Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BYD-e6

Startet av RoadRunner, torsdag 15. januar 2009, klokken 15:36

« forrige - neste »

RoadRunner

Er det noen som kan hjelpe meg med tolking av batteri-status av min nye Buddy (fra 22 des-08)?

Har tatt batteri-status før/under/etter en kjøretur og fant det jeg synes er stor forskjell på lade-spenning v/ 95% kapasitet:

7.6 A ladestrøm og B1-2: 15.77V,  B7-8:14.49V, dvs 1.28V i forskjell på laveste og høyeste spenning.
Dette kan da umulig være sundt i det lange løp? Hva gjør jeg?




   Software version        3.12
   Miliage recorder         709 Km
   Amp.hours recorder      1381 Amp hours
   Set to charging           91 [Times]
   Charging finished         52 [Times]
   Misuse                     0 [Times]
   
   Battery data:
   Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
   Capacity available     123.0 Amp hours C5
   Capacity at display       95 %
   Capacity discharged      3.5 Amp hours
   Temperatur battery         7 Degress Centigrade
   Current              -   7.6 Amperes
   
   Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
   Battery      1-2       15.77 volt       105 %
   Battery      3-4       14.51 volt       117 %
   Battery      5-6       15.32 volt       118 %
   Battery      7-8       14.49 volt       122 %
   Battery      9-10      15.21 volt       111 %
   Battery     11-12      15.00 volt       113 %
   
   12 volt battery        13.78 volt   
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

Som du ser har batteriet med lavest kapasitet høyest spenning.
Det er fordi dette batteriet er fulladet.  Når de andre batteriene ennå ikke har blitt fulladet, vil laderen klemme på, til alle batteriene er fulle. Dette medfører at batteri 1-2 får litt ekstra overlading, og vil etter en tid muligens få høyere kapasitet, Det er derfor denne siste ladingen kalles utjevningslading.
Når ladingen er ferdig og du begynne å kjøre, vil alle batteriene tappes med samme antall amperetimer, og neste lading vil gi et jevnere resultat.
Derfor er det litt tidlig å trekke noen slutninger om at noe er galt.
Men følg gjerne med, og sett opp statistikk og kurver for alle batteriene for å registrere kapasitetsutviklingen.

Da har du en oversikt over hva som er bra og hva som ikke er det.
Dessuten , dersom det skulle skje noe galt har du noe å slå i bordet med.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Takk for svar!

Godt at dette er en normal situasjon :-). Får følge med og lage litt statistikk de neste månedene.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

#3
OBS OBS!

Batteripar 1-2 har 15.77V som er farlig høy ladespenning!
Fortsetter dette så vil batteriene få en tidlig død.

Er bilen fabrikkny?, da ville jeg kontaktet ElBil Norge og rapportert saken. Serviceraporten er et bra bevis for en eventuell  garantisak senere.

Se forøvrig denne tråden:

Buddy og levetid på blybatteriene.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Takk for info, bosonic.

Og ja, den er fabrikkny - gått snart 900 km nå.

Pratet med service-avd. idag og de sier at dette er kun ved "utjevningslading" som pågår kun kort tid og at det vil ikke bli noe problem med avdamping av veske.  Det er fornuftige tall forøvrig og jeg kan regne med normal levetid på batteriene... Så vi får vel se hva tiden vil vise hva det betyr.


Tenkte jeg skulle sette opp litt statistikk og lurer i den forbindelse på hva som er interessante kurver.

Kurver ved før/etter lading startet når displayet viser 30% / 80% / 95% og 100% ?  Er dette unødvendig mye?

Hva med
Spenningsforskjell laveste - høyeste batteripar over tid
Utvikling av spenning/Efficiency over tid på hvert batteripar ?

Er det noen som vet om det er mulig å "instruere" fra pc CarComputer om å sende batteri-status (evt. med jevne mellomrom) slik at man slipper å trykke på knappen ? Evt. om man kan sjekke lader på ett eller annet vis når noe skjer?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

All respekt for ElBil Norge, men her er jeg er helt uenig med uttalelsen deres.
(Leste du for øvrig mitt innlegg i denne tråden samt artikkelen om " Life Extension Through Charge Equalization of Lead-Acid Batteries")?

De som tar denne problematikken på alvor lager intelligente ladere med variabel "utjevningsladning". Dvs laderen måler tiden det tar fra start tidspunkt på lading til batterispenningen når spenningsgrensen. Denne tiden blir multiplisert med en faktor slik at "utjevningsladetiden" står i forhold til tiden under hovedlading.

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:12
Kurver ved før/etter lading startet når displayet viser 30% / 80% / 95% og 100% ?  Er dette unødvendig mye?

Det viktigste områdene å logge data på er rundt 30%(fortrinnsvis utlading) og 95-100%(fortrinnsvis lading)



Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:12
Hva med
Spenningsforskjell laveste - høyeste batteripar over tid
Utvikling av spenning/Efficiency over tid på hvert batteripar ?

Dette er lurt å gjøre, og kan bli nyttig info å ha liggende...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på torsdag 08. januar 2009, klokken 18:35
(Leste du for øvrig mitt innlegg i denne tråden samt artikkelen om " Life Extension Through Charge Equalization of Lead-Acid Batteries")?
...
Det viktigste områdene å logge data på er rundt 30%(fortrinnsvis utlading) og 95-100%(fortrinnsvis lading)

Så tråden før jeg kjøpte bilen, og det er den direkte årsaken til at jeg har begynt å se på batteristatus. Jeg synes det høres meget fornuftig ut det som blir hevdet og ville gjerne installere Battery Optimizers før levering av Buddyen. Konsekvensen var at jeg ikke fikk med batteri-garanti - så da ble det til at jeg handlet med garanti istedet.

Skal konsentere meg om 30% og 95-100% i tiden framover og se hvordan det utvikler seg. For tiden bruker jeg 50-60% og vel så det av kapasiteten i "kampen" med å komme igjennom snø-sørpa til og fra jobb, så det er lite klatt-lading ihvertfall!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ilmarw

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:12
Er det noen som vet om det er mulig å "instruere" fra pc CarComputer om å sende batteri-status (evt. med jevne mellomrom) slik at man slipper å trykke på knappen ? Evt. om man kan sjekke lader på ett eller annet vis når noe skjer?
Nei, har diskutert dette med de før, og det lar seg ikke gjøre. Det er en port som bare sender ut data når den blir fortalt om det, du har ingen mulighet til å sende instrukser tilbake.

ilmar
Polestar i bestilling

RoadRunner

Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 23:53
det lar seg ikke gjøre. Det er en port som bare sender ut data når den blir fortalt om det.
ilmar

Fryktet vel det ja. Har konstatert at output-knappen bare virker når tenningen er av - så det er vanskelig å få data under drift også. Har kanskje sammenheng med at man ikke skal nullstille trip-teller under fart også?

Jeg får satse på den manuelle metoden ett par dager i måneden :-).

Takk for info!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ilmarw

Sitat fra: RoadRunner på fredag 09. januar 2009, klokken 13:52
Fryktet vel det ja. Har konstatert at output-knappen bare virker når tenningen er av - så det er vanskelig å få data under drift også. Har kanskje sammenheng med at man ikke skal nullstille trip-teller under fart også?
Det er jo mulig å nullstille tripteller under kjøring. Men knappen har en funksjon når tenning er på (nullstilling), og en annen når tenning er av (starte dataoverføring).

ilmar
Polestar i bestilling

Rav4_EV

Ladespenningen hos Roadrunner er alt for høy. Den har et snitt på 15,05 volt per batteri ved 7 grader.
Zivanladeren lader riktig ved 20 grader, men har feil temperaturkompansering. Dette vil skade batteriene, og gi kort levetid. Dette kan ikke rettes på ved hjelp av balanserere.

Jeg kan bygge om laderen slik at den gir riktig kompansering for kulde. Pris 1500 kroner.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rymegnal

Hepp!

Sitat fra: ilmarw på torsdag 08. januar 2009, klokken 23:53
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 08. januar 2009, klokken 17:12
Er det noen som vet om det er mulig å "instruere" fra pc CarComputer om å sende batteri-status (evt. med jevne mellomrom) slik at man slipper å trykke på knappen ? Evt. om man kan sjekke lader på ett eller annet vis når noe skjer?
Nei, har diskutert dette med de før, og det lar seg ikke gjøre. Det er en port som bare sender ut data når den blir fortalt om det, du har ingen mulighet til å sende instrukser tilbake.

ilmar

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner som jeg tror har vært diskutert før... jeg har i hvertfall sett diskusjon på løsning som lar meg lese av status automagisk. Dog ble den litt for kreativ for meg til at jeg vil begynne på den, men det bør være mulig å få til noe som bryter strømmen og som sender ut status på batteriene til en liten enhet som lagrer resultatet og som man igjen kan hente status fra. Typisk liten Linux boks i bilen på 12v eller no, for så å hente datane trådløst eller via blåtann fra garasjen og inn i huset...

Egentlig burde status ha vært lagret allerede på en flash brikke eller noe som man igjen kunne hente data ut i fra.

Men da hadde vel også prisen økt, men det kunne ha vært en pakke man kunne kjøpe i tilegg.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

Sitat fra: Rymegnal på fredag 09. januar 2009, klokken 20:35
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner som jeg tror har vært diskutert før... jeg har i hvertfall sett diskusjon på løsning som lar meg lese av status automagisk. Dog ble den litt for kreativ for meg til at jeg vil begynne på den, men det bør være mulig å få til noe som bryter strømmen og som sender ut status på batteriene til en liten enhet som lagrer resultatet og som man igjen kan hente status fra. Typisk liten Linux boks i bilen på 12v eller no, for så å hente datane trådløst eller via blåtann fra garasjen og inn i huset...
Hvor har du lest dette? Dette krever hardwareendringer, slik det er i dag lar det seg ikke gjøre, det var det jeg mente, ikke at det ikke lot seg gjøre med litt fysisk hacking osv.

ilmar
Polestar i bestilling

Rymegnal

Sitat fra: ilmarw på lørdag 10. januar 2009, klokken 01:11
Sitat fra: Rymegnal på fredag 09. januar 2009, klokken 20:35
Dette er vel en sannhet med modifikasjoner som jeg tror har vært diskutert før... jeg har i hvertfall sett diskusjon på løsning som lar meg lese av status automagisk. Dog ble den litt for kreativ for meg til at jeg vil begynne på den, men det bør være mulig å få til noe som bryter strømmen og som sender ut status på batteriene til en liten enhet som lagrer resultatet og som man igjen kan hente status fra. Typisk liten Linux boks i bilen på 12v eller no, for så å hente datane trådløst eller via blåtann fra garasjen og inn i huset...
Hvor har du lest dette? Dette krever hardwareendringer, slik det er i dag lar det seg ikke gjøre, det var det jeg mente, ikke at det ikke lot seg gjøre med litt fysisk hacking osv.

ilmar

Da er vi enige... jeg tolket ditt svar til at det ikke var mulig overhodet. Mulig jeg var litt rask der. I så fall, beklager. Men da tror jeg vi er enige om at det går ann...
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

RoadRunner

Takk for gode svar. Vil ikke gjøre noen inngrep foreløbig siden alt er helt nytt. Men lukter litt på en enkel linux-løsning (gammel telefon) for lagring av data, så får jeg se hvordan jeg kan overføre dataene til pc'n senere.  Blir manuelt i første omgang.


Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA