Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av robikris, lørdag 09. august 2014, klokken 08:46

« forrige - neste »

robikris

Kjøpte min Zero i desember og fikk lagt opp ny 16A kurs for maks ladeeffekt slik jeg fikk opplyst hos Citroen-forhandleren. Når det så viser seg at man må ha en spesiell veggkontakt for å få til "hurtiglading", tok jeg kontakt med Citroen og tipset dem om hva som måtte til. De skulle sjekke og få tak i denne kontakten, og nå etter 6 mnd så er den klar for levering, til en pris på kr 1477,- eks mva og frakt! De tar altså 3 ganger prisen i forhold til Kontroll Elektro AS(599,- inkl mva) som jeg fant link til her på forumet.
Det er vel ikke akkurat god service, og viser hvilke kalkyler de opererer med i bilbransjen!

tomrh

#1
Sitat fra: robikris på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:14
Når det så viser seg at man må ha en spesiell veggkontakt for å få til "hurtiglading",
"Hurtiglading" hjemme er vel uansett snakk om standard 16A, og man må ha dedikert 16A ladekabel som begrenses til ca. 13,5-14A pga. laderen som sitter i bilen (f.eks en semiportabel ladestasjon eller en kabel). Trenger ingen spesiell veggkontakt, vi lader fra en vanlig schuko dersom det trengs, med kort overgang fra blå CEE til schuko. En blå 16A enfase CEE veggkontakt er sikrere og bedre enn schuko, men nødvendig er den ikke. En slik koster 59 kroner hos Jula.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Mye billigere å henge en magnet ved siden av kontaken som man bruker når man skal lade.

robikris

Laderen som følger med Citroen Zero lader kun på 8A selv om den står i en 16A veggkontakt, og flere tråder på forumet her opplyser at man må ha en tilsvarende dette veggkontakt for å kunne lade med 14A: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product

tomrh

Franskmenn altså!  ::)

Hvis jeg forstår det riktig: medfølgende ladekladd kan også brukes til å lade på 14A, MEN krever denne meget sære veggkontakten til 1700 spenn. Pluss utgifter til en elektriker til å installere denne i garasjen? Hva koster dette totalt da?

Det impliserer også at fra alle offentlige ladebokser med schuko, som er godkjent for 16A, kan du altså trekke bare 8A?

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Bruker selv en magnet å holder den mot kontakten for å få ladet med 14A i hvilken som helst 16A kontakt, ikke noe problem/pes i det hele tatt, virker 100% hver gang.

TB

Dette eit tema ang. "ladekabel" - dvs kabel med styring, ofte omtalt som EVSE. Kabel som er levert originalt med nyare Citroen Zero og Pegeout iOn har standard innstilling på 8A, men det er mulig og aktivere ein 14A "modus" om EVSE er plugga inn i ein "godkjent" kontakt.

Ein kan spørje kva som er bakgrunnen for at PSA har valgt og gjere det slik. Kvifor ikkje plassere ein brytar der det er råd og velge mellom ulike trinn?

Årsaken her er truleg enkel: "Folk flest" les ikkje manualar, eller tekst med varsel. Det er erfart at standard kontakt (schuko) ikkje eignar seg til langvarig belastning på meir enn ca 10A. PSA har dermed valgt og redusere til 8A. Dette vil gjere at kontakten blir mindre varm. Men, 8A gjer at ladetida blir lenger. Eldre bilar var levert med fast 8A EVSE.

For og etterkomme ynskje om raskere lading er det laga ein spesial kontakt, der ein magnet vil påvirke eit "reed relé" montert i støpsel. Dvs, dette er ein svært enkel form for signalisering om at lading på 14A kan starte. Ein knapp der bruker kunne velge sjølv ville lett blitt "missbrukt" og PSA tek truleg ikkje sjansen på og levere dette.

Eit betre alternativ hadde vore om PSA hadde gjort som VW, og levert med type 2 kabel, og dermed oppfordra til montering av type 2 ladepunkt der det var ynskje for raskere lading.

Forklaring ligg som vanleg på kostnader, dyrare med to kabler enn 1 kabel - og type 2 ladepunkt kostar og meir enn kontakten med magnet.

Det faktum at prisen forhandler har gitt til robikris er tre gonger prisen Kontroll Elektro AS skal ha heng nok samman med måten prisar ofte blir berekna i ettermarkedet i bilbransjen. Om kontakt må bli spesialbestilt (pga. lite salg) vil kostnaden bli stor for denne delen - skal standard modell bli brukt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Carl Anton Stenling

Ved prissetting av bildeler i Norge brukes ofte 3-gangen. Stemmer bra dette!

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erik e

Ikke bare bildeler. Nesten alt vi kjøper.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA