Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Cornelius70, onsdag 06. august 2014, klokken 22:39

« forrige - neste »

Cornelius70

Kjøpte meg just (2 dager siden) en Citroen Saxo '00 som har gått ca. 64,5k, og man har jo da noen enkle spørsmål... ::)


Det enkleste først; Fotgjengertute? iflg. manualen, så skal de være å trykke inn vindusvisker-spaken, men der er det intet lyd... Er dette en funksjon som ikke ble levert som standard, eller er det noe galt i orden her?  :)


Og så batteriene da...
Så langt, så sér det ut til at jeg kommer 60-70km på en lading; da med forsiktig gassing på de siste 10-15km. Den gule lampen i ecometeret tennes ved 30-40% hvis jeg gir litt på deromkring. Nå er det Robometer installert, og forskjellen mellom 11-banken og 6+3 banken ligger på 0,01-0,03 fra full-ladet og ned til 40-45%. Etter det, så stiger forskjellene fort over 0,1 under belastning, hvor 11-banken er lavest.


Er dette noe å bekymre seg over, eller er det normalt for en eldre bank, og bare et tegn til meg om at jeg bør parkere så fort som mulig og finne meg en ladekontakt?  :D


Jeg gjetter på at det er en eller to blokker i 11-banken som er litt svakere enn de andre, og snart bør gjøres noe med?


Det ble visst byttet 6 blokker i 11-banken i fjor sommer, og vannservice utført. Det står på servicelappen at neste vannservice bør gjøres ved 65000. (den har gått 64500 ca. nå.


Lading...
Jeg sér at laderen er innstilt til å trekke 10A fra en 230V kurs; den lader med ca. 14,5A iflg. robometeret. Vil batteriet ha det bedre med en litt friskere lading?
Vil et vanlig Citroen verksted kunne stille om ladestyrken? (Bor i Grimstad, og vet ikke om noen elbil-spesialister heromkring...)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

Etter litt søking i ettertid, så fant jeg svaret på dette med fotgjengertute...
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,551.0.html


Er visst ikke montert i min. :(  Synd, for det høres ut som en gøyal idé. ::)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Her kan du lese om RoboMeteret og riktig bruk av det: http://elbilhjelpen.no/htm/robometer.html

Kort forklart; har du alarm, bør du lade og ikke kjøre. Kommer alarmen veldig tidlig og ør akseptabel rekkevidde, bør du bytte ut den svake blokken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Sitat fra: Cornelius70 på søndag 20. juli 2014, klokken 08:55
Kjøpte meg just (2 dager siden) en Citroen Saxo '00 som har gått ca. 64,5k, og man har jo da noen enkle spørsmål... ::)

Håper du har fått med deg at det finne mye info på www.elbilwiki.no som er litt enkelere å finne frem i enn her på forumet. Her er direktelink til PSA-delen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Jada, har saumfart psa-delen på wiki sidene. ;)

Jeg har jo ikke noe instrument til å sette den i lademodus for vannpåfylling, men lurer på om jeg kan fylle vann akkurat når den er ferdig med vanlig overlading? Hensikten er vel å fylle vann når vesken har ekspandert maks, slik at man ikke fyller for mye, og dermed sløser lut? Med dagens gode sommertemp, så burde jo ikke kalde celler være noe problem i denne sammenheng. ;)

Vet at jeg da ikke får resatt den vannpåfyllingslampen, men... (Den har ikke tent enda.) Hvis noen har et enkelt instrument til overs (relight e.l.), så er jeg interessert. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

elektrolux

Du kan fylle vann slik du indikerer, men bør da kjøre til nærmeste verksted for å resette vannlyset. Kommer dette på får du kun ladet bilen opp ca 10 genger til.

Resett av service skal verkstedet gjøre gratis, etter en EU regel som tok tak i problematikken rundt bilprodusenter som på 90 tallet laget proprietære protokoller som tvang bileierene til nettopp deres verksteder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Hei, kan eg også stille spørsmål her siden eg blir snart eigar av brukt saxo.
Først vannservis. Eg har lexia/pp2000 for min peugeot 407, kan eg bruke lexia for å sete saxo i servislading og resete vannlampe?
Selger opplyser at på siste vannservis spenning på bankene var målt:
3 pakke 123,3V
6 pakke 128,3v
11 pakke 123,8v
Er det galt?
Eiger opplyser at rekkeviden er 50-60km
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

#7
Sitat fra: Mateusz på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:30
Først vannservis. Eg har lexia/pp2000 for min peugeot 407, kan eg bruke lexia for å sete saxo i servislading og resete vannlampe?
Din Lexia/PP2000 bør fungere for å starte vannservice-lading og reset av lampen.  Velg Saxo i Lexia eller 106 i PP2000 og se om du får valg om Elektrisk (begge programmene kan brukes til Saxo - så velg det du liker best).

Sitat fra: Mateusz på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:30
Selger opplyser at på siste vannservis spenning på bankene var målt:
3 pakke 123,3V
6 pakke 128,3v
11 pakke 123,8v
Den som gjorde de målingene har ikke fnugg av peiling på hva han drev med. Ser ut som han har målt hele pakken hver gang. Men total på ca 123V kan være OK ved lav SOC (ladeprosent).
Nominell spenning på batteriet er 120V (6V *20). Det varierer fra 100v til ca 140V avhengig av ladestatus (SOC). Kommer faktisk over 160V i løpet av vannservice-lading.
Og en annen ting er at selv utladet så stabiliserer batteriene seg på ca 6,2V (=124V totalt), så de må måles under en viss blastning.

Sitat fra: Mateusz på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:30
Eiger opplyser at rekkeviden er 50-60km
Mere interessant enn rekkevidden er egentlig ved hvilken SOC ladelyset kommer på.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Bra, då må eg bare kjøpe vannfylling utsyr. Passer det utstyr fra biltema? Hurtigkoblinger, slange og en dunk?
Hva med vann, må det bli destilert eller demineralisert. Hvor er best å kjøpe? Eller lage den sjølv :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

#9
Jeg siterer med selv fra en annen tråd.
Sitat fra: Elmo på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:34
Sakset fra www.elbilwiki.no
Sitat
Du må ha vanndunk, slange og spesiell nippel for å fylle. Det kan ofte kjøpes sammen med diagnoseutstyret. Videre skal Biltema 82-579 være en erstatning for originalnippelen , men da må vistnok både han og hun byttes (usikker på om det gjelder PSA eller Think). 3 stk sett koster 150 (?). Originalen koster 300 pluss for en fyllekannenippel. En nippel som tilsvarer Biltema 82-579 benyttes også av Saft-Batteriene på T-banevognene i Oslo.

Vannet skal være demineralisert. Kan produseres selv med DYRT utstyr. Eller kjøpes på Biltema. Det bør ikke gå mere enn 8 liter + ca 2 liter overløp, men pass på å ha nok. Hvis det er alt for lenge siden forrige vannservice kan det gå bortimot 15 liter. Og vannet du får til overs er bare å spare til neste gang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Bilen står nå til lading, og jeg har rigga den klar til vannservice. (lagd påfyllingsbeholder, kjøpt batterivann fra Biltema, osv...) Tempen iflg. Robometeret er nå +32, og jeg planlegger å starte påfyllingen når den har kommet igang med overladingen.

Elektrolux;
Jeg sér forøvrig at denne bilen var inne til service hos deg i fjor sommer, hvor mye ble gjort. :) Installert Robometer, overhalt motor med vask og nye børster, byttet 6 blokker, ny kjølevannspumpe, osv. :) (Jeg kjøpte den av én i Flekkefjord.)

Det ble og konstatert en rar lyd under testkjøring står det, men den ble ikke lokalisert. Den er der fortsatt... :D (En svak klikk-klikk lyd når man gir gass...)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 10:45
. . . jeg har rigga den klar til vannservice. (lagd påfyllingsbeholder, kjøpt batterivann fra Biltema, osv...)

Kjøpte du vann-nippel på Biltema?  Skulle gjerne fått bekreftet "antagelsen" på elbilwiki om at de passer ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

#12
Sitat fra: Elmo på torsdag 31. juli 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 31. juli 2014, klokken 10:45
. . . jeg har rigga den klar til vannservice. (lagd påfyllingsbeholder, kjøpt batterivann fra Biltema, osv...)

Kjøpte du vann-nippel på Biltema?  Skulle gjerne fått bekreftet "antagelsen" på elbilwiki om at de passer ??

De var dessverre tomme for de her, så jeg kjøpte ett sett med en lignende kobling; da bensinkobling til Tohatsu påhenger (hun: 25-6963, han: 25-6962, + en passende nippel til hannen: 17-250). Den hun'en passa akkurat ikke på orig.nippel, så jeg bare nappet av slangene fra orig.nippel i bilen, og tok én etter én; sånn for denne gangen. :)

Skal nok sjekke den som er nevnt i wiki'en, og rapportere tilbake; hvis den ikke passer på orig.nippel (noe jeg ikke tror den gjør; sér annerledes ut på bildet på Bt sine sider. 6,3mm slangenippel óg; bilen har 8mm... ??? ), så kjøper jeg kanskje 4x og setter på de permanent. (dog; mye kulere med de bensin-niplene da - i chrome... ;) Men dyrere.)

Fikk nå fylt greit, og det gikk med 2, 2,2, 2,1, og 1,2 liter på hhv. 11v, 11h, 6'eren og 3'eren. Ca. 3600km siden forrige vannservice. (iflg. papirer som fulgte med bilen.)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

OK, takk for tilbakemelding ang nippler.

Utrolig stor forskjell i snitt-forbruk (pr. blokk) på de to 11'er kassene i forhold til 4'er (ikke 3) og 6'er kassen. Kan bety at du ha noen slitne blokker i de to siste kassene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Nei, det er bare én 11 kasse på Saxo, men vannpåfyllinga er delt opp i hhv. 5 og 6 blokker inni 11 kassa - og jeg er ganske sikker på at det er 3 blokker i 3'er kassa  :P , siden det er totalt 20 blokker i en Saxo. ;)


Men ellers har du rett i at jeg sliter litt med en blokk eller to i 11 kassa...Jeg kan nå kjøre ca. 35km med diff. på mindre enn 0,03V. Etter ca. 35 km, så dropper gjennomsnittet i 11 kassa nå med 0,13V i forhold til 6+3 kassene; kjører jeg pent ca. 10km til, så detter den ytterligere til 0,25V under, så det er nok et par celler som sliter litt med kapasiteten sin...  :'(  Dette begynte den med for noen dager siden, da jeg lå på motorveien i 75-80 på en strekning på ca. 15km i svak oppoverbakke (lå endel litt opp på det gule...), og det var +29 i skyggen den dagen.
Før dette, så kom jeg rundt 60km før diff'en kom over 0,05V.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA