Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av chaos, tirsdag 12. august 2014, klokken 11:39

« forrige - neste »

Elbilfantast

Sitat fra: chaos på søndag 27. juli 2014, klokken 23:58
Jeg har nå testet å koble fra batteri uten noen effekt. Blir nok en tur inn på nissan i morgen...  :o

Chaos: si ifra hva du finner ut - jeg har også hatt dette engang......det ble tur til Nissan da også - men de var ikke spesielt villige til å fortelle hva som var feilen (foruten "noe i motoren" som gikk på garantien). Ladedioder ?

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 01:20
Sitat fra: TorC på mandag 28. juli 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 00:54

Dette påvirkes ikke av om det er kondensatorer i kretsen, eller om man så hadde 24 kWh med batteri koblet til.

OK. Da mener du det.

Ja, jeg litt mer enn bare "mener det". :)   Det er et ganske grunnleggende prinsipp innen elektronikk.

Når en pol av batteriet er frakoblet så har det jo ingen måte det kan påvirke kretsen på. Det kan ikke lengre "presse ut elektroner".

Dette er helt basalt. Problemet er at du ikke vet hvor elektronene lagres.

Det er riktignok jeg som kommer med en "ekstraordnær påstand", så det er jeg som har bevisbyrden.

Min påstand er ikke at strømmen har noen magiske egenskaper. Min påstand basert på egen erfaring er at bilen har en eller annen form for lagring av spenning som gjør at begge polene på 12v batteriet må tas for å fjerne feilkodene.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ronny

Sitat fra: TorC på mandag 28. juli 2014, klokken 01:41
Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 01:20
Sitat fra: TorC på mandag 28. juli 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 00:54

Dette påvirkes ikke av om det er kondensatorer i kretsen, eller om man så hadde 24 kWh med batteri koblet til.

OK. Da mener du det.

Ja, jeg litt mer enn bare "mener det". :)   Det er et ganske grunnleggende prinsipp innen elektronikk.

Når en pol av batteriet er frakoblet så har det jo ingen måte det kan påvirke kretsen på. Det kan ikke lengre "presse ut elektroner".

Det er riktignok jeg som kommer med en "ekstraordnær påstand", så det er jeg som har bevisbyrden.

Min påstand er ikke at strømmen har noen magiske egenskaper. Min påstand basert på egen erfaring er at bilen har en eller annen form for lagring av spenning som gjør at begge polene på 12v batteriet må tas for å fjerne feilkodene.

Han har rett, en eller to kabler av gjør akkurat samme nytten, det er når du skal skifte batteri begge må av ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Men elektronene i batteriet "kommer ikke ut" uten at TO ledinger er tilkoblet (de må jo gå i en krets). Fjerner man én ledning så er kretsen brutt, og ingen strøm flyter.

Du har selvsagt helt rett i at elektrisk energi kan være lagret i en kondensator i selve bilen, men hvordan mener du den blir påvirket av om en eller to ledninger er tilkoblet batteriet?

Er du uenig i at, teoretisk, så kan din observasjon om at "begge polene må av", faktisk også forklares ved at det tar lengre tid, og at kondensatoren derfor hadde tid til å lade ut?

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Rio har rett, det utgjør ingen forskjell om du kobler av en eller begge polene på batteriet annet enn lengre tidsforbruk på siste.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mippen

Hvordan gikk det med bilen som ikke ville lade?
Fremtiden er elektrisk.

chaos

Jeg leverte bilen i dag tidlig og nå fikk jeg nettopp telefon fra forhandler og det viser seg at laderen kan være gåen... Dem får ikke slettet feilkoden(e)  :o

Ifølge forhandel har dem ikke fått inn biler med dette problemet før.

Om lader må byttes er kanskje dette en mulighet til å sette inn en 6.6kw lader mot et pristilegg? Men om jeg kjenner Nissan rett så gjør dem nok ikke det uten videre ::)

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 02:03
Er du uenig i at, teoretisk, så kan din observasjon om at "begge polene må av", faktisk også forklares ved at det tar lengre tid, og at kondensatoren derfor hadde tid til å lade ut?

Det er en plausibel teori. Imidlertid har jeg latt bilen stå over natten med en pol av uten av feilkoden ble borte. Selvsagt kan det være andre årsaker.

Jeg påstår ikke at det faktisk er slik at begge polene må av, men at det kan være slik. Derfor kan det være en løsning når det ikke virker å ta av en pol. Det kan være verdt et forsøk.

Sitat fra: Rio på mandag 28. juli 2014, klokken 02:03

Men elektronene i batteriet "kommer ikke ut" uten at TO ledinger er tilkoblet (de må jo gå i en krets). Fjerner man én ledning så er kretsen brutt, og ingen strøm flyter.

Du har selvsagt helt rett i at elektrisk energi kan være lagret i en kondensator i selve bilen, men hvordan mener du den blir påvirket av om en eller to ledninger er tilkoblet batteriet?

Korriger meg hvis jeg tar feil, men i en krets spiller det ingen rolle hvor strømmen kommer fra. Har man + fra en kilde og - fra en annen kilde så er kretsen fortsatt hel.

Mtp at bilen både har en massiv strømkilde under bilen, og en temmelig heftig "nødstrøm" til parkeringsbremsen i bagasjerommet så er det jo ikke helt dønn utenkelig at en av disse er koplet opp. Det er jo ikke veldig avansert å ha et relee for + og et for - nettopp for at bilens feilkoder ikke skal nullstilles ved å ta bare en pol.

Sitat fra: chaos på mandag 28. juli 2014, klokken 14:43
Jeg leverte bilen i dag tidlig og nå fikk jeg nettopp telefon fra forhandler og det viser seg at laderen kan være gåen... Dem får ikke slettet feilkoden(e)  :o

Om lader må byttes er kanskje dette en mulighet til å sette inn en 6.6kw lader mot et pristilegg? Men om jeg kjenner Nissan rett så gjør dem nok ikke det uten videre ::)

Den "gamle" laderen er plassert i bagasjerommet og har en helt annen utforming enn den nye som er plassert i motorrommet. Så en slik oppgradering er nok ikke mulig uten at det er billigere å bytte bil...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:17
Korriger meg hvis jeg tar feil, men i en krets spiller det ingen rolle hvor strømmen kommer fra. Har man + fra en kilde og - fra en annen kilde så er kretsen fortsatt hel.

Nei, strømmen må tilbake til SAMME kilde, for at man skal få en komplett krets. Elektronene flyter ut av en side av batteriet, og må inn i den andre polen.

Man kan koble så mange positive og negative kilder til ett punkt, uten at noe skjer. Du får ikke noen strømflyt.

Sitat fra: TorC på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:17
Mtp at bilen både har en massiv strømkilde under bilen, og en temmelig heftig "nødstrøm" til parkeringsbremsen i bagasjerommet så er det jo ikke helt dønn utenkelig at en av disse er koplet opp. Det er jo ikke veldig avansert å ha et relee for + og et for - nettopp for at bilens feilkoder ikke skal nullstilles ved å ta bare en pol.

Men på grunn av det jeg skrev ovenfor, så vil ikke det bety noe.

Dvs. selvsagt kan man ha andre batterier/kondensatorer som gjør at ting ikke nullstilles, men da vil det heller ikke nullstilles uansett hva man gjør med 12 V batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Må bare bryte inn og si at jeg støtter Rio fullstendig og uforbeholdent her, nok uten at det gjør noe forskjell fra eller til.
e-Golf | X75D

knutgrr

Når tiurleiken er over, vil jeg gjerne vite hva som var galt jf. nissan.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

RonnyR

Sitat fra: chaos på mandag 28. juli 2014, klokken 14:43

Blir overrasket om du får byttet til 6.6kW lader i og med at de argumenterer selv at dette gjøres under produksjon og ikke kan (offisielt) ettermonteres.

pottle

Sitat fra: RonnyR på tirsdag 29. juli 2014, klokken 13:38
Blir overrasket om du får byttet til 6.6kW lader i og med at de argumenterer selv at dette gjøres under produksjon og ikke kan (offisielt) ettermonteres.

Laderen sitter langt inne i motorblokken.

Nissan Leaf Motor Unit Disassembly: () viser hvordan og at det er tidkrevende å komme inn til laderen og det selv etter at motorblokken er tatt helt ut av bilen.

Alt av ettermontering av ekstra ladere er Reodor Felgen-løsninger som til og med krever en ekstra ladekabel inn i bilen http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/. Det virker, men er et hobbyprosjekt for spesielt interesserte.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

chaos

Skal oppdatere dere så fort jeg får tilbakemelding fra forhandler.

Til Rio og TorC: Hadde satt stor pris på om dere kan diskusjonen videre på pm eller en egen tråd. Takk.

Elbilfantast

Jeg har også opplevd dette - det var visstnok en ladediode slik som det nevnes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA