Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Krisepakke i boks for Think !

Startet av lillerød, tirsdag 13. januar 2009, klokken 21:42

« forrige - neste »

lillerød

Sitat fra: hens på mandag 05. januar 2009, klokken 22:06
Kjære Lillerød,
det er derfor det hadde vært fint om alle satte "bosted" i profilen.
Da hadde det blitt så mye enklere å hjelpe. Jeg gidder da ikke å reise halve Norge rundt for å lese ut dataene på en annens bil, men hvis en bor i nærheten er det en annen sak.

Løp og skriv!

Hens, Oslo syd
Hei Hens, tusen takk for svar! Jeg skriver gjerne hvor jeg bor (står forresten lengre opp, Strømmen), men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det...
Strømmen

ilmarw

Polestar i bestilling

lillerød

Strømmen

Ken

Man må si at å tømme batterier regelmessig vil øke rekkevidden av bilen men uten montert batteriovervåkning er faren for batteri problemmer økt betydelig. Hvis ikke du har behov for maks rekkevidde så tøm ikke blokkene helt.

Jeg også pleide å trille rundt nabolaget til bil var tom, men ikke mer enn hver to uker.
Endt opp med en eksplosjon i en blokk som skadet tre til. Jeg var bare halvveis til en vannfylling. Det gjør ingenting å kjøre ned mot 10 % av og til ved behov, men gjerne kjøre veldig pent mot slutten. Elektrolytten i blokkene bruser veldig i den fasen ved overbelastning.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

SitatElektrolytten i blokkene bruser veldig i den fasen ved overbelastning.

Som også gir et økt vannforbruk !

Vannforbruk ved vanlig lading + overlading er veldig statisk. Har du unormalt vannforbruk kjøres batteriene for langt ned med for høy belastning.

Derfor bør regelen være at man ikke kjører "tømmeturer". 

Vent med å lade til du kommer under 50% og kjør meget pent dersom du kommer under 10%.
Du trenger ikke å gjøre det mer avansert.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

lillerød

Her var det mange gode råd, tusen takk! :)

Er det noen som kan si noe om hvordan man overvåker og etterfyller vann selv? Eller blir det for avansert å forklare her?



Tror forresten at vi setter bilen inn på verksted denne gangen. Aner at problemet er for stort til at vi kan prøve oss på noe selv, grønne som vi er.
Strømmen

cra

Å overvåke vannstanden ror jeg knapt er mulig, men vanfyllingen er ikke noen stor heksekunst. Ken her på forumet har et veldig greit skjema man følger for å gjøre det riktig. Det kreves imidlertid at man har tilgang på et diagnoseaparat, og det koster noen tusenlapper.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2009, klokken 12:42
Det kreves imidlertid at man har tilgang på et diagnoseaparat, og det koster noen tusenlapper.
Det aller første man må ha tilgang på er rent vann, ikke direkte fra springen eller destillert vann fra Biltema som er beregnet til blybatterier (medmindre man får sjekket ph-verdien). Et tilfredsstillende vannfilter er såpass dyrt at man ikke vil tjene det inn igjen i bilens levetid. Nipler for å koble til vannslangene er også dyre.

Les og forstå alt som står i Saft manualene før du setter i gang
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf

Think service manual inneholder bl.a krav til vannet.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Kort sagt: hvis du vil gjøre det selv bare på egen bil for å spare penger, glem det. Hvis du vil gjøre det selv for å vite at alt blir gjort riktig, har et frostfritt sted å stå og tid og lyst til å hjelpe andre med vannfylling så sett i gang.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

lillerød

Sitat fra: El rayo på tirsdag 06. januar 2009, klokken 19:13
Det aller første man må ha tilgang på er rent vann, ikke direkte fra springen eller destillert vann fra Biltema som er beregnet til blybatterier (medmindre man får sjekket ph-verdien). Et tilfredsstillende vannfilter er såpass dyrt at man ikke vil tjene det inn igjen i bilens levetid. Nipler for å koble til vannslangene er også dyre.

Les og forstå alt som står i Saft manualene før du setter i gang
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf

Think service manual inneholder bl.a krav til vannet.
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf

Kort sagt: hvis du vil gjøre det selv bare på egen bil for å spare penger, glem det. Hvis du vil gjøre det selv for å vite at alt blir gjort riktig, har et frostfritt sted å stå og tid og lyst til å hjelpe andre med vannfylling så sett i gang.

Ok, da har jeg nok misforstått, jeg trodde det var enklere enn som så  :-\  Om jeg så hadde hatt alt det andre, har jeg ikke noe frostfritt sted å stå, dessverre.

Bilen er forresten levert inn til verksted på Ulven i dag. Har ikke hatt den der før, håper det er god service. Ikke minst håper jeg de finner ut hva som er feil og at det ikke koster en formue. Skal oppdatere her når jeg vet noe mer, kryss fingrene for meg!  :)
Strømmen

HHF

Automotive er flinke - jeg har ihvertfall god erfaring med dem :-). Får håpe det ikke er så galt med bilen!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

lillerød

 :o :-[ :'( og enda mere til...

Automotive mener at batteriene må tas ut og sendes til rekondisjonering. Dette ble gjort før jeg tok over bilen i mai 2004, varer virkelig ikke en rekondisjonering lenger? Bilen hadde gått 17 800 km da jeg overtok den, nå er den på ca 44 000.

I tillegg mente han at bakakselen er så slitt at den må byttes *sukk*

Alt i alt kommer det på kr 19 000 :o Er det verdt det på en bil jeg ville fått 50-60 000 for hvis den var i orden? Eller, har vi noe valg, egentlig?

*oppgitt*
Strømmen

El rayo

Sitat fra: lillerød på onsdag 07. januar 2009, klokken 17:08
Automotive mener at batteriene må tas ut og sendes til rekondisjonering. Dette ble gjort før jeg tok over bilen i mai 2004, varer virkelig ikke en rekondisjonering lenger?
Det har vist seg at å kun bytte ut defekt blokker kan medføre at flere tar kvelden etter kort tid (1 uke - 1 måned). En rekondisjonering innebærer også velge ut 19 blokker med lik kapasitet og montere dem til et velfungerende batteri.

Det er veldig vanskelig å gi råd til andre i en slik situasjon, men jeg er ikke i tvil om jeg ville tatt de utgiftene for å ha en fungerende Th!nk.

Det er noen få biler som har "mandags-bakaksler", når den byttes får du neppe trøbbel med den igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Blokkene dine trenger ikke rekondisjonering. Det har du selv sørget for ved stadig kjøring til batteriene var tomme.

Desverre har du ved å gjøre dette også reversert de cellene som av en eller annen grund var svakere enn de øvrige, og dermed svekket disse ytterligere.

Dersom alle batteriene hadde vært 100% samkjørte er ikke forsiktig tomkjøring farlig, men en kan være uheldig å ha svake celler, og dermed celler som tar skade av tomkjøringa.

Det du trenger er å teste alle blokkene dine for kapasitet og ladekarakteristikk, og erstatte dårlige blokker med blokker som er tilnærmet like de gode blokkene dine. Desverre er der ingen profesjonelle verksteder som har kapasitet til å gjøre en slik omfattende test, men heldigvis finnes entusiaster både i Tønnsberg, Kristiansand og meg selv her i Stavanger som kan hjelpe. Problemet er at test av en hel pakke tar minst 10 dager aktivt arbeid, eller 22 timer / blokk, og at jeg selv har alt for mange egne biler å jobbe med før jeg kan hjelpe.

Hør om Boogie i Tønnsberg eller pluto i Kristiansand kan ta imot batteripakken din, eller belag deg på å måtte vente til april for hjelp fra meg.

Jeg har tatt 100 kr / blokk for en slik test, samt fra 3500 kr for innbytteblokker. Kan hende Boogie ønsker litt bedre betalt, da testutstyret er dyrt å kjøpe , og dyrt i drift ved f.eks uhell ved koblinger etc.

Jeg har også strømskinne og vannslangesett dersom det viser seg å bli behov for å bruke blokker fra PSA. Disse blokkene er lettere tilgjengelige og dermed billigere.

Desverre selger jeg ikke blokker, men kan supplere blokker i forbindelse med en slik test.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

lillerød

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. januar 2009, klokken 19:13
Blokkene dine trenger ikke rekondisjonering. Det har du selv sørget for ved stadig kjøring til batteriene var tomme.

Desverre har du ved å gjøre dette også reversert de cellene som av en eller annen grund var svakere enn de øvrige, og dermed svekket disse ytterligere.

Dersom alle batteriene hadde vært 100% samkjørte er ikke forsiktig tomkjøring farlig, men en kan være uheldig å ha svake celler, og dermed celler som tar skade av tomkjøringa.

Det du trenger er å teste alle blokkene dine for kapasitet og ladekarakteristikk, og erstatte dårlige blokker med blokker som er tilnærmet like de gode blokkene dine. Desverre er der ingen profesjonelle verksteder som har kapasitet til å gjøre en slik omfattende test, men heldigvis finnes entusiaster både i Tønnsberg, Kristiansand og meg selv her i Stavanger som kan hjelpe. Problemet er at test av en hel pakke tar minst 10 dager aktivt arbeid, eller 22 timer / blokk, og at jeg selv har alt for mange egne biler å jobbe med før jeg kan hjelpe.

Hør om Boogie i Tønnsberg eller pluto i Kristiansand kan ta imot batteripakken din, eller belag deg på å måtte vente til april for hjelp fra meg.

Jeg har tatt 100 kr / blokk for en slik test, samt fra 3500 kr for innbytteblokker. Kan hende Boogie ønsker litt bedre betalt, da testutstyret er dyrt å kjøpe , og dyrt i drift ved f.eks uhell ved koblinger etc.

Jeg har også strømskinne og vannslangesett dersom det viser seg å bli behov for å bruke blokker fra PSA. Disse blokkene er lettere tilgjengelige og dermed billigere.

Desverre selger jeg ikke blokker, men kan supplere blokker i forbindelse med en slik test.
Puh, dette ble mye informasjon, er så innmari grønn på dette her  ::) Jeg prøver å se for meg pris først og fremst. 100 kr/blokk høres jo ikke mye ut, men hvor mange blokker er det? Og er det så 3 500 pr blokk som må byttes? Det høres jo mye ut igjen...

Så må vi evt. ta ut batteripakken selv. Kan vi finne ut hvordan vi gjør det? Hvor stor er den (kan den sendes i posten, f.eks)? Til Tønsberg kan vi jo kjøre på halvannen time og evt. levere, men verre hvis det er veldig store saker som skal leveres til Stavanger...

Hva kommer det av at Automotive sier at batteriene må rekondisjoneres når du sier at de ikke må det (og jeg håper jeg kan stole på at du vet hva du snakker om ;) )?

Og hvis jeg bytter bakakselen, kan jeg da kjøre bilen til jeg kan få hjelp, eller bør den bare stå her på vent?

Mange spørsmål! Jeg blir veldig takknemlig for svar  :)
Strømmen

elektrolux

Det enkleste og billigste er å sende hele bilen hit. Som sagt har jeg ikke tid å hjelpe før godt utpå våren. Leieboeren kjører Stavanger - Oslo 3 ganger i uka, og kan ta bilen på henger.

Grunnen til at Automotive sier noe annet enn meg er at de må forholde seg til Fabrikkens prosedyrer, mens jeg selv jobber etter prinsipper utviklet bassert på omfattende testing og eksperimentering med NiCd batterier.

Jeg sliter heller ikke med at biler jeg har reparert må tilbake etter kort tid, noe som tilsier at jeg må gjøre noe rett.

Jeg tror det er bred enighet her på forumet at Fabrikkens prosedyrer skaper store utgifter for forbruker, og også skader på batteriene.

Normalt er slike biler som din tilbake på veien for 10-30K etter besøk hos meg; selvfølgelig avhengig av hvor mange blokker som faktisk må byttes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA