Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av chaos, tirsdag 12. august 2014, klokken 11:39

« forrige - neste »

chaos

Hei,

Når jeg skulle sette leafen på lading i dag så skjer det absolutt ingenting når jeg stikker i ladepluggen. Bilen har ikke vært tilkoblet på 2 dager og har ca 60% batterikapasitet igjen.

Ser at det er en gul bil med et utropstegn i dashbordet... Kan det være lite strøm på 12v batteriet? Bilen starter.


TorC

Ta av begge batteripolene på 12v batteriet og la det stå sånn i 5-10 minutter. Kople til igjen, og forsøk å lade. Denne feilen er tatt opp i flere tråder...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Det holder lenge å ta av den negative polen på batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Rio... ikke start en ny debatt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på søndag 27. juli 2014, klokken 22:02
Rio... ikke start en ny debatt...

Det er ingen "debatt", bare konstatering av fakta: man oppnår ingenting ved å koble av den positive polen.

(Var det du som skrev noe lignende tidligere, siden du skriver "ny"?)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Du har startet flere slike debattter...

Man skal ikke akseptere anekdotiske bevis når de er i strid med kjent kunnskap. I dette tilfelle vet du ikke hva slags kondensatorer og programvare Nissan har lagt inn. Du har selv bare den generelle kunnskap om elektriske kretser. Problemet er at du ikke kjenner alle faktum.

Mitt anekdotiske bevis er at jeg har flere ganger opplevd at det å bare ta en pol ikke nullstiller.

Din påstand om at dette er "fakta" blir tøvete når du ikke selv kjenner fakta om hvordan kretsen er lagt opp.

Min eneste påstand er mitt anekdotiske bevis. Et slikt bevis er like mye verdt som Snåsamannen (men jeg tjener ikke penger på det) hvis ikke det kan være en forklaring. Forklaringen kan enten være at det finnes en kondensator eller noe annet som "lagrer" eller holder på feilmeldingene, eller at hovedpakken gir spenning nok til å holde på feilmeldningene.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Skal du starte en ny debatt om dette?

Faktum   ;D er at du kan koble så mange kondensatorer og annet i kretsen du bare vil, det vil fremdeles ikke være noen forskjell om du kobler fra den positive polen eller ei.

Det betyr faktisk ikke noe som helst hvordan resten av kretsen er "bygget opp" i dette tilfellet.


1) Hvis det er en kondensator som holder på spenningen, så vil den ikke påvirkes på noen måte om du kobler fra den positive polen også. Spenningen på kondensatoren vil ikke endres uansett om du kobler den positive polen til og fra.

Det eneste som kunne endret spenningen i en slik kondensator var hvis du kortsluttet batteriledningene (da ville spenningen på kondensatoren gå til null), men det anbefarler du ikke. (Og jeg anbefaler det heller ikke.)

2) Det er ingen kondensator i kretsen, og heller ikke da betyr det noe at du har koblet fra plusspolen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#7
xxxx
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på søndag 27. juli 2014, klokken 23:27
xxxx

Mener du seriøst at kondensatorer ikke har betydning for hvorvidt "feilkoder" ikke holdes?

Mener du vet at det ikke er noenting som kan holde spenning (selv ikke en 24kwt pakke)?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

chaos

Jeg har nå testet å koble fra batteri uten noen effekt. Blir nok en tur inn på nissan i morgen...  :o


Rio

Sitat fra: TorC på søndag 27. juli 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Rio på søndag 27. juli 2014, klokken 23:27
xxxx

Mener du seriøst at kondensatorer ikke har betydning for hvorvidt "feilkoder" ikke holdes?

Mener du vet at det ikke er noenting som kan holde spenning (selv ikke en 24kwt pakke)?

En kondensator (hvis den er stor nok) kan helt klart gjøre at spenningen holdes og feilkoder ikke slettes, eller at en mikrokontroller holdes i gang. Helt enig.

Derimot vil spenningen i denne kondensatoren være helt upåvirket av om også plusspolen er koblet til eller fra. Den vil ikke "merke" noe til det, for batteriet ble jo allerede fjernet fra kretsen da man koblet fra minuspolen.

Hvis man har en slik kondensator, og ønsket å utlade den helt, måtte man kortslutte de to batteriledningene, slik at strømmen gikk gjennom dem, og spenningen gikk til null.

Grunnen til at man sier at man skal "vente i 10 sekunder før du kobler på batteriledningen igjen" er nettopp for å gi en eventuell kondensator tid til å lade ut gjennom kretsen. Det er slik den lades ut, og hvis man tenker at noe ikke ble nullstilt, så må man heller vente med å koble til batteriet i 1 minutt, fremfor 10 sekunder.

Jeg tror deg på at verdiene ble resatt den gangen da du koblet av plusspolen også, men det var nok ikke selve frakoblingen som gjorde det, men at det tok lengre tid å koble fra to poler - og at kondensatoren derfor rakk å bli utladet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Og da regner jeg med at du har full oversikt over hvordan hovedbatteriet er koplet, OG den massive stacken av kondensatorerene i baksetet på -11, og -12.

Og jeg har kun påstatt mine anekdotiske bevis. Det er meget godt mulig at jeg kunne ha fått nullstilt bilen hvis jeg hadde ventet lenge nok. Min erfaring er imidlertid at ved å bare ta minuspolen vil feilene ikke bli borte. Min erfaring er at hvis begge polene tas blir feilkoden borte i løpet av kort tid.

Jeg er ikke idiot. I en enkel krets hvor man kjenner alle komponenter kan man komme med slike påstander, problemet er at man ikke kjenner disse. For alt du vet har man en 24 kwt strømkilde som gjør at det å nullstille kan ta både dag og natt, og gjerne flere hundre år.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 28. juli 2014, klokken 00:38
Og da regner jeg med at du har full oversikt over hvordan hovedbatteriet er koplet, OG den massive stacken av kondensatorerene i baksetet på -11, og -12.

Og jeg har kun påstatt mine anekdotiske bevis. Det er meget godt mulig at jeg kunne ha fått nullstilt bilen hvis jeg hadde ventet lenge nok. Min erfaring er imidlertid at ved å bare ta minuspolen vil feilene ikke bli borte. Min erfaring er at hvis begge polene tas blir feilkoden borte i løpet av kort tid.

Jeg er ikke idiot. I en enkel krets hvor man kjenner alle komponenter kan man komme med slike påstander, problemet er at man ikke kjenner disse. For alt du vet har man en 24 kwt strømkilde som gjør at det å nullstille kan ta både dag og natt, og gjerne flere hundre år.

Som sagt, når den ene siden av 12V-batteriet er frakoblet, så er batteriet fjernet som en aktiv del av bilen. Da betyr det intet om du også fjerner den andre polen, for batteriet er jo allerede isolert.

Dette påvirkes ikke av om det er kondensatorer i kretsen, eller om man så hadde 24 kWh med batteri koblet til.

Og annekdoten din forklares jo nettopp av at det tar lengre tid å koble fra to poler enn én pol. Det er det (tiden) som gjør forskjellen, ikke at du kobler fra pol nummer to.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 00:54

Dette påvirkes ikke av om det er kondensatorer i kretsen, eller om man så hadde 24 kWh med batteri koblet til.


OK. Da mener du det.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 28. juli 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 00:54

Dette påvirkes ikke av om det er kondensatorer i kretsen, eller om man så hadde 24 kWh med batteri koblet til.


OK. Da mener du det.

Ja, jeg litt mer enn bare "mener det". :)   Det er et ganske grunnleggende prinsipp innen elektronikk.

Når en pol av batteriet er frakoblet så har det jo ingen måte det kan påvirke kretsen på. Det kan ikke lengre "presse ut elektroner".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA