Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Hoover, søndag 10. august 2014, klokken 15:09

« forrige - neste »

Yeyeye

Fint om dere stiller kritiske spørsmål på facebook til KIA, de får gjerne skryte, men bare vist det henger på greip;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

t4.ravenbird

Hei

Her : http://www.greencarcongress.com/2014/02/20140224-kia.html -  i kommentarene under, er det noe info å hente ;
Sitat
... Five times more powerful (I'm assuming they mean energy density)? Hyundai claims 200Wh/kg, which would make this battery about 130kg. Wow: the Leaf's 24kWh pack comes in at 294kg, or 80-ish Wh/kg. Amazing! Yet the Soul EV, which is about 25cm shorter than the Leaf, weighs only 50kg less. Hmmm... There's more:the Tesla Model S pack at 85kWh weighs in 600kg, so it only manages 140Wh/kg. Suspicious yet? You should be. What are Hyundai measuring to claim 200Wh/kg? Just the cells? The reality is they might be achieving 10-15% more specific energy than the Leaf.

So overall, using the JCESR terminology, you are seeing a "1.2-1-2" battery (the two coming from the fact that it will hit the market 2 years after DoE's $120M award to establish the JCESR project).

Posted by: Herman | February 24, 2014 at 09:29 AM

@Herman:
The Leaf at the cell Level is around 150wh/kg.
Hyundai are probably talking about 200wh/lg at the cell level, so around 25% lighter than the Leaf pack would be for the same kwh, so for the 300kg Leaf pack if you run the numbers ( 300*0.75*[27/24]} you come out to around 250kg, so saving about the difference in the weight of the two cars.

Posted by: Davemart | February 24, 2014 at 09:52 AM

Thanks, Davemart. Makes sense. To be fair the Leaf also has Aluminum doors and hood, which also allow it to be larger than the Soul and not weigh much more.

Posted by: Herman | February 24, 2014 at 10:04 AM

arnejorg1

For meg er det vekta på hele batteriet som teller. Det holder ikke bare og hive inn cellene
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

KiaSoulEV

Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

moonbuggy

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 26. september 2014, klokken 17:10
For meg er det vekta på hele batteriet som teller. Det holder ikke bare og hive inn cellene
Helt, enig. Det blir meningsløst å hevde 200w/kg med blytung innpakning f.eks. Hva som betyr noe i bil er batteripakkens totale vekt kontra ytelse.
For Kia Soul er det 277kg og 27kwt brutto. Eller 97,5w/kg. VW e-golf batteripakke veier 301kg og 24,2kwt brutto. Det gir 80,4w/kg.

arnejorg1

Ja, det er en nødvendighet med innpakning. Uansett har Kia best batteri i sin klasse, men jeg tror det er best og regne ut selv hvilken bil som har best energitetthet. Hadde ikke hatt noe i mot 200wt pr. kilo, men tror ikke det er på markedet enda.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

KiaSoulEV

Moto-man har testet Kia Soul EV

10 min video:


Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

K S

Har testet vår i dag på vei fra Kia Sørvest: 40 kilometer og 20% forbruk, altså teoretisk rekkevidde på 200 km.... :-)
Skal ut på 90-100 kilometers tur nå!

telecaster

kjørte 40 km i dag, ca halvparten 60 sone, deretter 80-90, brukte akkurat 20% vi også.
Hadde på stereo og aircondition.
____________
Kia Soul EV

K S

95-100 kilometer med "berg og dalbane", varmeapparat på auto, dog var det varmt ute, brukte 59 % av batterikapasitet, dette skulle tilsi 160-170 kilometer med en del høydemetre, totalt et sted 600-1000 høydemetre fordelt på 3 overganger, fulgte fartsgrensen som er fra 60-80 km/t med cruisekontroll mesteparten av tiden.
Reduseres farten til 60-70 km/t så forlenges nok rekkevidden.

Forbruket ligger på 1,5-1,6 kW/km på dagens kjøring. Er godt fornøyd, er bare en ting som jeg ikke er 100% fornøyd med, og det er at medfølgende lader ikke lader mer enn 10 A.....det blir nok en justerbar 32A lader fra
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html snart...har ikke klar 32 A stikkontakt enda, men det kommer! :-)

telecaster

____________
Kia Soul EV

birkeland

Sitat fra: telecaster på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:34
http://motoringtv.com/video/motoring-tv-2014-episode-19-review-2015-kia-soul-ev/

Dekkene får stryk i denne testen. De har greit grep når det er varm temperatur, men de mister mye grep etterhvert som det blir kaldere. Tror jeg kommer til å være nervøs når dama er ute å kjører på kalde høstdager før vinterdekkene skal på (unnskyld kjære, du er god til mye, men kjøre bil?.... not so much).

Hadde vært interessant å visst hvor mye rekkeviddetap man har på ordentlige sommerdekk (type testvinnere).

Der igjen, å kjøre på dekk som bare såvidt har snev av veigrep, gjør jo bare at man er mer forsiktig i kjørestilen, og det gir jo lengre rekkevidde, noe mange av oss forsøker å oppnå. Men er ikke sikkert jeg setter så stor pris på det den dagen Soulen har bretta seg rundt en trestamme på våte, kalde høstveier.

K S

Sitat fra: K S på fredag 03. oktober 2014, klokken 20:47
95-100 kilometer med "berg og dalbane", varmeapparat på auto, dog var det varmt ute, brukte 59 % av batterikapasitet, dette skulle tilsi 160-170 kilometer med en del høydemetre, totalt et sted 600-1000 høydemetre fordelt på 3 overganger, fulgte fartsgrensen som er fra 60-80 km/t med cruisekontroll mesteparten av tiden.
Reduseres farten til 60-70 km/t så forlenges nok rekkevidden.

Forbruket ligger på 1,5-1,6 kW/km på dagens kjøring. Er godt fornøyd, er bare en ting som jeg ikke er 100% fornøyd med, og det er at medfølgende lader ikke lader mer enn 10 A.....det blir nok en justerbar 32A lader fra
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html snart...har ikke klar 32 A stikkontakt enda, men det kommer! :-)

På denne turen er det faktisk ca 600 høydemetre hver vei, altså 1200 høydemetre, ca 95 km og 59 % batterikapasitet brukt. Jeg synes det er akseptabelt. Da var alt på auto, varme/kjøling, radio osv osv. Blir vel 150-160 km det? Bør vel lett klare nærmere 200 på sommerføre og mindre kupert landskap???

moonbuggy

http://www.digitaltrends.com/cars/first-drive-2015-kia-soul-ev/#/1
Test av Soul ev i "Digital Trends".
Although the 2015 Kia Soul EV boasts an EPA-rated driving range of 93 miles on a single charge, our fully-charged test vehicle displayed a range of 101 miles at the start of our drive. But after traveling only a few hundred yards, indicated range dropped to 96 miles.
Furthermore, I clocked 19.2 miles along the first leg of the loop but, according to the display, the journey cost me 26 miles of range. By the end of our drive, the Soul EV showed 34 miles of remaining range. We drove a total of 47 miles while reducing the EV's range by 65 miles.
To be fair, the drive included a few brisk acceleration events to test the Soul EV's responsiveness. But the vast majority of the drive consisted of typical city driving.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA