Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av dundun, onsdag 13. august 2014, klokken 15:28

« forrige - neste »

dundun

Var innom Tesla Skøyen og leverte inn bilen til fiks i dag, og da sto det fire batteripakker stablet opp på verkstedgulvet.

Det gjorde meg nysgjerrig - hvor vanlig er det egentlig at pakkene må byttes på garanti pga feil? Noen som har en anelse?
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

cairnz

Har hørt om ett tilfelle.

Det er uansett greit at de får inn litt deler, selv om de ikke er for direkte bruk i biler, så er det bedre at de kan bytte med en gang, istedet for å måtte vente i et par uker på deler fra USA.
Elbilist

Sjøhyene

Kan jo også være at de bytter mer når bilen er inne til service enn vi er klar over. Sånn for å fikse problemer i det skjulte uten å dra meg seg dårlig PR.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

dundun

Kanskje - men det er en ganske drastisk ting å gjøre!

Min er inne for et par småfikser og et titanskjold i dag, men da jeg så lista over hva som var planlagt av arbeid var den ganske mye lenger enn det! Fint å se at de tar ting før problemene oppstår.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Sjøhyene

Sitat fra: kvasbo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 14:15
Kanskje - men det er en ganske drastisk ting å gjøre!

Er det? Trodde de kunne bytte batteri på under 10min jeg, hvis de gikk inn for det..?
Og regner så klart med at det gamle ikke går i søpla akkurat.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

dundun

Sant nok, de kan vel fikses opp og gjenbrukes.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Muffinman

Tesla må ha gigantiske garantikostnader på de første bilene. Og det forundrer meg at de ikke har luket vekk flere ting i produksjonen før leveransene til EU startet. Det har jo tross alt rullet et antall biler både i USA og Canada en god stund før de første kom over dammen. Masse feil av ulik karakter har ikke helt skremt meg på skogen enda, men når vi plutselig diskuterer batteri og drivverk kjenner jeg skepsisen kommer.

Nuvel. Håper oppriktig at de takler det uten å få økonomisk åndenød. Tesla er tross alt spydspissen i det som kan komme til å bli en revolusjon i privatbilismen.

christian1986

Enig med deg der, har vært mye inne med min. Når det gjelder kostnadene så har de vel en rimelig heftig dekning per solgte bil, så ikke engstelig der.

Plager meg derimot at jeg valgte soltak. Har fått både lekasje og ulyd. Vært inne for det noen ganger nå.

Muffinman

Jeg har et bestemt inntrykk av at man får mer krøll jo mer utstyr man plusser på, f.eks. 21" med Conti-dekk som forsvant på et blunk, soltak med knirk/lekkasjer/problemer med lukking og åpning osv, lydpakke med dab-problemer og skurring i høytalere etc.

Batteri og drivverk får alle, så det bare MÅ fungere.

laumb

Jeg har byttet batteri på min.

Det var ingenting galt med batteriet slik de kunne finne ut - og så snart feilmeldingen var slettet fungerte den igjen.
Likevel valgte de å bytte det for å sende det avgårde til ytterligere analyse.
Dette stemmer med at jeg selv slo av bilen og lot den stå såpass lenge at feilmeldingen ble resatt - og den startet igjen etterpå. Kjørte den selv opp på NAF-planet de hadde bestillt og inn på verkstedet.

Jerome Guillen har uttalt at de i det nye servicesenteret på Grorud vil kunne reparere småfeil på f.eks. motorenheter, batteri osv lokalt - og at dette vil i stor grad fjerne behovet for å ta inn store deler til nærmere sjekk i Nederland.

De er proaktive og bytter heller et batteri for mye. Det havner likevel tilbake i økosystemet med batterier på et tidspunkt, så de taper nok ikke på det.

Quintilian

Tesla har for øvrig satt av 3000 USD i garantireperasjoner for hver bil om jeg husker riktig.... Så "en drivetrain her og et batteri der" er vel innafor :-) Er jo det som koster; ikke småplukket som alle bilene har...

Øggen

Har de da regnet inn "lønn til Norske mekanikere" som jeg tror er litt høyere enn gjennomsnittet ;-)

bb

USAs svar på Teslabjørn, KmanAuto, har jo fått high voltage batterihavari og fått nytt batteri:
https://www.youtube.com/watch?v=vcVuw8ENIGU&list=UUrlRCBfp9n_hg9kpa0lohOQ
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

hma

SitatKmanAuto
2 days ago

The Contactor failed. Not the battery itself. Though, the contactor is IN the battery pack, so they just swap the whole pack out, send the damaged pack to tesla to be refurbished, and pop in a replacement into the car so your on your way. 

SitatKmanAuto
3 days ago

To my understanding, fault or failure in the main contactor. No, failure was not caused by cooling system, that was operating normally. The reason the pumps were replaces, is I had a pump fault about 2 months ago, and that one that gave the fault was replaced.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sn0le

Så det er rett og slett kontaktoren, det store batteri-releet, som har tatt kvelden.
Etterhvert vil vel sånt kunne fikses på stedet så de slipper å bytte hele batteripakken.
Ikke for det, regner med Kman er veeeeeeldig fornøyd med å få et nytt/refurbished batteri etter alle de km'ene. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA