Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enviro Elbilsalg åpner avdeling på Nesbru i Asker

Startet av GliX, mandag 12. januar 2009, klokken 14:59

« forrige - neste »

GliX

Fikk nettopp infomail fra Think om at de velger å selge batteripakken uten serviceavtale for kr. 50.000,-. Noen som har en mening om hva som er lurest?

--
GliX

ilmarw

Det er på tide!!! Kjempelurt av dem, betyr det da at bilen blir 50.000 dyrere, men så er det ikke noen flere kostnader? Fordelen med dette er jo selvfølgelig at man slipper moms når man kjøper bilen med batterier, i motsetning til leia.

Det er imidlertid ikke gitt at dette er den beste løsningen, ting som er viktige å få svar på er:
Hvor mye koster en ny batteripakke? Har lest før at ca. halvparten av verdien allerede følger med bilen ved kjøp, noe som skulle tilsi at en ny pakke koster 100.000 + moms = 125.000. Dette er det samme som 100 måneders leie, eller 8.5 år. Jeg ser at jeg per i dag bruker ca. 1250 i måneden i slitasje på mine batterier, noe som er omtrent det samme som leia. Nå kjører jeg ganske mye, da, ca. 900 i måneden.
Så det avhenger i grunn av hvilken garanti man får med batteriene dersom man velger å kjøpe istedenfor leie. Hvor mange år er garantien, hva er forventet levetid både i tid og km., og hva dersom det viser seg at disse forventningene ikke holder mål?

ilmar
Polestar i bestilling

EL-Piano

Har lagt ved informasjonen fra think på pdf.
Det var en som fikk første faktura på batt leie kr 1310,- 
Ved kjøp av batterier til kr 50000 tilsvarer det 3 år og 2 måneder med leasingutgifter.
Et bil lån i postbanken for 50000 i 3 år gir månedlige utgifter på kr 1742. Hvis vi antar at levetiden er 8 år og beregner låneutgifter etter dette gir det kr 875 pr måned. Da står man som eier av batteriene, og mister antakeligvis godene ved at Think/Siemens har ansvaret for vedlikehold og bytte etc. Etter 8 år er de verdt kr 0, og nye må kjøpes – og hva koster nye da?
Med leasing har man "alltid" vedlikeholdte fungerende batterier, og jeg mener dette gir bilen mer verdi ved salg. Batteritilstanden er jo ellers "spøkelset "ved kjøp av andre brukte elbiler.
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

El rayo

Vanskelig valg, men hvis dere har regnet riktig har vi i hvertfall klare tall å gå ut ifra.

Det som er usikkert er hvor lenge Zebra batteriet varer. Vi har allerede lest om én bil (av 2 - 300) der varmeelementet eller styring av det sviktet.

Edit: Husk bare på at når batteriet er utslitt må man betale for et nytt batteri hvis man velger å kjøpe. Det er umulig å si nå hva det vil koste og reflekteres ikke i de klare tallene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Dette var interessant.
Vanskelig valg ja, men gjelder ikke vanlig kjøpslov også for batterier til bil? Fikk nytt batteri uten omkostninger til min bærbare pc etter 1 1/2 år da den bare greide å holde pc'n igang i 15-20 min fulladet etter oppstart, og det må da være noen "fabrikk garanti" for batterier i elbiler også?

Nå har jeg ikke lest den nye leasing avtalen til nye Think!, men hvis den gjelder i ubegrenset tid er det vel den som lønner seg i utgangspunktet? Kjøper meg mer enn gjerne en 2+2 Think!, men er skeptisk til leasing avtalen. Liker å eie, ikke leie ;D.

Håper noen kan sette opp et lite regnestykke på hva som lønner seg. Hvis 50.000.- (50% av batteri prisen) tilsvarer 3 år og 2 mnd i leasing vil jo nye batterier være nedbetalt etter mindre enn 6 år (inkl. renter) og resten av kjøretiden blir ren bonus. Hva med prisen på batterier i løpet av denne tiden-neppe høyere ihvertfall?
"Gammel Thinken" blir 7 år om 2 måneder og den kjører distansene vi har behov for daglig uten noen problemer - og den har kun originalbatterier. Nå har den ikke gått så langt, 33.000 km, men den dekker sitt behov og vel så det.

Sitat fra: ilmarw på fredag 02. januar 2009, klokken 15:08
Jeg ser at jeg per i dag bruker ca. 1250 i måneden i slitasje på mine batterier, noe som er omtrent det samme som leia.
Hvis du kjører Buddy skjønner jeg ikke regnestykket ditt? Skifter du hele pakken hver 19. måned? Jeg har hatt min Buddy i 2,5 år og batteriene er fremdeles gode (er vel heller ikke av dem som kjører penest i forhold til maks batterilevetid heller ;)). Hvis mine batterier til 19.000.- (23,750 inkl mva) varer i 3 år (som budsjettert) blir det ca. 660.- pr måned (inkl. mva men eks montering). De pengene får jeg også rente på så lenge jeg ikke betaler dem inn til noen  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Sitat fra: Laban på fredag 02. januar 2009, klokken 18:25
gjelder ikke vanlig kjøpslov også for batterier til bil?
Det kan diskuteres. Hvis batteriet regnes som slitedel - akkurat som bremseklosser - dekkes det ikke. Da jeg jobbet med service på videokameraer på slutten av '80-tallet var det ingen garanti på batterier.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Et vanskelig felt med batterier, men kan man vise til at man har behandlet bilen bra så er det vel ikke akkurat slik at man bærer all risiko på egne skuldre i det batteriet forlater samlebpndet heller. Eller?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Det gjelder nok vanlig reklamasjonsrett her også.
En viss tid regner en at en gjenstand skal holde, og så blir det en forholdsvis andel å betale.

Slik som det har svinget i det siste, må en også ta muligheten for at Think forsvinner. Hvis det da oppstår en vesentlig feil på bilen slik at bilen ikke lenger kan kjøres, må en da fortsette å betale batterileie for et batteri en ikke får brukt?

Her blir det mye advokatmat.

Selv synes jeg et batteri med rekkevidde dobbelt av nicad for 50000kroner høres ut som et godt kjøp.
Skulle gjerne kjøpt et.

Dessuten er det mer interessant å stelle pent med batteriet når en eier det selv
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

Sitat fra: Laban på fredag 02. januar 2009, klokken 18:25
Sitat fra: ilmarw på fredag 02. januar 2009, klokken 15:08
Jeg ser at jeg per i dag bruker ca. 1250 i måneden i slitasje på mine batterier, noe som er omtrent det samme som leia.
Hvis du kjører Buddy skjønner jeg ikke regnestykket ditt? Skifter du hele pakken hver 19. måned? Jeg har hatt min Buddy i 2,5 år og batteriene er fremdeles gode (er vel heller ikke av dem som kjører penest i forhold til maks batterilevetid heller ;)). Hvis mine batterier til 19.000.- (23,750 inkl mva) varer i 3 år (som budsjettert) blir det ca. 660.- pr måned (inkl. mva men eks montering). De pengene får jeg også rente på så lenge jeg ikke betaler dem inn til noen  ;).
Det var et litt grovt anslag, men jeg skal være glad dersom batteriene mine holder til mai i år, og da er det 24 måneder gammel. Det er jo ikke alderen som er det viktigste, men kjørelengden. På Buddy sine hjemmesider skriver de at levetiden er estimert til 2-5 eller 20.000 km. Jeg kjører nærmere 10.000 i året, så dermed kommer mine kostnader med batterier på 1000 i måneden inkludert moms, 1250 som jeg sa (slengte muligens på momsen to ganger). Kostnade er faktisk 1 kr./km.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Dette er helt i tråd med mine ( mange ganger uttalte) ønsker. Selv stipuerte jeg prisen på Nythinken med batterier til 240K, og 10k over det skremmer ikke meg.

Nå ble plutselig nyThinkendet meget interresant for eget vedkommende. Spørs om ikke et massesalg av egen elbilbeholdningen står for tur.

Hvordan det er rent økonomisk i forhold til leie er en sak, men det er uvurderlig å slippe månentlige avgifter, for ikke å snakke om momsen og fakturagebyrene. ( investerte 200K i elbiler i sin tid for å slippe 13 kr i bom 2 ganger i uka for 4 år siden, så økonomisk logikk er totalt fraværende i slike tilfeller)

Tar det også for gitt at der må være en 5 års reklamasjonsrett på batteriene.

Kan likevel hende Think må ut og presisere om disse batteriene er ment å vare mer enn et år, som jo er grunnlaget for å kunne kreve 5 års reklamasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. januar 2009, klokken 10:46
Kan likevel hende Think må ut og presisere om disse batteriene er ment å vare mer enn et år, som jo er grunnlaget for å kunne kreve 5 års reklamasjon.

Med mindre det er en "slitedel", da gjelder ikke kravet om 1 2, eller 5 års levetid.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Er ikke slik sett motoren på envanlig bil også en "slitedel", da? pokkers vanskelig område dette her.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Snakket med Røhne og Selmer mandag, men de kjente ikke til salg av Think uten batterileie!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GliX

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 07. januar 2009, klokken 13:06
Med mindre det er en "slitedel", da gjelder ikke kravet om 1 2, eller 5 års levetid.

Jeg har skrevet en epost til Øyvind Herseth Kaldestad i Forbrukerrådet ang. dette. Han har tidligere skrevet følgende artikkel om garantitid på PC-batterier:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/To%20ars%20reklamasjonsrett%20pa%20batteri

Melder selvfølgelig ifra om jeg får noen respons.

--
GliX

Catalyzator

Jeg vet ikke om dette er omtalt på forumet men jeg leste også at TH!NK nå kommer med lithium batterier i TH!NK men den blir ikke levert på det norske markedet  >:( 

Er det en måte å gjøre seg upopulær på for å ha grunn til å flagge ut av landet  ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA