Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drammen Karosseri lader bilen 100% - WTF???

Startet av TorC, tirsdag 12. august 2014, klokken 12:06

« forrige - neste »

Ronny

Det du trenger er en omformer som omformer spenningen fra ekstrabatteriet og lader hovedbatteriet, da vil ekstrabatteriet bli tomt først (dersom omformeren er stor nok) Den må selfølgelig ha diverse begrensinger på maks og min spenninger.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ladefabrikken

Som vanlig tenker dere for avansert. Dette kan ordnes på en veldig enkel måte. Dingsen som dere kaller den må ha samme spenning som resten av pakken. De fleste litium celler klarer fint 3C så selv om cellene er mindre så takler de fint normal kjøring i en Leaf. Dingsen prallelkobles med pakken i Leafen. Et enkelt voltmeter med rele styrer et større rele som kobler dingsen ut når dingsen er fulladet eller tom før resten av pakken.

Bak ved laderen ligger det en kontakt fra laderen til batteripakke. Denne kan fint brukes til å koble inne en ekstra pakke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

KISS (keep it simple stupid) er et prinisipp som er sentralt.

Det 2EL beskriver er, hvis jeg forstår det korrekt, bare en sikkherhetsmekanisme.

Den dingsen jeg er ute etter kan bruke enhver spenning, og gi ut "korrekt" spenning lasket inn på hovedpakken.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.


tomrh

Sitat fra: TorC på søndag 27. juli 2014, klokken 22:53
Sitat fra: Elmo på søndag 27. juli 2014, klokken 22:34
Sitat fra: TorC på søndag 27. juli 2014, klokken 22:24
Ideelt sett for mitt behov skulle den vært permanent tilkoplet (da kunne jeg ha "gjemt" moduler litt rundtomkring. Men jeg tenkte en litt mer universell utforming.

Du har jo selv kommentert Bly sitt innlegg om noe tilsvarende for vel ett å siden TorC. Selvom han benyttet non-Leaf batterimoduler så kan du vel snakke med han om innkobling.

Det er han som har forettningen på sørlandet er det ikke? 

Det han gjorde var å utvide pakken med likt antall moduler eller celler. Det jeg skulle ønske meg var en "dings" som var uavhengig av dette.
Jeg skulle ønske meg en "smartere" løsning enn det. Hvor ekstrapakkens antall celler ikke spiller noen rolle.
Sist jeg var i kontakt med ham fortalte han at han kjører rundt i Leaf med en 10 kWh ekstra batteripakke og 2 kW ekstra lader. Men at han ikke selger slike ombygginger da det kan gå ut over sikkerheten på bilene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Jeg har foreløpig lagt fra meg ideen om en rekkeviddeforlenger inn på 400v systemet.

MEN, ikke en "mikro-rekkeviddeforlenger". (eller kanskje nano-rekkeviddeforlenger).

Jeg skulle gjerne hatt innspill fra folk som har mer greie på dette enn meg. (Rio? :-D )

Problemet mitt er at jeg ofte på turen Oslo-Sandefjord feilberegner forbruk og ender opp med å måtte ta av ved Tønsberg, og bruke oppimot 45 minutter på de siste 22-23 km hjem. På denne turen bruker 12v systemet gjerne 300 watt, altså ca 225 wh, mens HV systemet bruker ca 3 kw. Hvis jeg hele veien fra Oslo kunne redusert forbruket med 300 watt per time ville jeg blitt mindre stresset, og spesielt siste 2 milene der jeg må avveie effektiviteten av forbruk til fremdrift kontra drift av bilen. (og jeg er lite fysen på å QC i Tønsberg siden det tar meg bortimot 25 minutter ekstra siden det er en stor omvei, og de bare selger i 15 minutters bolker).

Derfor ville en mikro-rekkeviddeforlenger vært kjekt.

Min tanke er å lage en liten "koffert" med 18650 celler i 6S6P som gir ved 2 AH per stk ca 250 wh. Og kanskje dette igjen i parallel.  Hver P har en cut-off ved 3 v, og dette er igjen koplet til en stepdown ned til f.eks 13,5 v. Og koples til bilen ved f.eks 12v uttaket som tar 20 amp.

Er dette noe som lar seg gjøre?

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Dersom du skal gjøre dette, vil jeg anta at det beste er å kjøpe noen litiumbatterier (LiFePO4 eller LiFeYPO4) og sørge for at de leverte (gjennom litt spenningsregulering) 14,2V. Det antar jeg er høyt nok til at DC/DC-omformeren i bilen tenker at batteriet er mer enn fulladet, og ikke forsøker å lade det mer. Samtidig så antar jeg (men garanterer ikke) at den ikke blir skadet av å få 14,2V "inn", siden den kan lade batteriet med 14,4V når man bruker vindusspyleren. (Aner ikke hvorfor!)

Du kunne forsøkt med noe herfra:

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Du trenger cellebalansering, lader og noe som produserer stabil 14,2V (eller den spenningen du bestemmer deg for).

Hvor mye ekstra rekkevidde dette gir vet jeg ikke.

Har du dieselvarmer i bilen?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Det gir kanskje ikke den samme tilfredsstillelsen som å hacke noe elektrisk, og er off-topic i denne tråden, men hvis rekkevidde er viktig og du er desperat ;)...hva med å gå ned til 15" felger? Og 195 (evt 185) bredde på dekk. Det reduserer strømforbruk, typisk med 5%. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21523.0.html
Selv kjører jeg med 15", det bidrar sterkt (i tillegg til klimahack) til at jeg opplever sommer-rekkevidde selv ved 0 grader ute.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: TorC på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:04
Jeg har foreløpig lagt fra meg ideen om en rekkeviddeforlenger inn på 400v systemet.
. . .
Min tanke er å lage en liten "koffert" med 18650 celler i 6S6P som gir ved 2 AH per stk ca 250 wh.  . .
Er dette noe som lar seg gjøre?
Tror du bør ta en prat med Alternativ Energi / "Bly". Han kjører såvidt jeg vet med ekstra lithium-pakke i egen Leaf.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kavorland

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

TorC

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:49
Dersom du skal gjøre dette, vil jeg anta at det beste er å kjøpe noen litiumbatterier (LiFePO4 eller LiFeYPO4) og sørge for at de leverte (gjennom litt spenningsregulering) 14,2V. Det antar jeg er høyt nok til at DC/DC-omformeren i bilen tenker at batteriet er mer enn fulladet, og ikke forsøker å lade det mer. Samtidig så antar jeg (men garanterer ikke) at den ikke blir skadet av å få 14,2V "inn", siden den kan lade batteriet med 14,4V når man bruker vindusspyleren. (Aner ikke hvorfor!)

Du kunne forsøkt med noe herfra:

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Du trenger cellebalansering, lader og noe som produserer stabil 14,2V (eller den spenningen du bestemmer deg for).

Hvor mye ekstra rekkevidde dette gir vet jeg ikke.

Har du dieselvarmer i bilen?

Takk for svar. Ja jeg har dieselvarmer. Denne trekker marginalt med strøm. Jeg vurderte å kople denne til et eget batteri, men det monner ikke. 

Og som tomrh er inne på så er ikke dette nødvendigvis fordi jeg absolutt må ha den rekkevidden, men fordi det er litt gøy...

Og slik moro bør aldri koste for mye penger... Det er derfor jeg tenkte å bruke gamle 18650 celler jeg har liggende som fortsatt har en del juice igjen. De fleste ligger på rundt 2000 mah.

Jeg har også en stepdown som kan kjøre ned strømmen stabilt ned til mellom 10 og 36 volt. Og takler opp til 300 watt.

Med en cut-off på hver serie av celler på 3v, vil hele pakken selv til slutt kutte når den er lav nok.

Lading tenkte jeg å bruke en simpel balance charger jeg har kjøpt på ebay.. (Imax B6) som lader opp til 5 A S6.

Jeg tenkte ikke å gå så høyt opp som 14v, men kanskje rundt 13,5v.

Jeg er temmelig sikker på at dette ikke er noe problem siden jeg har forsøkt å lade 12v batteriet mens bilen ladet (ingen stor suksess siden laderen trodde batteriet var fullt.) Og startet bilen mens 12v lading var igang. Ingen av delene har knekt noe hos meg.

Hovedmålet her er å gjøre noe litt moro, og samtidig gjøre noe nyttig.
I de tilfellene det er snakk om for mitt bruk så bruker jeg ofte 1,75 timer på en slik tur. Jeg kan ofte velge mellom å ta hurtiglading som tar meg fort vekk 25 minutter fordi det er så stor omvei, eller bruke 15 minutter ekstra pga lav fart.

Med et snittforbruk på 12v på 250w blir dette ca 450 wh. I ren rekkevidde utgjør vel det ca 4 km. Dette kan imididlertid omgjøres til økt hastighet.

Sitat fra: Elmo på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:12
Tror du bør ta en prat med Alternativ Energi / "Bly". Han kjører såvidt jeg vet med ekstra lithium-pakke i egen Leaf.

Sist gang jeg snakket med ham sa han at det ikke var litium han brukte med noe nikkel tror jeg . Han presiserte flere ganger at dette ikke var noen ideel løsning, og krevde en del ettersyn. Han har dessuten koplet dette inn rett på fremdriftsbatteriet, noe jeg ikke selv ønsker å rote med.

Sitat fra: kavorland på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:07
Dette er kanskje ikkje svar på spørsmålet, men kan vere eit alternativ.

http://www.torquenews.com/1075/add-40-miles-driving-range-nissan-leaf-enginers-add-battery-pack

De er konk for flere år siden. Det de, såvidt jeg har forstått gjorde var å bruke et 48v system. Kvaliteten var visstnok ikke den beste og de slet med mye reklamasjoner.

Sitat fra: tomrh på onsdag 30. desember 2015, klokken 11:04
Det gir kanskje ikke den samme tilfredsstillelsen som å hacke noe elektrisk, og er off-topic i denne tråden, men hvis rekkevidde er viktig og du er desperat ;)...hva med å gå ned til 15" felger? Og 195 (evt 185) bredde på dekk. Det reduserer strømforbruk, typisk med 5%. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21523.0.html
Selv kjører jeg med 15", det bidrar sterkt (i tillegg til klimahack) til at jeg opplever sommer-rekkevidde selv ved 0 grader ute.

Godt tips. Det skal jeg absolutt vurdere når vinterdekkene skal skiftes.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Einar_S

Sitat fra: TorC på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:03
Med en cut-off på hver serie av celler på 3v, vil hele pakken selv til slutt kutte når den er lav nok.
Hele pakken vil (må) kutte når den dårligste cellen er på lavmål!
Om du ikke vikler ut en riktig klurig BMS.
Den dårlige cellen står i serie med de andre og du kan ikke koble forbi den uten nevnte Felgen løsning. Den kan jo ikke bare kortsluttes.
Og bryter du den ut av serien så kan det jo ikke gå noe strøm.

Felgen løsningen vil bestå i å koble den (svake cellen) ut for så å forbikoble den. Da snakker du om koblingselement (FET/IGBT/Rele) som takler full strømstyrke i forbikoblingselementet! Så skal du ha en slik for hver celle i batteriet. Jeg mener vi snakker 200A. Riktignok holder det vel med 6-7V, men det har jeg aldri sett. Og de har nok for høy Rds(on) og vil kreve god kjøling.

Skal du bygge en slik "booster" må du nok finne celler som er omtrent like friske. Det vil neppe skje ved å koble sammen celler fra døde batteripakker. Det er nettop derfor du (og jeg) finner mange gode celler i gamle pakker. Den erklæres død når den dårligste cellen er død.

Så jeg har mer tro på en pantografløsning og prøve å snike seg til noen KWt fra trikken.  ;D

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

sven erik

Sitat fra: kavorland på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:07
Dette er kanskje ikkje svar på spørsmålet, men kan vere eit alternativ.

http://www.torquenews.com/1075/add-40-miles-driving-range-nissan-leaf-enginers-add-battery-pack

noen som vet noe mer om denne og hva den kommer på i norge  ferdig montert  og hvor lenge en må lade for å bruke denne

Electrix

Sitat fra: sven erik på mandag 04. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: kavorland på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:07
Dette er kanskje ikkje svar på spørsmålet, men kan vere eit alternativ.

http://www.torquenews.com/1075/add-40-miles-driving-range-nissan-leaf-enginers-add-battery-pack

noen som vet noe mer om denne og hva den kommer på i norge  ferdig montert  og hvor lenge en må lade for å bruke denne


Sitat fra: TorC på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:03

Sitat fra: kavorland på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:07
Dette er kanskje ikkje svar på spørsmålet, men kan vere eit alternativ.

http://www.torquenews.com/1075/add-40-miles-driving-range-nissan-leaf-enginers-add-battery-pack

De er konk for flere år siden. Det de, såvidt jeg har forstått gjorde var å bruke et 48v system. Kvaliteten var visstnok ikke den beste og de slet med mye reklamasjoner.
...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA