Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av Mippen, tirsdag 12. august 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

Mippen

 På fredag dro jeg og min samboer sammen med nevøen vår på langtur med leafen. Vi skulle kjøre fra Askøy utenfor Bergen til Halsa kommune på Nordmøre. Vi kjørte med 100% og måtte noen små turer på butikken først. Ladet på Knarvik for å være sikker på å nå opedal - lavik og neste hurtiglader. Hadde da 59% igjen etter 56,6 km. Vi ladet 30 min til 95%

På Lavik Hadde vi 35% igjen etter 79,6km siden første hurtiglader. Ladet til 94%. Kom oss uten problemer til Jølstraholmen og ladet en halvtime til 92%. Hadde 32% igjen når vi kom dit etter ca 80km fra sist lading. Neste etappe skulle gå til Bjørkedalen i Volda. Hadde planlagt å lade litt i Nordfjordeid mens vi spiste men fikk ikke ladet der. Kjørte derfor uten å lade siste stykket og det var en del stigning på slutten. Så en liten stund ut til at vi ikke klarte det, men fikk regenerert inn igjen en del siste biten. Hadde da kjørt ca 100km siden sist lading og hadde 30% kapasitet igjen. Tregladet på en hytte over natten til 100% og kom til Ålesund neste dag med ca 50% kapasitet. Ladet 1,5 time på 16A til 76% og kjørte til Molde.

Etter 134,6km og 1,5time på 16A ankom jeg Molde med 34% kapasitet. Aurskogfjellet stjal litt og jeg lå mye i 85-90. Ladet til 82% og kjørte siste stykket til Halsa. Over Fursetfjellet mistet jeg ca 10% og det gikk litt strøm i 90-sonen etter Battenfjorsdøra, men kom til "basen" for sommeren med 3 streker igjen og 49km på gom. Da har jeg kjørt totalt 530km på under et døgn (minus overnatting)og har tatt 6 ferger. Med andre ord ikke problem å nå Valsøytunet hvis man skal videre den veien mot Trondheim. Stay tuned for flere sprell. Sommeren er ikke over ennå så blir noen flere turer med utgangspunkt i hytta. Skal også hjem igjen. :)
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Spennende. Da har vi fått bekreftet at turen lar seg gjennomføre.
Og så er det bare å vente på fortsettelsen. :)

Mippen

Ja, det skulle gå å kjøre på en dag også med hurtiglader i Volda, men siden vi hadde med oss en 5åring i bilen og ikke kunne vite helt hvor lang tid vi hadde brukt med så mange ferger og ladestopp var det greiest å overnatte. Er også ferie :)
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Min erfaring bergen-molde-bergen:
12 timer kjøring opp, 11 timer ned. 420 km hver vei.
1.5 timer hurtiglading hver vei.
1 time treglading mellom Volda og Molde på vei opp, hadde ikke trengt det.

20-25 min lading på: Oppedal, Jølstraholmen (førde), Sandane, Volda.
Kan gi mer detaljert info hvis noen vil. Har selvsagt ført detaljert logg.

5 ferger som skal klaffe. Vi hadde litt uflaks.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: erikf på mandag 28. juli 2014, klokken 12:36
Min erfaring bergen-molde-bergen:
12 timer kjøring opp, 11 timer ned. 420 km hver vei.
1.5 timer hurtiglading hver vei.
1 time treglading mellom Volda og Molde på vei opp, hadde ikke trengt det.

20-25 min lading på: Oppedal, Jølstraholmen (førde), Sandane, Volda.
Kan gi mer detaljert info hvis noen vil. Har selvsagt ført detaljert logg.

5 ferger som skal klaffe. Vi hadde litt uflaks.

Jeg hoppet over Sandane siden jeg skulle lade overnatte i Volda. Vi kjørte såpass sent på dagen fra Bergen og hadde med oss en 5 åring i bilen, så fant ut at det var mest ok å gjøre. Litt kjipt å komme frem midt på natten. Hadde som nevnt egentlig tenkt å lade litt på 16A i Nordfjord men fant ikke ledig og den vi fant fikk vi ikke til. Gikk greit å kjøre Jølstraholmen - Volda med bare en lading. Tror faktisk vi kunne ha kommet oss til Sandane uten å lade i Jølster hvis jeg skulle stole på GOM.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Interessant med tall på strømforbruket på denne turen.  E39 er ikke spesielt lettkjørt, så selv om man slipper den ekstra luftmotstanden fra motorveihastigheter, går mye bort i stigninger.

Sitatladet en halvtime til 92%. Hadde 32% igjen når vi kom dit etter ca 80km fra sist lading

Hvor nøyaktig er prosentangivelsene Leaf gir for gjenværende batterikapasitet?

Jeg har regnet litt på tallene til Mippen, og har kommet til et snitt på turen på rundt 141km rekkevidde og 15,3 kWh/100km forbruk.  Ikke helt ulikt det jeg selv har observert med Leaf Tekna på tungkjørte veier.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 28. juli 2014, klokken 13:41
Interessant med tall på strømforbruket på denne turen.  E39 er ikke spesielt lettkjørt, så selv om man slipper den ekstra luftmotstanden fra motorveihastigheter, går mye bort i stigninger.

Sitatladet en halvtime til 92%. Hadde 32% igjen når vi kom dit etter ca 80km fra sist lading

Hvor nøyaktig er prosentangivelsene Leaf gir for gjenværende batterikapasitet?

Jeg har regnet litt på tallene til Mippen, og har kommet til et snitt på turen på rundt 141km rekkevidde og 15,3 kWh/100km forbruk.  Ikke helt ulikt det jeg selv har observert med Leaf Tekna på tungkjørte veier.

Det stemmer ganske bra med dine utregninger. Se bilde... Tok dette i dag men bilen har stått siden vi kom.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#7
Var en dagstur til Kristiansund i dag. Det første jeg gjorde når jeg kom dit utenom å vaske bilen, var å sjekke ut om det var  hurtiglader på gasstomten siden det står ja på ladekartet og nei på grønn kontakt sin side. Den var der men var ikke klar. Det var også en ladestolpe til ved siden av hurtigladeren som var dekket til pluss en tredje vanlig stolpe som så aktiv ut merket Neas. De  som var dekket til så ut som Grønn kontakt. Hadde ikke med meg ladenøkkel så stakk innom rådhuset for å høre om de hadde nøkkel. De hadde ikke kjenneskap til ladestasjonene eller til nøkler. "Det må være noe private greier" sa de. De ringte til Neas for å høre og de hadde nøkkel. Svingte derfor innom Neas for å hente denne litt senere.  På Kirketomta var ene plassen opptatt og en bil hadde feilparkert foran den andre (fossilbil). På Futura var ladestolpen i ustand. Det vil si, stolpen lyste grønt men den ene kontakten var smeltet og den andre var død. Fikk derfor bare ladet en halvtime på Sparkjøp før retur. Det så ut som det bare var en kontakt der. Hadde da nok strøm til å komme meg hjem. Kjørte  innom Tesla sin ladestasjon for å sjekke den ut på veien hjem. Så bra ut. =)

Kjørte fra Halsa med 100%. Ankom Kristiansund med 67% batteri etter 6 mil. Med litt kjøring hit og dit viste batterit 49% etter 81km. Ladet til 58% og hadde 27% igjen når jeg kom hjem etter 6 mil, så hadde egentlig klart meg uten å lade tur/retur.
Fremtiden er elektrisk.

knnygar

Nordfjordeid burde vere eit eksempel til etterfølgelse med 4 ladepunkt.
Men desverre har dei rota seg langt ut på viddene med å låse dei for offentligheta :-(
For å lade må du møte opp på rådhuset i kontortida, eller du kan kontakte Narvesen i sentrum (hysj, det skal vist vere hemmelig)?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Mippen

Sitat fra: knnygar på tirsdag 29. juli 2014, klokken 20:47
Nordfjordeid burde vere eit eksempel til etterfølgelse med 4 ladepunkt.
Men desverre har dei rota seg langt ut på viddene med å låse dei for offentligheta :-(
For å lade må du møte opp på rådhuset i kontortida, eller du kan kontakte Narvesen i sentrum (hysj, det skal vist vere hemmelig)?

Funker ikke den standard ladenøkkelen som man bruker over hele landet?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#10
Var en liten utflukt med Leafen i dag. Kjørte til Surnadal fra Halsa. Ankom Surnadal etter 44km og hadde 70% igjen. Mistet 10% på stigningen over Nordmarka, men regenererte inn igjen 4% ned til Surnadal. Med retur litt senere viste odometeret 27% og 97,5km. Det var skikkelig regnvær på veien hjem. Sjekket ut den nye fleksiladeren når jeg var i dalen. Den så bra ut men fikk ikke ladet da jeg ikke har type 2 adapter.
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Jeg brukte akkurat 10% på stigningen fra Surnadal til toppen av Nordmarka. Regenerte dog ikke mer enn 3% såvidt ned igjen. Fortsett gjerne å poste litt kjøreinfo fra området, er spennende å sammenligne med min kjørebok.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

Mippen

Sitat fra: Midgard på onsdag 30. juli 2014, klokken 22:53
Jeg brukte akkurat 10% på stigningen fra Surnadal til toppen av Nordmarka. Regenerte dog ikke mer enn 3% såvidt ned igjen. Fortsett gjerne å poste litt kjøreinfo fra området, er spennende å sammenligne med min kjørebok.

Ja, det er spennende =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#13
Nå har jeg vært på en ny kosetur med Leafen min. Jeg startet fra Halsa med 100% batteri. Målet var å besøke Smøla ute i Havgapet. Estimert lengde på turen ca 240km. Smøla er en fantastisk flott øy med mye flott natur. Hadde planer om å lade litt på Valsøy-tunet slik at vi hadde nok strøm til å komme oss ut dit og tilbake til neste lader. Hadde også planer om å klattlade litt der ute og lade siste rest hos famile på Aure når vi skulle "hjem". Problemene startet da vi skulle kjøre. Først blåste det opp og det begynte å regne kraftig. Vi hadde fortsatt godt mot fordi værmeldingen var positiv. Når vi kom til Valsøy tunet var Hurtigladeren ute av drift og det var bare en fleksilader kontakt som virket og 3 schuko. Vi hadde ikke type 2 kontakt, og om vi hadde hatt det så har vi ikke dobbeltlader - så måtte ha nøyet oss med 16A uansett. Ladet et kvarters tid slik at vi fikk ladet inn igjen det vi brukte på den ekstra veien til Valsøytunet. Når vi kom tilbake til fergen hadde vi akkurat like mye strøm som når vi passerte den første gangen, Altså 80%. På veien ut så ikke været ut til å bedre seg så vi fant ut at vi endrer litt på planene. Dro til familien sin hytte på Aure og ventet av været og ladet til 100% fra ca 60%. Bestemte oss imidlertid for å overnatte og ble der over natten siden det var så kjekt der. Ser etter at vi måtte ha gjort det uansett for 60% skulle holdt hardt for å komme oss til Veidholmen for å lade. Hadde Hurtigladeren på Valsøytunet virket hadde pipen fått en annen lyd.

Dro til Smøla med nytt mot og fullt batteri i dag (dagen etter). Var først å sjekket ut "Kulisteinen" på Kuløya også kjørte vi vestsiden rundt ut til det eneste kjøpesenteret på øyen. Der var planen å tusle litt rundt mens bilen ladet på ladestasjonen der. Den var naturligvis i ustand og senteret var sjekket ut etter 15 minutter (så stort var det). Vi dro derfor videre til Veidholmen som er et gammelt fiskevær helt ute i havgapet. Der var det to ladeplasser til elbil (som virket) hvor vi ladet bilen i underkant av en time. Vi hadde 59% når vi kom dit etter 63,3km og ladet til 71%. Tenkte det var nok til å komme seg hjem. På veien hjem kjørte vi på vestsiden av Smøla og besøkte bla vindmølleparken som er Nord-Europas største. En vindmølle er 70 meter høy og har et "vingespenn" på opp til 88 meter. Veldig spennende å se.... Satser på at strømmen jeg ladet var fra de vindmøllene. =)

På veien hjem gikk det mer strøm en først antatt. Det var kraftig motvind hele veien og asfalten var humpete og slitt. Temp var også fra 14-16 grader. Når vi kom til fergen var det 35% igjen. Når vi kjørte til fergen motsatt vei hadde vi brukt omtrent det samme fra hytten vi overnattet på. Det var derfor veldig spennende de siste 2 milene til hytten om vi rakk dit for å lade. Det jevnet seg heldigvis ut det siste stykket slik at vi faktisk  hadde 17% igjen når vi kom til hytten. Vi fikk lade et par timer til vi hadde 71% og da hadde vi nok til å komme tilbake til vår base senere. 35% ved retur etter 40km. Totalt kjørelengde hele turen var 254,2km.

Hadde egentlig tenkt å ta oss en Oslo-tur med Leafen over helgen, men ser det blir hardt å komme seg over fjellet fra Vest – Øst, så måtte ha overnattet. Da blir det nesten 2 dager bort og to dager hjem, så kommer nok til å låne en liten riskoker i stedet tenker jeg. Damen er også blitt litt lei... Skal også kjøre hjem til Bergen igjen fra Nordmøre senere.

Har uansett lyst til å få til flere turer med bilen. For eksempel Atlanterhavsveien og kanskje en tur til "Bartebyen". Får se hva vi rekker. Tiden går så innmari fort før vi skal reise.

Litt lesestoff for de som er intr. http://no.wikipedia.org/wiki/Smøla

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Litt bildet fra turen til Smøla =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA