Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av Helenept, tirsdag 12. august 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

Helenept

Hei! Denne uka skal jeg en tur til danmark med leafen hvis jeg tør. Til nå har jeg holdt meg innenfor fylket, hvis man ser bort ifra en tur til oslo på prøvekjøring. Leafen har fungert knirkefritt for meg til nå heldigvis, strålende fornøyd!

Men hvis jeg skal tørre og ta leafen til DK må jeg være sikker på at det ikke vil bli noe problem med lading. Jeg skal fra skien-> larvik, ta ferge herfra til hirtshals og så videre fra hirstshals-> løkken. Dette vil bli totalt ca 7 mil kjøring, og bør egentlig ikke være noe problem uten at rekkeviddeangsten kicker inn.

Jeg skal overnatte på camping i løkken noen dager og er derfor avhengig av og kunne lade her, jeg har KUN Original ladekabel og en skjøteledning til rådighet pr. Idag...

Er det noen her som har erfaring med lading i danmark ? Er svært lite teknisk av meg sånn sett og har til nå bare ladet hjemme på vanlig stikk og ladestolpe på jobb. Noen som kan berolige meg litt eller gi meg noen tips så ikke jeg blir stående igjen i danmark uten strøm?? ;)

smaug01

Hadde du planlagt litt lengre fram kunne du bestilt ladekort fra Clever.dk, men det er du kanskje litt seint ute med nå? Da kunne du kjørt hvor du ville og benyttet deg av Clevers 60 hurtigladerene til ca 6kr/kWt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Helenept

Sitat fra: smaug01 på søndag 27. juli 2014, klokken 14:12
Hadde du planlagt litt lengre fram kunne du bestilt ladekort fra Clever.dk, men det er du kanskje litt seint ute med nå? Da kunne du kjørt hvor du ville og benyttet deg av Clevers 60 hurtigladerene til ca 6kr/kWt.

Ja da er jeg litt seint ute... Men trenger bare lade 1-2 ganger imens jeg er i dk før jeg skal hjem igjen, tenkte egentlig at jeg bare kunne lade på campingplassen på vanlig stikk, siden jeg kun skal holde meg i løkken.... Vil det være vansklig og få ladet på vanlig stikk på en campingplass i dk tro?? De fleste campingvognene der er jo koblet til strøm..

jkirkebo

Sitat fra: Helenept på søndag 27. juli 2014, klokken 14:32

Ja da er jeg litt seint ute... Men trenger bare lade 1-2 ganger imens jeg er i dk før jeg skal hjem igjen, tenkte egentlig at jeg bare kunne lade på campingplassen på vanlig stikk, siden jeg kun skal holde meg i løkken.... Vil det være vansklig og få ladet på vanlig stikk på en campingplass i dk tro?? De fleste campingvognene der er jo koblet til strøm..

Jepp, men de bruker blå CEE stikk, 16A 1-fase. Så du må ta med adapter fra Norge. F.eks Clas Ohlson har:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551#
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helenept

Supert. Da skal jeg kjøpe en sånn adapter og satse på at det går bra! :)

Rio

Det går nok fint, for Danmark er "et lille land". ;)

Hvis du vil være enda bedre forbredt så kan du lage en skjøteledning med et vanlig dansk jordet husholdningsstøpsel, til en vanlig norsk Schuko-kontakt. Ta med deg en kort norsk skjøteledning, og kjøp et dansk støpsel i Danmark. Hvis du trenger det så klipper du av det norske støpselet og setter på det danske. Pass på at den gul/grønne jordledningen kommer rett sted.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MrMastodon

Hatt vært en uke i Danmark med Leafen, og det er ikke noe problem. Anbefaler deg å finne en rute utenom motorveien, for å presse Leafen opp i 110-130 km/t spiser batteri ganske mye batteri. Ladet  med chargeamps kabel uten jording, og det gikk fint. Mulig den originale kabelen krever jord for å lade.

bjorn_2390

Dette er så BRA informasjon. Men har noen tenkt på å lage et felles sted hvor tips ala dette er samlet? For flere land, mener jeg? Jeg synes jo det er uoversiktlig bare i NORGE. Det lønner seg med slik og sånn abonnement for sånn og slik lading. Kort her og kort der. Og app's og ditt og datt...

Anyone?
Blå Euro-Leaf (2012)

smaug01

Ja det er godt forslag fordi det er et virrvarr av abonnement, medlemskap, apper og rfidkort man må ha med seg. Jeg spurte i en annen tråd om dette i Norge og kom vel fram til at vi i Norge i særklasse har klart å gjøre dette så innviklet som overhodet mulig. Andre land som feks Danmark og Estland har gjort dette veldig enkelt for sine innbyggere og noe mer knotete for utenlandske men det er bagateller.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

satheesh.net

Du må forresten huske at i Danmark brukes det en annen type stikkontakt (som også @Rio nevnte). Den er fysisk annerledes, så du trenger derfor en overgang hvis du har planer om å bruke vanlig plugg.

Se forøvrig her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15124.msg232981.html#msg232981
;)

Rio

Sitat fra: Helenept på søndag 27. juli 2014, klokken 15:15
Supert. Da skal jeg kjøpe en sånn adapter og satse på at det går bra! :)

I Danmark får du kjøpt en Schuko til Dansk "stikkprop" adapter på f. eks. Silvan-butikker:

http://eshop.silvan.dk/vare/schuko-adaptor

Pass bare på at du får en med jord.

Legg merke til at Schuko-delen har den franske varianten med en pinne-ut (som de fleste norske kontakter aksepterer), og ser sånn ut:

Jeg fant også denne tråden, som sikkert er interessant for deg:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10723.30

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JBS

Hej.
Clever plejer at kunne sende til den adresse hvor du skal bo !
Ring eller skriv til dem, de hjælper gerne fra dag til dag :-)

Vh.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Helenept

Tusen takk for alle gode råd! Fantastisk :) da kan jeg senke skuldrene og glede meg til første danmarkstur i leafen om få dager :) blir nok og bestille ladekort fra clever til neste tur, har ikke behov for det denne gang da det som sagt kun blir 1 eller max 2 ladinger iløpet av turen. Men Veldig greit og vite til neste tur!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA