Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SC Lier - status

Startet av bestorp, fredag 08. august 2014, klokken 10:37

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:11
Prosjektet er altså å se om vi kommer til Gardermoen UTEN å hurtiglade... 8)

Jeg har laget et skjema som fruen får fylle ut underveis. Det burde gi oss en indikasjon på om vi har god nok margin. Frem til Drammen er det nesten bare slak nedoverbakke, så den første syretesten blir på toppen av Lierbakkene. Attpåtil skal vi rekke et fly.

Gjett om hun er begeistret :-)

Med CC på 80 og AC på 20grader (og ca 27 grader ute) er dette tallene mine fra tidligere i sommer:

Tønsberg Hurtiglader - Drammen (Kjellstad) : 65km - 8700Wh
Drammen (Kjellstad) - Liertoppen : 6km - 1960Wh
Liertoppen - Bærum (E18 avkjøring mot Blommenholm) : 12km - 1189Wh

Totalt Tønsberg - Bærum : 83km - 11849Wh

E_S

Jeg kjører Oslo (Bjerke) til Sessvollmoen (rett nord for Gardermoen) nesten daglig og bruker stort sett alltid rundt 50% batteri på denne turen. Nå havner jeg stort sett i 110-115 km/h på cruisecontrol, om jeg hadde kjørt saktere hadde det sikkert blitt noe lavere forbruk, men jeg har ikke tålmodighet til å holde bussene og lastebilene med selskap i høyrefilen.. ;)

Fra her jeg bor til selve flyplassen går det trolig noe mindre, da det er litt kortere og flatere.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:11
Jeg kjører Oslo (Bjerke) til Sessvollmoen (rett nord for Gardermoen) nesten daglig og bruker stort sett alltid rundt 50% batteri på denne turen. Nå havner jeg stort sett i 110-115 km/h på cruisecontrol, om jeg hadde kjørt saktere hadde det sikkert blitt noe lavere forbruk, men jeg har ikke tålmodighet til å holde bussene og lastebilene med selskap i høyrefilen.. ;)

Har du 110 på speedometeret kjører du ikke så fort, jeg må opp i 109km/t på speedometeret på Leafen vår for at reell hastighet skal være 100km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. juli 2014, klokken 08:55
Sitat fra: E_S på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:11

Har du 110 på speedometeret kjører du ikke så fort, jeg må opp i 109km/t på speedometeret på Leafen vår for at reell hastighet skal være 100km/t...

Vil bare presisere at alle hastigheter jeg oppgir er reelle og ikke speedometermålte. Så for min del med CC på 80 vil det i praksis si 83 på speedometeret i min bil.

svingen

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:11
Prosjektet er altså å se om vi kommer til Gardermoen UTEN å hurtiglade... 8)

Jeg har laget et skjema som fruen får fylle ut underveis. Det burde gi oss en indikasjon på om vi har god nok margin. Frem til Drammen er det nesten bare slak nedoverbakke, så den første syretesten blir på toppen av Lierbakkene. Attpåtil skal vi rekke et fly.

Gjett om hun er begeistret :-)

dere bør ha god tid,kjørte selv fra Fagernes til oslo med en ION i helga,og ville komme så fort som mulig tilbake til oslo,så holdt ikke helt fartsgrensa,ente med att jeg måtte hurtiglade mellom Minnesund og oslo (ion var ikke noe særlig glad i 140km/t på E6) så sett av litt god tid og hold fartsgrensa :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jsa061

Sitat
Da jeg fikk bilen så jeg kun på GOM/tankmåler og rekkeviddeangsten meldte sin annkomst ofte. Så kjøpte jeg ELM327 og LeafSpy/SOC visningen kunne jeg slappe mer av. Etter oppgradering til LeafSpyPro ser jeg nå mer eller mindre kun på gjenværende kWh/GID da SOC kan være litt misvisende når man har et lite tap i batterikapasitet.

Gjorde et lite forsøk i går. Fra 5% visning i bilen vises kun to streker i stedet for prosenten (GOM viser for øvrig to streker allerede fra LBW på 8%). Ved 5% i bilen viste ELM327 13%. Kjørte videre til denne viste 9%, da tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger. Tenkte det hadde vært litt flaut å komme hjem med kranbil. ??? Fikk ikke skilpadda.

Er det så at du kan kjøre helt til gjenværende kWh/GID er null, og i så fall når kommer skilpadda?

Har så langt bare gratisversjonen Leaf Spy Light, men kommer til å oppgradere til Leaf Spy eller Leaf Spy Pro med det første.

Skilpadden kommer ikke før på 1,8% soc på min 2014 model lest fra Leaf Spy. Man har i alle fall gode 15 km når man får VERY low battery warning.

E_S

Ja, jeg kjører etter GPS-hastighet. Forresten rart det er så mye misvisning på deres bil - på min er det bare ca. 3 km/h i disse hastighetene. Min har dekkdimensjon 215/50-17..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på onsdag 23. juli 2014, klokken 17:16

Ja, jeg kjører etter GPS-hastighet. Forresten rart det er så mye misvisning på deres bil - på min er det bare ca. 3 km/h i disse hastighetene. Min har dekkdimensjon 215/50-17..

Tror det er en forskjell mellom USA og Europa bilene. Jeg har også feilvisning på ca 3km/t på hastigheter rundt 100km/t i min USA bil.

Øyvind.h

Sitat fra: emil på onsdag 23. juli 2014, klokken 17:27

Tror det er en forskjell mellom USA og Europa bilene. Jeg har også feilvisning på ca 3km/t på hastigheter rundt 100km/t i min USA bil.
Jeg disponerer en 2012 mod Leaf. Aner ikke hvor den er produsert, men den er solgt av Nissan i Norge (BNH). Den har snaut 10% feilvisning. Dvs kjører i s 100km/t når speedo viser 110.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Helenept

Testkjørte selv leaf fra skien-siljan-drammen-oslo før jeg kjøpte en selv:) startet med 80% på batteriet, 0 grader ute, fulgte fartsgrensa nøyaktig hele veien og kom på hengende håret til drammen og fikk hurtigladet der, for så og kjøre videre til oslo med god margin ;) så skien-drammen med 100% på batteriet vil nok ikke være noe problem. Men fikk føle på begrepet rekkeviddeangst for og si det sånn...

jkirkebo

Ja, jeg synes det er mye. Men har sjekket med GPS flere ganger og den viser jevnt 9% for mye. Standard 16" hjul.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. juli 2014, klokken 18:50
Sitat fra: emil på onsdag 23. juli 2014, klokken 17:27
Jeg disponerer en 2012 mod Leaf. Aner ikke hvor den er produsert, men den er solgt av Nissan i Norge (BNH). Den har snaut 10% feilvisning. Dvs kjører i s 100km/t når speedo viser 110.

Alle biler frem til ca mai 2013 er produsert i Japan. Nå produseres biler til det europeiske markedet i England og til det amerikanske i USA. Tenkte mer på om de var solg nye i Europa eller USA.

10% feilvisning på bilen din passer bra med min teori da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA