Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Cornelius70, onsdag 06. august 2014, klokken 22:39

« forrige - neste »

Matheus

Eg endelig fekk ut 11kassa. Det ser ikkje bra ut. En batteri heilt død 0v. En veldig svak 3,76v. 3 stk dårlige 5,06; 5,19 og 5,33v.
6 ser ut til å være ok: 2x 6,2 og 4x 6,4v.

Betyr det at eg må bytte alle 5 stk her eller det kan hende at dei 3stk som har 5v er i ubalanse?
Tilsammen det er 7 stk batterier som må bytast! Det var mye.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

De 4 på 6,4v er sannsynligvis OK. Mulig håp også for de på 6,2v. Resten er nok ferdige.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Hei, går det an å bruke Think batterier istedet for PSA batterier? Har noen gjort det før?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Think sine blokker er teknisk identiske, men med annen konfigurasjon på vannfyllestussene.

De kan brukes forutsatt at du opprettholder vannfyllerekkefølgen. Mange bommer på dette og legger slanger og strøm motsatt vei, og ender opp med krypstrømmer og uballanse i batteriet.

Vi selger C slanger som forenkler rørleggingen.

Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/deler.html#CSlangen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Fins det veiledning (skjemaet) for korleis man skal koble rør på batterier på rett måte?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Det er bare å se på hvordan det er koblet nå.

Strømmen går fra minus til pluss, og det samme gjør vannet. Kobler du batteriet med minus til pluss på neste blokk, mens vannet går fra minus til minus skapes innvendige strømkretser som skaper uballanse i batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Hei igjen,
Eg har et spørsmål til dere som har peiling på Lexia/PP2000 angående lading.
Der står:
- vedlikeholds lading. Dette blir lading med vannfylling trur eg.
- balanse lading (er det en spesial lading eller vanlig lading med over-lading)?
- initial lading (skal man bruke den eller hold seg unna. hva er poenget med den)?

Eg vil fylle på vann, men eg vil også balansere siden eg har byttet blokker med forskjellige lade-tilstanden
Takk på forhånd for forklaring!
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

- vedlikeholds lading = den som fra fabrikken er ment for vannfylling
- balanse lading = en lading beregnet for å balansere batteriene "litt mere" enn en vanlig lading gjør. Bilen setter igang denne automatisk ca. hver 8 normallading
- initial lading = beregnet for lading av tilnærmet tomme batterier ved bytte av batterier (da bør all ha lav SOC).
PS: noen benytter initial lading istedenfor vedlikeholds lading, men da MÅ man følge med manuelt når bilen er klar for vann og avbryte ladingen selv.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA