Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av snippet, tirsdag 12. august 2014, klokken 12:23

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Kjørte 89km idag med 47% igjen på batteriet (når jeg satte den på lading). Bilen viste 65km i rest, men det kan umulig stemme. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

atkhobby

Sitat fra: LMOR på søndag 03. august 2014, klokken 21:49
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.

Ser ikke helt hva du refererer til her, men batteriers kapasitet er jo avhengig av belastning så BMW har vel brukt en lettere last når de har målt kapasitet.

LMOR

Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 23:23
Sitat fra: LMOR på søndag 03. august 2014, klokken 21:49
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.

Ser ikke helt hva du refererer til her, men batteriers kapasitet er jo avhengig av belastning så BMW har vel brukt en lettere last når de har målt kapasitet.
Poenget er at du ikke kan få brukt hele kapasiteten til å kjøre med, og dermed vise igjen i snittforbruket. Hvis du f.eks. starter bilen en morgen det varmt/kaldt, venter en liten stund, kjører 10 km, så vil snittforbruket bare vise det du brukte på å kjøre 10km, ikke resten av strømforbruket for å temperere bilen før start. Det er grunnen til avviket.
Kan være at de retter denne "feilen" i SW, men samtidig blir det feil å si at du bruker 2000Wh/km, hvis du bare skal 1 km, eller når du står i ro? (Hvordan skulle det i så fall vises?)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Sitat fra: LMOR på mandag 04. august 2014, klokken 11:15
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 23:23
Sitat fra: LMOR på søndag 03. august 2014, klokken 21:49
Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.
Snittforbruket har ikke med kondisjonering av batteriene ved oppstart/tomgang+div annet basis forbruk, så det forklarer nok forskjellen.

Ser ikke helt hva du refererer til her, men batteriers kapasitet er jo avhengig av belastning så BMW har vel brukt en lettere last når de har målt kapasitet.
Poenget er at du ikke kan få brukt hele kapasiteten til å kjøre med, og dermed vise igjen i snittforbruket. Hvis du f.eks. starter bilen en morgen det varmt/kaldt, venter en liten stund, kjører 10 km, så vil snittforbruket bare vise det du brukte på å kjøre 10km, ikke resten av strømforbruket for å temperere bilen før start. Det er grunnen til avviket.
Kan være at de retter denne "feilen" i SW, men samtidig blir det feil å si at du bruker 2000Wh/km, hvis du bare skal 1 km, eller når du står i ro? (Hvordan skulle det i så fall vises?)

OK, skjønner hva du mente nå.

Når jeg testet så satt jeg meg inn i 100% ladet bil uten precondition og startet kjøringen umiddelbart.
Ut fra mitt forbruk så fikk jeg ut 98% av oppgitt batterikapasitet som jeg syns er helt OK.

Planen min er å ta en ny testkjøring senere der jeg kjører enda litt mer forsiktig. Kanskje jeg får ut de siste 2%ene da.

Jeg vil også prøve en gang til for å klare mer enn 190km :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA