Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norges mest solgte i 2015?

Startet av Akob, onsdag 13. august 2014, klokken 09:45

« forrige - neste »

LMOR

#60
Sitat fra: bromm på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:21
LMOR, nå må du sette på bremsene her. Her har du nok forhåndskonkludert på feil grunnlag, er jeg redd. BMW vil nok ikke uten videre dele sine data med andre, nei - men hvorfor i all verden skal ikke BMW bruke andre kilder for data ?? For det gjør de nemlig! De benytter data både fra nasjonale myndigheter (SVV hos oss) og anonymisert data fra andre leverandører - bl.a. Google.
Dette finner du info om på nettet, hvis du leter litt. Husk: det ene utelukker ikke det andre ;)
Jeg vet det bromm, og det skriver jeg også i svar #54 og i teksten i #58. Jeg skrev bare at jeg tvilte på at de bruker disse data fra Haugesund (og de fleste andre steder i Norge), og bildene mine viser vel nettopp det? De bruker ikke samme data som google.
Hvilke kilder mener du de bruker i Norge?
Vi har også sett en klar reduksjon i antall meldinger, så de er også sluttet å bruke informasjonen som RDS databasen har. Jeg får mye mer info i F10 enn på i3.
Tror ikke jeg er helt på jordet her  ;)

Til info:
The RTTI uses data communication via cellular networks and a SIM card embedded into the vehicle to gather information, as well as local authority traffic computers, sensors embedded in highways or cameras on bridges, giving the system immediate access to information about possible delays on ring roads and connection routes between cities.
Ingen av de andre kildene finnes de fleste steder i Norge, og RTTI ble ikke tatt i bruk i Norge før det var nok kilde-BMWer på plass. Jeg ser ikke på dette som noe negativt, tvert imot. Når de andre kildene er dårlige, ønsker jeg ikke dem inn i systemet.
I Tyskland har de f.eks. hatt er velfungerende kø-varslingssystem i 25 år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

At RTTI fungerer dårlig for tiden er kjent siden Januar i år. Men igjen så kan man ikke konkludere med at de har "sluttet å bruke data fra RDS....etc.". Systemet HAR fungert, og jeg har selv personlig sett dette i store deler av 2014. Det gir ekstremt nøyaktig informasjon om kø-dannelser (så dette helt tydelig i Trondheim), og det gir også helt riktige forslag på omkjøring osv. Når det kommer melding om at det er fare for underkjølt regn over Humla bru i Hommelvik (når det faktisk ER speilglatt akkurat der), så skjønner man at det er andre aktører inne i bildet enn "selvrapporterende BMW'er".

For å få det tilbake slik det var, så må ALLE rapportere dette tilbake til forhandler. Det er ikke sikkert at BMW i vet at dette er et eksisterende problem...

LMOR

Jeg er enig i dette bromm, og har selv sett at det fungerer. Men RDS systemet går over radio, mens RTTI går via internett. RDS inneholder ikke trafikk-flyt informasjon.
Jeg har meldt feil på dette, og fått beskjed om at de kjenner til feilen, og at de jobber med å rette det. Har sett at det av og til kommer inn noen meldinger.
Jeg er i glad for at trafikk-flyt fungerer så bra som det gjør, og ønsker altså ikke at de kobler det til systemer som Garmin og TomTom bruker, som har lurt meg mange ganger de siste årene. Jeg har stor tro på løsningen BMW valgte i 2012, og som er bygget inn i alle nye BMWer produsert etter juli 2013.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA