Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Hoover, søndag 10. august 2014, klokken 15:09

« forrige - neste »

K S

Første forsøk på rekkeviddeangst, ubegrunnet!

Kjørelengde: 118 km.
Startet med 99 % batteri og 146 km rekkevidde, endte med 33 % og 44 km rekkevidde.
Kjørestil for det meste snill med høyrefoten.
Snittforbruket ligger på 1,5 til 1,6 kW/mil.
Temperatur rundt 10 grader. Forprogramerte bilen slik at den var varmet til 25 grader (alt for varmt!)Klima på auto hele turen.
Ikke spesielt imponerende? Egentlig ikke. Men jeg glemte visst å tilføye at vi klatret totalt rundt 1700 høydemetre.
Imponert? Total teoretisk rekkevidde 162 kilometer med totalt 1700 høydemetre synes jeg er imponerende. Jeg tror faktisk at rundt 200 kilometer bør være oppnåelig.

model3citizen

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:11
Første forsøk på rekkeviddeangst, ubegrunnet!

Kjørelengde: 118 km.
Startet med 99 % batteri og 146 km rekkevidde, endte med 33 % og 44 km rekkevidde.
Kjørestil for det meste snill med høyrefoten.
Snittforbruket ligger på 1,5 til 1,6 kW/mil.
Temperatur rundt 10 grader. Forprogramerte bilen slik at den var varmet til 25 grader (alt for varmt!)Klima på auto hele turen.
Ikke spesielt imponerende? Egentlig ikke. Men jeg glemte visst å tilføye at vi klatret totalt rundt 1700 høydemetre.
Imponert? Total teoretisk rekkevidde 162 kilometer med totalt 1700 høydemetre synes jeg er imponerende. Jeg tror faktisk at rundt 200 kilometer bør være oppnåelig.

Dette er virkelig lovende, selv er jeg avhengig av å kjøre 90km hver vei (lader på jobben) daglig 4-5dager i uken, marsjfart 110-115km/t. Veldig spent på å se hvordan det går på de kaldeste dagene.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Tello

Har bestilt en Soul exclusive med levering desember og fikk låne bil i helgen for å teste blant annet rekkevidde. Dette ga 110 km rekkevidde på 70% forbruk, altså rekkevidde i underkant av 160 km. Dette med forsiktig kjøring stort sett på flat mark med utetemperatur på 10 grader. 20 km motorvei (ca 100 km/t) inkludert, varmeapparat på 20 grader. 2 voksne og 3 små barn i bilen.
Jeg synes dette var skuffende, hadde håpet på nærmere 20 mil med slik kjøring i fin høsttemperatur. Mulig dette er bedre enn Leaf og Golf, men hva blir da rekkevidden på vinteren med 'vanlig kjøring'. Klarer den 11-12 mil?Ellers en fin og godt utstyrt bil!

K S

Sitat fra: Tello på søndag 12. oktober 2014, klokken 21:24
Har bestilt en Soul exclusive med levering desember og fikk låne bil i helgen for å teste blant annet rekkevidde. Dette ga 110 km rekkevidde på 70% forbruk, altså rekkevidde i underkant av 160 km. Dette med forsiktig kjøring stort sett på flat mark med utetemperatur på 10 grader. 20 km motorvei (ca 100 km/t) inkludert, varmeapparat på 20 grader. 2 voksne og 3 små barn i bilen.
Jeg synes dette var skuffende, hadde håpet på nærmere 20 mil med slik kjøring i fin høsttemperatur. Mulig dette er bedre enn Leaf og Golf, men hva blir da rekkevidden på vinteren med 'vanlig kjøring'. Klarer den 11-12 mil?Ellers en fin og godt utstyrt bil!

En god måte å forlenge rekkevidden er å forvarme bilen når den er på lading, samt senke farten fra 100 til 80 km/t. 20 km med fart på 100 km/t går unna på 12 minutt, ved å senke farten til 80 km/t vil en bruke 15 minutt, eller for å si det på en annen måte: 1,5 minutt lenger per 10 km ved å senke farten fra 100 til 80 km/t.

Jeg har ikke sett hvor mye det utgjør på forbruk, men jeg vil tro det vil gi endel kilometer ekstra....alternativet er jo Tesla.... Jeg for min del er overrasket over meg selv hvor økonomisk jeg kan kjøre, hvis jeg vil. Og jeg vil! :-)

moonbuggy

#34
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 21:35

En god måte å forlenge rekkevidden er å forvarme bilen når den er på lading, samt senke farten fra 100 til 80 km/t. 20 km med fart på 100 km/t går unna på 12 minutt, ved å senke farten til 80 km/t vil en bruke 15 minutt, eller for å si det på en annen måte: 1,5 minutt lenger per 10 km ved å senke farten fra 100 til 80 km/t.
Luftmotstanden for Kia Soul gir kraftforbruk som øker fra 8,1 kwt (pr. 100km) i 80km/t til 12,6 kwt/100km i 100km/t.
Rullemotstand øker også litt med hastighet så totalt blir forskjellen omtrent 5kwt pr. 100km i forskjell.
Så i klartekst, senker du farten fra 100 til 80 i 20km så spares 1kwt, noe som burde gi 6 til 7 km ekstra rekkevidde (i teorien).

KiaSoulEV

Nok en video fra USA, god gjennomgang av interiøret.


Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:11
Første forsøk på rekkeviddeangst, ubegrunnet!

Kjørelengde: 118 km.
Startet med 99 % batteri og 146 km rekkevidde, endte med 33 % og 44 km rekkevidde.
Kjørestil for det meste snill med høyrefoten.
Snittforbruket ligger på 1,5 til 1,6 kW/mil.
Temperatur rundt 10 grader. Forprogramerte bilen slik at den var varmet til 25 grader (alt for varmt!)Klima på auto hele turen.
Ikke spesielt imponerende? Egentlig ikke. Men jeg glemte visst å tilføye at vi klatret totalt rundt 1700 høydemetre.
Imponert? Total teoretisk rekkevidde 162 kilometer med totalt 1700 høydemetre synes jeg er imponerende. Jeg tror faktisk at rundt 200 kilometer bør være oppnåelig.

Dette er imponerende resultater, spesielt siden du kjørte med klima på auto hele turen!

birkeland

En annerledes test av Kia Soul EV. Er forøvrig den eneste testen jeg har sett hvor de tar bilen opp på bukk for å komme til undersiden. Og også den eneste testen jeg har sett hvor de slår av Traction Control.

https://www.youtube.com/watch?v=hiCnKae7rKs&feature=youtu.be&t=9m10s

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA