Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salto PowerPark - fremtidens hurtigladere

Startet av hma, søndag 10. august 2014, klokken 15:15

« forrige - neste »

Car-El

Tromsø - Bjarkøy - Sortland - Melbu - Moskenes - Bodø - (hele) RV17 - Trondheim. -> 175W/km

Beste var campingplassen i Leirfjord - Namsos, på RV17. -> 167W/km over 286km.

Kjører etter fartsgrensen, "range mode" på, 18-20 grader i kupe og mye bruk av CC. Ei og annen forbikjøring og blir forbikjørt noen ganger.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

nivve

Gikk sånn høvelig greit fra Dombås til Trondheim sentrum i dag (tørt/en del regn mye av veien):

204 km
153 Wh/km

Falken FK453 dekk (245/40/20)
To voksne + baby + fullastet bil.

Etter jeg byttet fra Goodyear 19" til Falken 20" har forbruket i gj.snitt gått ned over 10Wh/km (se vedlegg, Trip B vs A). Ikke verst  :)

sn0le

#17
Kjørt fra Kløfta til Trondheim i dag.
S85 m/19" Goodyear. Ingen passasjerer, men en del last (ca halvfullt).
Vært mellom 16 og 22 grader. For det meste tørt, enkelte partier med regn.
Aner ikke om det var medvind eller motvind. Lufttrykket er som når jeg fikk bilen, har ikke sjekka hva det er. Range mode avslått.
AC på 19-20 grader.

Kløfta -> Lillehammer (E6):
- 2 timer og 8 minutter.
- Forbrukt 27,1 kWh
- Kjørt 156,3 km
- Snittforbruk på 174 Wh/km

Lillehammer -> Dombås (E6):
- 2 timer og 41 minutter.
- Forbrukt 28,3 kWh
- Kjørt 157,0 km
- Snittforbruk på 180 Wh/km

Dombås -> Lade Arena i Trondheim (E6):
- 3 timer og 0 minutter.
- Forbrukt 29,8 kWh
- Kjørt 204,4 km
- Snittforbruk på 146 Wh/km  ;D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

noto

#18
Stavanger - Trondheim TR via Aurland - Beitostølen - Dombås (ca. 1700km):

Snittforbruk 142 Wh/km (trip A).

Stav. -> Tr.heim: 145
Tr.heim -> Stav.: 139 (pga mindre AC-behov).

Spart rundt regnet 2.500.- i drivstoff, ferge og bompenger på denne turen alene. :)

Avslappet feriekjøring. En del trafikk og smal og svingete vei med lav fart, men ellers på fartsgrense eller i overkant. Avstikkere på tilsammen ca. 4 mil.

S85, 19", 50psi, 2 i bilen.


Since Last Charge = Aurland - Stavanger (0 høydeforskjell, 25% vått).

Trip B = totalforbruk fra midten av oktober 2013.

hgs

#19
En faktor som burde nevnes er vind. Dette har mye å si, særlig i høye hastigheter. Et eksempel:

Arboga-Karlstad juni:
Temperatur:     Ca 20
Føre:      Tørt   
AC:      Moderat
Passasjerer:   2
Bagasje:   Halvfull
Fart:      90-100      (Før superchargers kom. Ville gjerne komme fram til Töcksfors, så forsiktig høyrefot)
Dekktrykk:   48 PSI
Vind:      6-7 m/s motvind
Forbruk:   250 Wh/km     (Med påfølgende nødlading på OKQ8 i Karlstad) 

Arboga-Karlstad juli:
Temperatur:     Ca 28
Føre:      Tørt   
AC:      Kraftig
Passasjerer:   4
Bagasje:   Nesten full
Fart:      90-120
Dekktrykk:   48 PSI
Vind:      2-3 m/s medvind
Forbruk:   210 Wh/km
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

D.O

Fullastet feriebil både frunk og trunk og med 4personer. Fulgte fartsgrense/trafikk(70-110 soner)kjørte totalt 50mil, og hadde 188wh/km i ca 22mil frem til ladestopp/middag og 161wh/km resten.
Det laveste jeg har hatt over litt avstand er 101wh/km på 8mil. Ca 200m høydeforskjel/nedoverbakke. Men da var det sykt med tåke og dermed lav hastighet. Får stortsett 140wh/km-150wh/km på denne strekninge. Har ikke bilde så det forblir udokumentert.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sn0le

#21
Dombås->Lillehammer:
- Kjøretid 2 timer og 10 minutter.
- Ingen passasjerer, ca 100-150 kg bagasje
- S85 m/19" Goodyear
- Blanding av tørr vei, våt vei og høljregn.
- Range mode avslått, AC på 20 grader.
- Utetemperatur mellom 12 og 18 grader.
- Distanse kjørt 155,7km
- Forbrukt 20,9 kWh
- Snittforbruk på 134 Wh/km.

Er jo en del høydemeter ned fra Dombås, men jevnt over lå jeg på 150 Wh/km for kjøring i 70-95 km/t.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Litt over 600 høydemeter utgjør litt over 4 kWh, som ville gitt det et respektabelt forbruk på bare 0,154 andre veien. 74 km/t i snitt
Uansett bra kjørt, jeg brukte 25,5 kWh på samme turen, og jeg brukte også 2 t 10 min.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Var veldig imponert over det lave forbruket.
Ellers har jeg ligget på 170-180 Wh/km på roadtrip til Nordnorge.
Hjalp nok litt å ligge 2-3 sekunder bak en campingvogn, samt at det var flyt i kjøringa.
Når jeg skulle akselerere så hadde jeg bare 20kW på forbruksnåla. Det ga nesten ikke noe merforbruk enn å ligge jevnt i 70-80.
Så det er nok mulig å klare 50 mil på en lading uten å kjøre i 50-60km/t i snitt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Ferietur på 4700km og forbruk på 173W/km. Prøvde å holde fartsgrensa etter beste evne. Forbauset over nøyaktigheten på fartsmåleren. Ble forbi kjørt noen ganger og kjørte forbi noen ganger. Brukte akselerasjoner for det dem er verd og cruise control så og si hele tiden.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

drinden

#25
Jeg likte ideen din. Men det er en fordel om den blir mer "Strava-lik". Strava sammenligner helt identiske strekninger. Og jeg forsto deg som om det var det du ønsket at ditt eksperiment også skulle gjøre.

Det vil jo gjøre sammenligningen mye enklere. Da kan vi i hvertfall eliminiere starthøyde og slutt høyde.

Det er mange strekninger som vi kan gjøre helt identiske:

  • Dombås-Lillehammer
  • Lillehammer-Lier
  • Lier-Gol
  • Gol-Aurland
  • Lier-Sundebru
  • Sundebru-Lyngdal
  • Solli-Lillehammer
  • Lier-Vinje
  • Aurland-Sandane

Det er sikker flere strekninger...
I tillegg har du motsatt vei. Dette er allerede mye å vedlikeholde en slik liste (burde dette være automatisert?). Foreslår derfor at vi standardiserer på en liste med kjente strekninger. Da kan vi lettere sammenligne :)

sn0le

Derfor postet jeg min tur fra Dombås til Lillehammer, siden mange
kjører denne ruta. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mecanica vergara

#27
Lier-Sundebru sist helg på 187kW.
Kanskje ikke så imponerende når snittet mitt totalt er på 181kW på 10000km. Men med en del 110 sone så er det ikke så ille.

60kW med 19"
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Solli-Lier I dag på 170Wh/km. Holdt fartsgrensen stort sett hele veien.

Fortsatt 60kW med 19"
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA