Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SC Lier - status

Startet av bestorp, fredag 08. august 2014, klokken 10:37

« forrige - neste »

bestorp

Har lyst til å ta Leafen min på "langtur" dvs Oslo - Skien, men merker at jeg kvier meg littegranne pga om rekkevidden skal holde helt inn eller ei. Bruker nok hurtigladeren i tønsberg uansett.

Sliter dere andre med det samme? eller er min frykt bare tull? Si gjerne litt om hva slags tanker dere har :)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

X-Trail

Oslo-Skien er da ingen langtur. Her er det hurtiglader midtveis :) Langturen begynner når man kommer ca 10 mil sør for Tønsberg ;)
Stolt eier av ELise♡

kakraemer

Med en gang jeg fikk bilen hadde jeg det akkurat som deg.
Spesiellt når gjett-o-meteret raste nedover i raskere takt enn tripptelleren økte!  ;D
Derfor gikk jeg til anskaffelse av en sånn ELM327 blåtanndings og LeafSpy og bruker nå kun % anvisning til å beregne gjenværende rekkevidde. Det har gitt meg en en helt annen ro og jeg kjører nå uten drama videre selv om dama i dashbordet klager på (very) low battery charge...  8)
Anbefales!  :)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

bestorp

Sitat fra: kakraemer på tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:32
Med en gang jeg fikk bilen hadde jeg det akkurat som deg.
Spesiellt når gjett-o-meteret raste nedover i raskere takt enn tripptelleren økte!  ;D
Derfor gikk jeg til anskaffelse av en sånn ELM327 blåtanndings og LeafSpy og bruker nå kun % anvisning til å beregne gjenværende rekkevidde. Det har gitt meg en en helt annen ro og jeg kjører nå uten drama videre selv om dama i dashbordet klager på (very) low battery charge...  8)
Anbefales!  :)

Er ikke den SOC som alt ligger i leafen mer godt enn nok som viser % (SOC kom som en ny greie på 2013 leafs og utover), eller bør man bruke ELM327 blåtanndings og LeafSpy ? Trodde man kun brukte disse tredjeparts utstyrene på 2011 og 2012 leafs.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

kakraemer

Helt sikkert, jeg har "gammel-Leaf"...  ;)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Leon

#5
Det er stor forskjell på hva bilen viser og det som vises som SOC på OBDII/ELM327!

For min bil viser ELM327 litt over 97% når bilen viser 100%. Ved ca 75-80% er det likt, og videre nedover viser ELM327 høyest. Forskjellen blir stadig større. Ved under 20% i bilen viser ELM327 ca 8% høyere.

Etter at jeg gikk til anskaffelse av ELM327 for et par uker siden har jeg plutselig fått 10-12 km lenger rekkevidde!  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: bestorp på tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:23
Har lyst til å ta Leafen min på "langtur" dvs Oslo - Skien, men merker at jeg kvier meg littegranne pga om rekkevidden skal holde helt inn eller ei. Bruker nok hurtigladeren i tønsberg uansett.

Sliter dere andre med det samme? eller er min frykt bare tull? Si gjerne litt om hva slags tanker dere har :)

Kjør via Siljan og ta en liten opplading i Drammen, alternativt ta Porsgrunn/E18 og lading i Tønsberg. Sett CC på 80km/t på motorveien og slapp av innover.

Så har det litt å si om du skal til Skøyen, Tryvannstårnet eller Maridalen om du trenger mer strøm.


emil

Sitat fra: Leon på tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:59
Det er stor forskjell på hva bilen viser og det som vises som SOC på OBDII/ELM327!

For min bil viser ELM327 litt over 97% når bilen viser 100%. Ved ca 75-80% er det likt, og videre nedover viser ELM327 høyest. Forskjellen blir stadig større. Ved under 20% i bilen viser ELM327 ca 8% høyere.

Etter at jeg gikk til anskaffelse av ELM327 for et par uker siden har jeg plutselig fått 10-12 km lenger rekkevidde!  ;)

Da jeg fikk bilen så jeg kun på GOM/tankmåler og rekkeviddeangsten meldte sin annkomst ofte. Så kjøpte jeg ELM327 og LeafSpy/SOC visningen kunne jeg slappe mer av. Etter oppgradering til LeafSpyPro ser jeg nå mer eller mindre kun på gjenværende kWh/GID da SOC kan være litt misvisende når man har et lite tap i batterikapasitet.

Ingenting er som å starte med LowBatteryWarning når du vet at du har 25km å kjøre uten å ha noe som helst angst for å rekke fram :)


Leon

Sitat fra: emil på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:53

Da jeg fikk bilen så jeg kun på GOM/tankmåler og rekkeviddeangsten meldte sin annkomst ofte. Så kjøpte jeg ELM327 og LeafSpy/SOC visningen kunne jeg slappe mer av. Etter oppgradering til LeafSpyPro ser jeg nå mer eller mindre kun på gjenværende kWh/GID da SOC kan være litt misvisende når man har et lite tap i batterikapasitet.

Gjorde et lite forsøk i går. Fra 5% visning i bilen vises kun to streker i stedet for prosenten (GOM viser for øvrig to streker allerede fra LBW på 8%). Ved 5% i bilen viste ELM327 13%. Kjørte videre til denne viste 9%, da tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger. Tenkte det hadde vært litt flaut å komme hjem med kranbil. ??? Fikk ikke skilpadda.

Er det så at du kan kjøre helt til gjenværende kWh/GID er null, og i så fall når kommer skilpadda?

Har så langt bare gratisversjonen Leaf Spy Light, men kommer til å oppgradere til Leaf Spy eller Leaf Spy Pro med det første.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:53

Gjorde et lite forsøk i går. Fra 5% visning i bilen vises kun to streker i stedet for prosenten (GOM viser for øvrig to streker allerede fra LBW på 8%). Ved 5% i bilen viste ELM327 13%. Kjørte videre til denne viste 9%, da tok jeg ikke sjansen på å kjøre lenger. Tenkte det hadde vært litt flaut å komme hjem med kranbil. ??? Fikk ikke skilpadda.

Er det så at du kan kjøre helt til gjenværende kWh/GID er null, og i så fall når kommer skilpadda?

Har så langt bare gratisversjonen Leaf Spy Light, men kommer til å oppgradere til Leaf Spy eller Leaf Spy Pro med det første.

Har ikke kjørt lenge ned enn rest på 800Wh/10GID. Skilpadda skal vistnok komme på halvparten av det igjen.

muggost

Hvor lang rekkevidde kan vi egentlig regne med å få med pen motorveikjøring egentlig? Jeg planlegger å kjøre Revetal-Gardermoen i ett strekk i morra. Det er 141km og jeg er litt redd for å gå tom rett før vi er fremme. Kjerring og 2 unger og bagasje skal med, og det er jo noen høydemeter stigning fra bunn av operatunnellen :-)

Leon

Med 281 GID på en fulladet ny og ubesudlet Leaf, blir et greit anslag over antall tilgjengelige km å ta antall gjenstående GID og dele på to!  :D

Tenk om gjettometeret kunne ha gjort det så enkelt, i stedet for det tullet det holder på med...  ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. juli 2014, klokken 17:13
Hvor lang rekkevidde kan vi egentlig regne med å få med pen motorveikjøring egentlig? Jeg planlegger å kjøre Revetal-Gardermoen i ett strekk i morra. Det er 141km og jeg er litt redd for å gå tom rett før vi er fremme. Kjerring og 2 unger og bagasje skal med, og det er jo noen høydemeter stigning fra bunn av operatunnellen :-)

Du skal kjøre veldig pent for å greie det uten å lade, på grunn av motorvei og høydeforskjellen, men heldigvis finnes det opptil flere hurtigladere fra Ring3 og nordover på E6'en. De siste er ved Mc Donalds Berger/tidligere Tommy Sharif, og ved Mc Donalds rett nord for avkjøringen mot Gardermoen. Begge er driftet av Fortum og du betaler per minutt med sms eller ladebrikke. NB: Sjekk at de er åpne på hurtigladekartet!

Kanskje uansett greit å lade med mindre du har garantert ladeplass på Gardermoen. Er uansett ikke veldig populært å oppta en ladeplass over flere dager.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: muggost på tirsdag 22. juli 2014, klokken 17:13
Hvor lang rekkevidde kan vi egentlig regne med å få med pen motorveikjøring egentlig? Jeg planlegger å kjøre Revetal-Gardermoen i ett strekk i morra. Det er 141km og jeg er litt redd for å gå tom rett før vi er fremme. Kjerring og 2 unger og bagasje skal med, og det er jo noen høydemeter stigning fra bunn av operatunnellen :-)

Finner du minimum to hurtigladere som er i drift langs ruta, helst noe rundt 7-10 mil unna start ville jeg bare kjørt som en fossilbil og tatt et ladestopp på rundt 20 minutter.

muggost

Prosjektet er altså å se om vi kommer til Gardermoen UTEN å hurtiglade... 8)

Jeg har laget et skjema som fruen får fylle ut underveis. Det burde gi oss en indikasjon på om vi har god nok margin. Frem til Drammen er det nesten bare slak nedoverbakke, så den første syretesten blir på toppen av Lierbakkene. Attpåtil skal vi rekke et fly.

Gjett om hun er begeistret :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA