Ulyd i vifte til klima og styring!

Startet av Bjoris, mandag 21. juli 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

Bjoris

Ja, da har jeg faat mine to forste ting jeg oppfatter som feil. Naar klima gaar er det en ulyd fra en vifte fremme, ikke voldsomt, men godt horbart!

Videre horer jeg av og til lyd fra styringen naar jeg staar stille eller nesten stille. Prover aa unngaa aa vri paa rattet stillestaaende, men er det trangt saa er det ikke til aa unngaa av og til.

Kjent stoff?

Tenker eg svipper innom Trheim paa tur hjemover, tviler paa at noe er kritisk med det forste.  Staar paa Moskenes naa, med nasa mot sor igjen, bilen er fantastisk paa langtur og sluker syke mengder bagasje:)

19quiz76

Kjenner til lyden fra vifta, særlig ved høy effekt. Høres utenfra også, men forsvinner hvis jeg skrur A/C av og på igjen.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

snurrehue

Sitat fra: bjoris på mandag 21. juli 2014, klokken 07:34
Videre horer jeg av og til

Beklager offtopic, men av og til er det ikke helt heldig med manglende æ,ø,å... :)

Ontopic: min far har også klagd litt på mye støy fra aircon-anlegget på bilen. Høres ut som en vifte ute av balanse. Kjører på en ujevnhet og lyden forsvinner, for så å komme tilbake ved neste ujevnhet. Så det er vel snakk om et eller annet som er litt løst.

rklokk

Har også en ulyd knyttet til AC. Jeg tenker at det er kompressoren og ikke vifta som bråker? Lyden kommer som regel rett etter oppstart og kommer og går litt før den er borte. Det høres ut som noe er løst inni der. Lyden kommer fra venstre side foran. Noen som har fått fikset dette eller fått beskjed om at det er normalt?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Bjoris

Hehe, den offtopic var fin... Tror jeg må la den stå:)

Klimaen lager ikke mye lyd (kjører i rangmode), men det er en vifte som går rolig når klima er på som det virker som har ett dårlig lager. Spes når den stopper er det "dårlig" lyd, men du hører det hele tiden utenfor bilen, inni hører du det ikke selv ved stillestående...

zimba07

Jeg har nøyaktig de samme symptomer som trådstarter.

Det er knirking fra en (forholdsvis liten?) vifte foran ikke langt fra venstre forhjul. Høres kun fra utsiden og spesielt godt i det den slår seg av...

I tillegg knirker og knaker det ganske godt fra forhjulene/servoen når jeg svinge de første meterne, særlig fra stillestående med godt rattutslag. Har fått et par blikk etter meg når jeg skal ut fra lukeparkering.

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Bjoris

Ja, det høres rimelig likt ut, men mener det er fra høyre side foran, men tipper det er flere vifter?

Jeg vet det var noe med styringene på de første bilen, da måtte noe etterstrammes så jeg svipper innom Trheim i slutten av uka å hører hva de mener

Leif1

Kan være dårlige lager i de viftene. Sjekk når de stopper. Høres det ut som kvitring? I så fall, ring de og fortell hvilken side det er på så bestiller de ny til deg til du kommer dit på time. Min venstre har det sånn. Slå av bilen og vær kjapp foran og sjekk.
Konvertitt fra S til X

jazzwheel

Jeg har samme problem. Når jeg starter bilen og klima starter opp bråker det veldig, men når jeg skrur den av og på så forsvinner lyden.

ctr46

Jeg har også fått ulyd fra høyre foran ifm klima. Høres ut som et jetfly... Virker nesten som det er et lager eller noe sånt som er ødelagt. Tok video av det idag. Ikke meldt inn til Tesla enda..

http://youtu.be/RmmDy3xkzxM
.

tho

Jeg tror dette er normal kompressorlyd. Har nøyaktig samme lyd på min ved høy effekt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

ctr46

Sitat fra: tho på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:52
Jeg tror dette er normal kompressorlyd. Har nøyaktig samme lyd på min ved høy effekt.

Ok da kan det hende det skal være sånn... bare syntes det var så høy lyd  :D
.

akseln

Sitat fra: jazzwheel på mandag 21. juli 2014, klokken 12:31
Jeg har samme problem. Når jeg starter bilen og klima starter opp bråker det veldig, men når jeg skrur den av og på så forsvinner lyden.

+1

nivve

Jeg har også samme ulyd, både med AC og det som nevnes med knaking når en vrir på rattet i lav fart/stillestående. AC-en høres best når den er i ferd med å stoppe, altså hver gang jeg parkerer. Flere har bemerket lyden og jeg mener det ikke skal være slik. Tesla Lade skal ta en titt (lytt?) i september for å se om de får fikset det. Kan melde tilbake hva de gjorde og om det virket :-)

Torstein

Teslanewbie

Kjent problem , kompressoren til Ac , det er en på hver side .. Det er noe med smøringen til motoren .. Har det samme, tesla Skifter motoren ved klage ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA