Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Raskeste hurtiglader nær Bryne/Stavanger

Startet av turbolurbo, fredag 08. august 2014, klokken 13:28

« forrige - neste »

Muffinman

Enig, det er ikke veldig imponerende at de enda ikke klarer å gjøre ting i riktig rekkefølge.

Epleskreller

Flere som har fått beskjed om at de MÅ endre farge? Jeg har en avtale med Tesla om kjøp av brun i oktober 2015.. Ikke hørt noe..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: bull på søndag 09. november 2014, klokken 08:22
Jeg synes det er dårlig av Tesla å ikke gjennomføre produksjonen av allerede bestilte biler.

Bestilt bil var RWD, og det kan man få i den fargen man bestilte. De var nok litt kjappe med å åpne for å oppgradere til RWD før andre endringer var klare. Om AWD ikke går i produksjon før paint-centeret er rekonfigurert er det et logistisk helvete å lage spesialversjoner. Akkurat det Tesla prøver å unngå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

AWD på elbiler kan nok bli mer en standard, pga fordelene.
Største fordelen er ulik giring på de to motorene som gir bedre rekevidde og regenerering på fremhjulene er mer gunstig en bak med tanke på bremsefordeling. :-)
Så regenerering kan fungere som normal oppbremsing med fordeling mest forran og resten bak.
Ekstra kostnaden og kompleksiteten er ikke like stor som på en ICE bil, siden en kan bruke to mindre drivverk istede for et stort.
Fordel med tanke på kjøling, slitasje osv oppveier for ulempene med dyrere forstillings detaljer.
En annen fordel er redundans med to elmotorer istede for en, denne ser jeg på som liten, elmotorer skal normalt sett leve svært lenge, om kvalitets kontroll og produksjonskvalitet er høy nok.

Men ingen ulempe å kunne fortsette ferien med noe lavere effekt og en død DU.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

HåkonE

Jeg ble oppringt av Tesla i dag. De krever å fjerne sort tak på hvit bil, og sier jeg kan få samme farge som bilen helt uten ekstra kostnader.

Dette fordi de ønsker å øke omsetningen og tjene enda mer penger, akkurat som det hjelper noe.

Hun som ringte var enig i at dette var urimelig.  ???

Vi har inngått en skriftlig kjøpsavtale. Står en noe der om at bestillingen er låst etter den er satt i produksjon, og jeg risikerer alt fra dagsbøter til tap av depositum om jeg bryter avtalen av denne "spesial-konfigurerte bilen". Finner ingenting om at de kan gjøre endringer som det passer de av den simple årsak at de skal tjene mer penger.

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker? 

Muffinman

Her tenker jeg at Tesla kunne opptrådt smidig og tilbudt de kundene som var rammet en eller annen form for kompensasjon. Da er jeg helt sikker på at svært få i det hele tatt ville tenkt på forbrukerrettigheter :)

cito13

Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 18:40
Jeg ble oppringt av Tesla i dag. De krever å fjerne sort tak på hvit bil, og sier jeg kan få samme farge som bilen helt uten ekstra kostnader.

Dette fordi de ønsker å øke omsetningen og tjene enda mer penger, akkurat som det hjelper noe.

Vi har inngått en skriftlig kjøpsavtale. Står en noe der om at bestillingen er låst etter den er satt i produksjon, og jeg risikerer alt fra dagsbøter til tap av depositum om jeg bryter avtalen av denne "spesial-konfigurerte bilen". Finner ingenting om at de kan gjøre endringer som det passer de av den simple årsak at de skal tjene mer penger.

Hankys: du kan spørre de om de folierer taket for deg uten ekstrakostnad?

I dag fikke jeg samme fryktede telefonen med beskjeden om at det ikke kan bli brun bil på oss. Skulle egentlig hatt levering av brun S85 om to uker, men ombestemte meg til S85D. Surt.

Måtte tenke på utsagnet tilskrevet Henry Ford: "You can order the Model T in any colour as long as it is black."
Som juridisk legmann kan jeg, som Haknys, ikke finne noe uttrykklig i kjøpsavtalen at Tesla kan forandre bestillingen når det passer dem.

Bushy

Jeg har vært så usikker på brun lenge. Men etter å ha sett noen lekre bilder, og biler. Ville jeg ikke ha noe annet... Ikke når jeg byttet over til D engang. Brun skulle det bli... Ei....:(
Var litt av et tilbud å kunne få lakkert taket i samme farge som bilen, gratis...
S75D sept. 17

HåkonE

Sitat fra: cito13 på mandag 10. november 2014, klokken 20:08
Sitat fra: Haknys på mandag 10. november 2014, klokken 18:40

Hankys: du kan spørre de om de folierer taket for deg uten ekstrakostnad?

I dag fikke jeg samme fryktede telefonen med beskjeden om at det ikke kan bli brun bil på oss. Skulle egentlig hatt levering av brun S85 om to uker, men ombestemte meg til S85D. Surt.

Måtte tenke på utsagnet tilskrevet Henry Ford: "You can order the Model T in any colour as long as it is black."
Som juridisk legmann kan jeg, som Haknys, ikke finne noe uttrykklig i kjøpsavtalen at Tesla kan forandre bestillingen når det passer dem.

Foliering erstatter ikke lakk. Tvilsomt at Tesla ville ha gått med på det uansett.

Har sendt en lengre epost der jeg har utfordret Tesla på kjøpsavtalen og ber de vise til avtaletekst eller norsk forbrukerkjøpslov som gir de hjemmel til å endre avtalen slik det passer de etter at bestillingen er låst.

Dette er endringer som kommer fra Tesla USA. Jeg er ikke så sikker på om de har tenkt godt gjennom norsk forbrukerkjøpslov før de tok telefoner ut til norske kunder.

jkirkebo

Du forandret jo bestillingen og satte i gang prosessen. De trengte ikke å gi deg mulighet til det. Hadde du beholdt opprinnelig bestilling hadde du fått det du bestilte. Man kan godt si det var dumt av Tesla å ikke gi beskjed om niks brun på D-modellene med en gang, men hadde du da valgt å beholde S85 og gått for brun? Hvis ikke er det vel lite å klage på etter min mening...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Tesla har forsøkt å ringe meg også i dag. Jeg har brun S85D i bestilling og det er den fargen jeg vil ha..

Har brun s85 nå og er veldig fornøyd med fargen..

Det er ikke greit å kreve fargebytte sånn uten videre..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cito13

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. november 2014, klokken 22:38

Du forandret jo bestillingen og satte i gang prosessen. De trengte ikke å gi deg mulighet til det. Hadde du beholdt opprinnelig bestilling hadde du fått det du bestilte. Man kan godt si det var dumt av Tesla å ikke gi beskjed om niks brun på D-modellene med en gang, men hadde du da valgt å beholde S85 og gått for brun? Hvis ikke er det vel lite å klage på etter min mening...

Det om S85'en må betegnes som sutring fra min side. Derimot har vi som har blitt oppringt av Tesla en bindende bestillingsavtale med spesifisert fartøyskonfigurasjon som de nå ønsker å endre på.

stiberger

Bilde tatt ved en parkeringsplass i nærheten.

Blå, sort, grå, rød, grå, sort, blå, sølv, hvit, rød, grå, sort...
Det er ca. 50 biler på det bildet, og nesten ingen avviker med nåværende Teslapalett  :-[

Klarer ikke bestemme oss for hvilken kjedelig farge vi skal velge. Slikt er ikke sundt for ekteskapet  :-\
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Amoss

Nå har jeg funnet ut hvorfor de har droppet grønt og brunt!

De vil kombinere fargene:

;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Haldenser

Bra at de kuttet ut gubbefargene, de var uansett så mørke at de iallefall ikke gjorde bilen mer sprek. Rød er vel fargen for de av dere som vil skille seg ut (om det er ønsket...)
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA