Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av Mippen, tirsdag 12. august 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

Mippen

#30
Da ble det nok en tur med Leafen fra Halsa til Todalen for å gå på fjelltur. Ikke så lang kjørerute, men på grunn av mangel på type 1 til type 2 ladekabel skulle turen bli ganske marginal uten lademulighet i Surnadal. Kjørte fra Halsa med 100% kapasitet. Kjørte i fartsgrensen og kjørte så økonomisk som mulig. Klarte å presse forbruket ned i 9% over Nordmarka men det begynte å regne så klarte fortsatt ikke mindre enn 30% forbruk til Surnadal etter 44 km kjørt. Temp var rundt 13 grader. Siste stykket til Todalen som var et par mil ekstra økte forbruket kraftig på grunn av store mengder med vann i veien og litt stigning. Parkerte derfor bilen med 52% rest etter ca. 6,5 mil. Hadde også et lite Pitt-stop i Surnadal for å kjøpe proviant. Siste stykket opp til foten av fjellet satt jeg for sikkerhets skyld på med en Landcruiser og lekte hund bak i bagasjerommet. Var spent på turen hjem da jeg sist brukte mer strøm på tilbakeveien enn jeg brukte til.

Vi hadde en fin tur til toppen av Nordviksula 1318 moh selv om det blåste kraftig og regnet en del, og bare var 10-12 grader. På veien hjem kjørte jeg først veldig rolig første stykket, men så fort at jeg ikke trengte å kjøre så forsiktig da det var blitt rundt 18-20 grader og veien var blitt helt tørr. Returnerte på hytten med 125km kjørt og 18% restkapasitet, så jeg var fornøyd. Siste jeg kjørte fra Surnadal hadde jeg 70% når jeg kom til dalen men hadde bare 27% når jeg kom hjem og det etter 44 km. Hadda jeg brukt tilsvarende nå ville jeg kanskje ikke klart returen siden jeg skulle kjøre helt fra Todalen med 52%. 

Siste turen før vi avslutter ferien blir en liten tur til Ertvågøya og Aure, før vi setter snuten mot Bergen i morgen. Satser på å følge samme ruten ned som vi gjorde opp. Blir spennende å se om det er noe forskjell i energiforbruk andre veien. :)
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Kjørte til aure på lørdag, pass på nissen på ferja. Han var ikke spesielt ivrig på å gi meg gratistur for bilen.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

cra

Sitat fra: Midgard på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:12
Kjørte til aure på lørdag, pass på nissen på ferja. Han var ikke spesielt ivrig på å gi meg gratistur for bilen.

Trikset er å ha et verdikort for pasasjer. Da er de tikke mulig å trekke takst for bil, så man unngår misforståelser (spesielt lurt om man kjører noe som ikke helt tydelig er elektrisk, og de er det jo mange av nå). Man får de 17% rabatt på taksten, og det koster bare 330 kr å fylle kortet (mot over 3.000 for vanlig verdikort). Kan selvsagt brukes også på pasasjerer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Jeg har aldri hatt noe problem med elbilen på ferger. Har vært på Aure også et par ganger i løpet av ferien. Han på fergen vi traff på var veldig hyggelig og sa at det var så dumt system på billett automaten da elbil står sist på listen og det var blitt en del av de.

Så man kan få et eget kort bare for passasjerer? Hvordan bestiller man dette?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Fjord1.no tipper jeg. Mulig du får kjøpt det på fergen.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Gjerne på større ferger da som den i Molde kanskje?

Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Kan kjøpes på alle ferger. Kan også brukes på alle fergesambandene på Vestlandet, men kan kun fornyes på samband som driftes av samme rederi som der du kjøpte kortet.
Merk 100 kroner i kortpant.

knnygar

Takk for tipset om personkort, har 50,- igjen på bilkortet mitt og frykta for at eg måtte ut med 3100,- for å fylle på.
Er mykje rart blant billettørane, no sist betalte eg kun for elbil (0,-).
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Mippen

Så da koster det minst 400kr å fylle på kortet? 300 minste beløp og 100 i pant? Er det fergebillettøren som går rundt som kommer med kortet?
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Ja, du kjøper og fyller på flerreisekort på samme måte som du kjøper enkelbillett. :)

Mippen

Ok, greit å vite. =) Kan jeg spare de siste kr på det vanlige fergekortet mitt. Har faktisk brukt 7-800kr av det bare i sommer, så har tatt en del ferge og brukt en del penger til tross for at jeg har elbil. Riktig nok stort sett med 2 stykker i bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Turen til Aure gikk greit. Kjørte 120km tur/retur og ladet 30 minutter 16A på Kjøpesenteret på Aure. Regnet en del og blåste på veien hjem så hadde rundt 20 prosent igjen ved retur.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#42
Nå begynner turen til Nordmøre å gå mot slutten. I formiddag startet vi ferden mot Bergen igjen. Startet naturligvis med 100% før vi kjørte mot Molde. Brukte ca 7 prosent over Fursetfjellet og fikk regenerert 2 prosent. Ved ankomst Molde etter 77,3 km hadde jeg akkurat 50% igjen. Ladet i 11 minutter til 75% og rakk akkurat fergen som en av de siste bilene. Kjørte til Vestlandske auto i Ålesund og hadde 32% igjen etter 56,4km. Brukte hele 16% på stigningen opp til Aurskogfjellet og fikk regenerert inn 5-6% på veien ned igjen.

Ladet til 90% på hurtigladeren i Ålesund og kjørte til Atlanterhavs parken. Havnet i kø så brukte nesten en time dit fra Vestlandske auto. Så oss litt rundt i Akvariet før vi dro til byen og spiste. Kjørte så videre fra Ålesund sentrum til Bjørkedalen i Volda. Hadde 82% når vi startet uten ekstra lading og hadde 21% igjen etter 103,1km. Nå er bilen parkert for natten og vi lader til 100% på vanlig stikk over natten. Håper å komme til Jølstraholmen uten å måtte lade i Sandane i morgen. Så blir det slag i slag videre mot Bergen. Håper på fint kjørevær. Har regnet kraftig i perioder og det stjeler ekstra på rekkevidden.

Total ladetid så langt på hurtiglading er 47 minutter på etappen. 236km er kjørt pluss 4 ferger. Krevende veier for en vanlig elbil. Mye opp og ned, svinger og dårlige veier mange steder. Vi kunne ha kjørt på en dag men for å slippe å stresse dro vi litt senere fra hytten og overnatter på veien. Bruker 10-12 timer med vanlig bil uten ladestopp, så det er lenge å kjøre. Er du uheldig med ferger tar det fort mye mer tid. Var litt uheldig med de to siste fergene i dag og måtte vente nesten en halvtime på begge.

Ellers vil jeg takke for tips om fergekort for passasjerer. Fungerer utmerket :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Kom hjem for litt over en time siden. Siste etappen gikk bra. Kommer tilbake med litt mer harde fakta og en sammenligning av strømforbruket opp til Nordmøre og til bake igjen senere i kveld eller i løpet av helgen. Får se når jeg får tid til å sette meg ned. :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#44
I dag startet vi på siste del av turen mot Bergen. Kjørte fra Bjørkedalen i Volda ca. klokken 0945. Startet med fullt batteri og kjørte mot Jølstraholmen til første Hurtiglading. Vet det er lademuligheter i Sandane, men med litt forsiktig kjøring skulle Jølster være innen rekkevidde. Gikk ca. 14% av rekkevidden over fjellet fra Volda til Nordfjord og vi ble presset av en lastebil et lite stykke. Vi ankom Best på Jølster klokken 1129 og måtte vente ca. 15 minutter på en i3 som ladet. Måtte også vente litt på fergen før vi kom dit. Hadde 29,6% igjen når vi ankom.  Ladet i 35 minutter til 84% og dro til Førde siden det bare var et par mil unna. Ladet der i en time til 99% fra 76%.

Vi kjørte så til siste fergen over Sognefjorden (Lavik – Oppedal). Siste hurtigladeren vi kom til å bruke var også her. Vi hadde 59% igjen etter 7 mil. Sannelig traff vi ikke igjen den samme i3èn som hadde ladet på Jølster når vi var der. Den kunne ikke hurtiglade der siden det er chademo, så den sto der med vanlig schuko koblet til. Hvor lenge den måtte stå der vites ikke. Det var også en tysk bobil som hadde parkert på ladeplassen. Jeg gikk sint bort mot bilen, men i samme øyeblikk rygget den ut. Ladet i 35 minutter til 94% og kjørte siste stykket mot Bergen og Askøy. Når vi kjørte andre veien ladet vi litt på Knarvik. Kjørte forsiktig for å unngå dette. En god stund så det ikke ut som vi kom til å klare det. Det krevde mye energi over fjellene fra Oppedal og Matre mot Knarvik. En stund hadde jeg 20-30% mindre igjen på batteriet enn rekkevidden som var igjen. Etter hvert som veien flatet ut mer og mer nær Bergen hadde jeg til slutt 30% når jeg kom med Ikea i Åsane. Da viste jeg at jeg kunne slappe av for bruker vanligvis rundt 20% hjem fra Ikea. Rakk derfor også en liten tur på butikken og ankom huset vårt med 16% etter 124,4 km siden sist hurtiglading. Total kjørelengd inkludert tur til Ålesund og akvariet fra Hytten i går var ca. 575km.

Både turen opp og turen ned har gått ganske bra. Det burde imidlertid være litt tettere mellom hurtigladerene enkelte steder slik at det ikke blir så sårbart dersom en ikke virker eller det er kaldt og dårlig vær. Enkelte deler av turen tror jeg blir svært vanskelig å gjennomføre om vinteren da det er små marginer om å gjøre, og kulde reduserer som kjent rekkevidden kraftig.

Skal sammenligne tallene på km brukt i løpet av helgen opp og ned.  =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA