Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Krisepakke i boks for Think !

Startet av lillerød, tirsdag 13. januar 2009, klokken 21:42

« forrige - neste »

lillerød

Jeg har en 1999 Think bruktimportert fra Danmark (Ford hentet også derfra da de hentet fra Statene) som jeg har kjørt siden jeg overtok den i mai 2004. Stort sett har den gått bra, men nå i det siste har vi fått en del ladeproblemer.

Bilen kjører tur-retur Strømmen-Økern alle hverdager, og blir kjørt helt tom så ofte som mulig (minst én gang i uken). Da jeg først begynte å bruke den (da var det sommer) brukte jeg 20 % inn til sentrum og 25 % tilbake. Nå (som det riktignok er vinter) bruker den en hel lading frem og tilbake til Økern. I tillegg kjører den "plutselig" tom, men viser at den har igjen f.eks 30 %. Dette har den gjort en del ganger siden i høst, kanskje én gang i uken.

Et nytt problem er at den ikke lader til den er full, selv om den står i mange timer (en helt natt eller arbeidsdag). Som oftest stopper den på rundt 65 %, men i natt stoppet den faktisk på 20 % :o

Jeg er glad i Think-en min, men nå begynner jeg å bli drittlei, for å være helt ærlig! Hva gjør vi feil? Hva kan vi gjøre annerledes/bedre? Alle vedlikeholdsladinger er fulgt.

Håper noen kan hjelpe!

Strømmen

hens

Hvis kjøleviftene på laderen har gått vil laderen redusere effekten slik at den ikke overstiger 40 grader. Da tar det hele natten og litt til å fullade.

Det sitter 3 vifter bak på laderen, og den tåler at en vifte stopper. Når to vifter stopper tar det lengre tid å fullade, og når tre stopper, tar det laaang tid.

Det er vanlige børsteløse elektronikkvifter 12 volt 60 x 60 mm.
Laderen må ut, og du trenger torqs nr 10 for å få av viftedekselet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

lillerød

Takk for svar! :)

Viften kommer på ihvertfall noen ganger når den lader, men er dette virkelig et problem når det er mange kuldegrader ute? Nå er det 15 kalde her, da var det sikkert minst like kaldt i natt. Bilen sto på lading i over 24 timer før samboeren min sjekket, og da var den altså på 20 %! Ladelyset er på.

I tillegg er det jo sånn at noen ganger lader den uten problemer...
Strømmen

El rayo

Sitat fra: lillerød på søndag 04. januar 2009, klokken 13:43
Jeg har en 1999 Think bruktimportert fra Danmark (Ford hentet også derfra da de hentet fra Statene) som jeg har kjørt siden jeg overtok den i mai 2004.
Hvor langt har bilen gått?

Du skriver at du har fulgt alle vedlikeholdsladinger, men vet du at vedlikeholdslading må gjøres dobbelt så ofte som det bilen varsler om og hyppigere jo lengre bilen har gått?

Det er vanskelig å stille diagnose ut fra opplysningene, en sjekk av batteritilstand med diagnoseinstrument kan fortelle mer. Når du har både problemer med å få ladet og at bilen plutselig er tom for strøm før det vises på energimeteret tror jeg det kan være batterifeil. Må legge til at Hens har langt større erfaring enn meg.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Du har mest sansynlig et batterihavari.
Å tømme batteriene minst en gang i uken er den sikreste vei til dette.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

lillerød

Sitat fra: El rayo på søndag 04. januar 2009, klokken 23:47
Hvor langt har bilen gått?

Du skriver at du har fulgt alle vedlikeholdsladinger, men vet du at vedlikeholdslading må gjøres dobbelt så ofte som det bilen varsler om og hyppigere jo lengre bilen har gått?

Det er vanskelig å stille diagnose ut fra opplysningene, en sjekk av batteritilstand med diagnoseinstrument kan fortelle mer. Når du har både problemer med å få ladet og at bilen plutselig er tom for strøm før det vises på energimeteret tror jeg det kan være batterifeil. Må legge til at Hens har langt større erfaring enn meg.
Jeg har den ikke her nå, så jeg får ikke sjekket, kanskje rundt 50 000?

Hvis bilen må vedlikeholdslades oftere, hvordan skal jeg vite når den skal lades da? Jeg skjelver ved tanken på batterifeil, noe sier meg at det kan bli dyrt... Men tror kanskje vi skal få sjekket dette med viftene, det slo meg at hvis den tredje viften nettopp har røket, høres det logisk ut det som hens sier. Siden sist jeg skrev har den krabbet seg opp til 50%, og samboeren min turte ikke ta den til jobb i dag (kjører fosil og må kjøre i rush hjem, stakkar  ;) )

Hens, du sier: "Det er vanlige børsteløse elektronikkvifter 12 volt 60 x 60 mm.
Laderen må ut, og du trenger torqs nr 10 for å få av viftedekselet." Betyr dette at man kan gå og kjøpe disse viftene selv? I såfall hvor? Og hvor sitter så dette viftedekselet, og hvordan tar man ut laderen? ??? *grønn* 
Strømmen

lillerød

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. januar 2009, klokken 10:12
Du har mest sansynlig et batterihavari.
Å tømme batteriene minst en gang i uken er den sikreste vei til dette.

Arne Magnus
:o Hva mener du? Da jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at det var viktig å sørge for å kjøre helt tom minst én gang i uken..?
Strømmen

HHF

#7
Det er jo dette som er så trist - erfaring har jo nå vist at slik tomkjøring ikke er godt for batteriene og spesielt ikke dersom det også i tillegg blir utført med belastning i den siste fasen. Det er en sikker batteridreper. Det er bare altfor mange som fremdeles lever i troen på at dette er riktig og dette forumet har ingen kraft til informasjonsspredning utover det folk selv oppsøker her.

Kan anbefale deg (og alle andre selvfølgelig) å søke litt rundt her inne i forumet og lese om dette. Det er lite annet lesestoff som har større verdi for elbileiere enn det som skrives om batterivedlikehold her inne !

Håper for din del det er vifter på laderen og ikke batteriene som er dårlige. Det er nok en vesentlig forskjell i pris for disse to kildene til problemet ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

lillerød

Sitat fra: HHF på mandag 05. januar 2009, klokken 10:22
Det er jo dette som er så trist - erfaring har jo nå vist at slik tomkjøring ikke er godt for batteriene og spesielt ikke dersom det også i tillegg blir utført med belastning i den siste fasen. Det er en sikker batteridreper. Det er bare altfor mange som fremdeles lever i troen på at dette er riktig og dette forumet har ingen kraft til informasjonsspredning utover det folk selv oppsøker her.

Kan anbefale deg (og alle andre selvfølgelig) å søke litt rundt her inne i forumet og lese om dette. Det er lite annet lesestoff som har større verdi for elbileiere enn det som skrives om batterivedlikehold her inne !

Håper for din del det er vifter på laderen og ikke batteriene som er dårlige. Det er nok en vesentlig forskjell i pris for disse to kildene til problemet ...
Hva er alternativet da? Lade på nesten tom, og hva er i såfall nesten tom? Rimelig usikker nå...
Strømmen

HHF

Nå skal jeg være forsiktig med å fortelle hva som er rett og galt og det er vel få som egentlig har noen 100% fasit. Det man imidlertid synes å være enige om, er at det er skummelt å kjøre en elbil helt tom fordi noen celler i batteriene kan være tomme før andre blir det og så får man problemene når blen fremdeles kjøres og noen celler blir tørre. Dette resulterer i batterihavari.

For min egen del (det er vel best jeg bare sier hva jeg gjør og ikke hva som er riktig) kjører jeg bilen helst ned rett under 20% før jeg lader. Blir det mindre enn dette, prøver jeg ihvertfall å være ekstremt forsiktig med strømbruken for å belaste minst mulig. Ellers hender det gjerne at jeg lader på høyere nivåer innimellom også når dette er nødvendig. I dag har jeg f.eks kjørt hjemmefra i 13-14 minusgrader og valgte da å kjøre på med varme (ikke i oppoverbakker dog) for så å måtte lade på jobben igjen. Det betyr at jeg hadde 40% + på energimeteret, men jeg mener dette ikke er skadelig, men antakelig bare fører til et høyere vannforbruk pr kjørte kilometer, som igjen bare må overvåkes skikkelig. Jeg forsøker å få vannservice utført ved ca 3-4000 km. Heller på den sikre siden og en gang for tidlig enn å risikere noe her.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: lillerød på mandag 05. januar 2009, klokken 10:16
Jeg har den ikke her nå, så jeg får ikke sjekket, kanskje rundt 50 000?
Da er det ikke Bornholm-Th!nken du har. Den hadde gått 70.000 da den kom tilbake hit. Lurer på hvor det ble av den, fikk ikke notert meg det nye, norske reg.nummeret heller.

Det er ikke uvanlig at noen blokker tar kvelden ved den kjøredistansen etter til og med før. Bilene med chassisnummeret foran og etter min fikk batterifeil ved ca 30.000, men jeg har vært heldig så langt.

Sitat fra: lillerød på mandag 05. januar 2009, klokken 10:16
hvordan tar man ut laderen? 
Service manual til Th!nk og andre kjente elbiler ligger her på forumet, men er ikke lett å finne.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Les de første sidene om sikkerhet aller først og følg det som står der.

Dog anbefaler jeg en feilsøking før du begynner å skru på noen enkelte komponenter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: lillerød på mandag 05. januar 2009, klokken 10:18
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 05. januar 2009, klokken 10:12
Du har mest sansynlig et batterihavari.
Å tømme batteriene minst en gang i uken er den sikreste vei til dette.

Arne Magnus
Da jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed om at det var viktig å sørge for å kjøre helt tom minst én gang i uken..?
Arne Magnus har lang erfaring med elbil, han bør vi høre på.
Ettersom flere får mer erfaring og bilene går stadig lenger har vi sett ut at de som kjørte batteriet helt tomt ukentlig opplevde kortere levetid på batteriet. Energimeteret er merket med rødt under 20 % så det er en naturlig nedre grense. Men vær obs på signaler også før det, som at bilen begynner å trekke dårligere eller du hører at ventilasjonsvifta sakner farten ved mye gasspådrag.

Som HHF skriver må batteriservice/vannfylling gjøres hver 3 - 4000 km. Hvor mye vann som går på battriet bør måles; over 8 liter betyr at batteriet har vært farlig tørt og vann må fylles oftere. Går det på mindre vann kan man kjøre litt lenger før neste vannfylling - det har vist seg å være store forskjeller i vannforbruk på forskjellige biler (fra 2 til 10 liter).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

lillerød

Sitat fra: El rayo på mandag 05. januar 2009, klokken 17:11
Da er det ikke Bornholm-Th!nken du har. Den hadde gått 70.000 da den kom tilbake hit. Lurer på hvor det ble av den, fikk ikke notert meg det nye, norske reg.nummeret heller.

Det er ikke uvanlig at noen blokker tar kvelden ved den kjøredistansen etter til og med før. Bilene med chassisnummeret foran og etter min fikk batterifeil ved ca 30.000, men jeg har vært heldig så langt.

Service manual til Th!nk og andre kjente elbiler ligger her på forumet, men er ikke lett å finne.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Les de første sidene om sikkerhet aller først og følg det som står der.

Dog anbefaler jeg en feilsøking før du begynner å skru på noen enkelte komponenter.

Bilen min hadde gått 17 800 km da jeg overtok den i mai 2004, så den har fått kjørt seg litt :)

Hvis noen av blokkene har tatt kvelden, som du sier, betyr det at de må byttes, ikke sant? Har du noen formening om pris på slikt?

Hvordan gjør man en feilsøking? Høres ikke ut som noe vi kan gjøre selv..?
Strømmen

lillerød

Sitat fra: El rayo på mandag 05. januar 2009, klokken 18:14
Arne Magnus har lang erfaring med elbil, han bør vi høre på.
Ettersom flere får mer erfaring og bilene går stadig lenger har vi sett ut at de som kjørte batteriet helt tomt ukentlig opplevde kortere levetid på batteriet. Energimeteret er merket med rødt under 20 % så det er en naturlig nedre grense. Men vær obs på signaler også før det, som at bilen begynner å trekke dårligere eller du hører at ventilasjonsvifta sakner farten ved mye gasspådrag.

Som HHF skriver må batteriservice/vannfylling gjøres hver 3 - 4000 km. Hvor mye vann som går på battriet bør måles; over 8 liter betyr at batteriet har vært farlig tørt og vann må fylles oftere. Går det på mindre vann kan man kjøre litt lenger før neste vannfylling - det har vist seg å være store forskjeller i vannforbruk på forskjellige biler (fra 2 til 10 liter).
Jeg lurer på dette med vannfylling, det må da være noe vi kan gjøre selv? Særlig hvis vi skal fylle hver 3-4000 km. Er dette noe vi kan finne ut av selv, er det vanskelig?
Strømmen

hens

Kjære Lillerød,
det er derfor det hadde vært fint om alle satte "bosted" i profilen.
Da hadde det blitt så mye enklere å hjelpe. Jeg gidder da ikke å reise halve Norge rundt for å lese ut dataene på en annens bil, men hvis en bor i nærheten er det en annen sak.

Løp og skriv!

Hens, Oslo syd
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA