Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av Cornelius70, onsdag 06. august 2014, klokken 22:39

« forrige - neste »

Cornelius70

Sitat fra: Mateusz på fredag 01. august 2014, klokken 21:46
Er dette en måte for å redde dårlige batterier? Blir det =% på energimålaren ved 5v?

Tja, si det... :)
Nå ville jeg tappe ned banken mest for å prøve å slette eventuelle minne-effekter i cellene, og for å få gitt banken en full opplading fra omtrent tom - så får vi se om det hjelper litt på de 2 cellene mine som tøyser...

Jeg stoppet utladningen når energimeteret viste 5%, og da lå 6+3 på 5,44V og 11'ern på 5,38V i snitt ved 5A belastning. (5,5A mot slutten.) Burde jeg tappet de helt ned til 5.00V?

Med kjøretur (ca. 40Ah) og uttapping (ca. 30Ah) så har jeg fått ut ca. 70Ah, men de siste 30 duger jo ikke til å kjøre med, slik tilstanden er nå...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Spennende å sjå at det hjelper.
Kanskje det er en måte å lade ut batterier helt uten å ødelegge dei slitne?
Men hvis man har ikkje robometer, kan man bare stolle på energimålaren?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sitat fra: Mateusz på fredag 01. august 2014, klokken 21:46
Blir det 0% på energimålaren ved 5v?

Nei dessverre. Det er ingen kobling (relasjon) mellom mellom energimeteret (SOC) og batterispenningen.
Energimeteret er en "dum" amperetime-teller.  Ladelyset kommer når computeren måler mindre enn 100vols i en viss tid (5-10sec ?) og helt uavhengig av SOC %
Problemet, som kanskje er hovedproblemet med disse bilene, er at spenningsmåleren har ingen ide om alle batteriene er på 5v (5v*20=100v), eller feks ett batteri er helt dødt og de resterende 19 er på 5,26v (100v/19=5,26v)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Då veit eg no mykje mer. Slik at man bør stole på ladelampen og ikkje energimålaren fordi man kan for eksempel stoppe ved fortsatt 40% SOC.
Annet spørsmål, er det verre å kjøre med død celle eller med sliten celle? Hvilken celle kan eksplodere eller ødelegge dei gode?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Det er ikke snakk om å "stole på ladelyset".  Det kommer jo helt uten forvarsel, og har du først fått ladelys så kommer du ikke mange meter lenger uansett hva energimeteret sier.

Robometer er eneste fullgode måte å få varsel om dårlige batterier.
Men i mangel av det kan det være til god hjelp å montere et lite voltmeter og følge med total batterispenningen.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Dette er interesant med multimeter. Er det lett å montere den slik at man for vite spenning på bateripakken under kjøring? Kan eg få noe tips hvor man kan lett sjekke spenning? Kanskje det fins et eget tema har for slik extra "energimeter" hvor folk har det gjort før?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

I denne posten har jeg lagt ut bilde av hvor enklest kan ta ut batterispenningen. Les helst hele tråden og NB: bruk sikring på ledningen !
Skru aldri av det lokket på elektronikkboksen uten å ha tatt ut en hovedsikring. Kortsluttning der er regne sveiseapparatet (hvis du ikke vet hva hovedsikring er så se her).
Det finnes ferdig ledig hull midt på torpedoveggen bakom 3'er kassen (litt vanskelig å komme til), og multimeteret kan feks ligge i boksen i midtkonsollen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Flott, tak for hjelpen. Hvor stor sikring der er snakk om?
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=3022.0;attach=1879;image
Her er det spenning tatt fra hurtigladertilkoblink men i min tilfelle skal man ta signal fra midten, "bat+" og "bat-"?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Sikringen skal være så liten som mulig (3, 5 el 10A). Det skal jo ikke gå noen strøm så den skal bare sikre ved kortsluttning. Bruk en Biltema sikringsholder.

Hurtigladertilkoblingene er konstant direkte i forbindelse med "bat+" og "bat-", så jeg foretrekker å bruke dem fordi en tilkobling på Bat- har en viss (dog liten) sjanse for å kortslutte mot Motor+
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Vel, nå satte jeg bilen til lading i går kveld, og kjørte hjemover til morran idag. Da jeg var nesten hjemme, så var fortsatt bankene i nogenlunde balanse, så da bestemte jeg meg for å ta en liten omvei, så jeg kjørte en tur innom AlternativEnergi, for å pjatte litt med de.

Da jeg hadde kjørt 44km, så droppet én celle ned; celle nr. 2 som droppet, gjorde dette ved 53km, så en klar forbedring fra før vanning og utladning/oppladning. Jeg kom meg greit hjem med pen kjøring de siste 10km, med et sluttresultat på 68km og 64,8Ah brukt. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Bare for å illustrere hvor fort ting kan skje.
Jeg kjører min P106 ca 20-22 mil hver uke. Under 4-uker ferie stod bilen urørt med ca 10% SOC i 4 uker. På hjemveien sist fredag, etter å ha jobbet to uker og kjørt omtrent 20 mil fikk jeg alarm på 6'er kassen på 30% soc. En blokk mistet brått en celle - 1,5volt (jeg overvåker med PakTrakR som peker ut blokken direkte). Etter lading natt til mandag var alt normalt igjen helt til i morges på veg til jobb da eksakt det samme skjedde.
Så nå er det bare å ta ned 6'er kassen og bytte blokken ASAP.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Hi folkens, eg endelig hadde kjøpt elbil, Saxo 2003 modell, har gått 54tkm.
Det er bare det at eg var lurt av selgar. Bilen skulle kjøre 50km. Bilen ble fraktet fra Oslo til Sunmøre til meg via transport firma på tilhengar. Bilen kom ikkje kjørbar slik at dei måte dytte den ut fra garansjen og vinsje opp på tilhengar. Selger fortalt på stedet til lastebil sjåfer at batterier har eksplodert og er ødelagt (hun fortalt det ikkje til meg). Eg starta sak mot selgar for å få kompensasjon for det men hun nekta (eg må kanskje involvere Forbukersrådet, NAF, advokat, politi?).

Men det som gjelder bilen no. Hva skal eg gjøre? Skal eg kjøre den på tilhengar til verksted for å ta ut batterier og sjekke hvor store er skader? Kan eg lade? Skal eg ikkje lade? Kan eg kjøre? Eg lade den rett etter eg fikk bilen, den lade seg fra 80% til 100% på mindre en 2timer. Eg kjørte den 10km (fra 100% til 95%) då ladelampa kjem. Bilen står no i garasjen, med 95% (tom?). Hva kan skal eg gjøre no :/
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

E_S

Sitat fra: Mateusz på onsdag 13. august 2014, klokken 10:42
Hi folkens, eg endelig hadde kjøpt elbil, Saxo 2003 modell, har gått 54tkm.
Det er bare det at eg var lurt av selgar. Bilen skulle kjøre 50km. Bilen ble fraktet fra Oslo til Sunmøre til meg via transport firma på tilhengar. Bilen kom ikkje kjørbar slik at dei måte dytte den ut fra garansjen og vinsje opp på tilhengar. Selger fortalt på stedet til lastebil sjåfer at batterier har eksplodert og er ødelagt (hun fortalt det ikkje til meg). Eg starta sak mot selgar for å få kompensasjon for det men hun nekta (eg må kanskje involvere Forbukersrådet, NAF, advokat, politi?).

Men det som gjelder bilen no. Hva skal eg gjøre? Skal eg kjøre den på tilhengar til verksted for å ta ut batterier og sjekke hvor store er skader? Kan eg lade? Skal eg ikkje lade? Kan eg kjøre? Eg lade den rett etter eg fikk bilen, den lade seg fra 80% til 100% på mindre en 2timer. Eg kjørte den 10km (fra 100% til 95%) då ladelampa kjem. Bilen står no i garasjen, med 95% (tom?). Hva kan skal eg gjøre no :/

Saksgangen i klagesak:

Skriftlig klage til selger (med svarfrist) --> ingen løsning --> Forbrukerrådet --> ingen løsning --> Forbrukertvistutvalget (ca. 4 måneders ventetid) --> nesten alltid løsning, da dette er å anse som en rettskraftig dom.

Er selv midt i dette med en fossilbil jeg kjøpte (ikke i signatur) som viste seg å være totalt opprustet. Her venter jeg på Forbrukertvistutvalget, det er ca. 4 måneder ventetid her.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Sitat fra: Mateusz på onsdag 13. august 2014, klokken 10:42
Men det som gjelder bilen no. Hva skal eg gjøre? Skal eg kjøre den på tilhengar til verksted for å ta ut batterier og sjekke hvor store er skader? Kan eg lade? Skal eg ikkje lade? Kan eg kjøre? ....

Ikke kjør bilen, du ønsker å heve kjøpet -det blir neppe enklere hvis du begynner å gjøre ting med den.

En ordentlig batteritest koster mange tusen og må muligens gjøres på Østlandet (f.eks Elbilmek i Oslo) -og resultatet vil sannsynsligvis være en rapport om at du må bruke titalls tusen på å bytte batterier.

Du har åpenbart et vitne på at bilen ikke var i kjørbar stand når du fikk den, så hvis ikke kontrakten sier at bilen er delebil (og prisen er lav) har du en god sak.

Start prosessen E_S skisserer og gjør det klart for selger at du kjører saken helt til Forbrukertvistutvalget.
Samle annonse, korrespondanse med selger, kontrakt og vitneutsagn (fra transportør).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Matheus

Hi, takk for råd.
Eg var altfor snill og send skriftleg klage for å få tilbake 11000kr. Eg betalt 21 for bilen + 2,9 tusen for frakt. Men det er greit for meg og mer realistisk å få 11 tusen en å heve kjøpet og frakte bilen ned til Oslo. Hvis eg for 11tusen kanskje eg klarer å byte dårlige batterier eller selge bilen som delebil/rep. objekt.
Men må eg hente bil til en verksted for å gjøre test eller er det nok med vitne som sier at bilen var ikkje kjørbar og batterier var ødelagde?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA