Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BYD-e6

Startet av RoadRunner, torsdag 15. januar 2009, klokken 15:36

« forrige - neste »

RoadRunner

Jeg venter "i spenning" på høst og vinter med lavere temperaturer. Med dagens kjøremønster regner jeg med ca 11-12000 km i desember og da er jeg omtrent halvveis til "optimal" kjørelengde på det første året med Buddy... Håper at jeg ikke trenger å finne ut hvordan batteri-garantien virker.

Sendte en mail til produsenten tidligere, men informasjonsmengden var sikkert litt for stor - så jeg fikk ikke svar på denne problemstillingen.


Tusen takk for påminnelsen om å ikke presse for mye saft ut av en lading, bosonic. Jeg prøver å planlegge kjøringa så jeg kjører mest motbakke på nyladede batterier, samt unngå klattlading og starte lading på ca 50% igjenstående. Men med en ekstra sjåfør som er mest aktiv på kveld/nattestid er det ikke alltid planen stemmer med de faktiske forhold ;). Må prøve å gjenta forutsetningene for lån av "pappas bil".


Ellers må jeg takke dere som bruker tid på spørsmålene mine - virkelig hjelpsomt for en som ikke har spesielt mye bakgrunn på elbil og batterier!

... to be continued ...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Da har jeg omsider fått rigget opp avlesing igjen. Etter å ha vært på service ble "hjernen" på RoadRunnern resatt og jeg har siden kjørt 5-600 km. Skal prøve å re-konstruere status fra papiret etter servicen,  samt få tatt en avlesing under lading som jeg har gjort før i løpet av neste uke.

Ett par avlesinger fra igår:

2009-11-26 20:22:12: 11052Km; 20%; 59DA;12.46;12.61;12.54;12.65;12.61;12.58;
2009-11-26 20:28:29: 11054Km; 17%; 61DA;12.38;12.56;12.48;12.60;12.54;12.50;
2009-11-26 22:46:52: 11054Km; 84%; 11DA;15.11;15.00;15.06;14.65;14.96;15.17;

Jeg har på følelsen at RoadRunnern går litt tregere nå, selv om temperatur har ligget i området 5-10 grader C. Resettingen har medført vesentlig kortere kjøre-lengde og jeg har mye mer optimistiske anslag av hvor langt jeg kommer enn før - og da tyner jeg batteri mer enn nødvendig, som man kan se av avlesing fra igår :(.

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Hvor lang er ca. kjørelengden nå? (mine batterier er ikke kjørt mer enn knappe 3500km, så lurer litt på hvor lang andre biler varer i temperaturen nå om dagen)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

11 mnd gammel og 11000 km. Kjører typisk 20 - 30 km nå for tiden på en lading (2C til 7C)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Okei! Bra å høre :) Batteriene er kjørt 3300km(ca) fra mai i år, tok "vannservice" i går(har batterier som går an å fylle på), og i dag persa jeg med ca. 52% igjen på batteriet, etter 26km. Så blir spennende å se hvordan det utarter seg fremover. Kjører Kewet 3 med 5'er motor, dvs uten regen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#35
Ikke helt sammenlignbart, men retur fra jobb idag brukte akkurat 50% eller 35 Discharge Ah paa  18km... Stigning fra 20 m.o.h til 160 m.o.h de siste 6-7 km. Ca 3 grader C, regnvaate veier.
11079Km;100%; 0DA; 13.37;13.45;13.41;13.49;13.43;13.41
11097Km; 50%; 35DA;12.61;12.77;12.71;12.81;12.77;12.73

Motsatt vei i morges brukte 35% eller 26 Discharge Ah paa de relativt like km. Startet med 77% ladet batteri.
11061Km; 77%; 16DA; 13.02;13.16;13.10;13.20;13.16;13.14
11079Km; 42%; 42DA; 12.60;12.77;12.69;12.79;12.75;12.71

Jeg har (omsider) forstaatt med at %-forbruk som vises paa displayet ikke vil vise likt forbruk etterhvert som carcomputeren samler statistikk. Saa naa lurer jeg paa om Discharged Ah vil vise korrekt verdi etterhvert som tiden gaar ? Eller vil det ogsaa variere - kanske dette er en verdi som beregnes ut fra batterispenning, som vil variere (synke) gjennom levetiden?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Fikk logget litt lading i går. Av ulike grunner fikk jeg ikke til å trykke på trip-teller en gang pr. 15 min, men man får jo ett inntrykk av denne avlesingen også.

Merk at car-controller ble resatt på ca 10600km - jeg har kjørt ca 50 mil etterpå.

Temp rundt -5C:
tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
15:33:53: 11135Km; 36%; 42DA;12.23;12.56;12.38;12.61;12.52;12.50
16:34:53: 11135Km; 70%; 20DA;13.97;14.16;14.06;14.22;14.09;14.09
16:52:58: 11135Km; 80%; 13DA;14.55;14.86;14.60;14.94;14.69;14.80
17:08:19: 11135Km; 86%;  9DA;15.17;15.05;14.87;15.07;14.98;15.29
17:22:12: 11135Km; 86%;  9DA;15.17;15.05;14.87;15.07;14.98;15.29
17:24:27: 11135Km; 90%;  6DA;15.30;15.01;15.00;14.86;15.13;15.36
20:35:54: 11135Km;100%; 0DA;13.49;13.56;13.52;13.62;13.52;13.52

Etter kjøring ca 1 km:
07:00:53: 11136Km; 95%;  2DA;12.90;13.00;12.98;13.00;13.02;12.98

2 min hvile før ny avlesing:
07:02:54: 11136Km; 95%;  2DA;13.08;13.16;13.16;13.20;13.20;13.16
Og kjøring til jobb:
07:36:29: 11154Km; 55%; 29DA;12.65;12.81;12.75;12.83;12.81;12.77

Jeg synes lampene på toppen nå slukker veldig fort, og jeg kommer til 80% meget raskt. Og det vises jo på avlesingen - på 1km har jeg ifølge instrumentet ombord brukt 5%. Ser ut som at kapasiteten i RoadRunneren begynner å tape seg :(.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Hvorfor ble CarControlleren resatt?

Car Controlleren teller Amperetimer. Når det er kaldt beregner CC at det er færre Amperetimer tilgjengelig.
I tillegg er kapasitetsmåleren korrelert med % tallet bak det svakeste batteripar.


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

#38
Var på service ca 10 november og Car-controller ble resatt fordi service-teknikeren syntes tallene var merkelige på status-rapporten. Han hadde aldri sett Efficiency på 193% før:

Den ser slik ut:
Km: 10588
Ah recorder: 19549 Ah
Set to charging: 469 Times
Charging finished: 346 Times
Misuse 0 Times

Batt.data:
Capacity new: 116.8 Ah C5
Capacity available: 123 Ah C5
Capacity display: 77%
Capacity discharged: 16.5 Ah
Temp battery: 11 C
Current - 1.3A

Battery     1-2 ; 12.92V  105%
Battery     3-4 ; 13.04V  169%
Battery     5-6 ; 13.00V  112%
Battery     7-8 ; 13.08V  193% [04.12.2009: Korrigert fra 12.08V]
Battery   9-10 ; 13.06V  130%
Battery 11-12 ; 13.02V  130%
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

#39
Komplett batteristatus pr 1. desember 2009 som følger

       Software version        3.12                                    
       Miliage recorder       11182 Km                                      
       Amp.hours recorder     20641 Amp hours                                              
       Set to charging          499 [Times]                                            
       Charging finished        371 [Times]                                            
       Misuse                     0 [Times]                                            

       Battery data:                    
       Capacity new battery   116.8 Amp hours C5                                                
       Capacity available      97.6 Amp hours C5                                                
       Capacity at display       95 %                                      
       Capacity discharged      3.3 Amp hours                                              
       Temperatur battery         8 Degress Centigrade                                                      
       Current              -   0.3 Amperes                                            

       Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%                                                              
       Battery      1-2      13.20 volt        83 %                                                    
       Battery      3-4      13.29 volt       133 %                                                    
       Battery      5-6      13.27 volt        85 %                                                    
       Battery      7-8      13.33 volt       118 %                                                    
       Battery     9-10     13.31 volt        90 %                                                    
       Battery   11-12     13.29 volt        99 %                                                    

       12 volt battery       13.78 volt                                        


Og slik ser det ut under lading ikveld, ute-temperatur er ca -4C:

tid: km :Remaining%;Discharged;1-2V ;3-4V ;5-6V ;7-8V ;9-10V;11-12V;
17:40:00: 11180Km; 46%; 35DA;12.61;12.73;12.69;12.77;12.75;12.69;
18:04:02: 11180Km; 59%; 26DA;13.72;13.87;13.79;13.95;13.83;13.83;
18:23:45: 11180Km; 70%; 19DA;14.03;14.24;14.09;14.32;14.12;14.18;
18:35:54: 11180Km; 77%; 14DA;14.67;14.80;14.64;15.00;14.72;15.15;
19:07:33: 11180Km; 89%; 6DA; 15.19;14.96;15.03;14.88;15.19;15.29;
19:22:08: 11180Km; 92%; 4DA; 15.25;14.94;15.11;14.76;15.46;15.15;
19:37:20: 11180Km; 94%; 3DA; 15.13;14.96;15.27;14.70;15.58;15.13;
19:47:30: 11180Km; 95%; 2DA; 14.92;15.00;15.34;14.72;15.61;15.21;
20:05:57: 11180Km;100%; 0DA; 14.65;15.34;15.25;15.23;15.44;14.98;
20:16:58: 11180Km;100%; 0DA; 13.66;13.56;13.52;13.70;13.49;13.52;

og etter å ha kjørt vel 1 km:
20:23:19: 11182Km; 95%; 3DA; 13.00;13.14;13.12;13.14;13.14;13.12;


Hva er spådommene for 1-2 og 5-6 da? Klarer jeg 20.000 Km uten å montere balansere / gjøre noe med over-lading?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Dessverre enda et eksempel på meningsløs "nulling" av CC.

Når CC oppdager ett eller flere batterier som ikke har en akseptabel spenning under dyputladning vil "ny" kapasitet bli beregnet og ett nytt "efficiency" tall dukker opp. Dersom det er stor variasjon i batteribanken vil ikke de gode batteriene bli utladet så mye at nye tall genereres. Dermed vil de ha historiske verdier som 193%.

Men dette er uproblematisk fordi CC er konstruert til å holde øye med det svakeste batteripar, og visualisere kapasitet etter dette.

Dersom du ser på tallene fra 10. november har det svakeste par en "efficiency" på 105%.
Siden "Capacity new: 116.8 A" og det svakeste par har 105% gir dette  tilgjengelig kapastet som vist:"Capacity available: 123 Ah "

Ser vi på tallene fra 1. desember er du nede i en "Capacity available      97.6 Amp hours" fordi par 1-2 har en efficiency på 83%.

M.a.o en batteripakke som raskt er på vei til gjennvinning, dessverre.

Et blybatteri har etter kort bruk en kapasitet rundt 100% av oppgitte Ah. Deretter vil det gradvis og langsomt svekkes under bruk til kapasiteten er rundt 80%. Når man passerer 80% av nykapasitet har det en eksponensiell kurve mot 0.

Jeg regner med du har Concorde batterier i din bil. Disse har en større kapasitet enn hva CC beregner som 100% fordi den er programmert for Hawker batterier. Concorde 2x90 Ah vs. Hawker 2x73Ah.

Litt grov matematikk tilsier da at når CC rapporterer under 100% på et eller flere batteripar er den reelle kapasiteten under 80%.

Dersom du opprettholder ditt kjøremønster som før, er jeg sikker på at ikke batteriene varer ut januar.
Dette fordi januarkulda er langt hardere for batteriene enn det som CC er programmert til å beskytte.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

Har lest det du skriver om CC og begynt å se sammenhengen :). Lurer fortsatt på ett par ting:

Hvis man sammenligner den første batteristatus (700km) med den fra 10 nov, har batteripar 1-2 samme "efficiency" på 105%, mens de parene som er bedre har fått endret (høyere) verdi.

Skulle man ikke forvente at batteripar 1-2 fikk endret efficency etter hvert som tiden gikk til -lavere verdi- siden det paret jo er dårligere ved avlesing 10 nov enn da det var nytt?

Eller er det slik at CC kun justerer tallene oppover, og at man derfor må resette CC?



Mulig det er psykisk, men jeg synes RoadRunneren går tregere for hver dag som går nå.... men temperaturen går jo opp og ned som en jo-jo så det kan jo hende jeg blir lurt av den. Slik ser spenningen ut etter at den har stått uten lading i 2 døgn i garasjen:

Lørdag morgen (lufttemp ca -6C):
09:45:11: 11292Km;100%; 0DA; 3C;13.41;13.49;13.35;13.56;13.37;13.41
Mandag morgen (lufttemp ca +3C):
07:27:35: 11292Km; 99%; 0DA; 4C;12.89;13.00;12.98;13.00;13.04;13.00
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

SitatHvis man sammenligner den første batteristatus (700km) med den fra 10 nov, har batteripar 1-2 samme "efficiency" på 105%, mens de parene som er bedre har fått endret (høyere) verdi.
Men de kan ha hatt andre verdier i løpet av tiden. Men du har kanskje utskrifter underveis som forteller noe?

SitatSkulle man ikke forvente at batteripar 1-2 fikk endret efficency etter hvert som tiden gikk til -lavere verdi- siden det paret jo er dårligere ved avlesing 10 nov enn da det var nytt?

Eller er det slik at CC kun justerer tallene oppover, og at man derfor må resette CC?

Tallene kan gå litt opp og ned underveis fordi datagrunnlaget i CC er litt feil med hensyn til Peukert's eksponent og temperaturformler.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Peukert's eksponent for de uinnvidde:

Et batteri med 100 Ah på merkelappen kan gi 100 Ah ved 20 timers utlading.
Blybatterier har en kapasitet som er avhengig av utladestrømmen (og dermed tiden)  Omtrentlige verdier blir noe slik som dette:

Ved 10 timers utlading gir det ca 95 Ah,
ved  5 timer ca 85 Ah,
ved 2 timer ca  60 Ah,
Ved 1 time  ca 55Ah.

Dette gjør at batteriet tømmes etter færre Ah ved hard kjøring enn ved forsiktig kjøring.
Nicad er mindre følsomt for dette enn bly, og lithium enda mindre.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

SitatMen du har kanskje utskrifter underveis som forteller noe?
Skal se om jeg finner noe fra i vår.
Sitat
Tallene kan gå litt opp og ned underveis fordi datagrunnlaget i CC er litt feil med hensyn til Peukert's eksponent og temperaturformler.

Har prøvd å følge med forbruket på hjemveien de siste dagene for å se om magefølelsen min om ujevnt "trøkk" i RoadRunneren er riktig.
Luft-temperatur har vært rundt -3C disse dagene og forbruket ligger helt stabilt, med 42-43% gjenstående og 35-37 Ah discharged for de vel 17km hjem.

Spenningsfallet varierer imidlertid noe.

Peukert kunne vel ha lært meg noe om det temaet når han ser at jeg ikke bruker samme tid på vei hjem (så kunne jeg ha lært ham noe om hvor lang tid det tar å handle middag til ulvene der hjemme ;)).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA