Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skiver og Calipere

Startet av elektrolux, mandag 11. august 2014, klokken 18:27

« forrige - neste »

elektrolux

Snakket med Ratio og de kunne fortelle om en endring fra 20 000 solgte til 100 solgte etter at staten fjernet skattefordel for El og Hybridbiler. . ( Må tas med en klype salt, da jeg ikke fikk med meg hele historien, men trenden er klar )

Folk er tydeligvis mer opptatt av egen økonomi enn miljøet. Ikke noen stor overraskelse, men viser bare hvor viktig det er at vi opprettholder vår politikk slik den nå er.

Er sikker på at jeg ikke er alene om å være villig til å bruke en del penger på et kjøretøy, men ønsker at det skal være så rimelig som mulig å eie og bruke. Ut fra det, vil fortsatt gratis bompassering ( både med og uten brikke or å ha sagt det ) og redusert årsavgift være viktig å videreføre.

Siden bilene er kostbare i utgangspunktet, bør også kjøpshjelp videreføres, enten i form av redusert moms som har den egenskapen at folk muligens kjøper mer elbil enn de strengt tatt trenger, eller i form av engangsstøtte ved kjøp, som favoriserer mindre og dermed mer miljøvennlige Elbiler.

Ja. jeg mener vi etterhvert også skille mellom 1 tonns biler, og 2 tonns biler, selv om alle relativt sett er mye mer miljøvennlige enn Diesel SUV'ene alle bare måtte ha for få år siden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Veldig viktig sak du tar opp her @elektrolux.
Ser fram til å få flere detaljer om hva som skjedde med salget etter at fordelene ble endret i Nederland.

Personlig er jeg også enig i at intencivene i Norge burde endres slik at de etter 2017 favoriserer de mindre elbilene i større grad enn nå, og kanskje også de som faktisk har elbil(er) som eneste biler i familien.

Merk at jeg er TESLA fan, og at Elon Musk er mitt store forbilde. Men jeg tror faktisk at han allerede har vist at Elbilen har en lysende framtid selv uten at han får så mye hjelp fra lille Norge etter 2017 :)
Dessuten har han jo vist oss at det er fullt mulig å bygge ut et fullt fungerende nettverk av hurtigladere, noe som tilsynelatende er fullstendig umulig å få til for andre aktører  :)

HUgo



Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

tonl

De flest vil nok ikke vurdert elbil hvor kjøpsprisen og avgifter (bom, parkering osv) er lik eller dyrere enn fossilbil. Elbiler kjøpes inn av en grunn. Det er for å holde driftskostnaden så lav som mulig (bompenger, parkering osv). De fleste jeg kjenner har elbil som bil nr 2 til daglig bruk i Oslo. Fossilbilen beholder de til langkjøring.

Philip Marlowe

Her er en side som viser salgsstaistikken for Nederland: http://ev-sales.blogspot.dk/2014/07/netherlands-june-2014.html

Jeg er ikke for at man skal forskjellsbehandle elbilene basert på vekt.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. juli 2014, klokken 09:35
Ja. jeg mener vi etterhvert også skille mellom 1 tonns biler, og 2 tonns biler, selv om alle relativt sett er mye mer miljøvennlige enn Diesel SUV'ene alle bare måtte ha for få år siden.

Vil kanskje ikke protestere hvis noen går inn for å kun beholde insentivene for de store familiebilene som har plass til 5-7 personer og masse bagasje, de nullutslippsbilene som vil være fullgode alternativ til fossilbilens bruk ved pendling og feriereiser, mens insentivene fjernes for de minste elbilene som i praksis kun er konkurrenter til trikken.

Men som sagt, jeg er i utgangspunktet mot å forskjellsbehandle elbilene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

[quote author=goggo link=topic=15546.msg240524#msg240524
Personlig er jeg også enig i at intencivene i Norge burde endres slik at de etter 2017 favoriserer de mindre elbilene i større grad enn nå, og kanskje også de som faktisk har elbil(er) som eneste biler i familien.
[/quote]

Det blir vel litt selvmotsigende? Det er jo de støre elbilene med lang rekkevidde som har størst potensiale til å være eneste bil i familien. De familiene som evt. kan klare seg med f.eks en Leaf som eneste bil er nok i et ganske lite mindretall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. juli 2014, klokken 18:16
Det blir vel litt selvmotsigende? Det er jo de støre elbilene med lang rekkevidde som har størst potensiale til å være eneste bil i familien. De familiene som evt. kan klare seg med f.eks en Leaf som eneste bil er nok i et ganske lite mindretall.

Ja jeg ser ditt poeng.  Jeg mener da heller ikke at alle incentiver skal fjernes for de store elbilene.
Min tanke er at et godt fungerende nettverk av hurtigladere vil gjøre at også biler med mindre batteripakker kan brukes til en feriereise nå og da, og til å besøke svigermor i XXX-by to ganger i året.
Men for de som trenger en elbil til mye langkjøring, enten i jobb eller privat - håper jeg da at intencivene fortsatt vil være såpass store at en Tesla model S eller model X blir det mest økonomiske alternativet, i tillegg til at det er det mest miljøvennlige.

Jeg mener dog bestemt at det er veldig mange som kunne klare seg med en mindre elbil som en trilling eller E-UP, og som nå fortsatt kjøper bensin eller diesel. Jeg håper derfor at fokuset blir dreid litt mere mot satsning på disse bilene igjen - bl.a. ved å satse på en mere profesjonell utbygging av hurtigladere.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

arthur

Fra et miljøperspektiv så må det vel være all småkjøringen og spesielt i/ved de store byene som man bør komme fokusere på mht incentiver og bruk av alternativ transport for å redusere bruk av fossil energi/utslipp?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

janmb

Sitat fra: goggo på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:22
Personlig er jeg også enig i at intencivene i Norge burde endres slik at de etter 2017 favoriserer de mindre elbilene i større grad enn nå, og kanskje også de som faktisk har elbil(er) som eneste biler i familien.

Her motsier du deg selv.

Jeg er enig i sistnevnte, som er stikk motsatt av førstnevnte.

Det er langt viktigere og riktigere å støtte store elbiler som Tesla, som faktisk i stor grad erstatter bilene vi hadde før. Ingen annen elbil gjør det på langt nær i like stor grad.

I tillegg er ikke en større elbil nødvendigvis nevneverdig mindre miljøvennlig enn en liten. Selve energibehovet i produksjonsleddet er nødvendigvis større, men det materielle behovet kan langt på vei tilsidesettes med riktig gjenbruk (Tesla er f.eks også eneste elbil som i seriøs grad resirkulerer batterier)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. juli 2014, klokken 09:35
Snakket med Ratio og de kunne fortelle om en endring fra 20 000 solgte til 100 solgte etter at staten fjernet skattefordel for El og Hybridbiler. . ( Må tas med en klype salt, da jeg ikke fikk med meg hele historien, men trenden er klar )

Akkurat som undersøkelser har pekt på her hjemme. Dersom store forandringer skjer så vil det få store ringvirkninger på elbilsalget.

Sitat fra: goggo på lørdag 26. juli 2014, klokken 11:22

...Personlig er jeg også enig i at intencivene i Norge burde endres slik at de etter 2017 favoriserer de mindre elbilene i større grad enn nå, og kanskje også de som faktisk har elbil(er) som eneste biler i familien.

Merk at jeg er TESLA fan, og at Elon Musk er mitt store forbilde. Men jeg tror faktisk at han allerede har vist at Elbilen har en lysende framtid selv uten at han får så mye hjelp fra lille Norge etter 2017 :)
Dessuten har han jo vist oss at det er fullt mulig å bygge ut et fullt fungerende nettverk av hurtigladere, noe som tilsynelatende er fullstendig umulig å få til for andre aktører  :)

HUgo


Ikke helt enig med deg. Vi trenger større elbiler også. Kanskje ikke elbiler med 3-400hk, men vi trenger elbiler som kan romme en hel familie på langtur uten å måtte stoppe hele tiden for å hurtiglade. For noen går det an siden det ikke er så ofte, men for folk som kjører mye og langt er det upraktisk. Siden Tesla for øyeblikket er den eneste elbilen som kan gi full pakke, så blir det feil å ødelegge grunnlaget for folk som faktisk kunne hatt en slik bil som famileibil. Ellers hadde de fleste gjerne kjøpt en større fossilbil ny eller brukt - det er ikke så miljøvennlig. Det er ikke alle som klarer seg med  eksempelvis en imev, e-golf eller leaf som eneste familiebil. Med barneseter og barnevogn blir det ikke mye plass til alt annet.

Avgiftspolitikken har også en stund vært slik på fossilbiler at det har lønnet seg å kjøpe en liten bil med liten motor. De som har trengt en større bil har blitt straffet. Hvis det skal bli slik med elbiler så er den eneste store elbilen uten stor motor og stor batteripakken nå  NV200, men den har kortere rekkevidde enn en leaf og bare plass til 5, så den vil begrense seg for mange. Siden elbiler ikke er så store internasjonalt og siden det virker som bilprodusentene mer satser på urbane kjøretøy, så blir ikke rekkevidden og størrelsen på bilene de helt store. Håper det forandrer seg etter hvert. Uansett vil en avgiftsendring ødelegge for folk som faktisk vurderer en tesla som en familiebil. Etter hvert kommer også volummodellen til tesla med mer normal ytelse. Da vil nok flere folk velge denne enn å kjøpe en elbil til 6-700.000kr. Det er faktisk slik at mange kjøper en model s pga rekkevidde og plass, ikke bare pga ytelse. Det vil derfor muligens regulerer seg selv litt når det kommer en biligere tesla. Å straffe de som skal kjøpe dyrere bil enn naboen er typisk norsk avgiftspolitikk. "Hvis han har råd til å betale for den bilen så har han råd til å betale litt ekstra også...." La folk få lov til å velge den bilen de selv trenger så lenge den er miljøvennlig. Vinn, vinn for samfunnet.
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

En ting er i alle fall sikkert for vår del.
Vi valgte Tesla fordi det er den eneste elbilen som kan fungere som _eneste_ bil, og det er uaktuelt for oss å ha flere biler.  Vi var villige til å strekke oss ganske langt for å få nettopp en elbil, men strikken var ikke veldig mye lenger enn det vi endte på for en "ok" konfigurert S85.  Vi hadde aldri i verden brukt like mye penger på en bensin/dieselbil, og det var dét som var det eneste alternativet (evt. en Prius eller noe sånt, bortsett fra at jeg har fått totalt avsmak for Toyota etter de siste uttalelsene deres).
Og hadde vi kjøpt en hybrid hadde vi neppe orka å styre med å fikse lademulighet i fellesgarasjen i borettslaget (som vi nå må gjøre), eller stoppa underveis for å lade - så i praksis hadde den bare vært en ekstra kompleks fossilbil.

God plass til familie på langtur, mulighet til å kjøre tur/retur hytta uten at reisetida øker med bortimot 50% på grunn av ladestopp var de viktigste kriteriene, og per i dag er det bare Model S som tilfredsstiller de to - for oss - helt grunnleggende kravene til en bil.

Uten incentivene hadde altså vi fortsatt å kjøre våre X-tusen km/år fossilt.  Vi er neppe alene i denne situasjonen.  For min del er det ingen tvil om at incentiver også er vikig for de større bilene med god rekkevidde.

Bent

Det er mange som henger seg opp i at Model S har så kraftig motor og mange hestekrefter.

Nå er det slik med elbil at det er batteriet som koster penger, selve elmotoren er i sammenhengen veldig billig. Det som holder tilbake ytelsen i slike biler er i all hovedsak hvor mye effekt batteriet kan levere, ikke hvor kraftig motoren er. Og når du først har bygd en bil som har et digert batteri for å få lang rekkevidde, så har du da allerede tatt 98% av kostnaden ved å lage en bil med høy ytelse: å sette inn en billig men kraftig elmotor i en slik bil er en selvfølgelighet, alt annet ville være å skyte seg selv i foten ved bevisst å velge bort et fantastisk salgsargument bare for å spare 2% av bilens produksjonskost. Det er ingen produsenter som vil gjøre dette med mindre de blir tvunget til det av lovverket.

Bensinbiler er ikke slik: samme hvor stor bensintank du setter inn så vil det allikevel koste flesk å sette inn en sprek motor. Dette er bare nok et område der elbiler er fundamentalt forskjellige fra fossiler.
Tesla Roadster, 25Mm

Sigurd

La ikke dette bli en diskusjon om Tesla eller ikke Tesla.
Det aller viktigste for at en hvilken som helst elbil skal kunne erstatte en fossilbil for 90% av norske familier, er at hurtigladernettverket blir så godt utbygd at man ikke behøver å planlegge for å reise på langtur. Sett deg inn i bilen og kjør, og ha med en app som viser nærmeste hurtiglader når det begynner å nærme seg på tide å lade. Men da må det være en hurtiglader eller fire ca hver 2-4 mil over hele landet.

Jeg ser egentlig ingen grunn til ikke å pålegge alle bensinstasjoner å ha minst én hurtiglader med CCS, Chademo og type2 hurtiglading, samt et par normalladere i tilfelle kø eller feil på hurtigladeren. Det må selvfølgelig være mulig å lade uten abonnement eller forhåndsinnmeldt kundeforhold. Så kan de gjerne prise seg ut av markedet om de ønsker det, men da er det i alle fall garantert en konkurrent ikke så langt unna.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Olatho

Enig i at hurtigladenettverket er viktig, men selv med et "perfekt" hurtigladenettverk er det ikke til å stikke under en stol at rekkevidde _er_ viktig. Ikke hver dag for alle, men ofte for noen og innimellom for veldig mange.

Rekkevidde på 100-150 km holder nok for de fleste i hverdagen, men å måtte stoppe hver annen time for å lade minimum en halvtime blir veldig fort akkurat så kjedelig at man ikke vurderer elbil som et seriøst alternativ. 

Om man regner en gjennomsnitt på rundt 200 km til fritidsbolig (dvs. ca avstanden fra Oslo til Kragerø, Hemsedal eller Geilo) betyr det minst tre "ekstra" stopp hver gang - stopp de fleste nok normalt ikke ville gjort i en fossilbil.  Selv i godt vær betyr det jo et sted mellom 1,5 og 2 timer lenger reisevei for en helg på hytta.
Hvis elbilene skal være reelle alternativer som eneste familiebil må de kunne klare minst én vei uten lading - dvs. en faktisk rekkevidde - inkludert opp på fjellet om vinteren - på 200 - 250 km, uten å gi total rekkeviddeangst.

Da kan man enten lade når man kommer fram (hvis man har mulighet til det), eller stoppe én gang for lading på vei opp eller ned.  Det tror jeg er noe de fleste kan leve med. 

Så er det selvsagt viktig at det da er hurtiglading tilgjengelig når man faktisk trenger å lade, så ikke disse stoppene blir mer langvarige enn nødvendig, men det er faktisk også vesentlig hvor langt bilen går mellom hver lading.

Mippen

Helt enig i at ladenettverket bør være godt. Som Olatho skriver så er det viktig for mange at en elbil faktisk kan kjøre et stykke uten å lade. Nå har jeg kjørt på sommerferie med min leaf. Jeg har kjørt 530km på svingete vestlandske veier og opp og ned, og for å komme meg dit måtte jeg lade 4 ganger på hurtiglader og en gang på 16A over natten, pluss 1,5time på 16A mens vi så oss rundt. Hadde klart oss gjerne med 5 hurtigladinger i stedet, men 5 ganger a 20-30 minutter blir litt tid på en tur. Et par av lade-stoppene gjorde også at vi måtte vente ekstra på neste ferge. Siden vi hadde ferie og ikke dårlig tid gikk det greit, men ser ikke for oss at vi kommer til å gjøre dette år etter år. Vi koste oss på turen men det er veldig upraktisk å bruke flere timer ekstra med lading hvis vi bare skal være der en langweekend. Begge oss har familie og hytte der oppe så kommer til å reise den veien noen ganger. Vi tar naturligvis fly noen ganger, men enkelte ganger må vi ha med oss bil på tur. Denne gangen tok vi det som en "oppdagelsesferd". Hadde vi for eksempel hatt en tesla så kunne vi klare oss med et stopp i Sandane mens vi spiser litt også kjøre helt til hytten etter det uten å lade.
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Hva med de som ikke har behov for hytte ?  Skal de belastes med at de A : ikke utbygget hurtigladestasjoner pga de med hytte/fritidshus har 2 og 3 tonns el- biler.

Eller B : alle skal skaffe seg 3 tonns elbiler siden det er behov for å kjøre t/r Oslo Vestlandet på en tank ( slik jeg kan med min gamle fosilbil.).

For min del så skulle jeg fint leve med min "lille" elbil til 90 % av kjøringen , og muligens 98% med godt nok hurtigladere utbygget mellom de få store norske byer 4-8 mils avstand.

Forstår veldig godt at mange velger stor bil - men at det er svaret på framtidig kjøring for alle er jeg skeptisk til - har akkurat vært på langtur med bil (3.80 m), 120 mil - med utstyr og 4 personer uten at det var noe spesielt problematisk, har i 15 år kjørt rundt i bil på nær 5 meter - men valgte denne gange å tenke igjennom eget behov.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA