Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladenøkkel

Startet av harasi, torsdag 07. august 2014, klokken 09:16

« forrige - neste »

HKS

Var innom Solli rundt klokken 15:30 i dag, da var fremdeles laderen ute av drift.
Infratek jobbet på stedet.
Tesla Model S 90D

Gambo Turbo

Hrmff... fortell meg om dette.  Kom fra Bergen i gar for og lade nettopp her, men kl 2200 i gaar stod alt i sju steiner. knekte oss til hotellet, som ikke hadde ledig ladekapasitet, for aa returnere til Solli i dag med 3km igjen i rekkevidde.
var det ikke for en fellow Teslaeier med riktige overganger i bilen saa hadde jeg vaert trapped. Dermed staar jeg bak Shell og lader med stroem tiltenkt en bosscontainer...
det blir seint i dag og....


Solli er altsaa fortsatt ute av drift...

jakoys

Nytt ord: "Ladefast" ;)

Men seriøst: Etter å ha kjørt Nissan Leaf i et halvt års tid før jeg hentet min TMS nå i juni så ser jeg at Tesla skjemmer oss bort noe så inni hampen. Med Leaf så opplevde jeg Chademo-ladere med kanskje 80-90% oppetid - om de fantes i det hele tatt, da. Og kun i Drammen har jeg sett ladested med mer enn ett uttak (Marienlyst var det to).  Og det kostet fort en hundrelapp for en halvtimes lading nødvendig for å fylle en Leaf til 80%.

Dette er første gang jeg hører om slik nedetid på en superlader-lokasjon. Er det ikke litt overkill å bruke ressurser på en tilgjengelighetsindikator/app dersom laderne har en oppetid på tilnærmet 100%?

HKS

Sitat fra: Gambo Turbo på mandag 21. juli 2014, klokken 18:18
Hrmff... fortell meg om dette.  Kom fra Bergen i gar for og lade nettopp her, men kl 2200 i gaar stod alt i sju steiner. knekte oss til hotellet, som ikke hadde ledig ladekapasitet, for aa returnere til Solli i dag med 3km igjen i rekkevidde.
var det ikke for en fellow Teslaeier med riktige overganger i bilen saa hadde jeg vaert trapped. Dermed staar jeg bak Shell og lader med stroem tiltenkt en bosscontainer...
det blir seint i dag og....


Solli er altsaa fortsatt ute av drift...
Til info så er det ikke mange kilometere til Inspiria Science Center i Sarpsborg...
Der har du 10 stk. 22kW Type 2 punkter
Tesla Model S 90D

Gambo Turbo

ja, ble tipset om den etter en stund. men har ikke type2 kabel. Og ja, lesson learned!
Fikk nok bosscontainerpower saann at jeg kom meg til SC Lier. Den virker. :)

jkirkebo

Sitat fra: Gambo Turbo på mandag 21. juli 2014, klokken 20:53
ja, ble tipset om den etter en stund. men har ikke type2 kabel. Og ja, lesson learned!
Fikk nok bosscontainerpower saann at jeg kom meg til SC Lier. Den virker. :)

Ja, Type 2 kabel er viktig å ha med på tur. Jeg har hatt meget god nytte av både den og dobbeltladeren på Nordkapp-turen hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkm

Sitat fra: Gambo Turbo på mandag 21. juli 2014, klokken 18:18
Hrmff... fortell meg om dette.  Kom fra Bergen i gar for og lade nettopp her, men kl 2200 i gaar stod alt i sju steiner. knekte oss til hotellet, som ikke hadde ledig ladekapasitet, for aa returnere til Solli i dag med 3km igjen i rekkevidde.
var det ikke for en fellow Teslaeier med riktige overganger i bilen saa hadde jeg vaert trapped. Dermed staar jeg bak Shell og lader med stroem tiltenkt en bosscontainer...
det blir seint i dag og....


Solli er altsaa fortsatt ute av drift...
Hei. Du kunne jo dratt til Insperia, ca. 1 mil syd om Solli. Der finner du Fortum's ladestasjoner som gir deg 110 km typical i timen dersom du har dobbeltlader og oppgradert kabling (22 kW). Det kreves kun at en SMS sendes for start av lading samt oppkobling med en medbrakt Type 2 kabel, som jo de fleste Tesla eiere har skaffet seg. jkm

PS: Når jeg er inne på kabler man bør ha, så kan jeg anbefale Jens Kirkebø's adaptersett. Kjøp full pakke med skjøteledninger. Jeg har aldri stått fast. Det er morsomt å få til lading utenfor alfarvei, så lenge du er mindre en 30m unna stikkontakten. Den klassiske ladesituasjonen er med UMC koblet i bilen, 15m skjøtekabel over gårdsplass, plen og busker, deretter 8m skjøtekabel opp og igjennom vindu og inn på kjøkkenet hvor jeg avslutter med en siste skjøteledning med den hvite komfyrkontakten fra adaptersettet. Jeg har tenkt å sende Jens Kirkebø en e-post og fortelle ham om alle de morsomme historiene jeg har hatt med bruk av hans enkle dog geniale ladesett. Kirkebø er muligens inne på dette forumet en gang i blant og skulle han lese dette så slipper jeg å sende ham en e-post og takke. Jeg ser at jeg har beveget meg langt laaangt fra topic her, men det var dog laderelatert. Det er ferietid og jeg hadde noe på hjertet. Konklusjonen er: Har man ladeutstyret i orden, en riktig innstilling og en god plan, så finnes det ikke ladeproblemer. God sommer til alle! DS

bb

Er den fortsatt nede for telling? Jeg skal kjøre Oslo - Strømstad - Oslo i dag.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cairnz

Den har vært oppe igjen siden sent i går kveld.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: jkm på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:51
PS: Når jeg er inne på kabler man bør ha, så kan jeg anbefale Jens Kirkebø's adaptersett. Kjøp full pakke med skjøteledninger. Jeg har aldri stått fast. Det er morsomt å få til lading utenfor alfarvei, så lenge du er mindre en 30m unna stikkontakten. Den klassiske ladesituasjonen er med UMC koblet i bilen, 15m skjøtekabel over gårdsplass, plen og busker, deretter 8m skjøtekabel opp og igjennom vindu og inn på kjøkkenet hvor jeg avslutter med en siste skjøteledning med den hvite komfyrkontakten fra adaptersettet. Jeg har tenkt å sende Jens Kirkebø en e-post og fortelle ham om alle de morsomme historiene jeg har hatt med bruk av hans enkle dog geniale ladesett. Kirkebø er muligens inne på dette forumet en gang i blant og skulle han lese dette så slipper jeg å sende ham en e-post og takke. Jeg ser at jeg har beveget meg langt laaangt fra topic her, men det var dog laderelatert. Det er ferietid og jeg hadde noe på hjertet. Konklusjonen er: Har man ladeutstyret i orden, en riktig innstilling og en god plan, så finnes det ikke ladeproblemer. God sommer til alle! DS

Hei,
Jeg leser det alle meste her men har ikke fått tid til å skrive så mye i det siste siden jeg er på ferie. Hyggelig at settet virker for deg, jeg har også brukt komfyradapteren en del på turen vår. I natt ble det derimot 32A 3-fase adapteret som ble brukt hos Best Western Tingvoll i Steinkjer. Greit å ha med seg det meste ja ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Balrog

Funker som faen! Meget bra plassering.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA