Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DinSide med test av e-golf

Startet av RonnyR, torsdag 07. august 2014, klokken 16:00

« forrige - neste »

RonnyR

Noen som har erfaring med Leaf til Surnadal ifra Trondheim?

Gjerne kom med innspill.
Fleksilader = Hurtiglader regner jeg med dvs man trenger ingen tillegskabel for å lade på fleksiladeren i surnadal?

Ronny.

Mippen

Nå har ikke jeg ladekartet foran meg, men så vidt jeg vet er denne laderen en type lader som lader bilen etter hvor kraftig lader man har i bilen. Ikke en vanlig hurtiglader. Hvis du kjører om valsøyfjorden er det en hurtiglader der. Det er ikke mer enn 3-4 mil til Surnadal fra den, så hvis du hurtiglader på den og eventuelt lader med fleksiladeren i Surnadal og hurtiglader litt ekstra på Valsøytunet på veien hjem skal det gå fint.
Fremtiden er elektrisk.

RonnyR

Ja planen er bare en vei, det er lade muligheter i hus i surnadal og det blir overnatting.
Dette er en leaf med dobbellader, men det jeg lurer da på er om den fleksiladeren støtter J1772 eller om man må da ha en overgang til (type2)menneskes eller lignende.
Har googlet fleksiladeren men det er veldig vanskelig å finne informasjon, samt ladestasjoner.no har enda ikke fått opp denne ladestasjonen såvidt jeg vet

tomrh

Vi har hytte i Rindal, 25 km før Surnadal. Har ennå ikke kjørt dit med Leafen vår (kjøpte den brukt i mai, har ikke vært på hytta siden), men har tidligere kjørt mye dit med i-MiEV. Etter hurtiglading i Orkanger (82% med i-MiEV) er det mer enn nok strøm til Rindal, skulle fint klart meg til Surnadal også. Når dette går med i-MiEV er det helt uproblematisk med Leaf, den hurtiglader jo til 90% og har større rekkevidde.

Du trenger ingen egen kabel til hurtigladere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Hvis du har dobbeltlader og 32a ladekabel kan du lade den opp på ca 4 timer på fleksiladeren. På en vanlig hurtiglader trenger du ikke ladekabel da den er innebygget i ladestasjonen. På fleksiladeren lader man med det ladeutstyret man har i bilen. På hurtiglader lader du ca til 80 på 20-30 min.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Jeg vet forøvrig ikke om noen lademuligheter i Surnadal. Hvis det finnes, er jeg svært interessert i å vite siden vi snart skal kjøre poden vår dit på taekwondo-leir og returnere til hytta på Rindal, altså Orkanger - Surnadal - Rindal på én 90%-lading. Hadde vært kjekt å kunne ladet litt i Surnadal da. Tror Esso-stasjonen kanskje har en utekontakt man kan få låne?
Stjørdal

Mippen

Hvis du har standard ladekabel som følger med kan du bare lade på 10A. Altså ca 8 timer å lade. Såfall bør du kjøpe en type 1 til type 2 kabel. Går utifra at fleksiladeren bruker den standarden sammen med schuko.
Fremtiden er elektrisk.

RonnyR

Taktikken min blir å lade på orkanger 20 min på hurtiglader for så å lade overnatten i Todalen. det skal gå greit i følge jurrasictest osv.

Ronny.

tomrh

Er det denne dere omtaler som "fleksiladeren"? http://www.driva.no/_incoming/article9395483.ece
Er den kommet i drift altså? Står fremdeles som planlagt på hurtigladekartet.
Stjørdal

RonnyR

Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 11:28
Hvis du har dobbeltlader og 32a ladekabel kan du lade den opp på ca 4 timer på fleksiladeren. På en vanlig hurtiglader trenger du ikke ladekabel da den er innebygget i ladestasjonen. På fleksiladeren lader man med det ladeutstyret man har i bilen. På hurtiglader lader du ca til 80 på 20-30 min.

Ja men da må man vell ha en overgang ifra type2 til type1 kabel til 2000,- vell?

RonnyR

Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:38
Er det denne dere omtaler som "fleksiladeren"? http://www.driva.no/_incoming/article9395483.ece
Er den kommet i drift altså?

Var den jeg tenkte på ja, den er kanskje ikke i drift enda? Gikk ut ifra det.

tomrh

Sitat fra: RonnyR på mandag 21. juli 2014, klokken 11:40

Antatt klar i august 2014 iflg hurtigladekartet. Ville ikke satset på det om du ikke vet mer enn oss andre. Ta en telefon til Amfi Surnadal og sjekke status?
Stjørdal

RonnyR

Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:42
Sitat fra: RonnyR på mandag 21. juli 2014, klokken 11:40

Antatt klar i august 2014 iflg hurtigladekartet. Ville ikke satset på det om du ikke vet mer enn oss andre. Ta en telefon til Amfi Surnadal og sjekke status?

Er nok tryggere å ta orkanger laderen :)

tomrh

Sitat fra: RonnyR på mandag 21. juli 2014, klokken 11:47
Er nok tryggere å ta orkanger laderen :)
Jepp.
Men ser at jeg også bør skaffe meg en type2 ladekabel for å kunne bruke fleksiladeren når den åpner.
F.eks. denne: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_32A_fra_de_nye_ladestolpene
(Jeg klarer meg med 16A-versjonen da)
Stjørdal

Mippen

Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 11:34
Jeg vet forøvrig ikke om noen lademuligheter i Surnadal. Hvis det finnes, er jeg svært interessert i å vite siden vi snart skal kjøre poden vår dit på taekwondo-leir og returnere til hytta på Rindal, altså Orkanger - Surnadal - Rindal på én 90%-lading. Hadde vært kjekt å kunne ladet litt i Surnadal da. Tror Esso-stasjonen kanskje har en utekontakt man kan få låne?

Det er kommet en fleksilader som nevnt i tråden hvor de fleste elbiler kan lade. Plass til 2 elbiler på en gang. Ladehastighen blir bestemt av hvilken ladekabel du har og hvor mye laderen i bilen takler. Ellers kan du bare ta med deg en 2,5mm jordet skjøteledning og avtale på forhånd om du kan få koble deg på et sted. Sikkert mulig å låne på leirplassen et sted også.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA