Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ta ut laderen til ladbar hybrid

Startet av Louise, torsdag 07. august 2014, klokken 21:12

« forrige - neste »

Louise

Ved hjelp fra dere i forumet, er jeg nå kommet så langt at jeg har fått et noenlunde klart bilde av hva det vil koste meg å få innstallert stikkontakt/CEE i felles garasje i borettslaget.

Så da er det søknad til styret om godkjenning osv.

MEN - så er det store spørsmålet - hvordan betale for bruken ???

Ganske innlysende , to muligheter :

1. Faktisk forbruk.

Målt enten ved bruk av minusmåler, eller, tenkte jeg, notere ned i notisbok antall timer med aktiv lading i garasjen x med øre/kW x 2,3 kW, og betale hver 3. mnd
Eksempel : lader totalt 64 timer en mnd :

64 timer x 2,3 kW/time = 147,20 kW
0,34 øre/kWt x 147,20kW= 50 kroner

Minusmåler skulle elektriker ha 2500 kroner for, så sett opp mot de kr 50 per måned ble det himla dyrt.... Vet ikke hvilket merke han oppga pris for, men har sett denne
http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-PRO1D-1-Fase-IT-TN-1-Modul-2pol-45A-Digital-Ct
og lurt på om det kunne være noe ?

2. Betale en fast sum i mnd

Elektriker sier kr 100,-, på nettet ser jeg at det opereres med kr 200 blandt mange borettslag. Uansett, sett ifh til kr 50, blir det overprising.

Noen erfaringer ?

Klart dette med å notere ned må gå på tillit. Og det vil jo synes hvis strømutgiftene skyter i været, og det ikke kan forklares på annen måte enn min bil. Pisken bak riset må jo da være enten minusmåler eller fast mnd pris.
Estimert utifra forskjellen på kr 50 og kr 200,- ville den minusmåleren jeg fant betales inn ganske fort....

Noen meninger omkring dette ? Erfaringer ?

Hvordan er det med den appen som medfølger e-up'en, eller den nettsiden bilen kan styres fra. Er det mulig å lese av hvor bilen lades og hvor mye den lades per sted ? Får bilen i morgen, så jeg har ikke fått prøvd dette ut enda.

Kan bli litt interessant det - har ikke egen kontakt, må lade andre steder, mottar et Fortum ladekort med kr 200 på fra Møller. Hvor lenge varer kr 200 ?

Caspar

Det vil bli vanskelig å holde styr på hvor du lader og hvor mye du lader hver gang. Hvis du kommer hjem med 40% på batteriet og setter bilen på lading så skal du være god med kalkulator og notisblokk for å holde styr på det. Mitt tips er å innstalere en separat måler og betal for det du bruker. Da slipper du også at noen andre i borettslaget har noen meninger om du betaler for lite og snylter på fellesskapet
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Louise

Sitat fra: Caspar på mandag 21. juli 2014, klokken 17:11
Det vil bli vanskelig å holde styr på hvor du lader og hvor mye du lader hver gang. Hvis du kommer hjem med 40% på batteriet og setter bilen på lading så skal du være god med kalkulator og notisblokk for å holde styr på det. Mitt tips er å innstalere en separat måler og betal for det du bruker. Da slipper du også at noen andre i borettslaget har noen meninger om du betaler for lite og snylter på fellesskapet

Du har nok helt sikkert rett i det. Kanskje denne kunne brukes. Den var ikke så dyrhttp://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/Kwh-m%C3%A5lere/236/1

Storken

Betaler du kun 34 øre pr levert kWh?

Til sammenligning er nettleie hos oss 65 øre per kWh. Strømmen er omtrentlig 30 øre per kWh i snitt.

Jeg ville betalt et fast beløp, tenk på all tiden som vil gå med på å bokføre små beløp.

Louise

Sitat fra: Storken på mandag 21. juli 2014, klokken 17:46
Betaler du kun 34 øre pr levert kWh?

Til sammenligning er nettleie hos oss 65 øre per kWh. Strømmen er omtrentlig 30 øre per kWh i snitt.

Jeg ville betalt et fast beløp, tenk på all tiden som vil gå med på å bokføre små beløp.

Har tenkt som så, at jeg allerede er med på å betale nettleien via fellesutgiftene. Kan hende det er feil tankegang....

emil

5000km/år (tar i litt siden du sa under 10.000km på tre år med fossilbil)
150Wh/km (tar i litt siden det sikkert blir mye småkjøring)

5000km * 0.15kWh/km = 750kWh pr år

Er vel ganske vanlig å regne 1kr/kWh på "hjemmestrøm" så da blir det en strømkostnad på 750kr/år eller litt over 60kr/mnd.

Så kommer det an på hva slags mennesker som sitter i styret. Er det normale greie mennesker kan du presentere en passende oversikt. Også viktig å gjøre arbeidet for styre/regnskap så enkelt som mulig.

Men sitter det mange gamle surpumper i styret ville jeg nok bare gått for ekstra måler for å slippe alt trøbbel med eventuell urettferdighet og tatt en avregning en gang i året med gjennomsnittlig strømpris.

jkirkebo

Sitat fra: Storken på mandag 21. juli 2014, klokken 17:46
Betaler du kun 34 øre pr levert kWh?

Til sammenligning er nettleie hos oss 65 øre per kWh. Strømmen er omtrentlig 30 øre per kWh i snitt.

65 øre? Det er mer enn jeg har betalt for nettleie+strøm de siste månedene, og nesten dobbelt så høy nettleie...
37 øre er nettleien på i Fredrikstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrtnRQL

Hva med bare å foreslå ein fast sum i året for lading? - Om det er bare du som skal ladde i borretslaget. Uansett om du lader mer, eller mindre, så er det kanskje enklest?

Jeg fikk en slik ordning, der jeg fremma mitt ønske for lading i fellesgarasje, og fortalte litt om ca, hvor mye det koster om jeg skulle ha lada ca. 10000Km i året. Jeg tok i utgangspunktet i den PDF'en som elbilforeingen har - http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8/27 (litt problemer å nå den pdfn no, for min del.) - Og, det vil tilsi ca. 2500kr i året. Noe jeg kunne lett ha betalt. Men styrelederen meinte det var unødvendig å bruke så mye peng på ein minusmåler, ekstra elektrikerarbeid når det bare var ein så liten sum i året. Så det ente opp med gratis lading :)

Louise

Sitat fra: MrtnRQL på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:39
Hva med bare å foreslå ein fast sum i året for lading? - Om det er bare du som skal ladde i borretslaget. Uansett om du lader mer, eller mindre, så er det kanskje enklest?

Jeg fikk en slik ordning, der jeg fremma mitt ønske for lading i fellesgarasje, og fortalte litt om ca, hvor mye det koster om jeg skulle ha lada ca. 10000Km i året. Jeg tok i utgangspunktet i den PDF'en som elbilforeingen har - http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8/27 (litt problemer å nå den pdfn no, for min del.) - Og, det vil tilsi ca. 2500kr i året. Noe jeg kunne lett ha betalt. Men styrelederen meinte det var unødvendig å bruke så mye peng på ein minusmåler, ekstra elektrikerarbeid når det bare var ein så liten sum i året. Så det ente opp med gratis lading :)

Den kommer aldri til å gå her. Det er en som har en elbil til låns av og til. Lader EN TIME (er timer på stikkontakten i garasjen), og det blir et himla bråk !! Folk tror visst at å lade bil i en time er likhetstegn med la varmtvannet renne i en time.... Det er helt ute av dimensjoner !! Så noe betaling må det nok bli, og et brev til alle de øvrige beboerne om at den med elbil har finansiert ting selv og betaler for seg... Du aner ikke... Men kom igjen når det skal kjøpes planter, eller servering ved generalforsamling osv. Da går pengene....

emil

Sitat fra: Louise på tirsdag 22. juli 2014, klokken 21:27
Sitat fra: MrtnRQL på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:39
Hva med bare å foreslå ein fast sum i året for lading? - Om det er bare du som skal ladde i borretslaget. Uansett om du lader mer, eller mindre, så er det kanskje enklest?

Jeg fikk en slik ordning, der jeg fremma mitt ønske for lading i fellesgarasje, og fortalte litt om ca, hvor mye det koster om jeg skulle ha lada ca. 10000Km i året. Jeg tok i utgangspunktet i den PDF'en som elbilforeingen har - http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8/27 (litt problemer å nå den pdfn no, for min del.) - Og, det vil tilsi ca. 2500kr i året. Noe jeg kunne lett ha betalt. Men styrelederen meinte det var unødvendig å bruke så mye peng på ein minusmåler, ekstra elektrikerarbeid når det bare var ein så liten sum i året. Så det ente opp med gratis lading :)

Den kommer aldri til å gå her. Det er en som har en elbil til låns av og til. Lader EN TIME (er timer på stikkontakten i garasjen), og det blir et himla bråk !! Folk tror visst at å lade bil i en time er likhetstegn med la varmtvannet renne i en time.... Det er helt ute av dimensjoner !! Så noe betaling må det nok bli, og et brev til alle de øvrige beboerne om at den med elbil har finansiert ting selv og betaler for seg... Du aner ikke... Men kom igjen når det skal kjøpes planter, eller servering ved generalforsamling osv. Da går pengene....

Da ville jeg bare kapitulert og fått på plass måler med en gang så det ikke vil være noen som i ettertid kan komme og klage på at du snylter på felleskapet.

MrtnRQL

Dette er jo en styresak. Om så beborene mener noe annet om elbillading, kostnader og er generelt uvitne, så har de diverre ingen myndighet over styret i slike saker. Det er ingen generalforsamling sak. Men om det er så problematisk, så må du jo bare stille krav til styret, slik at dei kan legge til rette for elbiler å informere om det. Om styret meiner at minusmåler må til, så må du nok bare skaffe deg det.

Louise

Sitat fra: MrtnRQL på onsdag 23. juli 2014, klokken 12:43
Dette er jo en styresak. Om så beborene mener noe annet om elbillading, kostnader og er generelt uvitne, så har de diverre ingen myndighet over styret i slike saker. Det er ingen generalforsamling sak. Men om det er så problematisk, så må du jo bare stille krav til styret, slik at dei kan legge til rette for elbiler å informere om det. Om styret meiner at minusmåler må til, så må du nok bare skaffe deg det.

Jeg forstår alt det, men syns det er synd at folk velger å være uvitende om det de samtidig så hardnakket sier de er imot. Litt googling, eller mail /telefon til eget nettselskap for den saks skyld, og kunnskapen kunne økes. Det blir så meningsløst at jeg skal ut med flere tusen fordi styret/beboere ikke holder seg oppdatert. Jeg har bl a spurt om det er slik at noen har fryser i kjellerbodene sine, som også går på felles strøm. Det utløser bare et skuldertrekk...

Sigurd

Sitat fra: Louise på onsdag 23. juli 2014, klokken 12:52
Jeg forstår alt det, men syns det er synd at folk velger å være uvitende om det de samtidig så hardnakket sier de er imot. Litt googling, eller mail /telefon til eget nettselskap for den saks skyld, og kunnskapen kunne økes. Det blir så meningsløst at jeg skal ut med flere tusen fordi styret/beboere ikke holder seg oppdatert. Jeg har bl a spurt om det er slik at noen har fryser i kjellerbodene sine, som også går på felles strøm. Det utløser bare et skuldertrekk...

Trøst deg med at en minusmåler ikke koster mer enn et par-tre fulle tanker med bensin :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Gordon Retriever

Sitat fra: Louise på tirsdag 22. juli 2014, klokken 21:27Det er en som har en elbil til låns av og til. Lader EN TIME (er timer på stikkontakten i garasjen), og det blir et himla bråk !! Folk tror visst at å lade bil i en time er likhetstegn med la varmtvannet renne i en time.... Det er helt ute av dimensjoner !! Så noe betaling må det nok bli, og et brev til alle de øvrige beboerne om at den med elbil har finansiert ting selv og betaler for seg... Du aner ikke...

Gå for minusmåler. På den måten slipper du at noen peker på elbil-lading hver gang strømforbruk på fellesarealer øker.

Det aller beste hadde vært å koble ladekontakten på en sikring i eget sikringsskap, men jeg forstår at dette kan være vanskelig i mange tilfeller.

Du kan også ta med i betraktningen hvor lenge du ser for deg å bli boende: For noen få år kan fast trekk pr. måned fungere bra, men har du tenkt å slå deg til ro i lang tid vil en dyrere løsning med minusmåler unngå situasjoner der noen begynner å lure på om du betaler det du burde. Peace of mind is priceless. :)

Rio

Når minusmåleren koster noen få hundre, så er det nok enklest å få en installert. :)

Da er det jo ikke noe for noen å krangle om. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA