nærmere over helga!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

#54
LED batteri monitor (voltmeter)
http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor

Jeg har laget en 10-pack for ca 1000,-, halvparten av prisen var 12-leder kabel som tåler høy nok spenning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 21. august 2010, klokken 04:07

Etter det jeg forstår vil balanserere kun ha begrenset effekt når det er snakk om større strømmer. Under kjøring ser jeg typisk 50-120 A på displayet, og med Zivan-laderen er det snakk om 24 A i bulklading. Nå er vel problemet størst ved topp-lading, og da er vel strøm-styrken relativt liten?
Men jeg er usikker på hvor bra dette blir.

Jeg tenker på å kjøpe PakTracr og montere i Buddyen. Da trenger jeg  vel bare en remote for 6 stk blokker (2 * 12v). Denne har vel alarmer for div. hendelser etter det jeg forstår.

Alternativt så jeg en gang en bygge-beskrivelse på ett instrument basert på led-bars beskrevet her i forumet en plass - men jeg finner ikke igjen tråden.

For det første vil jeg avsanne en myte; balansering har kun noe for seg i sluttfasen på ladingen og skal hindre overspenning. Under kjøring vil ikke balansererne ikke ha noen praktisk funksjon. Det enkleste er også her det beste; bruk balansere som kun virker i toppskiktet på ladespenningen. Kan du måle ladestrømmen  i sluttfasen på ladingen RoadRunner?

Det er ingen fordel å redusere ladestrømmen, snarere tvert i mot. De fleste AGM batterier liker høy ladestrøm og har fordel av det, men en bør alltid lese datablad til det aktuelle merke som benyttes og tilpasse ladestrøm der etter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Det finnes 4 hoved-typer balanserere samt kombinasjoner av disse. Til bruk i elbil vil den typen som balanserer ved slutten av ladingen (fase 2 lading) trolig være mest egnet. På http://www.evdl.org/archive/index.html finner man en hel rekke interessante dokumenter som er samlet gjennom en årrekke. Det meste av informasjonen er velprøvet.

Det beste er selvføgelig at alle cellene er så like at balansering er unødvendig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#57
Vi snakker nå spesifikt om AGM blybatterier i Kewet / Buddy.
Da kun en lader brukes til å lade flere batterier i serie vil ubalanse og ødeleggende overspenning oppstå, basta. Dette betyr i klar tale:
ujevn og forkortet levetid på batteripakkene.

Også AGM batterier trenger sin "daglige dose" med utjevningslading, og ved bruk av en trestegslader vil sellene jevnes ut i siste fase av ladesyklusen. Denne fasen kalles absorsjons fasen og i tillegg til å jevne ut sellene er det i denne fasen batteriene blir mest mulig fulladet uten å bli skadelig overladet.(for å utjevne sellene må det allikevel skje en mild overlading)
Med en lader for hvert batterisett (isteden for en lader til hele batteripakken) vil overspenning ved lading bli redusert betraktielig, men ikke fulstendig. Skal en unngå faren for overlading 100% må "absorsjonsfasen" gjøres tidtsavgrenset eller spenningsavgrenset (balansere). De aller aller fleste "trestegsladere" har ikke denne funksjonen, og en må da avbryte ladingen eller montere balansere. Dersom man velger kun å avbryte ladingen blir problemet at en ikke får den nødvendige utjevningsladingen og batteriene blir aldrig helt oppladet noe som igjen er dobbelt negativt da batteriene også begynner å sulfatere. Med balansere montert vil batteriene bli tvunget til å lades med rette spenning og dermed hindrer en overspenning.

Dersom man beholder originallader og monterer balansere i tillegg får man garantert øket levetiden og dermed også lengre kjørelengde på batteripakken. Dersom man i tillegg innfører nye laderutiner så øker levetiden ytterligere.

Monteres 6 stk 20A trestegsladere i stedet for den originale Zivan lader får man en ytterligere forbedring, men man må allikevel innføre nye laderutiner for å få fullt utbytte av denne mer kostbare forandringen.

(Det forutsettes at laderene har temperaturkompensering)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

#58
Sitat fra: bosonic på søndag 22. august 2010, klokken 23:22
De aller aller fleste "trestegsladere" har ikke denne funksjonen, og en må da avbryte ladingen eller montere balansere.
Er litt usikker på hva du mener her Bosonic. I absorbsjonsfasen holder 3stegsladere en fast spenning, og avslutter denne fasen når strømmen nærmer seg 0.
Hvis en skal bytte ut med flere ladere bør en kjøpe 6 stk, det ene problemet (ulikheten) ligger jo i det faktum at det er flere batterier i serie. 2 eller 3 ladere vil redusere faren, men ikke fjerne den.
En enkel løsning kan være å legge inn en 7 veis padde og 6 små 3 stegsladere, og sette Zivan laderen på tidsbryter i denne padda.
Har man god tid og lite ladebehov kan de små laderne gjøre hele jobben.
(kun å plugge inn kabelen som vanlig)
Har man det travelt åpner man bakdøra og vrir på tidsbryteren og lar Zivan jobbe noen timer, samtidig med de små laderne.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på mandag 23. august 2010, klokken 20:36
Har man god tid og lite ladebehov kan de små laderne gjøre hele jobben.
Hvis jeg handler 6 * CTek ladere vil vel jeg uansett ha ett problem så lenge de ikke kompenserer for temperatur?

Har funnet ut at Mascot har 2-kanals 25A ladere som kompenserer for temperatur, men da begynner det å bli andre praktiske problemer (kabling, kjøling, fysisk størrelse, 240V/16A i minste laget etc) og høy pris.
Vet noen av andre (mindre) 12V temp-kompenserende ladere av bra kvalitet ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA