Hovedmeny

Intervaller på Service

Startet av Truls123, søndag 20. juli 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

Truls123

Hei,

Har prøvd å google, samt se gjennom tidligere tråder, men har ikke fått noe klart svar på spm mitt.

Det nevnes flere steder på nettet at serviceintervaller er 3år/30 000km. Men i serviceboken min (US versjon) står det service hver 6mnd. Disse servicene virker ikke spesielt vesentlige, men jeg kan ingenting om bil.

Hvor ofte anbefales det å gjennomføre service på Leafen? Hvilke av servicene burde man følge? Kun hver 10 000/20 000km?

BE

1 år eller 30000 km,  det som inntreffer først. Det er det "norske" serviceintervallet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

elektrolux

Har du en US Leaf kan du hoppe over service og kun ta EU kontroll som stort sett går ut på det samme bare til ned mot 1/10 del av prisen. ;)

Har du derimot en bil med garanti kan det bli vanskelig å bevise at motoren din ville sviktet uansett om du hadde tatt service eller ikke. Mange velger derfor å ta "service".
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Truls123 på søndag 20. juli 2014, klokken 17:48
Disse servicene virker ikke spesielt vesentlige, men jeg kan ingenting om bil.

Har USA-bil uten noen spesielle garantier. Så for meg har service vært følgende:

1. år : Bytte pollenfilter selv (kjøpt på nett), kostnad 100,-
2. år : Gjennomgang av bilen som vanlig EU-kontroll ved et ikke-merkeverksted. Målt kokepunkt på bremsevæse og det var ingen grunn til å bytte denne. Byttet pollenfilter selv. Kostnad 450,- tilsammen.
3. år : Har ikke kommet dit enda, men tar det som 2. år med eventuellt bytte av bremsevæske. Forventet kostnad godt under 1000-lappen.

Bremseservicen Nissan vil ta på bilene her i norge er ikke nødvendig hvis du bremser kraftig ned en gang i uka i sommersesongen og et par ganger i uka om vinteren.

Mippen

Hvordan var dette igjen? Er første service etter 15000km så hver 20/30000km?
Fremtiden er elektrisk.

Daeedor

Sitat fra: Mippen på søndag 20. juli 2014, klokken 20:09
Hvordan var dette igjen? Er første service etter 15000km så hver 20/30000km?

Det er hver 30000 km eller etter 1 år , hva som inntreffer først. ( dvs service 1 gang per år , om du ikke kjører over 30000km i året , da.)  Fikk ny lavere pris på 1 års service hos min nissan forhandler nå : kr 2150,- såvidt jeg kan se. Det er ikke dyrt. Var vel ca kr 350,- ekstra for år 2 omtrent. Fortsatt billig , de skal bruke ca 2,5 timer på det.

Truls123

Takk for alle svarene. Jeg har en US bil, kjøpt av norsk forhandler (Autonova) med garanti. Service utført ved 20 000km, men nærmer meg 30 000km nå så usikker på om jeg må ta service igjen nå. Tror jeg følger rådet jeg fikk her og venter til det har gått 1 år, da jeg kjører under 30 000km i året.

Mippen

Sitat fra: Truls123 på søndag 20. juli 2014, klokken 22:05
Takk for alle svarene. Jeg har en US bil, kjøpt av norsk forhandler (Autonova) med garanti. Service utført ved 20 000km, men nærmer meg 30 000km nå så usikker på om jeg må ta service igjen nå. Tror jeg følger rådet jeg fikk her og venter til det har gått 1 år, da jeg kjører under 30 000km i året.

Det holder med en service i året :)

Fremtiden er elektrisk.

E_S

Da jeg spurte Autonova om dette sa de 20000 km eller en gang i året. :) Euro-Leaf har vel 30000 km. Hvorfor det i USA er tettere vet jeg ikke, men at det ikke er noe vits i kan man se på som ganske sikkert, da det egentlig er veldig lite å sjekke på en slik bil.. :)
:)

Daeedor

Det er bremser det er mest jobb på. Her skal det ikke bare sjekkes bremsebelegg og sprayes litt ! Kalipere tas helt av , og rengjøres , sleider smøres opp osv. Det er fordi bremsene på disse bilene ofte blir brukt lite. Resten av servicen er stort sett friskluftfilter og sjekk av batteri mm.

Jeg vil anbefale å få gjort dette 1 gang pr. år , men det er jo fullt mulig å gjøre det selv ! Tar deg ca 1, 5 timer med litt effektiv jobbing. du trenger ikke mye verktøy heller. Det holder med en jekk , hjulvinne , pipesett (med torx tror jeg) og litt annet småtteri. Er det flere enn 3 år siden bilen byttet all bremsevæske, ville jeg ha tømt av den , flushet systemet og hatt på ny - da unngår du korrosjon innvendig i kalipere , pumpe , rør mv. Bremsevæske tar opp fuktighet fra omgivelser kontinuerlig - anlegget er nemlig ikke helt tett uansett biltype ! Gammel bremsevæske blir mettet med vann og vil da kunne få dampblærer i sommervarmen - gass svikter ved sammentrykning i motsetning til væske , og da svikter bremsene dine også. Korrosjon får du på kjøpet..... Så følg servicer , evnt gjør jobben sjøl. 8)

emil

Sitat fra: Daeedor på onsdag 23. juli 2014, klokken 21:56
Det er bremser det er mest jobb på. Her skal det ikke bare sjekkes bremsebelegg og sprayes litt ! Kalipere tas helt av , og rengjøres , sleider smøres opp osv. Det er fordi bremsene på disse bilene ofte blir brukt lite. Resten av servicen er stort sett friskluftfilter og sjekk av batteri mm.

Jeg vil anbefale å få gjort dette 1 gang pr. år , men det er jo fullt mulig å gjøre det selv ! Tar deg ca 1, 5 timer med litt effektiv jobbing. du trenger ikke mye verktøy heller. Det holder med en jekk , hjulvinne , pipesett (med torx tror jeg) og litt annet småtteri. Er det flere enn 3 år siden bilen byttet all bremsevæske, ville jeg ha tømt av den , flushet systemet og hatt på ny - da unngår du korrosjon innvendig i kalipere , pumpe , rør mv. Bremsevæske tar opp fuktighet fra omgivelser kontinuerlig - anlegget er nemlig ikke helt tett uansett biltype ! Gammel bremsevæske blir mettet med vann og vil da kunne få dampblærer i sommervarmen - gass svikter ved sammentrykning i motsetning til væske , og da svikter bremsene dine også. Korrosjon får du på kjøpet..... Så følg servicer , evnt gjør jobben sjøl. 8)

En kraftig nedbremsing i uka sommerstid og et par ganger om vinteren gjør at man ikke trenger ekstra bremseservice. Men bytte av bremsevæske etter 3-4år er ikke dumt.

TorC

Sitat fra: emil på søndag 20. juli 2014, klokken 19:53

Har USA-bil uten noen spesielle garantier. Så for meg har service vært følgende:

2. år : Gjennomgang av bilen som vanlig EU-kontroll ved et ikke-merkeverksted. Målt kokepunkt på bremsevæse og det var ingen grunn til å bytte denne. Byttet pollenfilter selv. Kostnad 450,- tilsammen.
3. år : Har ikke kommet dit enda, men tar det som 2. år med eventuellt bytte av bremsevæske. Forventet kostnad godt under 1000-lappen.

Bremseservicen Nissan vil ta på bilene her i norge er ikke nødvendig hvis du bremser kraftig ned en gang i uka i sommersesongen og et par ganger i uka om vinteren.

@ Emil.

Jeg har søkt en del på nett, men finner ikke pollenfilter i nærheten av den prisen du nevner. Har du en selger du kan legge ut lenke til?

Jeg er lite fysen på å betale norsk "nissan-pris", men gidder ikke monge for mye for å spare en tikroning..
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på onsdag 23. juli 2014, klokken 23:08
Sitat fra: emil på søndag 20. juli 2014, klokken 19:53

@ Emil.

Jeg har søkt en del på nett, men finner ikke pollenfilter i nærheten av den prisen du nevner. Har du en selger du kan legge ut lenke til?

Jeg er lite fysen på å betale norsk "nissan-pris", men gidder ikke monge for mye for å spare en tikroning..

Skal se hva jeg finner. Trikset var å ikke søke på Leaf men Juke (eller var det Note) der noen modeller har samme filter og har vært på markedet litt lengre. Så sjoppet jeg flere siden fraktprisen var den samme som for et.

Kan godt være at det er kvalitetsforskjeller mellom original og uoriginalt, men utseendemessig var de helt like.

Edit:

Fant ikke ordren min noe sted, men tror jeg kjøpte via amazon og det er dette filteret jeg har kjøpt:

http://www.amazon.com/TYC-800138P-Nissan-Replacement-Filter/dp/B0041TRSHY

bjorn_2390

Har fått Nissan-forhandlerpris på 2-årsservice på kr. 2.655,-.
Er det en pris som henger på greip?
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

Daeedor

Jeg fikk 1- årspris på ca 2200,- og 2-årspris på ca 2600 da jeg spurte nå. Så din pris høres helt riktig ut for meg.
;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA