Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En nær døden opplevelse!

Startet av Ompakim, søndag 10. august 2014, klokken 19:31

« forrige - neste »

smaug01

Fabrikk/importør betaler vel en fast pris pr innkalling til forhandler som utfører jobben. De blir nok neppe rik av det men sikkert greit som tidsfyll i rolige perioder.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 25. juli 2014, klokken 21:16
Hvilken Møller?  Ryen innkalte jobbens bil for oppgradering.
23N3 0099 omprogrammere styreenhet og de skruene (på batteriet).
Sitat fra: Sinamics på fredag 25. juli 2014, klokken 22:30
Når kjøpte dere bilene deres? Fikk min for 1 uke siden.. Vil disse oppgraderingene være aktuellt for min bil?

Glemte å nevne/understeke at jobbens bil er eUp - ikke eGolf.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ove

Opplevde med lånebilen denne uken at ladingen stoppet etter en times tid. Dette skjedde på 2 av 3 ladinger. Når jeg leverte inn bilen, så sa de at det har vært litt klatt med det. Utetemperaturen var 11 grader så det kan ikke ha vært høy temperatur som var problemet. Kanskje dårlig kontakt, feil på programmering eller noe? Flere som kjenner til problemet?
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

norw_blue

Vi hadde en egolf til prøvekjøring i juli og da vi skulle lade den over natten våknet vi til 50 km rekkevidde på morgenen. Hadde ladet tidligere på dagen uten problem. Vet ikke hva som gikk galt. Litt hadde den ladet, så var ikke feilkoblet på noen måte. Mener å ha lest om andre som har opplevd lignende.

Når vi leverte den inn sa forhandler at forrige person hadde heller ikke fått ladet den før innlevering, men de mente det var fordi han hadde koblet ladekladden til bilen før han satt i stikkontakten til strømnettet (stemmer dette at den ikke vil lade da?).

Venter på egolf med VP....

Kjellsea

En må alltid koble støpselet til spenning før en kobler ladekontakten til bilen.

norw_blue

Bra, da kan det jo hende at han som hadde bilen på demo før meg tullet med dette. Men grunnet ekstra beskjed fra selger om dette var jeg nøye på dette når jeg satt til lading. Likevel ble lading stoppet etter kort tid og bilen hadde ikke nok rekkevidde på morgenen til å kunne kjøre meg til og fra jobb (hvis dette var min kommende egolf).

Håper ikke dette er et problem på disse bilene, men regner med vi hadde hørt mer om det i såfall. Valget falt uansett på egolf, flott bil :)

Kjellsea

I går kveld etter at jeg hadde satt bilen på lading og låst bilen, kom jeg på at jeg hadde glemt noe i bilen, låste da opp dørene på bilen med fjernkontroll og låste igjen etterpå. Sjekket da tilfeldigvis at bilen ladet etter på, da ladet den ikke og jeg låste da opp bilen og tok ut og satte ladekontakten inn igjen, da ladet den!?

Nuvolari

Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 20:34
I går kveld etter at jeg hadde satt bilen på lading og låst bilen, kom jeg på at jeg hadde glemt noe i bilen, låste da opp dørene på bilen med fjernkontroll og låste igjen etterpå. Sjekket da tilfeldigvis at bilen ladet etter på, da ladet den ikke og jeg låste da opp bilen og tok ut og satte ladekontakten inn igjen, da ladet den!?

Når man låser opp bilen stopper den å lade et øyeblikk så starter den å lade igjen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Dr_T

#23
Gjelder ladeproblemene ved kobling rett til kontakt i vegg, eller ved bruk av skjøteledning?
Jeg opplevde de samme problemene som beskrevet tidligere da jeg benyttet en standard skjøteledning med 1,5 mm2 tykkelse, ladingen stoppet opp etter kort tid og det lyste rødt på ladekladden. Etter å ha gått til anskaffelse av tykkere ledning (2,5 mm2) har problemene forsvunnet helt.

Ove

e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Ohm

#25
Har de siste dagene hatt litt ladeproblemer. Den stopper opp etter en liten stund. Mistenker at det kan ha noe med programeringen av avreisetidspunkt å gjøre. Jeg har tidligere hatt det slik at den lader slik at bilen er klar til neste dag ved avreise kl 08 på hverdager og 10 i helgene. Men siden jeg ikke alltid skal ut i helga, har jeg skrudd av klima på helgeladeprogrammet (90% helg) og standard 100% i ukedagene.

Jeg har også nå endret slik at den skal lade til 100% med en gang, for så å starte klima kl 0800.

Andre som har erfaring? Hadde 4 mil igjen i dag ved start, varmt i bilen, men den hadde ikke ladet siden i går. Starta lading på jobb i dag tidlig, den ladet seg litt før den stoppet etter ca 1 time. Restartet med appen, nå har den ladet side kl 9. Veldig kjedelig hvis man ikke kan stole på at bilen er ladet da.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Fhofs

Hei.

Hadde også problem med lading (rødt lys på indikator for kladd på kladden) og fikk tips fra Møller i Åsane om å nullstille "kladden". 

Hvordan dette gjøres er beskrevet på side 183 og 184 i instruksjonsboken.

Etter dette ble gjort har ladingen gått som normalt.

stefse

Blir nysgjerrig på hva somer årsaken til at alle disse begrensningene på lading er lag inn. Ulike standarder, ulike plugger og kladder og bokser for ditt og datt.
Greit at støpsel og uttak er i henhold til strømstyrke, og kursen ikke overbelastes, men vern er egentlig sikringens jobb, ikke apparatet som henger på kursen.

Lading burde vært like enkelt som å lade mobiltelefonen. Er det strøm i kontakten, lades batteriet, endatil på 110-240v og 50-60 Hz.
Mulig Elbil er der mobiltelefonene var i 1999 hvor alle skulle selge sine egne adaptere og plugger.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

pberg

Forskjellen er vel at elbilene har samme plugger, men det funker fremdeles ikke alltid...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Rav4_EV

Problemet er heller at noen ønsker å bruke kontakten til stålampa for å lade elbil.
Hadde alle uttak vært type 2 ville de fleste problemer vært løst, inkludert mange nye muligheter som lastbalansering i nettet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA