Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av snippet, tirsdag 12. august 2014, klokken 12:23

« forrige - neste »

snippet

Siden utbyggingen av ladestasjoner er supertreg har jeg fått teste grensene for hva jeg klarer å tyne ut av bilen. I dag vant bilen og jeg trillet rolig inn på et busstopp etter 176 km rundt Bergen. Heldigvis lå det en Shell-stasjon rett over veien som kunne hjelpe meg med de siste kilometerne. BMW i3 er tung å skubbe også  :)
BMW i3 - Bergen

Klykken

Lengste jeg har kjørt er 13,4 mil uten lading. Mener det var rundt 2mil rest... :)
hvorfor kjørte du tom?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

snippet

Jeg hadde klart å kjøre fra kladden hjemme så da var det ikke så mye å gjøre. Stoppet bare en kilometer hjemmefra  :)
BMW i3 - Bergen

Tore Wold

BMW i3 Rekkevidde = 16,6 mil
Jeg har fått mange spørsmål om "rekkevidde" på Elling (vår BMW i3) Har aldri opplevd rekkviddengst og har derfor tidligere skikkelig testet. Men, over de siste 2 dager har jeg tested rekkevidden på en lading og funnet denne til å være 16,6 mil.  Testen er utført på delvis motorvei, bykjøring og svingete landeveier.  Vedlagte bilder viser kjøredistanse 141 Km + restlengde 25 Km  = 166 Km.  Strømforbruk var så lavt som 11,0 Kwh/100 Km.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

ganton

Ser at det er et par som har greid 185km http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14394.30.html mens noen rapporterer 130km så BMW i3= er vel varierende avh temperatur, høydemeter, kjørestil/hastighet etc...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sirka

På app'en står det at snittet er 141 km, min rekord er 175.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Jorgensen

Fire personer i bilen, full baggasje, ingen stor høydeforskjell mellom start og stopp
143km+ 25km= 168km. Snitthastighet 74.7km/t , forbruk 11.7. ECO PRO
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

pberg

Laveste forbruk:



Lengste tur på en lading:


Hadde litt over 30km igjen.

Lengste tur på en dag:


Denne inkluderte 18 min hurtiglading, 9.22 kWh

Begge "langturene" inkluderte Rennfast-tunnelene, den lengste til og med to ganger...




BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Mikmik

Jeg tror det bekrefter min følelse av at rest-km vist på skjermen er litt streng (Viser for lite).

Tore Wold:
Har kjørt 141km. Ca 18% igjen på batteri. (SOC)
(141km / 82%) * 100% = 172km totalt
Skjermen viser at han har igjen 25km, men jeg tror det er 31km

Jorgensen:
Har kjørt 143km. Ca 20% igjen på batteri. (SOC)
(143km / 80%) * 100% = 178km totalt
Skjermen viser at han har igjen 25km, men jeg tror det er 35km
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Sirka

Absolutt min erfaring også; estimatene er ganske strenge. Har nevnt det i rapporten min fra turen Bergen-Oslo. Det mest ekstreme var kanskje turen Geilo-Rødberg, en strekning på ca. 7 mil, hvor estimatet var 11 km rest og displayet viste 58 km rest da jeg stoppet. En annen ting jeg har lagt merke til er at bilen og iRemote-app'en viser litt ulike estimater. Da bilen var fulladet på Rødberg, viste app'en en rekkevidde på 145 km og displayet i bilen 135 km. Reelt var rekkevidden 155-160 km, hadde 23 km rest på displayet etter å ha kjørt 133 km.

Må jo si jeg foretrekker at estimatene er litt forsiktige, men dette er kanskje litt i overkant ...?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

pberg

Jeg hadde forresten 87km når streken var akkurat på midten, og da mente bilen at jeg hadde 62km rekkevidde igjen. Det skulle bli 174km på 100% og ikke 149.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

02jan

Første tur utenfor egen i3 range.

Fikk lurt fruen med på å ta i3 istede for husmor SUV , til vår korte østfoldvisitt.

Nittedal - Fredrikstad- gamlebyen.

Med en unge i baksete to voksne, og bagasje for 2 uker i shara og på mont blanc + diverse leker inkl. Særs upraktisk sjørøverskip. All bagasje pakket med sikring - sengetøy og stor bag i baksete (sikret med belte).

Fra Nittedal rv4 er det stortrives sett 50 og 60 sone første 20 km før 90 og 100 sone fram til Moss.

Disse 84 km står da måleren i bilen nøyaktig på 50% forbruket batteri. Snittforbruk på komputer 80km/t.  Motorvei og kraftig motvind hele veien.

Med naturlig stopp i Moss - lunsj og strekk, ladet (drøy time) vi på saktelading hos butikk - hvor vi også gjorde diverse planlagt handel på x antall tusen kroner.

Fremme i Fredrikstad , stappet jeg ladepluggen i veggen på sovehytten - enkelt.

Samme prosedyre tilbake - stoppet for middag i ski - saktelading - og full fart tilbake til Nittedal. Ca 14 mil kjøring ( via Sarpsborg og veien indre Østfold - motorvei er jo .....rit kjedelig ).

31 mil , 1.22 kw pr mil sier måleren , snittfart 50 km/t totalt på turen, mye småkjøringen i skjeberg/Fredrikstad.

Ikke kjørt mer eller mindre aktivt - uansett kjøretøy når man har med hele familien på tur.

Har hatt ca 25 % restkapasitet på det laveste.

I3 har overbevist meg - jobber litt med god pakking - og heller ratte i3 også på langturer.


Litt utenfor tema:
På langtur er det greit å få med litt bagasje, jeg fant ut at det fint går an å utnytte rommet under panseret - type liten kjølebag og ladeutstyret , for å unngå å rote med den andre bagasjen under reisen.   

Med et type thule stativ på bakluke, så ville det åpnes opp for nye muligheter.







Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Olemann


Noen som har testet om de oppgitte disponible kW (18.8 er det vel?) stemmer med den restkjørelengde som kalkuleres ved et gitt snitt forbruk?

Mvh Ole

atkhobby

Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.

Olemann

Takk, veldig bra dette, tenkte like mye på nøyaktighet av kalkyle på snitt-forbruk og restlengde, som på om totalen stemmer.
Du kjørte pent da, med et snitt på under 1kW pr mil over hele distansen på 18 mil :-)

Ole

Sitat fra: atkhobby på søndag 03. august 2014, klokken 16:37
Jeg kjørte bilen tom (1 km igjen) og bilen sa at snittforbruket var 9,8. Med 186km gir det 18,2 i batterikapasitet. Antagelig var forbruk bare rett under 9,9 og med det blir kapasiteten 18,4. Fortsatt mindre enn spec, men ikke så galt syns jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA