Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Norges mest solgte i 2015?

Startet av Akob, onsdag 13. august 2014, klokken 09:45

« forrige - neste »

jgilberg

Jeg valgte alle opsjoner, og det angrer jeg på...

Stereoanlegget og ryggekamera er "viktig", resten er unødvendig (vi bruker det overhodet ikke).

Det at bilen "ratter" selv på motorveien (ikke alm veier) ved hastigheter under 40 km/t, hva er vitsen? Du må likevel holde hendene på begge sider av rattet, ellers kutter den ut etter en kort advarsel... (sensor i rattet). Skjønner ikke logikken. Hadde jeg bare kunne legge en "tommel" nederst på rattet, men begge hender i hver side...?
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Jorgensen

Sitat fra: jgilberg på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:40
Jeg valgte alle opsjoner, og det angrer jeg på...

Stereoanlegget og ryggekamera er "viktig", resten er unødvendig (vi bruker det overhodet ikke).

Det at bilen "ratter" selv på motorveien (ikke alm veier) ved hastigheter under 40 km/t, hva er vitsen? Du må likevel holde hendene på begge sider av rattet, ellers kutter den ut etter en kort advarsel... (sensor i rattet). Skjønner ikke logikken. Hadde jeg bare kunne legge en "tommel" nederst på rattet, men begge hender i hver side...?
Jeg kjøpte nesten alt av ekstrautstyr (ikke soltak og comfort access) og jeg angrer ikke på det.

At bilen "Ratter" selv har jeg prøvd et par ganger og det funger bra, og da hviler kun en hånd nederst på rattet. Enig i at denne funksjonen er unødvendig, men denne er vel en del av pakken hvor du også får ACC, og ACC bruker jeg daglig når jeg kjører til jobb. Behagelig å bare følge etter bilen som kjører foran deg.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Demented_Genius

Hei allesammen :)

Skreiv i dag kontrakt på en I3. Jeg valgte nesten alt ekstrautsyr.
Jeg droppa: ConnectedDrive Service Package og Bluetooth Pro.
Da er mitt spørsmål om jeg kommer til å angre på at jeg ikke valgte det?
Hva er det jeg går glipp av?
Jeg har mulighet til endre på det.

Takker for all hjelp:)
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Demented_Genius

BMW X5 2011
BMW I3 2016

LMOR

Uten Connected drive, så får du f.eks ikke real time Traffic Information, og en rekke andre online tjenester. Kan kjøpes etterpå.
Uten Pro så kan du ikke koble til like mange telefoner samtidig + en del andre ting. Du finner tråder lengre bak som har diskutert dette i detalj.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ganton

Real time traffic information (?) - de eneste meldingene jeg har fått opp er veiarbeid på E6 i Sverige...
Av connected tjenestene er vel værmeldingen og søk på butikker/steder noe jeg har funnet nyttig. En mobiltelefon er bedre men ikke mens man kjører :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Sitat fra: ganton på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:26
Real time traffic information (?) - de eneste meldingene jeg har fått opp er veiarbeid på E6 i Sverige...
Av connected tjenestene er vel værmeldingen og søk på butikker/steder noe jeg har funnet nyttig. En mobiltelefon er bedre men ikke mens man kjører :-)
RTTI er ikke veimeldinger, men status fra alle andre BMWer på veien. De ser du som grønne/gule/røde streker, og de blir lagt til i estimert ankomsttid.
Det har fungert fint hos meg hele tiden (bortsett fra de veiene som ikke er på kartet..), og det er i praksis mer nyttig enn en veimelding som kanskje er ut-datert før du kommer dit problemet var.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rrounin

Sitat fra: LMOR på onsdag 10. juni 2015, klokken 12:12
Sitat fra: ganton på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:26
Real time traffic information (?) - de eneste meldingene jeg har fått opp er veiarbeid på E6 i Sverige...
Av connected tjenestene er vel værmeldingen og søk på butikker/steder noe jeg har funnet nyttig. En mobiltelefon er bedre men ikke mens man kjører :-)
RTTI er ikke veimeldinger, men status fra alle andre BMWer på veien. De ser du som grønne/gule/røde streker, og de blir lagt til i estimert ankomsttid.
Det har fungert fint hos meg hele tiden (bortsett fra de veiene som ikke er på kartet..), og det er i praksis mer nyttig enn en veimelding som kanskje er ut-datert før du kommer dit problemet var.

Jeg håper det kommer fra flere kilder enn kun andre BMWer på veien? Jeg har samme opplegg i en Audi A6, og har alltid trodd at det var Google Traffic som var kilden til dataene siden det er Google-kart og Google-søk og slik, men da stemmer kanskje ikke det heller. Synes for øvrig det virker som det er mye mer info i Audien enn i i3en.

On Topic: Jeg bestilte alt utenom web browser og askebeger, og angrer ikke et sekund - tvert i mot. Jeg setter også pris på Bluethooth Prof. og mistenker at selgerene ("agentene") har misforstått denne litt, siden de stort sett fraråder å bestille dette.

Eneste jeg har å klage på er at jeg gjerne skulle hatt litt mer, men det meste der er vel knyttet til at BMW står for SIM-kortet og at du ikke har ditt eget. Irriterer meg at det ikke er mulighet for trådløsnett i bilen og at internettbruken er strupet over alt, f.eks. er det dårlige satelittbilder og kun hvis du er zoomet ut - i Audien (og den er "gammeldags" fra 2012) får jeg satelittbildene klart og tydelig fram også i helt inzoomet tilstand, synes det er veldig oppfriskende når jeg kjører - og så er det morsomt f.eks. i tunneler..  ;D

rrounin

Sitat fra: Demented_Genius på onsdag 03. juni 2015, klokken 21:49
Hei allesammen :)

Skreiv i dag kontrakt på en I3. Jeg valgte nesten alt ekstrautsyr.
Jeg droppa: ConnectedDrive Service Package og Bluetooth Pro.
Da er mitt spørsmål om jeg kommer til å angre på at jeg ikke valgte det?
Hva er det jeg går glipp av?
Jeg har mulighet til endre på det.

Takker for all hjelp:)

Jeg skal innrømme at jeg ikke har stålkontroll på hva som tilhører hvilke pakker og valg, men jeg vil stemme får at du endrer på dette om du fortsatt har sjansen. Liten ekstrapris for å få alt.

Så vidt jeg forstår går du glipp av det meste som er "moro" ved å droppe Connected Drive. Jeg har kun hatt bilen i en uke, men bruker dette masse, spesielt for full tilgang til Spotify og slikt, men også et par ting som kanskje ikke er must-have men som er morsomt. Eksempel: Jeg har satt opp en Twitter-konto som kun følger Politiet, får opp meldinger fra operasjonssentralen på displayet. Jeg får også opp overskriftene fra DN etc. gjennom RSS. For litt mer hardcore informasjon når det går litt sakte får jeg opp både jobbmail og privatmail, og ikke minst kalenderen. Nye meldinger mens jeg kjører kan jeg også få opp. Alt er lagt opp slik at du kun kan se overskrifter /et par setninger pga. kjøresikkerhet, fungerer fint. Siri kan også aktiveres gjennom knapp på rattet, antar man kan få mye bruk for det fremover nå som Siri blir bedre og snart snakker norsk, men vet ikke om dette krever denne pakken.

Bluetooth-pro er noe bilselgerne tror at kun gir kobling til antenne, men så vidt jeg forstår er det viktigste kobling til flere enheter - slik at man f.eks. kan høre på musikk gjennom BT og få en innkommende samtale samtidig, eller f.eks. ha en iPod som spiller av musikk samtidig som telefonen er koblet til. Da kan også kona ha sin telefon koblet til, og om hun får en telefon på sin er det også bedre mikrofoner og bedre lyd både for fører og passasjer. I tillegg tror jeg at det er noen fordeler her for de som ønsker litt avansert tilkobling av smarttelefon etc. - uten at jeg har detaljene for hva dette innebærer i praksis.

Altså, go for it!

LMOR

RTTI kan hente data fra flere kilder, men tviler på at den gjør det i Norge.
Kvaliteten på Google er ikke i nærheten av 5mill BMWer i real time i Europa.

Jeg tok en liten test (som vanlig):

Google dekket ikke mer enn du ser på bildet, og det som var der var feil. Tok et bilde av fin trafikkflyt, som Google har merket som kø, mens RTTI viser grønt. RTTI viser også begge retninger og alle hovedveier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Demented_Genius

blei alt utenom:Alarm(302), Concierge Services (6AN) og Internett (6AR)  :D
BMW X5 2011
BMW I3 2016

rrounin

Sitat fra: Demented_Genius på onsdag 10. juni 2015, klokken 19:34
blei alt utenom:Alarm(302), Concierge Services (6AN) og Internett (6AR)  :D

Ja, det er vel akkurat det samme som meg, dvs. jeg droppet også sigarettenner og askebeger. Antar at det kvalifiserer til "alt av utstyr". Bra valg om du spør meg  ;)

rrounin

#57
Sitat fra: LMOR på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:54
RTTI kan hente data fra flere kilder, men tviler på at den gjør det i Norge.
Kvaliteten på Google er ikke i nærheten av 5mill BMWer i real time i Europa.

Jeg tok en liten test (som vanlig):

Google dekket ikke mer enn du ser på bildet, og det som var der var feil. Tok et bilde av fin trafikkflyt, som Google har merket som kø, mens RTTI viser grønt. RTTI viser også begge retninger og alle hovedveier.

Jeg vet absolutt ingenting om dette fordi jeg aldri har søkt det opp, men har altså i årene med Audien innbilt meg at trafikkinfoen der (som er veldig bra i Oslo-området) kommer fra Google, som igjen henter data fra både Audier, BMWer, Teslaer og mobiltelefoner. Jeg har også tenkte at det er fremveksten av Teslaer som har gitt gode data, siden det nok er ganske få Audier som har Google Earth-pakken foreløpig.

Skjønner at det kanskje var litt naivt, men er likevel litt overrasket om BMWs data kun kommer fra BMWer - det kan ikke være mange nok BMWer med SIM-kort på veiene til å gi gode data.

Edit: Angående testen din: Kan det hende at RTTIen viser grønt for alle gater der den ikke har data som tyder på noe annet?

LMOR

Dette er kanskje litt off topic, men samtidig er ConnectedDrive og RTTI noe som vurderes i denne tråden.
Jeg tror ingen andre enn BMW selv får tilgang til BMW sin trafikkinformasjon. Så vidt jeg vet er det ingen andre som har kontroll over trafikken på samme måte (i praksis på alle veier hvor som helst i verden). Google er sikkert bedre i noen større byer, men der bruker også BMW trafikkkamera tellinger osv i tillegg.
BMW er ikke avhengig av at noen frivillig bidrar. De bruker data fra GPSen i bilen enten du vil eller ikke. En bil-GPS er mer nøyaktig enn en smartphone i ift hvilken vei du kjører på, og er alltid på.
Det er altså snart ca 5 mill BMWer i Europa som nå har senderen installert. I Norge er minst hver 20 bil en BMW, og statistisk burde ca hver 5 BMW har dette installert. Altså er det nok med 100 biler på en vei, før BMW har registrert trafikksituasjonen. Jeg tror det i praksis krever mer enn 1 observasjon for å endre status. Men er det ikke 200 biler på veien, så blir det ikke lange køen  ;)
Som bildene viser, så er ikke Google i nærheten av antall bidragsytere der jeg bor, samme med Waze. Det er for få som sender data. Da blir det også slik som bildene viser, at røde områder blir stående for lenge, og da kan en ikke bruke løsningen til noe fornuftig. Det er litt dumt å kjøre en omvei hvis en ikke trenger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

LMOR, nå må du sette på bremsene her. Her har du nok forhåndskonkludert på feil grunnlag, er jeg redd. BMW vil nok ikke uten videre dele sine data med andre, nei - men hvorfor i all verden skal ikke BMW bruke andre kilder for data ?? For det gjør de nemlig! De benytter data både fra nasjonale myndigheter (SVV hos oss) og anonymisert data fra andre leverandører - bl.a. Google.

Dette finner du info om på nettet, hvis du leter litt. Husk: det ene utelukker ikke det andre ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA