Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2014 vs 2015 noe spørsmål

Startet av Hyperstress, mandag 11. august 2014, klokken 10:13

« forrige - neste »

Hyperstress

Låner en ny godt spekket A6 sedan idag, og fikk benyttet sjansen til å ta en direkte sammenligning med Teslaen.
Tok 3 målinger på forskjellig asfalt og hastighet, med klima og stereo av. Samme profil ble kjørt, med 15 min mellomrom. Har ikke profft måleutstyr, men det skulle duge for en direkte sammenligning.

Dekk
Tesla: Vredesten Ultrac Sessenta 245/40-20"
A6: Goodyear F1 255/45-19"

Vanlig asfalt 70km/t
A6 75dB
TMS 74dB

Ny asfalt 100km/t
A6 70dB
TMS 69dB

Grov asfalt 115km/t
A6 79dB
TMS 80dB

Ble egentlig ganske overrasket over resultatet. Trodde ikke TMS skulle kunne konkurrere mot A6 på støy. Nå har jeg riktignok støydempet hjulbuene, men er usikker på hvor mye det har å si.

Andre observasjoner
-Det overrasket meg at plassen(høyden) i baksetet for meg på 190cm ikke er noe bedre i A6-en enn i Teslaen.
-Det var ikke stor comfortforskjell mellom luftfjæring på A6 og stålfjærer på Teslaen. (A6-en var slightly mer komfortabel.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Siden du har støydempet er det vanskelig å fastslå relevansen av testen i forhold til ikke modifiserte biler, men interessant nok i seg selv.

Det ville vært interessant å se målinger på 19" vs 21", og Continental vs PS2 på sistnevnte.

cstromme

Hvordan har du støydempet hjulbuene?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

SimenT

Er heller ikke relevant før en tester med samme dekk heller. Men interessant.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

cyber

Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 13:11
Låner en ny godt spekket A6 sedan idag, og fikk benyttet sjansen til å ta en direkte sammenligning med Teslaen.
Tok 3 målinger på forskjellig asfalt og hastighet, med klima og stereo av. Samme profil ble kjørt, med 15 min mellomrom. Har ikke profft måleutstyr, men det skulle duge for en direkte sammenligning.

Dekk

Vanlig asfalt 70km/t
A6 75dB
TMS 74dB

Ny asfalt 100km/t
A6 70dB
TMS 69dB

Grov asfalt 115km/t
A6 79dB
TMS 80dB

Ble egentlig ganske overrasket over resultatet. Trodde ikke TMS skulle kunne konkurrere mot A6 på støy. Nå har jeg riktignok støydempet hjulbuene, men er usikker på hvor mye det har å si.

Andre observasjoner
-Det overrasket meg at plassen(høyden) i baksetet for meg på 190cm ikke er noe bedre i A6-en enn i Teslaen.
-Det var ikke stor comfortforskjell mellom luftfjæring på A6 og stålfjærer på Teslaen. (A6-en var slightly mer komfortabel.)
Det interessante med denne sammenligningen er at du har kjørt en ny Audi A6 med Audi A8 dekkoppsett - Audi A6 kommer originalt med 235/45 R19 ; det du har kjørt er en bastard som ikke blir levert av Audi og derved blir din sammenligning i beste fall noe tøys  :D

Hyperstress

Sitat fra: cyber på fredag 25. juli 2014, klokken 18:46
Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 13:11

Dekk

Vanlig asfalt 70km/t
A6 75dB
TMS 74dB

Ny asfalt 100km/t
A6 70dB
TMS 69dB

Grov asfalt 115km/t
A6 79dB
TMS 80dB

Andre observasjoner
Det interessante med denne sammenligningen er at du har kjørt en ny Audi A6 med Audi A8 dekkoppsett - Audi A6 kommer originalt med 235/45 R19 ; det du har kjørt er en bastard som ikke blir levert av Audi og derved blir din sammenligning i beste fall noe tøys  :D

Den er levert slik fra Audi jo, og jeg har fått den som lånebil hos Audi mens jeg har e-Up-en inne til service.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Øyvind.h

Endelig en sammenligning hvor dekkdimensjoner er noenlunde like, istedenfor verdiløse tester som sammenligner ballongdekk på små felger med Teslas store standardfelger på lav profil.
Dessverre er det mange som ikke evner å forstå forskjellen dekkdimensjoner har. Eneste abert med testen er at du har isolert ekstra, noe som gjør den mindre relevant når vi ikke vet effekten av isoleringen.

Klikk.nos test av den gamle og mindre isolerte bilen med 21" felger brukes ofte for å fremstille Model S som støyende. Jeg med 19" og eu spekk bil opplever derimot bilen som stillegående.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

@Øyvind H
Effekten av isolering er ganske bra på grusvei, men ift typisk romlestøy på motorvei så tror jeg ikke isoleringen hjalp alverdens. Min subjektive oppfatning.

@cstromme
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.msg211929.html#msg211929
Tesla er ikke verdens beste kandidat for støydemping i hjulbrønn, i allefall ikke foran.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

cyber

Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 19:38
Den er levert slik fra Audi jo, og jeg har fått den som lånebil hos Audi mens jeg har e-Up-en inne til service.

Hjulene er absolutt ikke levert på en Audi A6 sedan originalt.
Skal man sammenligne støynivået i biler må man sammenligne originale biler - selvfølgelig bør alle ha forståelse for at TMS avgir mye dekkstøy pga store hjul som forsterkes av fraværende motorstøy.
At stålfjærer i Tesla nesten likestilles med luftfjæring i Audi må bero på ønsketenkning  :D

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på fredag 25. juli 2014, klokken 20:44
@Øyvind H
Effekten av isolering er ganske bra på grusvei, men ift typisk romlestøy på motorvei så tror jeg ikke isoleringen hjalp alverdens. Min subjektive oppfatning.

@cstromme
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.msg211929.html#msg211929
Tesla er ikke verdens beste kandidat for støydemping i hjulbrønn, i allefall ikke foran.
Ok. Har hørt flere påpeke at grusknatring er mer hørbart i Model S enn konkurrenter, men heldigvis er akkurat det helt uvesentlig for meg.
Med standarddekkene er støynivået vesentlig lavere enn med Conti 21" som kan leveres som ekstrautstyr og som Klikk testet :) Ikke lenge siden jeg satt i en ny 5-serie, og jeg opplevde ikke den som vesentlig bedre enn Model S. Dvs målingene dine av A6 som også er ganske stillegående er helt i tråd med hva jeg opplever.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Det som man må tenke på når man måler støy er at èn ting er støynivået i dB, men en annen ting er hvilke frekvenser støyen ligger i.
Øret vårt oppfatter ikke frekvenser flatt, om man kan si det sånn.
Vi er mest følsom for frekvenser mellom 2kHz og 5kHz, som er taleområdet.

Og nå rman skal måle dB så finnes det forskjellige måter å gjøre det på, såkalt veiing.
De mest brukte er A-veiet og C-veiet.

A-veiet (dBA):
- Filterer ut, og tar dermed ikke med lave frekvenser i målingen.
- Brukes mye for å måle hvor høyt et PA-anlegg for tale kan gjengi lyd.

C-veiet (dBC):
- Filterer ut kun de aller laveste frekvensene, og gir dermed høyere dB-tall enn samme støyen målt med dBA.
- Brukes der man ønsker å vite total støymengde.

Så har man Z-veiet, eller u-veiet.
Da måler man alle frekvenser som vi kan oppfatte, fra 10Hz og opp til 20kHz.

Måler man i en bil så er det dermed viktig at man bruker rett målemetode.
Z-veiet eller C-veiet er mere egnet for formålet, siden A-veiet filterer ut lyd under 1kHz.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

gss

Sitat fra: cyber på fredag 25. juli 2014, klokken 21:16
Skal man sammenligne støynivået i biler må man sammenligne originale biler ....
Jeg derimot synes det beste hadde vært en test hvor begge hadde hatt 21". Org. eller ei, men med samme dekk sier det meg mest om hvilken som er best støyisolert.

Det er mulig desibel er lav, men den opplevde støyene mener jeg var høy under prøvekjøring. Langt mer opplevd støy enn min svært stillegående gamle 98 mod 7-serie.
Får min bil om en mnd, så da får jeg se om det bare er "husken" som er dårlig.

Øyvind.h

Sitat fra: gss på fredag 25. juli 2014, klokken 22:16
Skal man sammenligne støynivået i biler må man sammenligne originale biler ....
Jeg derimot synes det beste hadde vært en test hvor begge hadde hatt 21". Org. eller ei, men med samme dekk sier det meg mest om hvilken som er best støyisolert.

Det er mulig desibel er lav, men den opplevde støyene mener jeg var høy under prøvekjøring. Langt mer opplevd støy enn min svært stillegående gamle 98 mod 7-serie.
Får min bil om en mnd, så da får jeg se om det bare er "husken" som er dårlig.
5/7-serie fra slutten av 90-tallet var godt støyisolerte. Selvfølgelig godt hjulpet av veldig kjipe dekkdimensjoner. Sleng på 245/35/21 og test på nytt, så er ikke forskjellen den samme som du trodde. Sjekk også artikler om utviklingen i støynivå i biler. En skulle tro det gikk en vei, men det er ikke helt sannheten. 
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Harlex

Det pussige med Teslaen min er at i området ca 115 km/t til 130 km/t så kommer det en ulelyd... Dette er erfaring etter de siste dagers kjøring (2800 km) på Autobahn og tilsvarende...Antar det er fra dekk... Goodyear 19"....men over 130 km/t så forsvinner lyden på en måte... Og under 115 km/t er det stille... Pussig... Har dette vært diskutert og konkludert rundt?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Hyperstress

Ikke vet jeg hva Møller har gjort med bilen, men de har den nå der med disse hjulene.

Skal man sammenligne støynivået i biler må man sammenligne originale biler.
En kan sammenligne hva en vil. Jeg sammenlignet to biler jeg hadde tilgjengelig idag, just for fun. Ta det for det det er verdt.

At stålfjærer i Tesla nesten likestilles med luftfjæring i Audi må bero på ønsketenkning  :D
Har ikke likestilt dem. Hadde Tesla kommet med luftfjæringen til Audi så hadde jeg definitivt gått for den. Den kan automatisk eller manuelt tilpasses kjørestil, noe dessverre ikke TMS kan. Men comforten, type cruise over fartsdumper, kumlokk og ujevnheter er det ikke stor forskjell på.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA