Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt Hjelp takk

Startet av Mippen, onsdag 06. august 2014, klokken 23:16

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Råde på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:12
Da er vi egentlig enige Amoss, for jeg ser poenget med soveputa.  Så spørsmålet blir hvordan man skal angripe temaet fremover.

Jeg mener den idealistiske/nihilistiske tilgangen, hvor man sier at det kun er ren el som duger fra nå og fremover, ikke gir størst miljøgevinst.

Jeg kunne heller tenke meg at man hadde en nyansert langsiktig plan, hvor f.eks. målet var rent elbil salg innen da og da. Og hvor man aksepterte andre løsninger en overgang, med det mål for øyet å minske rene fossiler. Det tror jeg som sagt ville gi større miljøgevinst.

Men, det må altså langsiktighet og et mål. Hvis ikke så er jeg enig. Da blir PHEV en sovepute.

Egentlig er vi vel helt enige, bortsett fra på ett punkt. Tiden.

Hadde dette vært på 90 tallet, eller selv for bare 10 år siden så hadde jeg nok holdt helt med deg. Fra den dagen Tesla startet å selge Roadsteren så var det i mine øyne slutt på den tiden man kunne se på PHEV som "mellomløsningen i påvente av ett batterimirakel". Batteriene var der, fra da av sto det bare på viljen til å satse at det ikke har kommet flere langtrekkende elbiler.

Etter som Tesla utvikler videre - både med langtrekkende elbiler i etterhvert flere pris- og bruks-klasser samt superladernettet - så smuldrer i mitt syn argumentene for både fossiler og hybrider bort. Greit, om man ikke kan eller vil gi så mye for en bil som for TMS/X, og vil vente på Model 3/Y eller en tilsvarende bil fra andre fabrikanter så er nok enda en hybrid en fornuftig mellomting om man altså må kjøpe noe nytt nå.

Selv håper jeg fossil"vrakene" mine holder mens jeg venter på at Model 3 skal komme.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Skal PHEV være et reelt miljøalternativt; kunne kjøre helelektrisk på alle korte turer, til og fra jobb etc. vil det kreve en mangedobling av antall ladeplasser, spesielt på arbeidsplass, kjøpesenter osv. Hvis ikke PHEV kan lades så ofte som mulig så er det fort en "vanlig hybrid" som må lades av fossilmotoren.

I tillegg vil jeg gjenta meg selv med Toyota sine overhypede hybridbiler og som de unngår å nevne i sine spesifikasjoner; de er utstyrt med knøttsmå batteripakker. Bare ca 650Wh tilgjengelig (1,3kWh brutto) på sine ordinære hybrider, bare 4,4 kWh brutto på Prius PHEV. De fleste andre nyere PHEV har minst 2-3 ganger større batteripakker som gjøre at de kan kjøre helelektrisk på korte turer (bare de finne en plass å lade når de stopper).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA