Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net

Startet av pskh, søndag 10. august 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

pskh

Hei folkens. Vordende elbileier med tanker om lading og ladestasjoner.

En ting som har slått meg når jeg leser om elbiler er at elbiler og ladestasjoner må være en gullgruve for bensinstasjoner. En hurtiglading tar en halvtime, rundt regnet.

Hva er det bensinstasjonene faktisk tjener penger på? Stort sett det som er inni stasjonen med flytende dinosaurer som et trekkplaster.

Og hva gjør man mens man venter på hurtigladingen? Tja. Går innom og har seg en pølse, kaffe, is, sjokolade (sett inn dine egne ønsker her).
Det vil også være en god "men vi er ikke så ille - vi er grønne vi og"-reklame for de ellers så skitne oljeselskapene.

Tanker?

elektrolux

Tror det kan ha noe med at stasjonene er drevet av oljeselskapene som er like bakstreverske som tobakksgigantene.

I stedet for å se muligheter for nytt forretningskonsept graver de seg ned i skyttergravene og forsøker å sinke en uunngåelig utvikling.

Der finnes noen få små bensinstasjoner rundt om, og jeg tipper disse blir de første til å se lyset, og tilby hurtiglading. Når så de store oppdager dette kommer også hurtigladerne der.

Problemet med dette er at det vil medføre stadig kortere rekkevidde på Elbilene. Vekta på sjåfør og fører vil øke for hver pølse de stapper i seg mens de venter på at bilen blir fulladet, og med økt vekt kjører en kortere til neste pølse ehh ladestopp.  ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leon

Statoil er på banen, så vidt. Minnesund, Økern, Majorstua, Fornebu og Askim. Visste forresten ikke at det var Obos-rabatt her før .
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

goggo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. juli 2014, klokken 10:19
Tror det kan ha noe med at stasjonene er drevet av oljeselskapene som er like bakstreverske som tobakksgigantene.

I stedet for å se muligheter for nytt forretningskonsept graver de seg ned i skyttergravene og forsøker å sinke en uunngåelig utvikling.

Akkurat; og nå etter å ha vært på en ukes fantastisk elbil tur i den norske fjellheimen så lurer jeg på om ikke norske turistbedrifter og turistinformasjons kontorer er like bakstreberske!  Hvorfor i huleste setter de ikke opp i det minste en 16A kontakt eller to og får meldt seg inn i NOBIL databasen, så fikk de solgt noen flere softis og pølser mens vi turistene ladet. De kunne gjerne tatt noen kroner for strømmen også hvis de mente det var viktig, men personlig tror jeg de ville tjent mere på å gi bort gratis strøm og få litt gratis godwill/markedsføring på kjøpet.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

olegregert

Problemet i Oslo er at kommunen gir dette tilbudet om fri lading. De gir ikke ikke de store aktørene mye avkastning på disse investeringer med et slikt business case.

Oslo kommune må legge om politikken og gi markedet en mulighet

Elmo

Sitat fra: olegregert på fredag 25. juli 2014, klokken 17:29
Problemet i Oslo er at kommunen gir dette tilbudet om fri lading. De gir ikke ikke de store aktørene mye avkastning på disse investeringer med et slikt business case.
Oslo kommune må legge om politikken og gi markedet en mulighet

Det nytter ikke at bensinstasjoner og andre kommersielle aktører tilbyr "sakte"-lading, så gratis tilbudet til Oslo og andre kommuner er ikke noen konkurrent over hodet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Råde

Men hva synes dere om Grønn Kontakt, da?

Ut fra hva jeg har funnet ut, forekommer dette initiativet meg som like bakstreversk som noe annet:

- man må melde seg inn (utrolig lite brukervennlig)
- kun CHAdeMO
- må kjøpe egen kabel for flexiladerene

Men, andre har sikkert hands-on erfaringer. Jeg vet jo at de har ladere plassert ut på forskjellige bensinstasjoner.
e-Golf | X75D

daghb

Sitat fra: Råde på lørdag 26. juli 2014, klokken 15:33
- kun CHAdeMO

Det overhøyeste ministeriet for lading av elbiler sa tydelig fra til Grønn Kontakt og andre som benytter seg av tilskudd fra Transnova at alle ladepunktene skal være mulig å benytte uten å ha abonnementer eller andre ordninger. Dermed skal alle stasjonene nå være mulig å benytte uten medlemskap, men man får en annen pris. Da må du i tilfelle bruke SMS eller en egen app til dette.

Østlandet er stort sett utbygget kun med CHADEMO, mens sør- og vestlandet gjerne har kombinert CHADEMO og Combo/CCS.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

emil

Sitat fra: Råde på lørdag 26. juli 2014, klokken 15:33
Men hva synes dere om Grønn Kontakt, da?

Ut fra hva jeg har funnet ut, forekommer dette initiativet meg som like bakstreversk som noe annet:

- kun CHAdeMO

Men, andre har sikkert hands-on erfaringer. Jeg vet jo at de har ladere plassert ut på forskjellige bensinstasjoner.

GrønnKontakt er fortiden den jeg synes er best og mest stabil.

Man må ikke melde seg inn, kan lade via SMS (dyrest) eller EasyPark App (litt billigere). Men billigst blir det med klippekort (10 ladinger for 500kr, et års gyldighet) eller abonnementsordninger hvis du skal lade mye. Hurtiglader ca 2ganger pr måned hos GrønnKontakt med klippekortløsningen.

De eldste laderene er kun CHAdeMO siden det var det eneste som fantes av hurtigladeløsninger da de ble satt opp. Nyere hurtigladere støtter alle standarder.

At man må ha egen kabel for flexiladingen er jo helt greit siden det er snakk om vanlige Mode3/Type2 stolper. Har du VW, Tesla eller BMW har du sansynligvis allerede nødvendig kabel, har man Leaf/Trilling er det påtide å skaffe seg en da Type2 stolper kommer til å ta over for vanlige kontakter.

Fortsatt er klippekortløsningen til GrønnKontakt blant de billigste hvis du må lade mye en sjelden gang (men fortsatt mer enn 10 ganger pr år).

Råde

Ok.

Det med flexiløsning-kabel visste jeg ikke. Av den enkle grunnen at det ikke er opplyst (evt godt nok for meg) på hjemmesiden.

Ellers er det betalingen jeg egentlig tenker er bakstreversk. Fikk med meg dette med sms og app, men hva med gode gamle betalingsterminalen? Jeg har ikke orientert meg ordentlig, men tipper at det er flere andre aktører med egne løsninger, og hvis man da skal feriere, norsk som utenlandsk, blir man nødt til å orientere seg i disse. Det blir det samme i Danmark, hvor jeg rett og slett ikke gidder å ta elbilen til pga liten brukervennlighet (abbonementer og registreringer hit og dit).

Det er der det bakstreverske ligger. En innbitt negativ holdning til brukervennlighet. I begrepet brukervennlighet legger jeg da muligheten til spontant å stoppe et sted for å fylle (uten å ha planlagt så forferdelig mye på forhånd eller sende sms eller ha en app). Bankkortet mitt funker på hver eneste bensinstasjon, og burde vel gjøre det på ladestasjoner også?

e-Golf | X75D

erikf

En Best-stasjon i ved Førde i Sogn har satt opp en hurtiglader, med bankkortterminal. Den fungerer glimrende, jeg har forsøkt denne par ganger på vei mellom Bergen og Molde. Man får 50 kr rabatt i butikken hvis man lader for mer en 50 kr. (introtilbud antar jeg)
Mener det er samme opplegg også på en annen best-stasjon i landet.

Enig med trådstarter, dette er fremtiden, men bensinstasjonindustrien er konservativ og bakstreversk. Noen få vil begynne, og få et forsprang. Så skal vi huske de andre som forsøkte å sinke utviklingen.

Forbilledlig av Best!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Råde

Sitat fra: erikf på mandag 28. juli 2014, klokken 11:53
En Best-stasjon i ved Førde i Sogn har satt opp en hurtiglader, med bankkortterminal. Den fungerer glimrende, jeg har forsøkt denne par ganger på vei mellom Bergen og Molde. Man får 50 kr rabatt i butikken hvis man lader for mer en 50 kr. (introtilbud antar jeg)
Mener det er samme opplegg også på en annen best-stasjon i landet.

Enig med trådstarter, dette er fremtiden, men bensinstasjonindustrien er konservativ og bakstreversk. Noen få vil begynne, og få et forsprang. Så skal vi huske de andre som forsøkte å sinke utviklingen.

Forbilledlig av Best!

+1 til Best!
Måtte andre våkne.
e-Golf | X75D

Leon

Antar det er denne? :
Best Jølstraholmen Hurtigladestasjon, Vassenden
E39 70, 6847 Vassenden
Ant ladepunkt: 2
Fordeling:
1 CHAdeMO/Combo/Type2 (Hurtig DC og AC). 1 Type 2 (Normal 16A).
Makstid:   Nei   Sted:   Energistasjon
Åpen24t:   Ja   Tilgang:   Åpen. Betaling
Tilgjengelighet:   Offentlig       
Kun en bil kan lade om gangen.
Kortterminal ved siden av laderen. Pris kr 45 per sekvens på hurtigladeren.

I så fall må man lade for 90 kr for å få rabatten, men uansett en god ide for flere bensinstasjoner, veikroer og lignende!  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Mippen

Sitat fra: Leon på mandag 28. juli 2014, klokken 16:50
Antar det er denne? :
Best Jølstraholmen Hurtigladestasjon, Vassenden
E39 70, 6847 Vassenden
Ant ladepunkt: 2
Fordeling:
1 CHAdeMO/Combo/Type2 (Hurtig DC og AC). 1 Type 2 (Normal 16A).
Makstid:   Nei   Sted:   Energistasjon
Åpen24t:   Ja   Tilgang:   Åpen. Betaling
Tilgjengelighet:   Offentlig       
Kun en bil kan lade om gangen.
Kortterminal ved siden av laderen. Pris kr 45 per sekvens på hurtigladeren.

I så fall må man lade for 90 kr for å få rabatten, men uansett en god ide for flere bensinstasjoner, veikroer og lignende!  :)

Den han snakker om ja. Fantastisk at den kom for det gjør faktisk det mulig å kjøre Bergen - Trondheim uten å måtte stoppe på treglading. Ellers er det ulike løsninger ute å går på veien. I Hordaland er det for øyeblikket gratis og åpent for alle. På Jølstraholmen er det betaling med vanlig bankkort, noe som alle burde ha siden folk gjerne reiser fra sted til sted. I Molde var det grønn kontakt sin stasjon. Enten abonnement eller sms. Bestilte et kort jeg hvor jeg betaler etterskuddsvis etter bruk. Syns det fungerte greit, men savner kortterminal.

Ellers er litt av problemene til bensinstasjoner kapasitet. Hvis man skal ha en rekke med elbiler som venter på lading, pluss biler som skal fylle drivstoff og gjerne vaskekø blir det lite plass. Ser for meg at ikke alle små bensinstasjoner har plass til ladestasjon for elbiler. Men syns de burde satse. Det er mange elbiler etter hvert og folk kjøper gjerne en pølse eller to mens de venter på ladingen skal bli ferdig. Som nevnt i media tjener stasjonene svært lite på drivstoff. Mest på alt det andre de selger.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA