Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DinSide med test av e-golf

Startet av RonnyR, torsdag 07. august 2014, klokken 16:00

« forrige - neste »

Mippen

#15
Sitat fra: RonnyR på mandag 21. juli 2014, klokken 11:39
Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 11:28
Hvis du har dobbeltlader og 32a ladekabel kan du lade den opp på ca 4 timer på fleksiladeren. På en vanlig hurtiglader trenger du ikke ladekabel da den er innebygget i ladestasjonen. På fleksiladeren lader man med det ladeutstyret man har i bilen. På hurtiglader lader du ca til 80 på 20-30 min.



Ja men da må man vell ha en overgang ifra type2 til type1 kabel til 2000,- vell?

Ja, hvis du har dobbeltlader og skal lade maks.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Vil bare legge til at jeg får ikke sjekket status om den er ferdig ennå. Elendig dekning her.
Fremtiden er elektrisk.

Leon

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RonnyR


HoeggenEL

Jeg hadde følgende kjøretur, som fersk elbilsjåfør, i begynnelsen av april
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri og forvarmet bil, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode. Turen var på piggfrie vinterdekk, med en del stigning på slutten inn i Romundstadbygda i Rindal.

Surnadal er nok innefor rekkevidde, både vår, sommer, høst og mild vinter.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

RonnyR

Sitat fra: HoeggenEL på mandag 21. juli 2014, klokken 13:50
Jeg hadde følgende kjøretur, som fersk elbilsjåfør, i begynnelsen av april
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri og forvarmet bil, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode. Turen var på piggfrie vinterdekk, med en del stigning på slutten inn i Romundstadbygda i Rindal.

Surnadal er nok innefor rekkevidde, både vår, sommer, høst og mild vinter.

Kjempe nyttig informasjon, tusen takk!

Mippen

Minuset er vel at du må bruke fleksiladeren og lade tregere enn en det en hurtiglader gir. Hvis du har leaf med dobbeltlader tar det ca 4 timer hvis du er nesten tom. Med vanlig lader og 10A ladekabel som de fleste har tar det opp til 8 timer. Hadde vært fint med en hurtiglader i Surnadal. På den andre siden reiser man vanligvis ikke til Surnadal fra Trondheim bare for å kjøre hjem igjen med en gang. Det tar også lenger tid hvis det er en bil som lader på den andre kontakten. Da må dere dele på strømmen.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 14:37
Minuset er vel at du må bruke fleksiladeren og lade tregere enn en det en hurtiglader gir.
Jepp, mye tregere, og så koster det visst noe å lade på fleksiladeren ser det ut som (ut fra bildet av laderen å bedømme ihvertfall). Bedre å legge de i hurtiglading?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Sitat fra: tomrh på mandag 21. juli 2014, klokken 16:00
Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 14:37
Minuset er vel at du må bruke fleksiladeren og lade tregere enn en det en hurtiglader gir.
Jepp, mye tregere, og så koster det visst noe å lade på fleksiladeren ser det ut som (ut fra bildet av laderen å bedømme ihvertfall). Bedre å legge de i hurtiglading?


Skjønte ikke helt hva du mente med å legge de i hurtiglading. Generelt koster en hurtiglader mer å få på plass enn en fleksilader. Mener budsjettet på den i Surnadal er 150000kr. En hurtiglader på sin side koster flere ganger så mye. Sett eksempel på priser fra 5-800.000kr. Kommer litt an på type stasjon, hvor mye grunnarbeid osv som må gjøres.

Hvis du har god tid er det ikke noe problem å bruke fleksilader til lading, men er du på farten ville jeg satset på hurtiglader.

Vet ikke om fleksiladeren i Surnadal er gratis eller ikke. Mange ladere har opplegg for betaling men er gratis lel. Sikkert med tanke på senere omregulering.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 16:47


Skjønte ikke helt hva du mente med å legge de i hurtiglading.

Jeg tolket det som at det er bedre å bruke pengene på å hurtiglade enn å betale nesten det samme på mye langsommere lading. ;)

Gordon Retriever

Her er Grønn kontakts priser for bruk av fleksilading.  Det koster lett like mye som hurtiglader, men tar mye mer tid.
Legg også merke til at Grønn kontakt har en noe spesiell oppfatning av ladeeffekten i enkelte biler... :o


pottle

#27
Skjemaet var jo enkel "matematikk":

Har bilen din mulighet for 16A - 3,6 kWh lader, så betaler du 10 kroner timen.
Har bilen din mulighet for 32A - 7,2 kWh lader, så betaler du 20 kroner timen.

(Mulig dette burde vært bedre presisert i skjemaet til Grønn Kontakt...)

I begge tilfeller så betaler du ca like mye for ladingen. Prisen er heller ikke avskrekkende. Hvis vi beregner 1 kr/kWh så går kun ca 6 kroner (evt. 60 % av omsetningen) til å betale for maskinen, administrasjon og vedlikehold. Tror ikke ladestasjon-eier aspirerer om å bli rik på dette. Dette er et godt tilbud til de som trenger strøm.

Til sammenligning så betaler du kr 3,50 kr for 16A eller kr 7,20 kr for 32A hvis du er hjemme eller "leecher" strøm hos en venn.

For å ta debatten litt lengre så er det hårreisende at enkelte kommuner spanderer gratis strøm. Det kan i teorien bli svært dyrt for oss skattebetalere. Jeg vet om 100 andre ting som en kommune heller burde konsentrere seg om.... (F.eks: skole, sykehjemsplasser, badestrender, vannforskyning, snøbrøyting.....)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

CitB59EL

Kjørte samme turen i sommer med min Citroen Berlingo EL(170km NDEC). Full ladet på Orkanger og hadde 22km igjen etter å ha kjørt om løkken til Surnadal. Brukte ikke varme og rolig opp bakkene(50-60km/t).

Kjørte tilbake på maks 80% ladning til orkanger over E39(hemkjølen) med 115 km est rekkevidde å jeg skulle kjøre 112-anbefales IKKE! Men hadde igjen 43km ved ankomst Orkanger etter gå fart opp mot hemkjølen(30-50km/t). En får hentet MYE ned fra toppen! Vil anbefale E39 over 65 ihvertfall-det skal jeg gjøre hvis det blir flere ganger. Så det bør gå veldig greit uten ladning med leaf fra Surnadal Til Orkanger.

Mippen

Sitat fra: pottle på mandag 21. juli 2014, klokken 17:13
Skjemaet var jo enkel "matematikk":

Har bilen din mulighet for 16A - 3,6 kWh lader, så betaler du 10 kroner timen.
Har bilen din mulighet for 32A - 7,2 kWh lader, så betaler du 20 kroner timen.

(Mulig dette burde vært bedre presisert i skjemaet til Grønn Kontakt...)

I begge tilfeller så betaler du ca like mye for ladingen. Prisen er heller ikke avskrekkende. Hvis vi beregner 1 kr/kWh så går kun ca 6 kroner (evt. 60 % av omsetningen) til å betale for maskinen, administrasjon og vedlikehold. Tror ikke ladestasjon-eier aspirerer om å bli rik på dette. Dette er et godt tilbud til de som trenger strøm.

Til sammenligning så betaler du kr 3,50 kr for 16A eller kr 7,20 kr for 32A hvis du er hjemme eller "leecher" strøm hos en venn.

For å ta debatten litt lengre så er det hårreisende at enkelte kommuner spanderer gratis strøm. Det kan i teorien bli svært dyrt for oss skattebetalere. Jeg vet om 100 andre ting som en kommune heller burde konsentrere seg om.... (F.eks: skole, sykehjemsplasser, badestrender, vannforskyning, snøbrøyting.....)

Syns ikke de prisene er så ille. De må også ha noe igjen for å drive ladestasjonen. Tror ikke gratis lading vil vare evig. Kanskje på butikker og senter for å lokke kunder. Selv lader jeg 90 prosent hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA