Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En nær døden opplevelse!

Startet av Ompakim, søndag 10. august 2014, klokken 19:31

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Fhofs på mandag 10. november 2014, klokken 19:12
Hei.

Hadde også problem med lading (rødt lys på indikator for kladd på kladden) og fikk tips fra Møller i Åsane om å nullstille "kladden". 

Hvordan dette gjøres er beskrevet på side 183 og 184 i instruksjonsboken.

Etter dette ble gjort har ladingen gått som normalt.
Fant ikke noe om nullstilling, men trykket først på knapp 3 og deretter på knapp 1 som beskrevet for å fjerne feilkoder. Bilen ladet normalt i dag, men jeg vet jo ikke om min trykking i går kveld har hatt noe å si. I morgen skal jeg kjøre 10 mil, så da får jeg håpe den er ladet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jamez

Jeg fikk ny kabel. Ikke testet nok enda om det løste problemet,  men frykter det hele skyldes at kabelen er kresen på f.eks spenningsfall på tilførsel og at problemet skyldes nettstrøm eller andre lokale forhold. 

stefse

Sitat fra: jamez på tirsdag 11. november 2014, klokken 18:08
Jeg fikk ny kabel. Ikke testet nok enda om det løste problemet,  men frykter det hele skyldes at kabelen er kresen på f.eks spenningsfall på tilførsel og at problemet skyldes nettstrøm eller andre lokale forhold.
Ok la oss si det var et lite spenningsfall.
Hva er poenget med å legge inn en slik følsomhet? Hvis elbiler er så kresen på ladespenningen får de sette inn  større kondensatorer på sekundærsiden av ladetrafoen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ohm

Den er ikke følsom for spenninggfall. Lynet slo ned i trafoen uten for oss i høst, spenningen falt til 192 volt. eGolfen ladet videre, men ba om 15 timer til full tank.

Lot bilen stå tilkoblet under tordenværet, det gikk faktisk fint. Trakk ut alt unntatt den :-*
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:51
Den er ikke følsom for spenninggfall. Lynet slo ned i trafoen uten for oss i høst, spenningen falt til 192 volt. eGolfen ladet videre, men ba om 15 timer til full tank.

Lot bilen stå tilkoblet under tordenværet, det gikk faktisk fint. Trakk ut alt unntatt den :-*
Det kan jo være du får litt lokal hurtiglading, så hvorfor ikke :)
e-Golf | X75D

Ohm

Har funnet ut at ladeproblemet oppstår når følgende inntrer: Hvis jeg har kjørt bilen under 30% som er minimumsgrense for at bilen skal starte lading uvahengig av tidsstyrt avreise, lader den opp  til 30% også stopper den. Da skal den egentlig begynne å lade igjen litt senere, slik at bilen er klar til innstilt tidspunkt. I dag satte jeg i kontakten kl 17, med kun 15 km restrekkeviddde. Bilen begynt å lade umiddelbart, til 30%. Deretter stoppet den. Avreisetidspunkt er innstilt til kl 0800, så bilen trenger drøye 9,5 timer + varmetid for å være klar. KL 2245 hadde den ikke startet. Jeg åpnet døra, da klikket det i laderen og ladingen startet. Det kan jo ikke ha vært helt tilfeldig at den startet da jeg åpnet døra?

Noen som vet om det finne softwareoppdatering til eGolf? Uansett, jeg ringe å plager forhandler litt i morgen. Jeg har tenkt i gjennom, det er dette som har vært problemet hele tiden, men det er skjelden jeg kjører bilen såpass tom, derfor har det heller ikke inntruffet så ofte.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jamez

Har gjort litt eksperimentering. Virket som det er akkurat som Ohm forklarer i forrige post, at den stopper på minimumsgrense dersom den har vært under dette nivået.
Prøvde å øke minimumsgrensen til 60%, med resultat at den da ladet kun til 60% selv om timer er innstillt til 90%. Så da blir vel ironisk nok løsningen foreløpig bare å sette minimumsgrensen til minimum. Evt bare sette minimum til 90% slik at den alltid vil ha minst 90%.

filleting som dette, sammen med at appen er så utrolig treig til å oppdatere status at skjermspareren slår seg på lenge før den har hentet inn data (og begynner å laste data på nytt når man skrur på skjermen igjen) begynner å irritere meg skikkelig  >:(

Ohm

Har testet dette videre og ser at det stemmer godt med virkeligheten. Nå har jeg laget meg et annet laderegime:

Jeg har skrudd av lading på tidsuret, slik at den bare varmer til avreisetidspunket. Dette medfører at når jeg setter i ladekabelen, så begynner den å lade med en dag. Siden strømmen koster det samme hele døgnet i Norge, er det ikke noe poeng å utsette ladingen. De som vil lade rett før kjøretur pga batteritemperatur, så klarer jeg ikke å finne noe forskjell i rekkevidde enten jeg lader opp rett etter jobb, slik at bilen er fulladet klr 0300 eller om jeg lader med tidsstyrt lading slik den begynner på kvelden å er ferdig rett før avreise.

Jeg gidder heller ikke styre med 90%, siden rekkevidden er kort nok som den er. Så da kjører på med lading til 100% hver dag. Men jeg unngår å la bilen stå med 100% over lang tid. Tok en GOM test forrige dagen, fortsatt sier den 193 km ved fulladet batteri. (Selv om jeg vet den aldri vil klare det)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jamez

hm, ja hvorfor ikke.
Sendte en mail til forhandler og sa at dette var noe de burde ta videre og få en softwareoppdatering på, for det skal da virkelig ikke være sånn.

Har du satt minimum ladegrense på 100% da? Eller lader den uansett til maks når du har det sånn?

Holder lenge med 60% for oss på en dag. Og siden vi tenker å ha bilen i mange år, og vil være så skånsom med batteriet som mulig, syns jeg det er greit å kunne lade til 90% da.
Men, må kanskje bare gjøre som deg fram software-fix kommer.
Kjedelig at det å ha bil nå har blitt som å ha smartphone. Masse bugs og venting på updates.

Ohm

Har fabrikkoppsett, Dvs minste er 30% før den begynner å lade. Men dette gjelder bare ved tidsstyrt lading. Slik jeg har satt dette opp, vil den bare lade til 100 så lenge kontakten er satt i. Varmen derimot styres av tidsur, med avreisetidspunkt. Jeg har rett og slett kuttet ut lademuligheten på tidsuret.

For øvrig, så vet jeg ikke hvor mye fullading kontra 60% har å si. Antar at den ikke bør stå med under 30%, siden VW har satt det som minste grense før den begynner å lade. Er selvsagt synd hvis dette svekker batteriet på sikt.

Usikker på om det er mulig å begrense maks lading andre steder enn med tidsuret.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:51
Slik jeg har satt dette opp, vil den bare lade til 100 så lenge kontakten er satt i.
Av interesse: hvor langt lader den når kontakten ikke er satt i?
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Ohm på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:51
Slik jeg har satt dette opp, vil den bare lade til 100 så lenge kontakten er satt i.
Av interesse: hvor langt lader den når kontakten ikke er satt i?
Hehe, les hele innlegget, så skjønner du!! Men litt dårlig ordlegging ja.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: Ohm på tirsdag 02. desember 2014, klokken 14:49
Sitat fra: Råde på tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Ohm på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:51
Slik jeg har satt dette opp, vil den bare lade til 100 så lenge kontakten er satt i.
Av interesse: hvor langt lader den når kontakten ikke er satt i?
Hehe, les hele innlegget, så skjønner du!! Men litt dårlig ordlegging ja.
Jeg følte at en tørr kommentar var på sin plass :)

Det er forøvrig spennende hvordan møller og vw takler det nye økte behovet for oppdateringer. Synd de ikke gjør det over 3G som Tesla.
e-Golf | X75D

Ohm

Skjønte det. Men for å oppklare, den lader dårlig når kontakten ikke er tilkoblet. Har testet ved et par anledninger å bare plugge ladekabelen i bilen, og ikke i stikkontaken.

Ellers er jeg spent på en fiks der, dette er jo etter alt å dømme en feil.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

nilskt

Sitat fra: Ohm på tirsdag 02. desember 2014, klokken 09:33
(...)
Jeg har skrudd av lading på tidsuret, slik at den bare varmer til avreisetidspunket. Dette medfører at når jeg setter i ladekabelen, så begynner den å lade med en dag.
(...)

Hei Ohm,

Beklager å dra opp denne tråden igjen, men har et spørsmål;
Hvordan og hvor stiller du inn akkurat dette? Jeg tenker også at dette vil være lurt da jeg gjerne vil at bilen skal være fulladet slik at den er klar om jeg mot formodning vil ut før tenkt avreisetidspunkt.

Men jeg forstår ikke helt i hvilken meny og hvordan dette settes opp.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA