Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Louise, torsdag 07. august 2014, klokken 21:12

« forrige - neste »

Kent

Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. juli 2014, klokken 23:44
65 øre? Det er mer enn jeg har betalt for nettleie+strøm de siste månedene, og nesten dobbelt så høy nettleie...
37 øre er nettleien på i Fredrikstad.

Betalte 57 øre i Sarpsborg på forrige regning, 36,49 øre kw/t variabelt + 305.75 i fastbeløp.
Må ha temmelig høyt strømforbruk for å komme ned i 37 øre kw/t totalt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

jkirkebo

Sitat fra: Kent på lørdag 26. juli 2014, klokken 02:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 21. juli 2014, klokken 23:44
65 øre? Det er mer enn jeg har betalt for nettleie+strøm de siste månedene, og nesten dobbelt så høy nettleie...
37 øre er nettleien på i Fredrikstad.

Betalte 57 øre i Sarpsborg på forrige regning, 36,49 øre kw/t variabelt + 305.75 i fastbeløp.
Må ha temmelig høyt strømforbruk for å komme ned i 37 øre kw/t totalt.

Fastbeløpet er ikke interessant i denne sammenhengen, kun marginalkostnaden (altså kostnaden ved å bruke en kWh ekstra). Fastbeløpet kan man se på som en avgift for å ha innlagt strøm, den variable delen som en avgift på å bruke strøm. Skal man betale borettslaget det det koster for ladestrømmen skal man selvsagt ikke betale noe av fastbeløpet. Det blir helt feil, da sponser man resten av borettslaget når man lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Eg bur sjølv i burettslag, her er prisen fastsatt til kr 200 pr mnd. Kostnader med ekstra måler, og administrasjon ang. avlesing slepp ein på denne måten, og forbruk til lading er svært lite av det totale forbruk. For 2013 var totalt forbruk 49 000 kWh.

Dette gir ein gjennomsnitt pris pr kWh (strøm, nettleie og avgifter) på kr 0,90 for 2013. I følge SSB
var den totale strømprisen for husholdninger, medregnet avgifter og nettleie, i gjennomsnitt
88,3 øre/kWh i 2013. Kjelde: http://www.ssb.no/elkraftpris/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Tips ang. rimelig kWh måler her:
DDM30S   - analog type
DDM30SC - digital type

Pris frå 300 kr pr stk + mva til 200 kr pr stk ved meir enn 11 stk pr bestilling.
Har brukt tre stk DDM30S  for sjekk av antall kWh som blir lada, forbruk til kupevarmer heime, og på jobb, har fungert fint så langt. Om dei er like gode / nøyaktige som målere til 4-6 gonger prisen er ikkje testa.

http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Louise

Sitat fra: TB på mandag 28. juli 2014, klokken 17:13
Eg bur sjølv i burettslag, her er prisen fastsatt til kr 200 pr mnd. Kostnader med ekstra måler, og administrasjon ang. avlesing slepp ein på denne måten, og forbruk til lading er svært lite av det totale forbruk. For 2013 var totalt forbruk 49 000 kWh.

Dette gir ein gjennomsnitt pris pr kWh (strøm, nettleie og avgifter) på kr 0,90 for 2013. I følge SSB
var den totale strømprisen for husholdninger, medregnet avgifter og nettleie, i gjennomsnitt
88,3 øre/kWh i 2013. Kjelde: http://www.ssb.no/elkraftpris/

Er dette lading fra en felles ladeboks/stolpe ? Har tenkt at det kunne være en løsning her hos oss. I så fall, har dere gått for boks med type 2 kontakt, men der alle har sin egen kabel tilpasset bilens ladekontakt ? Eller er det lading via schuko ? Er det egen måler på ladeboksene, slik at det på slutten av året går an å ta en avregning ? Hvis det da viser seg at det betales for mye av de som benytter laderne i forhold til det faktiske forbruket, kan dette evnt betales tilbake (gjennomsnitt : overskudd delt på alle uavhengig av bruk), eller mnd pris reguleres ? Vet du om det koster mye i vedlikehold (kanskje noen av de kr 200 per mnd går med til det og?)? Det virker til å være gjort på så mange måter ulike steder, og jeg sonderer terrenget litt før neste styremøte for å plukke opp plusser og minuser. Etter noen dager med elbil, har jeg ihvertfall funnet ut at det ikke er kostnadstjenelig for meg å invistere i egen lader på egen parkeringsplass. Det går jo utrolig greit å lade andre steder !! Men til vinteren, når batteriet går fortere tomt, skulle jeg ønske det var en lader tilgjengelig neon meter unna istedenfor noen km unna .....

TB

Sitat fra: Louise på mandag 28. juli 2014, klokken 17:30
Er dette lading fra en felles ladeboks/stolpe ? Har tenkt at det kunne være en løsning her hos oss. I så fall, har dere gått for boks med type 2 kontakt, men der alle har sin egen kabel tilpasset bilens ladekontakt ? Eller er det lading via schuko ?
Det er pr idag schuko kontakt. Lader maks 8 A (C-Zero har standard kabel til dette)
Ved ombygging / oppgradering vil type 2 vere det aktuelle. Pr. idag er det få elbilar her, så avventer til det kjem fleire - om det blir nødvendig med oppgradering / ombygging. Så langt har største problemet vore jordfeil om vinteren, pga. fukt i boksar, og kabler. Satsar på tørr vinter :-)

Sitat
Er det egen måler på ladeboksene, slik at det på slutten av året går an å ta en avregning ? Hvis det da viser seg at det betales for mye av de som benytter laderne i forhold til det faktiske forbruket, kan dette evnt betales tilbake (gjennomsnitt : overskudd delt på alle uavhengig av bruk), eller mnd pris reguleres ? Vet du om det koster mye i vedlikehold (kanskje noen av de kr 200 per mnd går med til det og?)? Det virker til å være gjort på så mange måter ulike steder, og jeg sonderer terrenget litt før neste styremøte for å plukke opp plusser og minuser.
Idag er det fast pris pr mnd - ingen avlesning av måler. Måleren som eg tipsa om (DDM30S) er min private / personlige måler, pris er samme heile året. Faktura 2 gonger pr år, i lag med betaling for parkeringsplassen.

Sitat
Etter noen dager med elbil, har jeg ihvertfall funnet ut at det ikke er kostnadstjenelig for meg å investere i egen lader på egen parkeringsplass. Det går jo utrolig greit å lade andre steder !! Men til vinteren, når batteriet går fortere tomt, skulle jeg ønske det var en lader tilgjengelig neon meter unna istedenfor noen km unna .....
Heilt klart større behov for lading om vinteren - og større komfort, ved at bilen kan varme seg opp før du kjem. Har du ingen tilgang til straum går det raskt litt km ved og starte forvarme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pladask

Jeg betaler 2500 i året til Borettslaget for å lade.
Selvfølgelig er det noen beboere som synes dette er ALT for billig...
Mitt eget regnestykke gir en pris på det halve. Dette fordi jeg kan lade på jobb og i tillegg har kort vei.
Jeg har derfor kjøpt en billig måler på Clas Ohlson for å bruke som argument ved neste generalforsamling når dette helt sikkert blir tatt opp.

daghb

Sitat fra: pladask på fredag 01. august 2014, klokken 12:57
Jeg betaler 2500 i året til Borettslaget for å lade.
Selvfølgelig er det noen beboere som synes dette er ALT for billig...
Mitt eget regnestykke gir en pris på det halve. Dette fordi jeg kan lade på jobb og i tillegg har kort vei.
Jeg har derfor kjøpt en billig måler på Clas Ohlson for å bruke som argument ved neste generalforsamling når dette helt sikkert blir tatt opp.

Har de ikke egen måler på uttaket?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

TB

#23
Sitat fra: pladask på fredag 01. august 2014, klokken 12:57
Jeg betaler 2500 i året til Borettslaget for å lade.
Selvfølgelig er det noen beboere som synes dette er ALT for billig...
Mitt eget regnestykke gir en pris på det halve. Dette fordi jeg kan lade på jobb og i tillegg har kort vei.
Jeg har derfor kjøpt en billig måler på Clas Ohlson for å bruke som argument ved neste generalforsamling når dette helt sikkert blir tatt opp.
Fast / flat pris er enkelt - og krev lite utstyr og administrasjon. Betaling etter forbruk er meir "rettferdig", og rettferdigheit kan i enkelte tilfeller vere meir viktig enn at det skal vere enklest mulig.

Tradisjonelt har straum vore utstyrt med måler, og den enkelte betaler for sitt forbruk direkte til leverandøren.
På andre sida er avgifter for vatn og avløp som i burettslag vore fordelt på alle, med grunnflate som fordelingsnøkkel. Dvs, ein person som bur åleine i stor leil. betaler meir enn mange personer i liten leil.

Lading av bil på felles måler havnar mellom desse to, og når det i tillegg er snakk om bil er det mange som automatisk tenker at det må gå enorme mengder straum - med tanke på prisen på fossilt drivstoff.

Utrekningar viser at vintersdag vil ein fossil bil med motorvarmer (uten ur) bruke 5-6 kWh pr døgn, som tilsvarer 25-30 km med elbil. Det pussige er at denne straumen som brukes til motorvarmere kjem frå rein Norsk vasskraft, men det i den samme kontakten vil komme straum frå Polske og Tyske kolkraftverk i samme øyeblikk ein elbil kobles til.  Pussige greier  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sandtveit

Hei!
Hva ble løsningen din trådstarter?

Louise

Sitat fra: Sandtveit på torsdag 14. august 2014, klokken 23:39
Hei!
Hva ble løsningen din trådstarter?

Foreløpig ingen .... Du vet - sommerferie og verden står stille, også i et borettslagsstyre. Men, iløpet av sommeren har jeg prøvd å finne en løsning som ikke vil kreve en "estimert" betaling, da det føles litt som å bli robbet med det strømforbruket jeg kommer til å ha her (lader mye andre steder, + kjører godt under gjennomsnittet iløpet av et år). Har funnet at det er to muligheter :
1. Få lagt rørkabel fra hovedsikringsskapet og ned til garasjen og deretter kabel fra min hovedsikring og til min parkeringsplass og dermed betale for eget bruk via strømregningen
2. Få styret til å se litt frem i tid, og ta på seg utgiften med å etablere felles ladebokser med RFID-kort system, slik at det da også er mulig å betale for faktisk bruk.

Styret samles i slutten av denne måneden, og da får jeg se hva jeg etterhvert får til. Kanskje en løsning i år ????
:-\

Sandtveit

Får da håpe at du finner en løsning.
Var det sånn at du hadde et uttak ved plassen din?
I såfall vil det være mulig å montere en minus måler i en egen kapsling ved sidenav kontakten. Koster heller ikke så innmari mye.
Hvor i landet er dette?

Louise

Det er en kontakt i parkerings"båsen" jeg deler med tre andre. Den er på 10 amp, og er til taklyset og med tidsbryter. Har forstått det slik at fellesanlegget vil bli overbelastet hvis for mange skulle koble elbil på disse kontaktene samtidig. Foreløpig lader jeg andre steder, og det fungerer greit. Bekymrer meg litt for vinteren, når kapasiteten på batteriet blir mindre. Det positive, er at øvrige beboere er positivt nysgjerrig på bilen. Dette lover godt ifh til å bruke av fellesskapets penger på å etablere lading for elbil.

svingen

Sitat fra: TB på mandag 28. juli 2014, klokken 17:24
Tips ang. rimelig kWh måler her:
DDM30S   - analog type
DDM30SC - digital type

Pris frå 300 kr pr stk + mva til 200 kr pr stk ved meir enn 11 stk pr bestilling.
Har brukt tre stk DDM30S  for sjekk av antall kWh som blir lada, forbruk til kupevarmer heime, og på jobb, har fungert fint så langt. Om dei er like gode / nøyaktige som målere til 4-6 gonger prisen er ikkje testa.

http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1


har du fått sjekket noe mere hvor stabil/korrekte dem er?
Har et lite garasje anlegg hvor jeg bor hvor det er 16 garasjer alle med egen kurs/sikring i en felles 400v 22kW ønsker og sette inn 16 slike hvis dem er ca nøyaktige så sliper jeg og enten sende ut faktura hvor man deler på /16 (fungerte før jeg og 1 til kjøpte elbil) og så er det noe med motorvarmer så er det noen uten noen ting så må finne på noe lurt,med mins mulig administrasjon ville vært kjekt og ha slik her i sikringskapet :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electrix

En annen enkel og "gratis" måte å beregne forbruk på er jo å rett og slett bare notere km stand. Her kan styret også være med å lese av km stand en gang i året om de vil. Utfra et snittforbruk kan man da estimere maks forbrukt strøm. Dette fungerer greit om man lader det meste hjemme i borettslaget.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA