Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Muffinman, fredag 08. august 2014, klokken 21:24

« forrige - neste »

Muffinman

Da har vi hatt enda et mareritt av en dag på ferie med Tesla``en. Den første skyldes timesvis med vedvarende, intens skrangling fra inne i dash``en et sted ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15062.30.html ). I dag var det bremsene sin tur. Piping som pulserte i takt med hjulrotasjonen, og tostemt (!) så det er nok begge sider som har ulyd. Starter fra 40-50 km/t og er fremdeles til stede i motorveishastighet. Et lite touch på bremsepedalen gjør at det blir stille i noen sekunder før det er tilbake igjen. Svinger man endrer lyden seg i styrke.  Har kjørt nesten femti mil med dette i dag, og vurderte å sette resten av familien på et fly hjem så de skulle slippe.  Har prøvd noen skikkelige oppbremsinger uten at det hjalp. En regnskur inn mot Oslo gjorde at det ble stille de siste to-tre milene.  Det har vært små antydninger til dette tidligere, men ikke i nærheten så ille som dette. Fikk heldigvis fanget det på video.

Har opplevd dette før på andre biler, og da skyldtes det at kaliper var treg slik at klossene lå ørlite innpå. Som regel slurvete montering utført av meg selv  :P  Skivene på Tesla``en var begge såpass varme at det ikke gikk an å holde fingeren på dem mer enn et par sekunder til tross for at de overhodet ikke var brukt på mange, mange mil. Vet ikke om det er normalt.

Begge skiver foran ble byttet på grunn av kast i vår. Klosser ble også skiftet, og nytt bremseskjold var på plass.

Så mens vi gleder oss til nye 60 mil i morgen lurer jeg på om det er flere som har opplevd lignende med sine biler?

EDIT: Rettet skrivefeil i topic

RonnyØ

Prøv å rygg ganske hardt og brems kraftig ned til 0 et par ganger. Kan i noen tilfeller være klossen som har "kilt" seg litt på skakke.
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Snodig at det skulle skje på begge sider omtrent samtidig, men takk for tips. Det skal jammen prøves før avgang i morgen tidlig :)

Muffinman

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 22. juli 2014, klokken 21:51
Prøv å rygg ganske hardt og brems kraftig ned til 0 et par ganger. Kan i noen tilfeller være klossen som har "kilt" seg litt på skakke.
Vet du, dette funket gull :) To baklengsrykk før avgang i Oslo i dag, og ikke et pip på 63 mil. Bremsene var helt blanke hele veien (så "skitne" ut i går), og i tillegg var de helt kalde etter kjøring i dag. Sjekket flere ganger på veien.

RaBalder

Slike "gullkorn" burde vært samlet et sted  :D  :D

Muffinman

Enig, men siden dette skjedde på _begge_ sider foran er det nok ikke en tilfeldighet. Og sannsynligvis er årsaken den samme.

De ringte meg uansett fra Trondheim i dag og lurte på om jeg hadde behov for hjelp, men siden alt fungerte gullende godt da valgte jeg å kjøre videre (var noen mil fra Oslo). Så blir det spennende å se om det kommer tilbake, det skal uansett sjekkes opp neste gang bilen skal inn.

RonnyØ

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. juli 2014, klokken 20:06
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 22. juli 2014, klokken 21:51
Vet du, dette funket gull :) To baklengsrykk før avgang i Oslo i dag, og ikke et pip på 63 mil. Bremsene var helt blanke hele veien (så "skitne" ut i går), og i tillegg var de helt kalde etter kjøring i dag. Sjekket flere ganger på veien.
Hehe! Godt å høre!
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Her er opptak av lyden. Mobilen er tydeligvis ikke tunet for å ta opp denne frekvensen, så til tross for at det var plagsomt høyt i kupeen høres det bare så vidt i opptaket. Men man får i det minste et inntrykk.

https://www.youtube.com/watch?v=akWftTluES0&feature=youtu.be

Muffinman

Sjekket skivene igjen i dag og ser at de er litt brune og "ruskete". Dermed henger det nok innpå litt igjen, selv om lyden ikke er tilstede. Og plutselig skjønte jeg hvorfor siden av framdekkene konstant har vært brune siden jeg var inne for bytte av skiver/klosser til tross for hyppig vask. Det er nok jernstøv fra bremseskivene.

Blir nok et par bakoverbremsinger i dag også. Forhåpentligvis løser det problemet for en dag eller to igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA