Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Mippen, torsdag 07. august 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

emil

Jeg merket store forskjeller i forbruk på 70 og 90 på det som var min vanlige vei til jobb på ellers like kjøreforhold.

tomrh

#16
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 22. juli 2014, klokken 07:54
70-80 er vel ideelt mtp forbruk for de fleste biler siden luftmotstand ikke har gjort seg gjeldene.
Ideell fart for maks rekkevidde er faktisk ca. 40 km/t. :) Under den hastigheten øker forbruket pga. interne tap i bilen. Over den så tar luftmotstanden stadig større andel, som øker kvadratisk med farta. Var et par ungarere som kjørte hele 219 km med en i-MiEV, de holdt 40. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Tomma

Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:07
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 22. juli 2014, klokken 07:54
70-80 er vel ideelt mtp forbruk for de fleste biler siden luftmotstand ikke har gjort seg gjeldene.
Ideell fart for maks rekkevidde er faktisk ca. 40 km/t. :) Under den hastigheten øker forbruket pga. interne tap i bilen. Over den så tar luftmotstanden stadig større andel, som øker kvadratisk med farta. Var et par ungarere som kjørte hele 219 km med en i-MiEV, de holdt 40. :D

Challenge accepted! :P
Nissan Leaf 2014 Tekna

tomrh

Sitat fra: Tomma på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:50
Sitat fra: tomrh på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:07
Var et par ungarere som kjørte hele 219 km med en i-MiEV, de holdt 40. :D
Challenge accepted! :P
Hehe! Burdte kunne klare enda noe lengre med en Leaf ja, med tanke på 50% større batteri. NB - i-MiEV gutta pumpet opp dekka fra 2,5 til 2,8 bar, viktig å huske før man setter avgårde. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Arha

Hadde nettopp en ukes ferietur med Leafen.  1450 km fra Oslo over Hardangervidda til Rosendal-Haugesund-Bryne-Nordsjøveien til Flekkefjord-E18 til Tønsberg-Kongsberg-Oslo.  Forbruket på turen var 1,3.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Mippen

Skal på langtur i 2 dager fra Askøy utenfor Bergen til Halsa kommune på grensen til Sør-Trønderlag nå på fredag. Blir nok mer langkjøring i ferien også. Håper å få testet skikkelig ut da. Minuset er at det blir nesten full bil, mye svinger og opp og ned.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 20:11
Skal på langtur i 2 dager fra Askøy utenfor Bergen til Halsa kommune på grensen til Sør-Trønderlag nå på fredag. Blir nok mer langkjøring i ferien også. Håper å få testet skikkelig ut da. Minuset er at det blir nesten full bil, mye svinger og opp og ned.
Hvordan ble forbruket?
Min tur til Molde ga 0.125 kwt/km på vei opp og 0.120 ned igjen. Delvis våt veibane på vei opp.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ronny

Jeg kjørte 139,7 km (gule sider kart) i dag, økonomisk uten å hindre øvrig trafikk. Hurtigladeren sa 15% rest da jeg koblet til. Stort sett E16 med litt bykjøring og 3 mil krøttersti. 10-15 grader og regn/våt vei minst 50% av turen. Fornøyd med det mtp km stand på bilen:)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ebe

2014 Leaf. Kjører til og fra Bergen sentrum, 1 mil i 60-sone/kø med to voksne og to småbarn i barneseter og 1,3 mil på 4-felts motorvei med to voksne der CC ligger på 95-100. Bruker stort sett leafen også på all annen småkjøring. Gått 6500km siden slutten av februar. Kjører med AC/varme alltid på og justerer etter behovet, tenker ikke på å spare strøm da vi har masse rekkevidde i reserve hver dag. Lufttrykk i dekka som anbefalt av Nissan, dvs 2,5-2,6 bar.  Snitt 1,66kwh/mil til nå.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

LeafSwe

Vår 2014 Leaf förbrukar 10% mer el jämfört med vår 2012 Leaf vid exakt samma körning.
3P+
3SR+

E_S

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 11:21
Vår 2014 Leaf förbrukar 10% mer el jämfört med vår 2012 Leaf vid exakt samma körning.

Jeg mistenker at 17" hjulene med 215-dekk som er standard på Leaf Tekna/SL etter "facelift" gjør en del med forbruket i forhold til 16" med 205-dekk som er på alle de andre..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Ligger stort sett på rundt 1,7 kWh/mil. Det er med mye normal kjøring på motorvei, altså 100-120 km/h. Bruker klimaanlegget som i en "vanlig" bil, men ser at det hadde utgjort bare rundt 2-3 km ekstra å skru det av.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mippen

#27
Sitat fra: erikf på mandag 28. juli 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Mippen på onsdag 23. juli 2014, klokken 20:11
Skal på langtur i 2 dager fra Askøy utenfor Bergen til Halsa kommune på grensen til Sør-Trønderlag nå på fredag. Blir nok mer langkjøring i ferien også. Håper å få testet skikkelig ut da. Minuset er at det blir nesten full bil, mye svinger og opp og ned.
Hvordan ble forbruket?
Min tur til Molde ga 0.125 kwt/km på vei opp og 0.120 ned igjen. Delvis våt veibane på vei opp.

Hvor fort kjørte du? I følge carwings på nett brukte jeg 14.1kwh/100km første dagen oppover og 13,4kwh/100km andre dagen. Første etappen havnet vi i litt i rushet siden det var ferdag og utfartsdag.

Ned igjen brukte jeg 13,3kwh/100km og 13,4kwh/100km. Vi lå stort sett i fartsgrensen og litt over noen steder. Kjørte også mer økonomisk enkelte plasser for å være sikker på å nå fram. Oppover var det sol og varmt, ned var det til dels mye regn. 

Måtte bruke AC mye både oppover og nedover. Opp pga varmen og ned pga det dogget.
Fremtiden er elektrisk.

LeafSwe

Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 11:24
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 11:21
Vår 2014 Leaf förbrukar 10% mer el jämfört med vår 2012 Leaf vid exakt samma körning.

Jeg mistenker at 17" hjulene med 215-dekk som er standard på Leaf Tekna/SL etter "facelift" gjør en del med forbruket i forhold til 16" med 205-dekk som er på alle de andre..

Vår 2014 acenta har samma fälg o däck som 2012an
3P+
3SR+

Mippen

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 12:38
Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 11:24
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 11:21
Vår 2014 Leaf förbrukar 10% mer el jämfört med vår 2012 Leaf vid exakt samma körning.

Jeg mistenker at 17" hjulene med 215-dekk som er standard på Leaf Tekna/SL etter "facelift" gjør en del med forbruket i forhold til 16" med 205-dekk som er på alle de andre..

Vår 2014 acenta har samma fälg o däck som 2012an


Det høres veldig merkelig ut. For å sammenligne resultatene nøyaktig må du kjøre samme vei på samme tid i lik fart. Men lik last. Like dekk. Forbruket mitt kan variere veldig fra dag til dag i forhold til vær, temperatur, last og hastighet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA