Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DinSide med test av e-golf

Startet av haavardhun, onsdag 06. august 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

haavardhun

Hadde Leafen inne for en programvareoppdatering, spurte i forbifarten hva montering av skvettlapper rundt om ville koste, ca 3500kr fikk jeg til svar. Uaktuelt for meg, ikke at det er så veldig dyrt i seg selv, men vil likevel bruke penger på andre ting. Bilen ble kjøpt "nybrukt" fra nissan, så hadde ikke mulighet/tid til å velge dette fra start av.

Men, finnes det noen man kan feste selv? Det viktigste for meg er skvettlapper foran, men rundt om er å foretrekke. De trenger ikke være originale, men må se noenlunde pene ut. Jeg misstenker at noen som er litt større enn de fra nissan vil fungere bedre. Hittil finner jeg bare div "originale" på ebay. Noen andre som har gjort dette selv som kan dele hva jeg trenger og hvor det er greit å kjøpe? Bilen er forøvrig svart, trenger ikke å være lakkerte svarte lapper, holder med gummi-svarte.
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

Mippen

Ebay som du foreslår er sikkert ikke så dumt å sjekke ut. Har aldri montert skvettlapper, men skal være lett. Sjekk ut youtube for tips også :)
Fremtiden er elektrisk.

Daeedor

Du kan kjøpe Nissan sine skvettlapper og skru dem på selv. De koster ca 1500,- hvis du pruter litt , og det innebærer at bakhjulene må skrus av ( fremhjulene svinger du bare) , og det må borres 1 hull bak samt festes et klips. Foran er det også klips på undersiden som må klikkes på plass. Alt følger med i kittet , og jeg brukte ca 45 minutter på hele bilen.
Du trenger 1 drill , 1 bor , og en stjernetrekker samt jekk og hjulvinne. :)

haakonl

Hei Håvard,

vi fikk frosken vår med skvettlapper på. I forbindelse med at jeg monterte hengerfeste for noen dager siden så måtte jeg ta av de bakre lappene - tre enkle skruer per lapp (to torx og en M10 på min bil). Dersom du får tak i skvettlapper på svartebørsen så bruker du kanskje 15 minutter på å montere de selv.

Det er ikke nødvendig å ta av bakhjulene og montere clips, du skrur inn i plasten i dekslene i hjulbuen. Skralle med torx kommer greit til mellom bakhjulet og hjulbuen.

Vi burde vel ta en bilpratkaffe en dag - ser at vi begge venter på TMS :)
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

bjorn_2390

Sitat fra: Daeedor på søndag 20. juli 2014, klokken 21:47
... og det må borres 1 hull bak samt festes et klips. ...
Ja, er det riktig at det ikke er noen boring i karroseri, kun i eksisterende plastdeler? haakonl er også inne på det..  ?
Blå Euro-Leaf (2012)

haavardhun

Sitat fra: haakonl på søndag 20. juli 2014, klokken 22:55

Vi burde vel ta en bilpratkaffe en dag - ser at vi begge venter på TMS :)

Bare å si fra det, gleder meg sånn passe :-)
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

Daeedor

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 20. juli 2014, klokken 23:41
Sitat fra: Daeedor på søndag 20. juli 2014, klokken 21:47
... og det må borres 1 hull bak samt festes et klips. ...
Ja, er det riktig at det ikke er noen boring i karroseri, kun i eksisterende plastdeler? haakonl er også inne på det..  ?

Ja du kan skru inn i plasten , men på original kittet følger det ET KLIPS som settes inn på plast delen etter at
hull er boret gjennom. Da sitter jo selvsagt metallskruen atskillig bedre , da klipset er av metall og har gjenger. Det originale kitet er faktisk veldig bra.  :)  ( men det spørs jo om man har lyst til å bruke penger på det , da - det hadde jeg ihvertfall.)

Hyperstress

Ikke glem at du reduserer rekkevidden om du monterer skvettlapper.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

trondi

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 26. juli 2014, klokken 08:28

Er dette seriøst? Hvordan reduserer dette rekkevidden, og med hvor mye?
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

Hyperstress

Sitat fra: trondemor på onsdag 04. mars 2015, klokken 16:21
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 26. juli 2014, klokken 08:28

Er dette seriøst? Hvordan reduserer dette rekkevidden, og med hvor mye?

Vanskelig å si. Spørs hvor mye påvirket luftstrømmen blir og hvor mye de stikker ut/ned. Speilene feks reduserer rekkevidden med ca 5%. Så kanskje skvettlapper reduserer med et par prosent. I lav hastighet vil det ikke spille noen rolle.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

soulcam

Jeg vil selv kjøpe orginale skvettlapper. Men selv etter masse googling finner jeg ikle monterings anvisning. Whelp?

Electric

Sitat fra: soulcam på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:14
Jeg vil selv kjøpe orginale skvettlapper. Men selv etter masse googling finner jeg ikle monterings anvisning. Whelp?

Lett å se når du får dem.....og det er skruehull i bilen som gjør at du ser hvor de skal. Tror jeg betalte 500,- for 4 stk (ebay).

ingolfzp

Sitat fra: Electric på onsdag 04. mars 2015, klokken 21:46
Lett å se når du får dem.....og det er skruehull i bilen som gjør at du ser hvor de skal. Tror jeg betalte 500,- for 4 stk (ebay).
Har du lenke til aktuelt produkt på eBay? Finne masse "mud flaps" for Leaf, men de som ser ut til å være originale (eller ha samme utseende) koster 1000+

trondi

Tror nok jeg også skal klare å montere dette selv. Skjønte at det var en fordel å ha for å unngå for mye sprut på understellet.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

Trafikkbestyrer

Har sett Leaf uten skvettlapper etter 1 år, enkelte ruster har jeg sett. Jeg bestillte med, mener det sto 2500 kr på kontrakta. Jeg fikk det med som en betingelse for salget. De orginale bygger ikke så veldig mye ut (min menig)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA