Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig økte avgifter neste år iflg Aftenposten.

Startet av Mippen, tirsdag 12. august 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

Mippen

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mange meninger om elbiler. Media bruker ofte å trekke frem at det er en elbil hvis noe spesielt skjer. På den måten er media med på å fyre opp under motstanden hos kritikerne. Tenkte å bruke denne tråden til å legge ut eksempel på det negative ting media legger ut om elbiler. Dere andre er velkommen til å dele andre eksempel.

Først ut er denne teslaen fra Bergen. Sakset fra bt 28.07. Bilen har helt klart feilparkert, men avisen bruker anledningen til å nevne fordeler med elbiler på en negativ måte. Hadde det vært en Audi eller Toyota hadde de ikke skrevet noe om dette - med mindre det var en elbil. Alle biler feilparkerer og det blir en større sak dersom det er en elbil. Det er føreren som er problemet, ikke bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Olemann


Klart.  Føreren, og ikke bilen er problemet.

MEN; Skal vi beholde våre elbilgoder må vi som kjører elbil ta et mye større ansvar enn andre bilister.  Fordi vi blir lagt merke til.  Rettferdig?  Nei.   Nødvendig?  Ja.

Ikke parker ego-idiot som han/hun med den Teslaen.  Ikke snik i køer.  Ikke rapp parkeringsplasser.  Ikke kjør forbi der andre skremmes selv om Tesla og i3 klarer det greit.
Ikke parker på elbil-ladeplass når du ikke lader.  ++++

De som står på sine rettigheter OG kjører elbil, de graver sin egen grav + din og min.   

Like dette?  Neppe.   Men er det reelt?  Ja.

Ole

Mippen

Du er nok inne på noe der Olemann. Rart at det skal være slik at alt som er nytt med en gang får negativ omtale dersom noen få personer gjør noe dumt. De fleste jeg ser som kjører elbil kjører egentlig mye roligere enn vanlig for å spare energi. Egentlig bidrar elbiler til roligere førere. Derfor er det dumt hvis det skjer noen ulykker med høy fart eller flere som mister lappen i en elbil. Da legger folk merke til de 2-3 prosentene mens resten som kjører rolig blir glemt.

Vi vet ikke bakgrunnen for at den teslaen sto akkurat der den var på bidet. Det kunne være de skulle bære noe tungt til/fra bilen. Er ikke så mange muligheter å parkere i nærheten der. Kanskje noe hadde skjedd og den stilte seg der i stedet for å sperre veien... Men kanskje ikke den lureste plassen å stoppe uansett.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Problemet med akkurat det bildet er vel at det et en TMS. Hadde det vært en e-up var det neppe blitt noen sak. Misunnelsen lenge leve.

Enig at elbilførerer må passe seg ekstra i forhold til negativ fremferd, men jeg tror ikke det vil ha stor innvirkning på fjerning av incentiver. Der tror jeg ikke nødvendigvis folkeopinionen har noe å si, med mindre man øker fossile avgifter for å opprettholde disse.

Der elbilførerere også har et veldig stort ansvar, er aktsomhet i forhold til myke trafikanter og spesielt i tettbebygde strøk. Det er sikkert diskutert før, men jeg opplevde noe her om dagen som jeg ikke vil glemme med det første. 2-åringen løp plutselig ut mot vår stille og uoversiktlige villavei, og der kom en e-up ingen hadde hørt....

Det gikk heldigvis bra. Det var mann og kone i bilen, og jeg så noen meget store munnbevegelser på konen (rettet mot mannen) og tallerkenøyne på mannen (rettet stivt fremover) da de fortsatte.
e-Golf | X75D

Mippen

Ja, har opplevd flere ganger at folk bare går rett ut i veien uten å registrere bilen. Heldigvis har jeg holdt lav hastighet slik at det har gått fint. Men ekkelt...
Fremtiden er elektrisk.

Oreo

Ofte blir det harselert om forbruket til elbil, at en kan ikke kjøre så langt som fabrikanten sier. Det gjelder jo som vi vet også blant fossilister. Her er blir det iallefall bekreftet av et analysefirma, samt at trenden for avvik (høyre forbruk enn oppgitt) er økende, 22% nærmere bestemt: http://www.adressa.no/forbruker/article10078699.ece
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Mippen

Det er en godt kjent problemstilling. Blir spennende å se hva som skjer med avgifter og forbruk hvis/når den nye modellen kommer.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Sitat fra: Oreo på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:05
Ofte blir det harselert om forbruket til elbil, at en kan ikke kjøre så langt som fabrikanten sier. Det gjelder jo som vi vet også blant fossilister. Her er blir det iallefall bekreftet av et analysefirma, samt at trenden for avvik (høyre forbruk enn oppgitt) er økende, 22% nærmere bestemt: http://www.adressa.no/forbruker/article10078699.ece
Fossilbiler mister også rekkevidde etterhvert som motor og drivverk slites. Det hender også motorer, girkasse med mer må byttes på relativt nye biler, enda disse komponentene har blitt forbedret i 100 år. Hvor lenge holder eksosanlegg?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA