Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Sjøhyene, lørdag 09. august 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Sjøhyene

Hørte noe vagt om at retning nord er oppe å går. Er det riktig? Og i så fall, alle ladepunktene?

Og hva med retning syd?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mecanica vergara

Retning nord har vært oppe siden fredag 18 jul 8 stk. punkter. Sydgående har ennå en uke eller to før den er oppe tror jeg.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Espen Hugaas Andersen

Det kan nevnes at det er også ganske uproblematisk å komme seg fra den ene siden av veien til den andre siden. Det er en undergang ikke langt unna hvis man tar av ved Kjellstad.

Fra sørgående side til nordgående: Ta av ved Kjellstadkrysset. Kjør forbi Max helt til du kommer til en rundkjøring. Ta til venstre i rundkjøringen (ikke tilbake til E-18!) og følg veien. Når du har kjørt under veien tar du første til venstre, følger den ett stykke bortover til bensinstasjonen. Sving til høyre og bak bensinstasjonen står laderne.

Fra nordgående side til sørgående: Ta av ved Kjellstadkrysset. Ta til høyre ved første kryss. Ved neste kryss ta til høyre. Når du har kjørt under veien og ett lite stykke kommer du til en rundkjøring. Kjør rett frem i rundkjøringen og umiddelbart ta til høyre inn på en liten vei som er litt vanskelig å se. Du kommer rett forbi laderne (som per dags dato ikke er operative).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cairnz

Elbilist

Thor2014

Litt råflott med superlader stasjoner på hver side av veien, eller er det bygget med tanke på kapasitet?

Sense

Definitivt kapasitet.
Det finnes vel neppe mange knutepunkter i Norge med større trafikk enn Drammen.
Når vi ladet på Drammen nordgående for 3 uker siden, fikk vi siste ladeplass, og det var kl. 21.15, altså utenom rushtrafikk.

Sjøhyene

At den får dobbelt så mange plasser som Gol og Lillehammer f.eks skulle bare mangle. Tipper egentlig at dette fortsatt vil være for lite framover, og at dette blir en SC som må bygges ut de neste årene.

Samme forsåvidt med den i Østfold.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fredag

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 08. august 2014, klokken 08:09
At den får dobbelt så mange plasser som Gol og Lillehammer f.eks skulle bare mangle. Tipper egentlig at dette fortsatt vil være for lite framover, og at dette blir en SC som må bygges ut de neste årene.

Samme forsåvidt med den i Østfold.

Da hadde det vært bedre om de bygde flere superladere andre steder istedet. Flere valgmuligheter for oss brukerne, og trafikken spres geografisk.

Feks Marche Holmestrand, Fokserød/Torp, Telemarksporten, Kongsberg, Hønefoss...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sjøhyene

Sitat fra: fredag på fredag 08. august 2014, klokken 10:37
Da hadde det vært bedre om de bygde flere superladere andre steder istedet. Flere valgmuligheter for oss brukerne, og trafikken spres geografisk.

Feks Marche Holmestrand, Fokserød/Torp, Telemarksporten, Kongsberg, Hønefoss...

det kan du si, men tror det er økonomiske og praktiske grunner til at de da heller velger å ha flere på samme sted
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 08. august 2014, klokken 08:09
Samme forsåvidt med den i Østfold.

... og den de - før eller senere - uansett kommer til å måtte bygge nord for Oslo.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: fredag på fredag 08. august 2014, klokken 10:37
Da hadde det vært bedre om de bygde flere superladere andre steder istedet. Flere valgmuligheter for oss brukerne, og trafikken spres geografisk.

Skal det være mange SCer med færre ladere, så må man ha live oppdatering av status. Ellers blir det å ksvinge av, fult, kjøre videre, stoppe på neste, fullt, kjøre videre, før man til slutt allikevel ender med å stå i kø og må lade og vente uansett. Bedre å ha mange ladere så det "aldri" er fullt med nogenlunde avstand, så når man først stopper, så er det alltid lite eller ingen ventetid.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ew

Live-oppdatering er på trappene uansett. Håper at 6.0 kan gi enkel status på navigasjonskartet når man kommer i nærheten av en SC, på linje med trafikkvisningen.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Espen Hugaas Andersen

#12
Man bør ikke ha for få ladepunkter. 4 ladepunkter er minimum for å få redundans, og kostnadene med planlegging, søknader, opparbeiding, skilting, osv er stort sett de samme uavhengig av antallet ladere. Altså kan man kanskje få 8 superladestasjoner med 4 ladepunkter hver i stedet for 5 superladestasjoner med 8 ladepunkter hver. Da har man redusert total kapasitet med 8 ladepunkter, men økt den geografiske distribusjonen.

Man kan også ha for mange ladepunkter på ett sted. Med 8 ladepunkter trenger man ikke veldig mye mer enn 500 kW. Dette er ikke vanskelig å få tak i veldig mange steder. Men om man går opp til 16 ladepunkter og trenger 1 MW, så blir stedene man får tak i dette betydelig færre, og kostnadene med fremføring av strøm vil kunne øke drastisk.

Altså, både det å ha veldig få ladere og det å ha veldig mange ladere kan være dyrt. Jeg syns Tesla har lagt seg på ett veldig greit nivå, og bør heller fokusere på å øke antallet superladestasjoner enn å endre antallet ladere på hver stasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: ew på fredag 08. august 2014, klokken 12:37
Live-oppdatering er på trappene uansett. Håper at 6.0 kan gi enkel status på navigasjonskartet når man kommer i nærheten av en SC, på linje med trafikkvisningen.

Jeg er spent på hvordan de skal få til det, med tanke på at de ikke kan se om en ladestolpe er ICE-et samtidig som de har lagt opp til at mange av stolpene skal kunne brukes til korttidsparkering av ICE-biler, og at det feks var tydelig at Tesla ikke selv hadde oversikt da 4 av 6 stolper på Brokelandsheia var nede forrige helg og ikke fungerte.

Såvidt jeg vet har ikke Tesla sensorer i bakken ved ladestasjonene som kan si om det står en bil parkert der eller ikke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. august 2014, klokken 12:25
Skal det være mange SCer med færre ladere, så må man ha live oppdatering av status. Ellers blir det å ksvinge av, fult, kjøre videre, stoppe på neste, fullt, kjøre videre, før man til slutt allikevel ender med å stå i kø og må lade og vente uansett. Bedre å ha mange ladere så det "aldri" er fullt med nogenlunde avstand, så når man først stopper, så er det alltid lite eller ingen ventetid.

Et passende antall de fleste steder synes jeg er 8 ladeplasser. Lillehammer har 8, blir det større kapasitetsproblemer der mener jeg det er mye bedre å bygge 8 til på Espa fremfor å øke antallet på Lillehammer. Med SC på Espa faller trykket på Lillehammer kraftig. Mange som skal videre til Dombås vil da bruke Espa istedenfor, og vi som har hytte nord for Dokka vil også da slutte å benytte Lillehammer. En bedre løsning for de fleste enn å øke antall punkter på Lillehammer altså.

Dessuten er ikke trafoene dimensjonert til så veldig mange flere punkter de fleste stedene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA