Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kreativ lading

Startet av satheesh.net, søndag 10. august 2014, klokken 08:25

« forrige - neste »

latigo

....Model X began its development as a taller version of the Model S. The shared platform would allow Tesla to conquer new markets without having to develop a complicated, new vehicle. Then, because Elon Musk doesn't know how to just phone it in, he turned the Model X into a complicated, new vehicle.

Herleg! ;D

Kan somling med model X ha gitt konkurrentane tid til å lage gode (og billegare) alternativ til Model 3?

peik

#151
Tja, det har ikke kommet noen nye elbiler med rekkevidde på 400 km og prislapp 3-400.000 kr ennå, men det lurer kanskje noen rett rundt hjørnet? Siste Leafen har vel rekkevidde på 250 km og Chevy Volt noe over 300 km.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

peik

#153
Ja og hva er rekkeviddene oppgitt til?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Espen Hugaas Andersen

#154
Leaf har vel 250 km (NEDC) og Bolt får vel rundt 450 km (NEDC).

Eventuelt kan man ta utgangspunkt i EPA tallene:

Da har Leaf 172 km og Bolt får et sted over 320 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

peik

Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: peik på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.

Dette passer nok bedre i Model 3-delen av forumet, men ja, det vil finnes konkurrenter. Men Tesla vil nok klare seg fint i konkurranse med de bilene som er forventet å komme på markedet før 2020. For det første er det forventet at tilgangen på Bolt blir ganske begrenset. Med batteriproduksjonskapasiteten LG Chem sitter på så kan det produseres i området 20-40k biler i året i nær fremtid, og antar man at den blir en suksess i USA er det ikke sikkert Bolt vil komme til Europa på en del år, da de ikke har nok batterier. (Til sammenligning ble det i 2015 solgt ca 25k elbiler i *Norge*.) For det andre er Bolt planlagt å være dyrere enn Model 3, og i tillegg er det slik at mens Tesla opererer med en fast prisliste, så har forhandlerne til GM ingen begrensninger på hvor høyt de kan skru opp prisen om det finnes etterspørsel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: peik på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.

Forhåpentligvis kommer Model 3 med både større og mindre batteri enn Bolt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordtroms

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: peik på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.

Kanskje det er på tide å igjen nevne ladenettverket til Tesla.

Forhåpentligvis kommer Model 3 med både større og mindre batteri enn Bolt.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Norx

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: peik på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.

Kanskje det er på tide å igjen nevne ladenettverket til Tesla.

Forhåpentligvis kommer Model 3 med både større og mindre batteri enn Bolt.

ang. ladenettverk.
For mange så betyr ladenettverk lite, da i hovedsak lading foregår hjemme eller hytte.
Skal man på langtur de få gangene (ihvertfall jeg gjør) så kan må stå i å betale for hurtigladere langs veien.
Eneste måtte vært om Tesla har bygget ut på steder de andre ikke har muligheter. Dette minker vel i antall uansett.

hoffa

Sitat fra: Norx på lørdag 06. februar 2016, klokken 17:22
Sitat fra: Nordtroms på lørdag 06. februar 2016, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:35
Sitat fra: peik på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:55
Da er jo Bolt en seriøs konkurrent. Tesla kan ikke levere noe dårligere. Tipper vi snart ser en kraftig konkurranse fra Sør-Korea og Kina når det gjelder rimelige elbiler med bra rekkevidde.

Kanskje det er på tide å igjen nevne ladenettverket til Tesla.

Forhåpentligvis kommer Model 3 med både større og mindre batteri enn Bolt.

ang. ladenettverk.
For mange så betyr ladenettverk lite, da i hovedsak lading foregår hjemme eller hytte.
Skal man på langtur de få gangene (ihvertfall jeg gjør) så kan må stå i å betale for hurtigladere langs veien.
Eneste måtte vært om Tesla har bygget ut på steder de andre ikke har muligheter. Dette minker vel i antall uansett.

SC til Tesla er suverent og en av hovedgrunnene til å nettopp velge Tesla. Kan ikke sammenlignes med andre ladestasjoner pr. dags dato.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

turfsurf

Skal man på turer ut over hytteturer og kjente ruter i Norge, så er SC eneste fungerende alternativ i dag. Ja, man kan gjøre det med hurtigladere og, men det krever alskens forarbeide. Med SC kan du i dag kjøre rundt i hele Norden og det meste av vest Europa uten å planlegge noe vesentlig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

Forstår jeg det rett er TM3 avhengig av GF- således blir det ikke nødvendigvis forsinkelse av dens produksjon grunnet for kompleks TMX. GF er vel i rute :)

FinallyElectricYeah

Hvorfor er det ingen "ordentlige" medier i USA som har fått gjordt en grundig test av bilen over noen dager enda?
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

satheesh.net

Sitat fra: FinallyElectricYeah på lørdag 06. februar 2016, klokken 21:34
Hvorfor er det ingen "ordentlige" medier i USA som har fått gjordt en grundig test av bilen over noen dager enda?

Mest sannsynlig fordi Tesla rett og slett ikke har noen biler til "overs". Alt av Signatur blir levert reservasjonsholdere og det samme gjelder Founders. Tror ikke de har noen ekstra til utlån, dessverre. (Det har sikkert noen prototyper, men disse egner seg neppe til slik "testing".)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA