Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Semihurtiglader på Nutheim, Langs E134

Startet av Mippen, mandag 11. august 2014, klokken 12:26

« forrige - neste »

Mippen

Kjører fra Askøy utenfor Bergen nordover til Møre. Har hurtigladet 3 ganger i dag og siste gangen viste batteriet 8 streker på temperaturen. Ser ut som det kan være opp til 9 streker før det går over til rødt. Er det farlig eller unormalt? Temp ute er ca 25 grader og det er mye opp og ned kjøring.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Omtrent som forventet. Her er en link som ble postet i en annen tråd tidligere i dag, der en annen Leaf-eier opplever akkurat det samme: Link. 
Åtte streker på et av bildene, og hele 10 på et annet. :o

Håper å få høre mer fra turen din senere. :)

Mippen

Jada, det kommer litt når vi kommer frem imorgen. Ble en litt spennende siste etappe for dagen. Hadde planlagt å lade i Nordfjord mens vi spiste for å få en mil eller to ekstra, men fant ikke ledig lading og den ene ladestolpen fikk vi ikke til. Måtte derfor kjøre de siste 4 milene med bare 43% igjen og masse stigning noen km. Klarte det heldigvis med regen til Bjørkedalen i Volda og da viste batteriet 30%. Overnatter her og lader på en hytte. Chargeamps kabelen rakk akkurat inn i hytten. :-)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Tempen på batteriet falt by the way etter en liten fergetur og 30 min spising. Falt to streker.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Det er helt normalt, for dessverre så har ikke Nissan Leaf aktiv kjøling av batteriet.

Varme og 100%-lading ser ut til å være to av de tingene som mest sliter på batteriet, så hvis batteriet er meget varmt ville jeg muligvis ikke ladet til mer enn 80% med mindre det var virkelig nødvendig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Jeg må nok lade opp mot 100% for å klare å kjøre ruten min på de ulike stasjonene. Nå ble det 3 hurtigladinger i går på 95, 94 og 91%. Ladet med 10A i natt til 100%, og I dag blir det bare 1 hurtiglading, kanskje 2. Vet at hurtiglading sliter på batteriet, men det har vel ikke så mye å si siden det bare er et fåtall ganger i løpet av et år og tempen på batteriet aldri kom helt opp på rødt etter siste hurtiglading? Ellers virker det som man faktisk må stoppe bilen litt for at temperaturen skal gå ned? Det var noen timer mellom hver lading og tempen gikk ikke ned etter sist lading. Temp steg 2 hakk ved hver lading.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Med LeafSpy så ser man de tre temperaturmålerene direkte - det er noen ganger ganske stor forskjell mellom dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Mippen på lørdag 26. juli 2014, klokken 07:59
Jeg må nok lade opp mot 100% for å klare å kjøre ruten min på de ulike stasjonene. Nå ble det 3 hurtigladinger i går på 95, 94 og 91%. Ladet med 10A i natt til 100%, og I dag blir det bare 1 hurtiglading, kanskje 2. Vet at hurtiglading sliter på batteriet, men det har vel ikke så mye å si siden det bare er et fåtall ganger i løpet av et år og tempen på batteriet aldri kom helt opp på rødt etter siste hurtiglading? Ellers virker det som man faktisk må stoppe bilen litt for at temperaturen skal gå ned? Det var noen timer mellom hver lading og tempen gikk ikke ned etter sist lading. Temp steg 2 hakk ved hver lading.

Så lenge batteriet er i bruk vil batteriet selv "produsere" varme så det er ikke så rart at tempen ikke gikk merkbart ned. Jeg tipper at jo "hardere" man kjører jo raskere går tempen opp, og jo mer man regenerer jo mer varme blir det. Det kan jo derfor være en tanke å "coaste" mer i slike situasjoner.

Slik jeg forstår Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?  av Professor Jeff Dahn (Dalhousie University)

så er det 3 hovedfaktorer: fullading x tid, og temperatur. Det at det lades på høy effekt fremstår ikke som et problem hvis de tre andre problemene er tilstede.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 09:27
Med LeafSpy så ser man de tre temperaturmålerene direkte - det er noen ganger ganske stor forskjell mellom dem.

Hadde ca 40-45grader på batteripakka etter å ha kjørt batteriet fra fullt til omtrent tomt og så hurtigladet i 30 min med 27-28 grader ute. Hva det utgjør på måleren aner jeg ikke da jeg knapt ser på temperaur og tankmåler lengre.

smaug01

Sitat fra: Rio på lørdag 26. juli 2014, klokken 00:33
Det er helt normalt, for dessverre så har ikke Nissan Leaf aktiv kjøling av batteriet.

Varme og 100%-lading ser ut til å være to av de tingene som mest sliter på batteriet, så hvis batteriet er meget varmt ville jeg muligvis ikke ladet til mer enn 80% med mindre det var virkelig nødvendig.
Nissan har ikke aktiv kjøling pga laminatcellene som har så god varme avvikling i seg selv. Hva VW og BMW bruker er jeg ikke sikker på men hvis de bruker hyllevare slik som Tesla(runde celler), er jeg ikke så sikker på at aktiv kjøling av disse er så mye bedre enn passiv kjøling av laminat celler laget for bruk i elbil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Hvor mange streker pleier deres batteri vanligvis å ha på en sommerdag med over 20 grader?
Fremtiden er elektrisk.

Anglia

Som regel 5 streker, men har også hatt 6 streker
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

soulcam

De siste 3 dagene har jeg startet med 5 som er normalt virker det som. så etter noen min med forsiktige akser så er det 6 streker. Men så har de jo vært 28 grader hver dag hele dagen omtrent

Leon

Grensen mellom 4 og 5 streker går ved ca +10 grader, 5 og 6 ved ca +25, og mellom 6 og 7 streker ved ca 35 grader. Målt med Leaf Spy på min bil som har gått  ca 18 000 km og der Leaf Spy viser 97,1% når bilen er fulladet. Har hurtigladet 50 ganger. Har hatt +40, men har ikke sett 8 streker.

Etter hva jeg har forstått vil temperaturgrensene kunne endres etter hvor mye batteriet har blitt degenerert.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorC

Ifølge folk på mynissan betyr strekene følgende:

LEAF Batt Temp
Segments Degrees C (F). Temp difference
12----------60---------(140).........4.5F
11----------57.5-------(135.5)......4.5F
10----------55---------(131).........4.5F
9-----------52.5-------(126.5)......4.5F
8-----------50---------(122)........23.8F
7-----------36.8-------(98.2)......23.9F
6-----------23.5-------(74.3)......23.9F
5-----------10.3-------(50.5)......23.9F
4----------/ -3---------(26.6).......5.4F
3----------/ -6---------(21.2).......5.4F
2----------/ -9---------(15.8).......5.4F
1----------/-12--------(10.4).......5.4F
0----------/ -15---------(5).........5.4F

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=6&t=10235#p240382

Om dette er korrekt informasjon eller ikke vet jeg ikke. Jeg har lett igjennom Workshop manual EVB uten å finne referanser til denne skalaen.

Så må man jo selv vurdere hva batteripakken har godt av mtp temperatur.
Siden spennet mellom hver strek mellom 5 og 8 vil jeg tolke det som at det er i dette området batteriet liker seg best.

Rio hensviser til 3 sensorer i pakken. Det er godt mulig det er annerledes på nyere pakker, men både -11 og -12 har 4 sensorer. Disse vil pga plasseringen vise ulikt. 2 av dem er plassert på modulene som er mest tettpakket (de bakeste som står på høykant), mens 1 er plassert der det er 4 moduler i høyden, og den siste er plassert der det er to moduler i høyden.

Sitat fra: Leon på søndag 27. juli 2014, klokken 01:28
Etter hva jeg har forstått vil temperaturgrensene kunne endres etter hvor mye batteriet har blitt degenerert.

Hvorfor skulle det det? Sensoren er jo bare helt vanlig sensor som bruker akkurat samme prinisipp som utetermometeret ditt. Det er jo interessant hvis påstanden er korrekt, for det betyr jo at Nissan i programvaren har gjort noe, og dermed sitter på informasjon om batterihelse de ikke har vært spesielt flinke til å orientere om.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA