Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med Ford Elecrtic om vinteren og et spørsmål om lading.

Startet av rossifan46, søndag 10. august 2014, klokken 19:15

« forrige - neste »

rossifan46

Jeg var i kontakt med Grønn Kontakt tidligere idag angående laderen på Shell Kongsberg. De mente denne hadde problemer, me. At den skulle fungere av og til. Er det noen som bekrefte/avkrefte om dette stemmer? Skal på langtur med Leaf imorgen og er avhengig at denne er i orden.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

svingen

Jeg var på langtur i slutten av juni da ringte jeg til stasjonen og han gikk ut og sjekket. Er 2 stk chademo her så bør jo være stabilt, har du brikke fra grønn kontakt? Ville ringt Shell å hørt, hvor skal du?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

rossifan46

Takk for tips, skal ringe Shell imorgen. Skal kjøre Oslo-Kviteseid, ca 20 mil. Må lade til ca 85-90% på Kongsberg, så det går på ca 30 min :-)
Har kjøpt klippekort fra Grønn Kontakt så hver lading koster kr 50.
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

svingen

ja fint tur det :)
kjørte Nittedal->skafså i slutten av juni var spennende det med en liten Trilling (peugot ION) og 2 voksne og 2 barn som skulle være borte 1 uke ;) (turen tok vel 7 timer da jeg måtte sein lade 2 timer får og komme frem totalt 27 mil)
Du får prøve og påvirke de "lokale heltene" i kvitseid når du er der,dem har ikke akuratt følgt opp politikken sin noe spesielt bra hvis man ser her  http://www.kviteseid.kommune.no/~/media/Kviteseid/Dokumenter/Hoeringssaker/klimaplan.ashx
""Ein trur ikkje det vil vera aktuelt å opprette ladestasjonar for
elbilar i Kviteseid kommune nå. Dette kan bli aktuelt når utviklinga av elbilar har komr noko lenger."

kanskje på tide og få opp noen ladestasjoner der og ;)

Videre så var jeg i kontakt med grønn kontakt og dem trodde laderen skulle komme opp i notodden til slutten av juni men rakk det dessverre ikke.
Jeg har sendt en mail til dem og spurt nå om den er klar og bare mangler "åpning" da den ville jo passet deg og bra :)

Hvis laderen i kongsberg er defekt er det jo mulig og snø og kjøre til hoksund og lade der da skal du og komme deg frem.

Hvis du trenger og lade 1 times tid eller 2 så anbefaler jeg og stoppe på seljord camping og gå og se etter sjøormen stoppet der og ladet sist gang på turen,har meldt det inn til ladestasjoner.no men det er vel ferie der så tar vel lit tid før den er inne i "systemet" der koster det 20 kr får parkering og gratis strøm så lenge du er der.

Ellers så er det og strøm med lader på meny på seljord,her er det en fast kabel til leaf/trilling (type1 kabel så går rett i bilen) som er 16a så her kan du og få litt strøm hvis det blir dårlig.

eller seljord kroa :)

Det er og mulig og lade på notodden senteret (tuven) her er det 3 stk 16a bare spør etter vaktmesteren når du kommer frem ditt så får du nok ladet,her kommer det og 4 ladestasjoner snart.

vi var og innom morgedal ski musseum som var veldig fint og ladet 1 time,her må du ha med kabel selv er kun stikk kontakt (16a)

lykke til på turen :)

og fint om du får opp noen ladepunkter i Kviteseid da jeg kunne godt tenkt meg og kjøre den veien neste gang og stoppet og godt litt rundt og se i Kviteseid :)

edit:laderen i notodden blir satt opp neste uke så skal det kommer noen fra abb og "drift sette den" eller noe i den duren,så da ble det dårlig med det,blir bedre neste gang da :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

smaug01

FYI så har ikke Shell noe med hverken hurtig laderen eller kiosken å gjøre. Kiosken er selvstendig og selger kun pølser, brus, is osv. Pumpene tilhører Shell og lever sitt eget liv. Samme opplegg for hurtigladeren som kiosken bare har som nabo.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

rossifan46

Ringte Shell på morningen avreisedagen, og fikk informasjon om at laderene så ut til å ha fungert i det siste. Fikk også opp på Ladestasjoner.no at begge laderene var ledige.

Reiste fra Majorstuen med 95% på batteriet og kom frem til hurtigladeren på Shell Kongsberg med SOC 31% igjen. Begge laderene var ledige og operative, til og med gratis. Etter noen minutter lading kom det også en annen Leaf for å lade.

Ladingen varte i 32 min før den avsluttet, da var SOC 97%, og mere nok for å komme seg til destinasjonen (hadde beregnet et behov for SOC ca 80-85% avhengig av tempo).

Med så "fullt" batteri valgte jeg å droppe sparefoten og heller kjøre som jeg ville gjort med fossilbilen fra Kongsberg til Kviteseid. Den turen er på 116 km og jeg kom frem med SOC 13%.

Kone, barn og meg selv var veldig fornøyd med turen!

Mandag blir det retur til Oslo, da får vi håpe at alt klaffer like bra :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA