Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader Støren

Startet av Mippen, fredag 08. august 2014, klokken 08:29

« forrige - neste »

Mippen

Parallelt med debatten som Toyota også har fyrt ekstra opp om i det siste er det en Kar fra Frp som vil åpne for å gi insentiver til hybridbiler. Er dette noe som er bred oppsluttning med i partiet eller regjeringen, eller er dette en mann sine tanker? Hva syns folk om dette?

http://www.ba.no/motormagasinet/article7488158.ece
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Det synspunktet er vel noe Støre også har tatt til orde for. For veldig mange vil en Plugin hybrid være et fullgodt alternativ hvor elbilen ikke er det. Vår neste bil nummer en kunne gjerne være en stv Plugin hybrid med firehjulstrekk, men elbil som nummer en går ikke. Selv ikke tesla, selv ikke hvis den kom med lasteplan.

Jeg tipper at man flytter noen fordeler fra elbil over på (plug-in) hybrid, slik at forskjellene utjevnes. For min del gir det meget god mening. Jeg har bestilt en e-golf som godt kunne vært en GTE hvis ikke prisen var så stiv (gjetter på 400k før utstyr).
e-Golf | X75D

Mippen

#2
Nå er det vel slik at hybrider nyter godt av mindre avgifter i dag også. Slik avgiftssystemet er lagt opp er en stor del av avgiften fra utslipp av NOx og co2. En hybridbil slipper ut mindre enn en vanlig fossilbil og på den måten sparer man ganske mye penger i forhold til hva den ellers ville ha kostet med et annet system.

Nå var det også slik at for litt siden fikk man kjøpe elbiler med en generator, ikke motor. De kalte denne for range extender. Denne ble ikke tillatt på grunn av utslipp og den ble da regnet for å være en hybrid.

Syns også at det skal lønne seg å velge helelektrisk. Hvis man gir hybridbiler som er en fossilbil med elmotor ved siden samme fordeler som elektriske, så ødelegger man hele grunnlaget for elbiler. En plugin hybrid kan kjøre 100 prosent på bensin/diesel men det kan ikke en elbil. Derfor er det ikke lett å gi en rettferdig avgift til denne bilen. Syns avgiftene til hybrid er snille som ligger til grunn minste forbruk, ikke maksimalt forbruk for eksempel på langtur. Dessuten bor man innen 5 mil fra jobb kan man kjøre «gratis» på strøm. Så man har det beste fra to verdener. Kjøper man en fullspekket Prius hybrid er ikke den så langt unna i pris som en fullspekket i3 for eksempel. Da får man mer plass og "ubegrenset" rekkevidde sammen med bensin. Har man en med plugin kan man også kjøre som en elbil bare på strøm dersom man ikke skal kjøre på langtur. Må også huske at en hybrid egentlig er dyr å lage i forhold til en vanlig bil da den har to fremdriftssystem i stedet for et. En elbil og en fossilbil har bare 1 drivkilde.

Jeg blir også litt forvirret når politikerne sier de vil ha samme insentiver på hybridbiler som elbiler, når de også snakker om å fjerne insentivene til elbilene. Hva er det egentlig de planlegger?
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 07:55
Vår neste bil nummer en kunne gjerne være en stv Plugin hybrid med firehjulstrekk, men elbil som nummer en går ikke. Selv ikke tesla, selv ikke hvis den kom med lasteplan.
(min uthevning)

Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:02
Jeg blir også litt forvirret når politikerne sier de vil ha samme insentiver på hybridbiler som elbiler, når de også snakker om å fjerne insentivene til elbilene. Hva er det egentlig de planlegger?

Husk at FrP i utgangspunktet er mot de fleste (alle?) bilavgiftene. Så de er ikke så opptatte av å egentlig fjerne incentivene som å barbere avgiftene også på andre biler, noe som reduserer effekten av incentivene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Råde

Det som er blant annet er viktig for et politisk gjennomslag i avgiftspolitikken er at summen av avgiftsinntekter ikke går ned.

Jeg er enig i at det er viktig å fremme elbilen, men man skal passe seg for å bli blind for hva som er viktig. Reduksjon av klimaskadelige utslipp. Da mener jeg at Plugin hybrid kan være med på det, hos alle som ikke kan kjøpe ren el.

Plugin hybrid, som kan kjøres helt elektrisk over avstander de aller fleste kjører daglig, vil komme bedre ut versus en ren fossil bil.

Helt avgiftsfritak for elbilen er ikke samfunnsmessig bærekraftig, og en utjevning, med noe avgift på elbil med tilsvarende avgiftslette for Plugin hybrid er etter min mening mye mer riktig en null avgift til elbilen.
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:07
Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 07:55
Vår neste bil nummer en kunne gjerne være en stv Plugin hybrid med firehjulstrekk, men elbil som nummer en går ikke. Selv ikke tesla, selv ikke hvis den kom med lasteplan.
(min uthevning)

Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor?

Den klarer ikke det kjøremønsteret vi legger for dagen ca 4 ganger i året. Familie i hele Danmark og sydtyskland. Det er sikkert spennende å hurtiglade, men så hurtig er det ikke. Og det blir noen stopp med 5 mennesker og full oppakning med 120 i snittfart.
e-Golf | X75D

Mippen

Hybrid avgiftene er rett rettferdig nå etter mitt skjønn for du får mange fordeler i form av bedre utvalg av biler. Du får en bil som kan kjøre elektrisk og på fossilt drivstoff. De har lagt til grunn det laveste forbruket selv om mange kjører mye mer enn det batterirekkevidden gir. Du slipper rekkeviddeangst, hurtiglader og du får også modeller med 4x4 og hengerfeste. Dess mindre minimalforbruket på hybriden er dess billigere blir den. Hvis du kjører lite sparer man mye på bensin. Du får altså bedre utvalg, bedre rekkevidde, lavere avgift og billigere bensinregning. Eneste du ikke får er bom, ferge og parkering. Men syns elbiler bør ha noen fordeler siden det ikke er godt utbygget ladenettverk. Hvis det blir for likt en hybrid eller fossil vil folk ikke velge elbil. Noe som er dumt for miljøet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Det du sparer på å kjøre el  kan du bruke på leiebil de 4 gangene i året.
Fremtiden er elektrisk.

Leon

Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:50
Hybrid avgiftene er rett rettferdig nå etter mitt skjønn for du får mange fordeler i form av bedre utvalg av biler. Du får en bil som kan kjøre elektrisk og på fossilt drivstoff. De har lagt til grunn det laveste forbruket selv om mange kjører mye mer enn det batterirekkevidden gir. Du slipper rekkeviddeangst, hurtiglader og du får også modeller med 4x4 og hengerfeste. Dess mindre minimalforbruket på hybriden er dess billigere blir den. Hvis du kjører lite sparer man mye på bensin. Du får altså bedre utvalg, bedre rekkevidde, lavere avgift og billigere bensinregning. Eneste du ikke får er bom, ferge og parkering. Men syns elbiler bør ha noen fordeler siden det ikke er godt utbygget ladenettverk. Hvis det blir for likt en hybrid eller fossil vil folk ikke velge elbil. Noe som er dumt for miljøet.

Et av de største ankepunktene med elbilen er batteriene, at de er energikrevende og ikke særlig miljøvennlige å produsere. Jo lenger rekkevidde desto større batterier desto større miljøbelastning. En Leaf eller lignende dekker sikkert minst 90% av kjøringen til de fleste Tesla-eiere. Med en plug-in hybrid kan du gå ytterligere ned på batteristørrelsen. 40-60 km per tur dekker sikkert over 75% av totalt antall km for de fleste av oss, og du har fremdeles muligheten til å kjøre lenger per fylling enn en Tesla. Ulempen er at du må ha to motorer.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:01
Helt avgiftsfritak for elbilen er ikke samfunnsmessig bærekraftig, og en utjevning, med noe avgift på elbil med tilsvarende avgiftslette for Plugin hybrid er etter min mening mye mer riktig en null avgift til elbilen.

Siden Plug-in Prius og Opel Ampera begge har engangasvgift på under 8000,- i dag er det vanskelig å gjøre så mye mer med avgiftene om man ikke skal endre momssatsen. Et alternativ er selvsagt å avgiftsbelegge CO2 hardere slin at ikke-hybridebe blir dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

En hybridbil har både elmotor, batteri og en vanlig motor. Tviler på at det er mer miljøvennlig å produsere en hybrid enn en vanlig elbil.

Jeg kjører ca 25000km i året. Det dekkes 90 prosent med en leaf. Resten leier jeg bil. Bruker kanskje mellom 5 og 10000kr i året på leiebil.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Sitat fra: Mippen på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:50
Hybrid avgiftene er rett rettferdig nå etter mitt skjønn for du får mange fordeler i form av bedre utvalg av biler. Du får en bil som kan kjøre elektrisk og på fossilt drivstoff. De har lagt til grunn det laveste forbruket selv om mange kjører mye mer enn det batterirekkevidden gir. Du slipper rekkeviddeangst, hurtiglader og du får også modeller med 4x4 og hengerfeste. Dess mindre minimalforbruket på hybriden er dess billigere blir den. Hvis du kjører lite sparer man mye på bensin. Du får altså bedre utvalg, bedre rekkevidde, lavere avgift og billigere bensinregning. Eneste du ikke får er bom, ferge og parkering. Men syns elbiler bør ha noen fordeler siden det ikke er godt utbygget ladenettverk. Hvis det blir for likt en hybrid eller fossil vil folk ikke velge elbil. Noe som er dumt for miljøet.

Egentlig litt enig med deg. Avgiftene legger til grunn lavere CO2 og i tillegg slipper hybriden vektavgiften.

At de er dyre er dels teknikk men også, for feks volvo V60 D6 og golf GTE, at det dyttes inn mange hester. Egentlig unødvendig (dog gøy).

Det er allikevel ikke feil å gi litt lette til plugin hybridene (ikke ren hybrid) for å gjøre de konkurransedyktige i forhold til rene fossile biler. På den måten tror jeg det vil bli kjørt flere elektriske kilometer på landsplan enn om man kun satser på rene elektriske biler.
e-Golf | X75D

Espen Hugaas Andersen

#13
Jeg syns halv mva på plug-in hybrider med over 30 km EPA rekkevidde hadde hatt noe for seg. Gjennomsnittlig kjøreavstand i norge er 35 km per bil per dag, så da vil man med en plug-in hybrid dekke tilnærmet hele kjørebehovet med strøm. Hybrider uten lading fra nettet bør ikke insentiveres mer enn de gjør i dag. Til det er de for lite miljøvennlig.

Plug-in hybrider som Prius syns jeg blir litt for svakt til å insentivere. Ja, man sparer nok noen titalls prosent i drivstoff om man lader religiøst, men merkostnaden ved Plug-in Prius kontra vanlig Prius er så liten at de som vil ha Plug-in Prius kjøper den. Forskjellen på vanlig Prius og Plug-in Prius er på ca 33.000 kroner. Halv mva ville føre til at Plug-in ville være nesten nøyaktig like dyr (+/- 1000 kr), og da ville folk kjøpe den bare for å ha mulighet til å lade ved offentlige ladestasjoner, selv om de ikke kan lade hjemme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Leon

+1  :)

Har selv hatt Prius Plug-in til vurdering, men synes 15-20 km blir for lite. I stedet for å bruke bensin for en ti'er kan man fylle strøm for to kroner, og det er nesten ikke vært bryderiet...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA